Vragen over onderlijn materiaal en type haken


Plaats reactie
Juan Carlos

08-06-2007 13:02

Hallo mede broeders en zusters in Petrus, ik heb een geruime tijd niet kunnen karperen door tijdgebrek en ben van plan deze hobby binnenkort weer eens serieus op te pakken. Ik zou graag het volgende willen weten aangezien ik er toch een behoorlijke tijd uit ben geweest :

-- Wat is momenteel de beste onderlijn om rigs te knopen behalve Fluorocarbon en Amnesia, en waarom ?.

-- Wat zijn momenteel de beste haken en waarom ? ( ik gebruikte altijd of langstelige of wide gape haken ).
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

08-06-2007 13:46

Juan,

Tja, wat is in....

Op het moment worden veelal gecoate onderlijn materialen ingezet.
Buiten kant enigzins stug, binnenkern soepel... zogeheten combirig.
Voorbeeld.

PB Greenhornet
PB Jellywire
Kryston Snakebite / Skin
ESP Stripteaze

Qua haken, is er niet superveel veranderd wat jij toen gebruikte zal nu ook nog wel werken, wel is het zo dat op het moment haken met een teflon coating ( niet glimmend ) vrij hot zijn in hengelsport zaken....
Bijvoorbeeld....
Gamakatsu A1 (teflon) ( ook verkrijgbaar in niet teflon )
Ashima C887

Of de coating echt werkt en of het echt wat toevoegt mag je zelf bepalen.
Wel veel mensen die de teflon versies nog wel vaak breken....

Wellicht heb je iets aan mijn antwoord....
Anders horen we het nog wel.....
Vragen mag altijd!

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

08-06-2007 14:14

tsja.. Wat is de beste onderlijnmateriaal. Eigenlijk is hier niet zo makkelijk antwoord op te geven. Maar zoals Edward al aangaf worden de gecoate onderlijnen veel gebruikt. Deze zijn nog redelijk stug.

Denk hierbij aan:
- green hornet
- steamlink
- hybrid
enz....

De haken heb je nu trouwens ook al gecamoufleerd!!

En voor de rest wat edward aan geeft hoe het op hakengebied zit...
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

08-06-2007 14:17

Was idd de camou haken van gamakatsu vergeten.

Groet,

Edward
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

08-06-2007 16:09

pb armabraid een zeer handige onderlijn voor zeer veel verschillende onderlijntjes

en de korda en gamakatsu haken voldoen altijd wel
zolang zze maar niet te groot zijn.
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

08-06-2007 17:09

Ik vis zelf met Pb jellywire voor de combi rig, maar bij een flinke dril ( door de waterplanten e.d.) wil op sommige plaatsen de coating wel eens los laten.

in combinatie met de korda maatje 8 (longshank x in mijn geval) zeer fijne haken.
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

08-06-2007 17:37

er is ook een nieuw merk op de markt INDYLINE

dat is erg goedkoop en ik vind de kwaliteit zeker zo goed als PB
Juan Carlos

08-06-2007 20:02

Dank Matthijs, Mietek, Edward en Tino voor jullie aanbevelingen. Wat me opvalt is dat deze aanbevolen lijnen (vrijwel) allemaal dik zijn d.w.z. gecoat en niet zo soepel. Is er niets anders op de markt gekomen de laatste jaren ?. Hoe zijn de ervaringen met de gecoate haken ?.
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

08-06-2007 21:49

wat zijn in vredesnaam gecoate haken?

gewoon zwarte haken zeker ofnie?

voor de meest recente onderlijnsoorten moet je hier is kijken:
http://www.pbproducts.nl/product.php?cat=1
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

09-06-2007 08:58

met camouflage lak op de haak hebben gamakatsu heeft ze

http://www.gamakatsu.nl/html/english/Intro_camou1.jpg
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

09-06-2007 10:10

Juan Carlos schreef:Dank Matthijs, Mietek, Edward en Tino voor jullie aanbevelingen. Wat me opvalt is dat deze aanbevolen lijnen (vrijwel) allemaal dik zijn d.w.z. gecoat en niet zo soepel. Is er niets anders op de markt gekomen de laatste jaren ?. Hoe zijn de ervaringen met de gecoate haken ?.


Er is natuurlijk wel ander materiaal op de markt gekomen als alleen gecoat materiaal.
Verschillende soepel materialen, al dan niet met camouflage achtige kleuren.
PB Cameleon
PB Armabraid
Onderlijn materiaal met bijvoorbeeld rek ( voor rekkerrig )
http://www.nashtackle.com/End-Game/TRIGGALINK.html
Maar blijft een feit dat de gecoate onderlijnen als het ware zeer hot zijn...
Om je geen verkeerde informatie te geven, niet alle gecoate onderlijnen zijn hetzelfde, sommige coating is stugger als de ander en sommige zijn zelfs soepel.
Korda hybrid en PB Green hornet zijn gecoate lijnen die veel stugger zijn als PB jellywire of suffix black stealth.

Wat betreft gecoate haken....
De teflon versie van bijvoorbeeld gamakatsu ( peroonlijke mening ) door de teflon is de haak iets dunner, waardoor de (lijkt) sneller penetreert en vlees pakt, maar ik en ook anderen vinden dat hij sneller breekt.
De gecoate camou haken, zijn net op de markt, de coating is erg hard ( het zijn als het ware de normale haken maar met een camou coating, waarvan de punt niet gecoat )
De camou coating, zal in sommige ( dressuur ) wateren kunnen helpen, maar ik zie de toegevoegde waarde niet heel erg, behalve dat ze een stuk duurder zijn.

Hopelijk kun je hier iets mee, verder vragen horen we graag.

Groet,

Edward
Freek Swaans

09-06-2007 10:16

Ik vis met Korda klauwhaakjes maat 8, perfecte haken!
Juan Carlos

09-06-2007 22:51

Dank Freek en Edward, mijn voorkeur ging altijd uit naar soepele onderlijnen dus zal ik de door jullie geadviseerde merken en types eens in de winkel gaan bekijken alsmede de verschillende type haken, inclusief de klauwhaak van Korda.

Rest me nog een vraag, wat is momenteel beste rigmontage. Ik was en ben altijd een voorstander van het credo ' hoe eenvoudiger en beter ', nog steeds m.b.v. de zg. leadclips en zijn er al verbeteringen in de uitvoering op de markt aangezien ik vroeger nogal veel lood verspeelde doordat de klip losschoot uit 't rubberen gedeelte ?.

Bij voorbaat dank voor de info, tijd en moeite !!.
Plaats reactie