Voorslag?


Plaats reactie
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

07-06-2007 10:14

Hallo, ik bevis momenteel een water met langs de gehele oever
overhangende takken en struiken die in het water hangen.

Als ik een beetje leuk wil vangen, dan zal ik hier toch in de buurt moeten
vissen. Het ging me niet slecht af, een aantal gevangen. Ook had ik 2
losschieters in de takken/struiken bende. Maar je raad het al, de grootste die
ik eraan kreeg denderde door de struiken heen en schuurde m'n lijn kapot.

Dit wil ik natuurlijk voorkomen. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Ik dacht aan een schuurbestendige voorslag. (Red ant/ mussel power?)

Om de situatie te verduidelijken hier 2 foto's:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Herman Esveld op 07-06-2007 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-06-2007 10:22

Zoveel mogelijk haaks op de oever vissen. De karper geen meter ruimte geven om naar achteren te vluchten. Dus snel reageren en slip strak. Inderdaad zou ik een voorslag en zwaardere hoofdlijn gebruiken in combinatie met weerhaakloos.

Maar in elk geval zou ik de kans dat een karper onder de takken komt zo klein mogelijk maken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

07-06-2007 10:35

Waarom voorslag?

volgens mij gewoon een kwestie van baitrunner helemaal dicht en bij 2 piepen slaan en gelijk blokken die vis. :wink:

en als je voorslag wilt.
die van PB products is perfect en nog heel erg schuurbestendig ook
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

07-06-2007 10:37

Ik zit idd al achter mijn hengels en geef de vis weinig ruimte, maar ik kan
moeilijk voorkomen dat de vis naar links zwemt. Ik vis nu met 0.33 daiwa
infinity duo lijn. Moet ik deze vervangen voor een zwaardere?
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-06-2007 11:12

Op dat soort stekkies gaat mijn voorkeur uit naar 40/100 hoofdlijn, ik neem altijd de fox barbuster, lekker goedkoop en zeer schuurvast, voor die schuurvastheid lever je wel in aan soepelheid, maar dat boeit mij nooit zo veel, en je hebt geen voorslag meer nodig.

Ik vis het liefst zo haaks mogelijk op de takken, zodat de vis indien deze niet door de slip gaat, de takken ook niet kan bereiken. ( dichte slip, losse steunen of een zeer snel reactie vermogen) op jouw water lijkt me dat een beetje onmogelijk, of er moest een andere stek zijn dan die op de foto.

Voorslag/ dikkere hoofdlijn helpt natuurlijk alleen tegen doorschuren, als die vis zich vast zwemt, dan is de vis alleen maar erger de lul :( met een voorslag, als je dus vast zwemmers krijgt, beter een andere stek kiezen, dan voorslag/dikkere lijn erop gooien.

Ik weet niet hoe diep het is, maar als je met bv. een waadpak, achter de takken kunt komen, zou ik dat zeker doen, ik weet niet hoe groot de vissen er zijn, maar een flinke karper gaat die takken af en toe wel vinden die naast je stekkie uit het water komen. Als het diep is tegen de takken, en deze hangen niet tot op de bodem, drillen met je top onderwater, is toch al een mooiere manier om de vis bij de takken weg te trekken.

Als je helemaal niet haaks op de takken kunt vissen, en je kan ook al niet staan bij de randen van de takken, en deze gaan tot diep onderwater door, rest alleen de poging nog om de vissen uit de takken te voeren, en deze dan op zo een kort mogelijke lijn met zo groot mogelijk geweld in zo kort mogelijke tijd uit het water te krijgen. En dat is best wel leuk…(ga ik straks ook weer doen 8) )

geroeten :wink:
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-06-2007 11:39

oja, bij mij komen de vissen op dat soort stekken veel makkelijker onder de takken vandaan als het donker is, en willen zij er ook veel minder graag onder kruipen tijdens de dril in het donker...

