Onbeschrijfelijk raar probleem met Ashima 'Anti Eject'


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

09-05-2007 18:10

Beste mede-vissers.

Het is een gebeurtenis die nog steeds zo nu en dan door mijn hoofd zweeft. Vorig jaar augustus zaten mijn maat en ik weer op een Fries meer te vissen op de stek waar wij vrijwel ieder seizoen verblijven.

We bevisten vier verschillende stekken, en hij zat zoals gebruikelijk met zijn linkerhengel op een mosselbank van drie tot vier vierkante meter te vissen. Hij gebruikte zoals altijd een +- 18 cm lange onderlijn met een Ashima 'Anti Eject' haak (maat 6) en een lange hair vol mais en kikkererwten. Van deze mosselbank had hij al vele vissen probleemloos gevangen.

De volgende ochtend was er van die hengel nog steeds geen actie gekomen, terwijl zich normaal wel een karper en minimaal 5 brasems meldden. Hij besloot daarom zijn montage binnen te draaien.

Tot onze grote verbazing was de haak recht doorgebroken! Bij het inhalen voelde hij totaal geen druk, rukje, niets behalve de weerstand van het lood. Hij heeft niet vastgezeten.

Iemand enig idee wat hier aan de hand geweest kan zijn? Poreuze haak oid?

Het is een sirrieuze vraag, en ik hoop ook op sirrieuze antwoorden, geen flauwe grapjes en andere antwoorden waar ik niets aan heb aub.

Bij voorbaat dank,

Pim Dijkgraaf
Voer en vang!!!

I love BTW
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

09-05-2007 19:34

Doordat hij op een mosselbank aan het vissen was kan het zijn dat bij het ingooien/ uitvaren het lood tussen de mossels/ schelpen vast is komen te zitten.

Nu, bij een aanbeet van een karper zal hij dus geen enkele beet registratie gehad kunnen hebben op de beet melders, maar de karper kan wel gehaakt zijn door de druk die het lood via de mossels heeft uitgeoefent.

Verder zal de karper er alles aan gedaan hebben zich te bevrijden van de haak met als gevolg haakbreuk.

Doordat het lood van boven uit een andere hoek is op gehaald kan het zijn dat het lood zonder weerstand als nog makkelijk is los getrokken.

Ook kan het zijn dat de karper in een fractie van een seconde dat hij vast zat, zo heftig met zijn kop heeft geschud dat als nog de haak is gebroken en zowel het lood is los gekomen.


Dit zijn de risico's wanneer je met lood en rig op een mosselbank vist, ook de karper zal een aardige wond hebben opgelopen, helaas.

Mvg Danny Schaltin
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

09-05-2007 19:37

Hoe zwaar was je onderlijn?

Die zal namelijk eerder breken dan je haak..
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

09-05-2007 20:01

25 lb PB Jelly Wire.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

09-05-2007 21:42

Pim,

ik heb slechts enkele jaren biologie gehad, indien ik een compleet verkeerd antwoord geef is dat hier aan te wijten 8)
Persoonlijk denk ik dat je hem op een mosselbank hebt gegooid.
Een mossel gaat zo nu en dan open, wellicht dat je op het tijdstip van inwerpen precies in een schelp gegooid hebt. Deze mossel heeft later zijn schelp weer gesloten, met als gevolg dat je haak daarom recht is doorgebroken... een mossel is ontzettend scherp zoals je weet.
Ik weet niet of een mossel de kracht bezit om daadwerkelijk je haak te doorbreken, mijn gedachte betreft puur een hypothese.

Pim Dijkgraaf schreef:Beste mede-vissers.

Het is een gebeurtenis die nog steeds zo nu en dan door mijn hoofd zweeft. Vorig jaar augustus zaten mijn maat en ik weer op een Fries meer te vissen op de stek waar wij vrijwel ieder seizoen verblijven.

We bevisten vier verschillende stekken, en hij zat zoals gebruikelijk met zijn linkerhengel op een mosselbank van drie tot vier vierkante meter te vissen. Hij gebruikte zoals altijd een +- 18 cm lange onderlijn met een Ashima 'Anti Eject' haak (maat 6) en een lange hair vol mais en kikkererwten. Van deze mosselbank had hij al vele vissen probleemloos gevangen.

De volgende ochtend was er van die hengel nog steeds geen actie gekomen, terwijl zich normaal wel een karper en minimaal 5 brasems meldden. Hij besloot daarom zijn montage binnen te draaien.

Tot onze grote verbazing was de haak recht doorgebroken! Bij het inhalen voelde hij totaal geen druk, rukje, niets behalve de weerstand van het lood. Hij heeft niet vastgezeten.

Iemand enig idee wat hier aan de hand geweest kan zijn? Poreuze haak oid?

Het is een sirrieuze vraag, en ik hoop ook op sirrieuze antwoorden, geen flauwe grapjes en andere antwoorden waar ik niets aan heb aub.

Bij voorbaat dank,

Pim Dijkgraaf
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

09-05-2007 22:13

Wow wat ben ik blij dat ik het heb gepost. Met jullie theorien kan ik iets, hopelijk kan ik ooit nog met mijn maat het mysterie oplossen, hij heeft he haak nog, dus zal kijken hoe de breuk er verder uit ziet!

Bedankt Danny en Gerben.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

09-05-2007 22:18

wat gerben zegt kan goed kloppen.

een mossel kan grote kracht zetten met het dicht doen van zijn schelp.

met daarbij een verhaal van mijn biologie leraar, wie zijn zoon wel is een behoorlijke blauwe teen opgelopen heeft, daardat deze in een open mossel ging staan waarop de mossel zich sloot.

een teen is natuurlijk niet veel aan te verbuigen, maar ik denk dat een haakje toch zeker te vervormen is door een mossel.
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

10-05-2007 17:15

Probeer op die stek eens met een andere haak te vissen.
Sommige haken breken na een volle belasting en sommige biugen gewoon uit!
Ligt aan het soort metaal oid waarvan de haak gemaakt is.
Wat precies de oorzaak is weet ik niet maar als ik jou was probeerde ik het eens met een andere (sterkere) haak.
Kan me voorstellen dat in dit geval op die stek het vertouwen in die haak weg is.
En als je zonder vertouwen vist.......

Hoop dat je hiermee wat kan?

Groetjes
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-05-2007 08:24

Heb toch best wat moeite met het doorknippen van een haak door een mossel. een mossel is maar een schelpje toch? Hoe sterk is een schelpje nu helemaal. De kracht van een mossel betwijfel ik niet maar wel de hardheid van de schelp.

Blauwe teentjes is uiteraard iets heel anders dan het doorknippen van een metaal. Blauwe teen ontstaat doordat een adertje dichtgeknepen is, waardoor het bloed een andere richting op gaat.

Ik denk persoonlijk dat het een slechte haak is geweest, die wellicht afgebroken is doordat het lood op de een of andere manier OP de haak geland is.

Mental note "Met een rechte haak vang je blijkbaar niets"

Gr. M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Plaats reactie