welke buitenboordmotor


Plaats reactie
Ronald Drogt
Berichten: 57
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Amsterdam

12-08-2007 20:55

Na jaren gevist te hebben met behulp van een rubberen boot ga ik (binnenkort) de overstap maken op een polyster visboot van circa 330cm.
Waar moet ik eigenlijk op letten bij het aanschaffen van een buitenboordmotor??

Zaken die ik zou willen weten:
- hoeveel pk is voldoende om een volle boot met redelijk gemak te laten
varen?
- Wat is het verschil tussen een korte -en een langstaart?
- 2 takt of 4 takt motor? 4 takt schijnt stiller te zijn, maar zijn er meer
verschillen?
- en... alles waar ik nog meer rekening mee moet houden.

Zoals je leest heb ik er nog weinig kaas van gegeten

Ik zie jullie reacties graag tegemoet,.... wie o wie kan mij verder op weg helpen!

Ronald
Think Global act Local
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-08-2007 21:05

Laat je informeren door de verkoop-dealer v.d boot :wink: .
Soms vindt je de gegevens omtrent hoeveelheid pk's vermeld op een plaatje met technische gegevens op de boot zelf.
Met 5 pk kom je al goed vooruit.
Wil je echte snelheid, zul je je vaarbewijs moeten gaan halen.
Kortstaart bbm heeft een korte staart
Een langstaart bbm heeft een lange staart.
Zeer waarschijnlijk voldoet een kortstaartmodel voor een boot van 330cm, kun je eenvoudig controleren, de propeller dient net onder de boot uit te komen.
Een langstaart kan vaak ook wel, maar dan ben je wel in het nadeel op ondiepe wateren. Langstaartmodellen zitten vaak op zeilboten.
2 takt = goedkoper, maakt meer lawaai, geeft meer rook, verbruikt meen ik meer benzinedan een 4 takt en bezine moet altijd gemengd worden met olie (of dit ook geld voor een 4 takt is mij onbekend)
4 takt = flink duurder, zwaarder in gewicht, schoner, stiller
succ6
HB
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

13-08-2007 13:31

ik zou zeker voor een 4-takt gaan

die zijn veel zuiniger.
en ik kan het weten want ik heb er zelf 1 :lol:

4-takt is wel iets duurder maar na een paar jaar heb je het er wel uit.
want je verbruikt veel minder benzine.
en zijn ook idd wat stiller en ze roken niet.

geen nadelen dus
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-08-2007 14:08

Het is bij een vaarbewijs niet van belang hoe snel je wilt maar hoe snel de combinatie kan.
Laat je voorlichten tot hoever je kunt gaan de "snelheid" van 20 km. is snel haalbaar.
Denk je het valt wel mee dan een kleine waarschuwing de boete voor geen vaarbewijs is € 300,00.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

14-08-2007 00:56

Even een aanvulling. Een langstaart gebruik je wanneer een een kortstaart geen of onvoldoende koelwater pakt. Bij de gangbare merken motoren wordt een langstaart aangeraden wanneer de spiegel hoger is dan 39 cm.
De rookuitstoot en verbruik is niet afhankelijk van het 2 of 4 tact zijnde maar van de afstelling een de leeftijd. Moderne 2 tact motoren kunnen aardig concureren met 4 tact. De oude amerikaanse motoren lusten een aardig slokje en verbranden niet alle brandstof. Ook de mengverhouding die gebruikt moet worden speelt mee in brandstof kosten en uitstoot. Een 2 tact waar je 1:50 moet mengen is duurder in gebruik dan een waar je 1:100 moet mengen. Maar dit is afhankelijk van de leeftijd en/of het vermogen van de motor.
Het grote nadeel van een 4 tact is het gewicht, en het feit dat er olie in het carter zit wat er uit kan lopen tijdens horizontaal transport van de motor wanneer de motor op de verkeerde zijde gelegd wordt. Het klinkt dom maar dit is de grootste oorzaak aan storingen aan 4 tact motoren.
Een polyesther boot van 3.30 meter gaat al redelijk met een 2 pk motortje. Ik denk dat je met een 4 of 5 pk al aardig wat snelheid kan maken, en wat belangrijker is, dat je hiermee voldoende vermogen heb om met slecht weer thuis te komen.
Wanneer de combinatie harder kan dan 20 km/h dan heb je niet alleen een vaarbewijs nodig, maar ook een brandblusser, 1 zwemvest per persoon, geldig vaarreglement, geluidsignaal en een dodemansknop. Bovendien moet je de combinatie dan laten registreren.

Een vaarbewijs halen is trouwens helemaal niet verkeerd, het is altijd handig om van de regelgeving etc. op het water op de hoogte te zijn.

Jos.
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

14-08-2007 11:32

Jos de Wit schreef:Een vaarbewijs halen is trouwens helemaal niet verkeerd, het is altijd handig om van de regelgeving etc. op het water op de hoogte te zijn.

Jos.


sterker nog:
het is buitengewoon slim.
omdat het over een jaar of 2/3 voor alle boten verplicht is.

eigenlijk logisch. want bij auto's hoef je tog ook niet alleen bij snelle auto's een rijbewijs te halen.


laterzzzzzz
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

14-08-2007 11:40

Matthijs, het gonst al jaren van de geruchten dat het vaarbewijs eerdaags verplicht is voor alle boten.
Maar ik heb nooit ergens een officiele aankondiging hiervan gezien.

Jos.
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

14-08-2007 12:02

Hoi Ronald, het vermogen dat achter je boot kan is helemaal afhankelijk van het soort boot dat je hebt. Je hebt boten van die lengte (bv de With) waar men zo 20-25 PK achter hangt zonder problemen. Echter de meeste polyester boten van die lengte zullen geschikt zijn voor max 4-5 PK. Laat je vooraf goed inlichten voordat je straks met een dure motor zit die niet naar je zin is of die niet bij je boot past.
Plaats reactie