8)
8)
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

07-06-2007 11:48

conclusie:

ALLEEN `SNACHTS VISSEN :D
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-06-2007 12:00

8) nee

Conclusie, afhankelijk van de situatie( maar uitgaan van geen mogelijkheden om met een redelijk landings percentage de takken te bevissen):

Heel water met vaste stok/peilhengel/boot+prikstok/waadpak/etc. uitpeilen, en dan echt het hele water. Aan de hand van die info + je info uit observaties/ interpretaties van (vangst) gegevens van anderen, de meest voor de handliggende routes bepalen die de vissen zouden kunnen volgen. Op die routes en de eventuele, met het peilen gevonden potentiële aas plekken, aan de hand van de jouw bekende populatie, en dan voornamelijk het deel wat naar verwachting met jouw voer in aanraking gaat komen tijdens je voer periode(rekening houdend met het natuurlijk voedsel, de witvispopulatie, de acceptatie van het aangeboden voer, de eventuele voerhoeveelheden van andere vissers etc) gedurende enkele dagen (kies de eerste keer gunstig weer om te beginnen)een hoeveelheid voer daarover verspreiden, en dan is gaan proberen (vangen).

Dat zou ik doen in geval van geen mogelijkheden tot effectief ‘takken vissen’

8)
Laatst gewijzigd door robert de jong op 07-06-2007 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
8)
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

07-06-2007 12:01

conclusie, heb volgend jaar pas nacht vergunning. :cry:
Naast de takken varieert de diepte van 1,5 tot 3 meter diepte. Ga je dus
niet in je waadpakje lopen.
Haaks op de takken vissen is alleen mogelijk door uit te varen naar de overkant. (zo'n 200 meter)
Vissen kunnen er aardig groot zijn. Meeste vissen die ik daar heb gevangen
zijn van de uitzetting van de winter door het baggeren in singels. Maar
ik kreeg er dus ook 1 aan van het originele bestand, die was dus niet te
houden.
Misschien een boot vergunning halen en dan schuurbestendig vissen. Als de
vis zich dan vastzwemt dat ik er dan met het bootje naartoe kan. Ik weet
alleen niet of het mag en te doen is met m'n opblaasbootje. :oops:
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

07-06-2007 12:05

"of je legt gewoon de neeltje da roet ervoor..."



Afbeelding

:lol:
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-06-2007 12:07

Peilen, peilen, peilen, zoeken, kijken, peilen, voelen, zwemmen, kijken, peilen, zoeken, zien, zien zienzienzien, voeren, voeren, voeren, vissen.(of meteen vissen, zo ben ik een beetje, maar is niet altijd de beste keus)

Er is meer dan de takken, er is altijd meer dan zichtbare spots. En dat meer is onzichtbaar, dus moeilijker gericht/ scherp te bevissen. Als je dat dan wel doet….

Hoi he 8)
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-06-2007 12:09

Ruudt,

Er kan er maar 1 de aller grootste pooier zijn he :lol: :lol: :lol:
8)
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

07-06-2007 12:09

zo ruud jij hebt het nie slecht voor elkaaar :wink:
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

07-06-2007 12:29

Ik ben nu 3 dagen aan het voeren, eerste 2 dagen is er zo'n 10 kilo in
gegaan, hierdoor heb ik de boel al aardig aan het lopen en kreeg zelfs de
meeste beten op de hengel die het verst van de takken verwijderd lag.
(zo'n 15 meter er vandaan) Maar nadat ik heb aangeslagen hebben die
beesten heel veel zin om linksaf te slaan.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-06-2007 13:07

robert de jong schreef:Voorslag/ dikkere hoofdlijn helpt natuurlijk alleen tegen doorschuren, als die vis zich vast zwemt, dan is de vis alleen maar erger de lul :( met een voorslag, als je dus vast zwemmers krijgt, beter een andere stek kiezen, dan voorslag/dikkere lijn erop gooien.
:wink:


Hierbij toch een kleine kanttekening. Tussen takken is de kans op doorschuren aanwezig, maar je hebt in zoverre gelijk dat er kans is op vastzwemmen. (Ik houd de karper liever voor de taken en anders begin ik er niet aan.) Als de lijn evenwel meters voor de karper breekt of vast zit, dan maakt voorslag of hoofdlijn helemaal niks uit. Effect is hetzelfde. De knoop van de voorslag is echter van het grootste belang. Als dit namelijk de zwakste schakel is, breekt de lijn geheid daar als je echt druk gaat zetten. Ik gebruik voorslagen maar heb daarvoor wel tijd gestoken in het knopen en uittesten van de knopen zodat dit niet de zwakste schakel is. Dus besteedt bij voorslagen vooral aandacht aan de knoop en natuurlijk de kwaliteit van de lijn en voorslag. Bij de minste beschadiging afknippen of vervangen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-06-2007 13:38

Hoi Kees,

Ik accepteer geen (of zeer incidenteel, met de hoeveelheden vis hier in de buurt zeg maar 1 op 30 ofzo) lijnbreuken bij obstakels, dan kies ik ook een andere stek.

