Speedmaster gewicht?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thomas de Weerdt
Berichten: 21
Lid geworden op: 01-04-2007 12:52
Locatie: Rijsoord, R'kerk

26-08-2007 17:34

Hallo karpervissers,

Ik ben al een tijdje bezig mezelf te verdiepen in het karpervissen. Nu ben ik zo ver dat ik (na enige nachten en dagen door te hebben gebracht met vrienden) me wil gaan richten op het vissen met piepers, rodpods etc. Nu ligt de prioriteit uiteraard bij de hengel en de molen. Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken naar de juiste hengel.


Zelf ben ik uitgekomen op een Shimano Speedmaster. Nu is het probleem dat er verschillende gewichten zijn, en ik geen idee heb welk gewicht ik moet nemen. Ik vis vooral op cultuurwateren waar karpers tussen de 35 en de 40 pond eigenlijk weinig tot niet voorkomen.

Ik geloof dat dat (werp?)gewicht te maken heeft met het lood dat je gebruikt. Dit lood wordt, is mij veretld, zorgvuldig uitgekozen op basis van de bodemsoort. Dus aangezien dit ook mee zal spelen in de keuze van de hengel, zal ik er maar bij vertellen dat de bodem vrij zacht is, en lood er dus vrij snel in weg zal zakken.

Ik hoop dat jullie mij, met gebruik van de info die ik zojuist gegeven heb, kunnen helpen met mijn vraag.

m.v.g Thomas
En dat noemt men vissen?
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

26-08-2007 18:06

En dat noemt men vissen?


De testcurve is het gewicht dat nodig is om de hengel door te laten buigen, totdat de top in een hoek van 90º ten opzichte van de onderkant van de hengel staat. De standaard testcurve is 2,50 lbs; dat is voldoende voor de doorsnee (statische) karpervisserij. De zwaardere testcurven 3 of 3,50 lbs zijn meer bedoeld voor de (extreme) riviervisserij. De lichtere klassen (1,75 tot 2,50 lbs) zijn geschikter voor het lichtere vissen op slootjes en vijvers en geven ook sport bij het drillen van de kleinere karpers.

Ik zou jou dan aanraden voor en hengel van zeg 2,25 lb., echte allrounder....maar verdiep je aub eerst in HOE je zo'n vis gaat vangen, met welke onderlijnen/systemen, welk aas, welke LIJN, welke haak en welke stek.....
Gebruikersavatar
Thomas de Weerdt
Berichten: 21
Lid geworden op: 01-04-2007 12:52
Locatie: Rijsoord, R'kerk

26-08-2007 19:03

Beste Guido,

Ik heb dat allemaal al uitgedacht. Het stekken probleem is allang opgelost. Ik ken het betreffende water als mijn broekzak. Je moet namelijk weten dat ik al 10 jaar aan dit water woon, en tot voor kort een echte die-hard roofvisser was. Ik weet elk taludje, elke boom, elke begroeing etc. te vinden. Overigens, toen ik zei dat ik enkele sessie's met vrienden heb gedaan, hield dat in dat ik de karper al een aantal keren gevangen heb, maar dit was met het materiaal van andere mensen.

Het HOE en het omgaan met de vis is dus allang over nagedacht, geoefend en onder de knie gekregen. Maak je dus geen zorgen om eht welzijn van de vis.

Wat lijn betreft, ik ben al voorzien. Een vriend van me is een echte die-hard karpervissen en heeft op zijn laatste trip naar de viswinkel gelijk een geschikte lijn mee genomen. Ik zou de naam op het moment niet weten, want hij brengt de lijn na zijn vakantie langs.

Onderlijn montages e.d, uiteraard heb ik de oren van het hoofd van mijn vrienden afgevraagd en wederom nagedacht, geoefend, onder de knie gekregen. Overigens, als haak gebruik ik een haak van Fox, de naam geef ik niet veel om, maar de eigenschap dat er niks op hecht stond mij aan. Iets met teflon o.i.d. Haken zijn al getest, en is mee gevangen dus dat is ook geen enkel probleem.

Zo, ik hoop dat er nu duidelijkheid is over het feit dat ik me er zeker al in verdiept heb, en niet een persoon ben die dacht het karpervissen even te gaan doen.

Overigens, jullie zullen je afvragen waarom ik deze vraag neit stelde aan mijn vrienden, deze zijn de komende 2 weken in frankrijk aan het vissen, en tegen die tijd wil ik toch wel voorzien zijn van een hengel.

Nog bedankt voor je reactie :wink:
En dat noemt men vissen?
Gebruikersavatar
Thomas de Weerdt
Berichten: 21
Lid geworden op: 01-04-2007 12:52
Locatie: Rijsoord, R'kerk

26-08-2007 19:50

Als jullie een ander idee hebben van een goede hengel, rond deze prijsklasse, zijn die tips natuurlijk ook welkom.
En dat noemt men vissen?
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

26-08-2007 20:23

Neem een hengel van 2.25 tot max 2.5 hier kun je in de meeste gevallen overal mee weg ook in Frankrijk.
Kijk anders eens naar een paar fox stokken of van PB leuke stokken voor een betaalbare prijs.

De Shimano's die jij opnoemt zijn superstokken en zul je geen spijt van krijgen.

Groeten Joris
Plaats reactie