smartcast rf10


Plaats reactie
Frank Penning
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-12-2005 20:00

24-06-2007 12:46

Ik heb al flink de zoek functie gebruikt en een aantal dingen gevonden over het ombouwen van de smartcast rf10. Ik heb het groene bootje en weet dat deze niet omte bouwen is zoals bij fishfun. Dat hoeft van mij ook niet, 75meter vind ik meer als zat. Op mijn basis station zit al een antenne dus zou ik volgens vele alleen de antenne van het bootje moeten verlengen. Hoe lang moet deze worden ???????

gr
frank
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

24-06-2007 15:39

Frank,

De antenne in het bootje is een veertje.... deze kun je voorzichtig uittrekken totdat jij het de gewenste lengete vind hebben... echt een speciale lengte hoeft het niet te zijn.
Je kunt hem zeker zonder problemen verlengen tot 5 cm ofzo... boven het eitje / bootje.

Vraag mij alleen af, in hoeverre het ok blijft met werpen.

Je had deze vraag ook even kunnen stellen in:
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... =smartcast

Groet,

Edward
Frank Penning
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-12-2005 20:00

25-06-2007 20:04

edward zou je hem willen verplaatsen dan? En waarom zou de lengte van de antenne niets uitmaken, lijkt mij toch wel dat dit van belang is.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

25-06-2007 20:18

Frank,

Ik kan het niet verplaatsen of bijplaatsen in een bestaand topic.
Wat ik bedoel, met de lengte is het volgende...
Het veertje heeft qua frequentie ( hoe het 100% technisch zit kan ik niet uitleggen ) al de goede lengte om het signaal op te vangen, maar wordt gehinderd door het plastic omhulzel van het bootje!
Als je de antenne uittrekt tot een cm of 3 tot 5 boven het bootje zit je al goed, en kun je het bereikt vergroten, je hoeft je er geen zorgen om te maken dat het niet lukt of werkt, het inslagpunt qua frequentie is al in orde daar het veertje al precies goed is, antennes hebben een amplitude waarmee het signaal wordt ontvangen, omdat de veer al ok is, hoef je je daar qua lengte dus niet druk om te maken.

Lastig verhaal, uitleg zal wel niet 100% goed zijn.

Groet,

Edward
Jan Peter Teerling

26-06-2007 01:06

@Frank,
Je wilt de groene transducer achter je voerboot aantrekken of uitwerpen aan een hengel?In beide gevallen zal het bootje waarschijnlijk omvallen als je de antenne (te ver)verlengt.De transducer achter je bootje aantrekken werkt ook zeer slecht doordat je de transcducer (gedeeltelijk) onderwater trekt.

Wat Edward zegt klopt m.i.z wel,als je de antenne op een bep. hoogte hebt zal je de beste ontvangst hebben.

De antenne die je nodig zult hebben zal je niet aantreffen bij een modelbouwwinkel oid,en zul je zelf moeten fabriceren.

Wat je wel kunt doen is een gaatje boren en de veer uittrekken en er een stukje krimpkous overheen doen en deze krimpen.Je kunt ook een stukje koperdraad nemen en deze op de plek van de antenne vast solderen

Let op,geen kortsluiting maken met je soldeerbout (mocht dit wel gebeuren kan je gelijk een nieuwe kopen) op het printplaatje en neem een geaarde soldeerbout.

Succes.
Frank Penning
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-12-2005 20:00

30-06-2007 18:58

De antenne van het bootje heb ik nu verlengt, de totaale lengte is nu ongeveer 11 cm vanaf de printplaat. Toch geeft dit niet het resultaat dat ik gehoopt had het bereik is niet veel verder geworden. Moet ik hem nu inkorten?? Op mijn basis station heb ik ook een antenne zitten, het is een uitschuifbare. Ik heb het gevoel dat als ik deze niet uittrek ik beter ontvangst heb. Dus zal de lengte van de antennes dan toch wel een belangrijke factor zijn.?????

Wie o wie kan mij hierbij helpen?????
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

30-06-2007 21:55

Frank,

Ik durf hier geen uitspraak over te doen, behalve dat is de veer vrij, is er niets meer dat het afschermd?
En kun je het nog korter maken? of heb je het echt behoorlijk uitgetrokken?

Groet,

Edward
Jan Peter Teerling

30-06-2007 22:01

@Edward,
Frank vertelt ook niet HOE hij het bootje inzet..

Beetje experimenteren met de lengte kom je al een heeeeel eind,van 11cm elke keer een centimeter afknippen, en daarna weer proberen tot je wel het gewenste resultaat hebt...
Frank Penning
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-12-2005 20:00

01-07-2007 14:32

Ik heb het veertje helemaal gestrekt, en er een krimpkousje er om gedaan. Ik heb het bootje gestest door het in het water te gooien en met mijn basis station aan de wandelgegaan. Ik denk dat ik maar ga proberen om er steeds een centimeter af te knippen.

Edward; jij hebt ook je antenne verlengt? zoja hoe ver kom jij en hoelang is je antenne?
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

02-07-2007 11:04

Frank,

Ik heb mijn smartcast niet verlengd!
Als je het topic doorleest waarvan ik eerder een link het gepost... zul je begrijpen dat ik dat nog even niet doe!

Heb zaterdag mijn smartcast eindelijk weer opgehaald en getest.... het lijkt allemaal weer goed te zijn... ( speelt bij mij al in me achterhoofd wanneer hij weer stuk kan gaan )

Groet,

Edward
Plaats reactie