Ik houd de vissen ook het liefst voor de obstakels, maar dat lukt hier(water in kwestie) niet zo te zien, behalve met zeer korte uitstaande lijn.

Voorslagen gebruik ik helemaal niet meer nadat ik mijn lievelingskarper dood heb gevonden vast aan een paal met voorslag + onveilig loodsysteem.(met 40/100 was die karper weggekomen in dit geval,met je peilhengel achter een paal is gelijk ‘pang’, dus dat red die karper ook wel) palen vol met mossels, gebruikte voorslag was een kevlar meerval lijn, wat voor klootzak ben je dan, maar goed)

Vandaar de 40/100, 40/100 voldoet bij takken bij mij prima, zolang deze geen mossels bevatten.

Voor scherpere obstakels (mossels) is 40/100 niet genoeg, ik gebruikte toen ik nog wel met voorslag viste PB Red Ant , of indien gevlochten een wrakvislijn met extreme schuurvastheid (weet de naam niet meer) knopen waren Mahin of een knoop waarvan ik de naam niet weet, maar 1 lijn dubbelvouwen, en daar dan met de andere een knooploze in leggen, beter kan ik het niet uitleggen.

Op het water in deze topic, zou ik zo voeren als in eerdere posting en dan simpelweg zo dicht mogelijk bij het haakaas je plu neer zetten (lees zo min mogelijk lijn uit hebben staan).En dan sleuren of je leven er van af hangt. Ik heb op een bepaald water vol met palen, drijvende rietplukken, wier, lelies etc enz, op die sleurmanier de hele top gevangen, (zonder verspelen) met minimale uitstaande lijn, vissen van 90-95 centimeter en 16-17 kilo, en dat lukt gewoon,(sommige drils 1-2 minuten, tegen over dik 20 minuten op openwater stek) ten minste wanneer je minimale lijn uit hebt staan, zeer alert vissen en niet nooit never niet meegeeft.

Ik denk dat bij takken zonder scherpe schelpen eraan, dikke hoofdlijn (al is het maar om die knoop te vermijden, ze zijn wel is wat ‘tricky’ die voorslag knopen, en boven dien is die knoop ook minder plezierig met wier, vuil, sliders, toplood etc.) volstaat.

Groeten , Robert 8)
8)
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

07-06-2007 14:46

Ruud Visser schreef:"of je legt gewoon de neeltje da roet ervoor..."



Afbeelding

:lol:


Wat een hengels :o
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

07-06-2007 23:51

Haaks op de oever vissen,baitrunner of slip dicht,stevige hengelsteunen of rodpod,10 meter amnesia 20 lbs,en een behoorlijke zware hengel zodat je de karper kunt blokken.
Ik vis ook veel in dit soort siuaties en als ik er een verspeel(moet je helaas incalculeren)is het nooit lijnbreuk maar een loschieter.
Ik zeg altijd,het is erop of eronder visserij.
Ik weet niet als dit de juiste manier is maar ik vang ze wel!
Ik verspeel met deze visserij ongeveer 1 op de 8 vissen,in dit oogpunt gezien vind ik dat acceptabel.

groetjes
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

08-06-2007 08:43

Wat heb je nodig:
= een hoofdlijn die niet afschuurt,
= Een rig die gehaakt blijft, ook al er even minder druk op de vis is.
= Een bartsmit bootje.

Zitti na al het bovenstaande geschreven in de takken......
Ophalen dus.......


Mvg,
Frank
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

08-06-2007 09:10

koen bril schreef:
Ruud Visser schreef:"of je legt gewoon de neeltje da roet ervoor..."



Afbeelding

:lol:


Wat een hengels :o


In Frankrijk is het nou 1maal toegestaan 4 hengels de man in te zetten :wink: . Liggen de hengels jezelf niet in de weg, waarom ze dan niet inzetten?


