help! hoe maak ik me eigen werppijp ??


Plaats reactie
raymond breebaart
Berichten: 47
Lid geworden op: 19-05-2007 14:40
Locatie: purmerend

10-06-2007 11:29

heey jongens
ik ben van plan om me eigen werppijp te maken
maar hebben jullie een idee hoe ik dat het best kan doen ?

alvast bedankt :wink:
gr. raymond
Gebruikersavatar
mario niemann1
Berichten: 263
Lid geworden op: 26-02-2006 20:35
Locatie: raalte

10-06-2007 12:20

oke spijt me (K)
Laatst gewijzigd door mario niemann1 op 10-06-2007 13:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

10-06-2007 13:07

Waardevolle posting Mario...., hartelijk dank daarvoor.
Reageren hoef in dat geval niet, ik verwijder ze dan lekker toch nananaaa

Raymond,
ik heb meerdere keren geprobeerd om werppijpen te maken. Uiteindelijk is de snelste/beste/goedkoopste oplossing om een originele te kopen.
Als je wat PVC pijp gaat halen, met een afdekkapje en een potje lijm, dan ben je ook al een paar Euri lichter. Daarna moet je de PVC pijp verwarmen om er een buiging in te krijgen, dit lukt niet altijd en is moeilijk om een mooie ronding erin te krijgen. Als je ronding niet mooi is, vliegen de bollen alle kanten op.
Een rechte pijp is makkelijker, maar daar krijg je de boilies niet echt ver mee.

Mijn conclusie is dat het met gewone PVC al snel zwaar word, je niet ver gooit zodat je nog eerder een tennisarm krijgt, en je niet zuiver kunt gooien.
Ik heb dan wel vrij grote bollen, en je diameter moet nog groter zijn omdat de ronding die erin komt ook ten koste gaat van je grootte.

Heb zelf van die plastic Korda-eazi sticks, werpen het beste maar zijn wat gevoelig voor breuk etc vanwege het plastic.
Ik heb er ook een van aluminium van Cobra, gooit iets minder maar is weer veel sterker.
Laatst gewijzigd door Marco Mensing op 10-06-2007 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
CarpeR Diem
raymond breebaart
Berichten: 47
Lid geworden op: 19-05-2007 14:40
Locatie: purmerend

10-06-2007 13:52

oke bedankt

en wat is de gemiddelde prijs voor een werppijp ?
ik hoef niet persee een lichte een aluminium is ook goed
(ik hoef er geen grote hoeveelheden bij te voeren)
gr.raymond
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

10-06-2007 14:15

Ik heb voor mijn broer een keer een werppijp gemaakt, met een aluminium buis in/bij rolgordijnen. De wand van dit materiaal is erg dun en daardoor megalicht. Werkt goed! Onderin een kurk en klaar is Kees!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

10-06-2007 14:17

Een Korda eazi stick zo'n 20-25 E, een aluminium werppijp is er vanaf 5 E, maar de Cobra prijs weet ik niet meer.
CarpeR Diem
raymond breebaart
Berichten: 47
Lid geworden op: 19-05-2007 14:40
Locatie: purmerend

10-06-2007 14:22

oke bedankt :wink:
:D
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

10-06-2007 15:10

Ha Raymond,

In de dagen dat ik nog niet zoveel geld had heb ik ook een pijp gemaakt van pvc. Deze werppijp gebruik ik nog steeds. Het nadeel van een eigen gemaakte werppijp is dat hij nooit zo ver komt als een 'speciaal' ontwikkelde pijp.

Dit was voor mijn visserij nog geen beperking maar binnenkort ga ik toch overstappen op een serieuze pijp. Ik heb die extra meters nu echt nodig.

Dit is hoe ik een werppijp heb gemaakt (Deel komt overeen met de post van Marco ;)):

1. Koop een stuk PVC pijp.
Let bij de aankoop op:
a. De diameter.
b. De dikte van het pvc.
c. De lengte.
d. Het gewicht (hoe zwaarder, hoe groter je schouder gaat worden).

2. Zaag de PVC pijp op lengte (mijn werppijp is ongeveer 60 cm! Vrij kort dus).

3. Het laatste deel van de werppijp moet half open zijn (lastig uit leggen dit, maar ik hoop dat ik met behulp van een foto (figuur 1.1) het duidelijk kan maken ). Je moet een stukje van ongeveer 20 cm (bij mijn pijp) in de lengte opzagen. Je zaagt de bovenkant dus door de midden in de lengte. Snap je het nog?

4. Nu moet er een bocht in de pijp komen. Mijn bocht is vrij klein. Handmatig kun je niet echt een bocht maken maar meer een kniek / hoek. Als die hoek te groot wordt zal de boilie afremmen, let daar dus goed op.
Bocht maken:
a. De pijp op de kniek / hoek plaats verwarmen met een aansteker.
b. Is het PVC warm dan buig je de pijp,
c. Herhaal stap a en b totdat je de juiste positie hebt.

5. De onderkant dichtmaken heb ik heel simpel gedaan en ik sta er van te kijken dat hij nu nog dicht is. Ik heb er namelijk wat proppen van zakdoekjes in gedaan en de onderkant afgeplakt met tape.

6. En dan is de pijp klaar om te gooien. Veel oefenen zorgt ervoor dat je ver kan gooien. Helaas zal je het niet kunnen meten aan de echte werppijp en je moet je dan ook afvragen of het de moeite waard is om zelf een pijp te maken.