Groetjes :D
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

08-06-2007 09:12

Dat is duidelijk, dan ga ik in ieder geval even een boot vergunning halen.
Dan zal ik even 2 reserve spoelen volspoelen met andere lijn.
Welke moet ik dan gebruiken? Fox Barbuster zoals robert aankaartte?
0.35, 0.40, 0.45?
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
K. van den Herik

08-06-2007 14:56

Robert,

Stel he je hebt een nieuwe stek. De eerste aanbeet vang je, makkelijk. De 2e verspeel je. En dan? Stel de 3e verspeel je ook? Hoe kom je dan nog op 1 op 30?

Bedoel jij toevallig tripple x Robert?

Ik wil die gaan gebruiken op Salagou.

MVG

Klaas
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

11-06-2007 12:17

@Klaas, als ik er 2 verspeel, achter elkaar ook nog, en op lijnbreuk, ben ik er zo ziek van dat ik zeker die sessie op een andere stek ga uitvissen, of de stek anders ga benaderen, maar waarschijnlijk verkassen, mijn hele humeur is verziekt als ik een vis los, en dan eerlijk gezegd niet in het minst uit eigen belang, als ik lijnbreuk heb, krijg ik er helemaal de ziekte van, en nu wel in het minst uit eigenbelang, en 2 na elkaar kan ik niet hebben, word ik helemaal gek van zeg maar.Ik ben na een losser al gelijk helemaal klaar met vissen, wil ik er helemaal niks meer mee te maken hebben :lol: . Na een bakkie en een peuk wil ik dan wel weer aanvallen, maar het moment blijft in mijn kop zitten, kan niet meer goed werpen dan, en vergeet sliders erop te zetten etc. Ook vertel ik na een losser (dan heeft de karper gewonnen)de volgende gevangen vis dan altijd hoe hard ik hem wel niet heb genaaid, en dat zijn gehaaide maatje binnenkort ook wel langs gaat komen(ben een apart figuur :lol: “goh je meent het”) Ik zou dus na 2 lijnbreuken verkassen, en dan op die nieuwe stek en eventueel thuis verder bedenken hoe ik eventueel die verspeelstek zou gaan bevissen, mocht er niets uitkomen laat ik hem voor hij is. Die 1 op 30 is met nadrukkelijk toegevoegd hier in de buurt, er zit hier gewoon veel vis, de afgelopen krap 2 weken heb ik er zo een 65 gevangen bijvoorbeeld, als je dan een hoger verspeel gemiddelde hebt, verneuk je nogal wat vissen.( deze 65 trouwens uit 66 aan beten, 1 dus gelost, pva zakje was nog niet opgelost met de aanbeet 8) )

Ik weet die naam niet meer van dat voorslag materiaal, ik heb het een keer laten opspoelen in een viswinkel van een mega klos, een paar honderd meter en daar heb ik mee gedaan tot dat het op was.


@Kees, ik zat nog is te denken, als je de knoop van de voorslag, zo maakt dat ie daar dan in ieder geval niet breekt, hou jij dan je onderlijn materiaal zo laag in trekkracht dat je daar je breekpunt hebt? Want anders is het breek punt achter de knoop, lijkt mij ook niet echt handig.(niet dat je veel opties hebt die wel handig zijn, ik weet ze niet) Ik breek trouwens echt helemaal nooit een lijn op trekkracht, ik trek met mijn Hutchy’s rond de drie kilo als ze in obstakel curve (ziek) staan ,op de unster, dat moet alles kunnen hebben lijkt mij.

@Herman
Een boot zou ik niet voor de dril gebruiken op dit water, of de vis moet al vast zitten in de takken. Uit een boot drillen is alleen zinvol om een vis over een wierbed/ stijl oplopende bodem te krijgen, of om een vis van de bodem af te houden. Als je tegen takken aan vist en je stapt je (bartsmit) boot in, trekt die vis je meteen de takken in.

Ik zou die boot pas gebruiken als je daad werkelijk vast zit, maar als er meters water onder takken staan, zal je toch meestal moeten gaan zwemmen lijkt mij. Wel handig om lekker scherp te vissen natuurlijk zo een boot, maar dat kan werpend ook wel, zij het met enige moeite.

Ik zou als er geen scherpe zooi aan die takken zit 40 -100 barbuster nemen, er zijn vergelijkbare lijnen (of misschien wel beter), maar de barbuster is er vanaf euro 12,50, en dan kun je nog eens nieuwe lijn op je spoelen zetten.

groeten, robert 8)
8)
Plaats reactie