7*. Als extra kun je de werppijp nog een leuk kleurtje meegeven.

In ieder geval succes in je keuze!

Gr.

Bas


Afbeelding
Figuur 1.1
raymond breebaart
Berichten: 47
Lid geworden op: 19-05-2007 14:40
Locatie: purmerend

10-06-2007 15:18

heel heel erg bedankt
echt een goed en uitgewerkt antwoord
zulke forumleden als jouw moeten er meer komen :wink: :)

bedankt ik ga gelijk aan de slag
gr.raymond
Freek Swaans

10-06-2007 15:24

Volgens mij kun je beter een werppijp halen, gooit
waarschijnlijk verder en kost veel minder moeite.
Harald Bremmer

10-06-2007 15:25

hoi,

ik gebruik voor niet al te grote afstanden een schuin afgezaagd stuk achterstuk van een oude vaste stok.

werk ook mooi! Fox verkoopt die carbon buizen voor 3 of 4 tientjes.
Vaste stokken en onderdelen liggen vaak in overvloed bij hengelsportzaken. Kun je voor een prikkie halen.

Groeten Harald
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

10-06-2007 17:06

Ik heb er een van electrapijp. Gratis en werkt perfect. Ik heb 2 verschillende gemaakt. Ik zal ze ff met mijn telefoon opkieken :D


ff warm maken boven het gasfornuis (rustig aan en niet in de vlam) buigen naar wens en schieten maar.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

10-06-2007 17:22

Afbeelding

Kijk, daar zijn ze. Telefoon werd ff niks dus moest ff aan de slag met camera en paint.

Pijpen zijn van 32 mm electra pijp. En de voorste is zoals je ziet bijna 90 lang. Ik heb hem gebogen naast een foxpijp van een vermogen. Dop in zijn reet, wat plakband voor grip en gooien voor niks.

De bovenste was mijn eerste knutselwerk, die staat naast mijn deur in de auto. Altijd een stok bij de hand! :wink:

Sucses.
Freek Swaans

10-06-2007 17:30

Ziet er goed uit!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-06-2007 17:31

voor de grotere diameters (20mm+)koop een pijp voor de afvoer van de badkamer de witte deze is dunwandig en net zo licht of swaar als een cobra. Vul deze vervolgens met fijn (sier) zand en tpe hem aan beide zijden dicht, boven het gasfornuis al draaien verwarmen en de vorm (van bijv cobra) erin buigen. Het zand zorgt ervoor dat er geen knik in komt. Daarna afkoelen dop aan de onderkant en eventueel wat gaatjes boren aan de voorkant tegen het vacuum trekken, hierdoor krijg je een grotere werpafstand.
De opmerking dat deze pijpen minder ver werpen als de ecdhte is flauwekul in het kwadraat of je moet alles geloven wat in de reclame boekjes staat.
Het voordeel van deze methode is dat je meerde pijpen kan maken van verschillende lengte. De korte gebruik je voor het voeren op bijv de overkant van een kanaal dit gaat sneller met de pijp dan met de (verboden) katapult.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

10-06-2007 17:35

Klopt, met mijn voorste pijp gooi ik en erg ver, en erg op één plek. Oefening baart kunst.

Vooral voor de jeugd een ideale oplossing.

Tip: Mocht je niet zo handig zijn in buigen van plastic. Loodgieters zijn dat wel. :wink:
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

10-06-2007 20:10

even warm maken toch?
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

10-06-2007 20:23

Yep, langzaam verwarmen tot het zacht wordt. Kan erg gemakkelijk boven een gasfornuis, Geduld maakt de mooiste bochten.
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

11-06-2007 07:44

martijn gaf het goede antwoord. (ik ben nl loodgieter van beroep) en op die manier moesten wij vroeger op school afvoerbuizen buigen.
alleen kan het volstaan met een lichtere buis. je gaat naar een elektra zaak en daar hebben ze ook grijze buis, alleen met een dunnere wanddiameter. je zoekt er een uit met de gewenste diameter, vervolgens zaag je deze op lengte. een maat van mij had nog een cobra werppijp en deze heb ik overgetrokken op een stuk multiplex, en je hebt dus een mal.
de rest gaat zoals martijn schreef, alleen als je het zand in de pijp hebt gegoten even een paar keer zachtjes aanstampen zodat het wat kompacter wordt. daarna prop erin en gelijkmatig verwarmen, het liefst met een hobby brander. en let op als de pijp gaat glimmen, dan moet je stoppen, want dan gaat ie verbranden. als je de gewenste vorm hebt dan even met een natte doek afnemen, want dan koelt de buis af en is deze gelijk in vorm ( als je de buis na verwarmen los laat, wil deze weer terug in oude vorm).
groeten peter.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

11-06-2007 08:19

Als je een oude vaste hengel neemt van 2 meter.
En je zaagt hem op 80/90 cm schuin af, dan heeft hij
een goeie diameter, 22mm bollen passen erin en hij
werpt ook wel lekker.

Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
mario niemann1
Berichten: 263
Lid geworden op: 26-02-2006 20:35
Locatie: raalte

11-06-2007 21:10

joehoe,

onder in wel effe dicht tape :o :lol: 8) oeps :P


mvg mario

ps: spijt me nog steeds marco :oops:
Plaats reactie