matte hengels


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

03-01-2007 21:19

hoi

is het nou zo dat matte afgelakte hengels sneller beschadigen?
en dat de lak er vrij snel van af gaat ??

m.v.g Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

03-01-2007 22:37

De kwaliteit van de lak heeft ook te maken met wat er op het prijskaartje van de hengel staat he....

Ik kan je wel vertellen dat de lak op mijn vorige hengels -de Fox Rangemasters II- vrij snel dof werd als gevolg van zon/ water en het in en uit mijn foudraal halen. Allemaal kleine piepkleine klasjes waren het gevolg die de blank een beetje een licht zichtbare grijzige gloed mee gaf. Het grote voordeel is dat je krassen ook net zo snel weer weg kan poetsen als dat ze gekomen waren. Beetje bijenwas erop en inpoetsen was genoeg om de hengels weer zo goed als nieuw te laten lijken. De blank glom dan weer mooi maar behield wel zijn matte lak. Van de grijzige gloed was ook geen sprake meer.

Bij met glanslak afgelakte hengels kan je het vergeten om een kras weg te poetsen uit de lak. Mn schepnetsteel heeft in frankrijk best wat te lijden gehad, en dit krijg je dan ook nooit meer weg gepoetst.

Ach, vis nu met Armalite en die hoeven niet gepoetst te worden....

Gr Mark
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-01-2007 22:44

Thomas,

Afgezien van de kwaliteit van het lakwerk en hoe je er mee omgaat is een matte lak inderdaad zwakker dan een glanzende lak.

Kees
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

03-01-2007 22:53

Kees,

Kun jij dan ook misschien vertellen waaróm dat dan zo is, aangezien ik daar wel nieuwsgierig naar ben?????
Groet,

John
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-01-2007 23:05

Gut, ik ben geen expert op het gebied van lakken. Vooropgesteld dat er onderlinge verschillen in kwaliteit tussen lakken zijn, is een matte lak dezelfde basis met daaraan een matpasta toegevoegd. Die matpasta zal wel van invloed zijn op de homogeniteit van de afwerklaag en daarmee de sterkte onder elastische belasting beïnvloeden.

Als ik lieg, dan lieg ik in commissie. Maar toegegeven, ik ben niet helemaal op de hoogte van de eigenschappen van moderne 2-component lakken. Ik koop sinds het glasvezel tijdperk alleen nog glanzend afgewerkte hengels.

Groet, Kees
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

03-01-2007 23:39

Kees,

Ook ik ben geen expert op het gebied van 'lakken' maar werk er wel redelijk vaak mee en kan me bijna niet voorstellen dat de 2K matlak van tegenwoordig zwakker zou zijn dan de 2K glanslak. Al zou het best mogelijk kunnen zijn dat de matlak door het toevoegen van de matpasta (zoals jij dat beschrijft) wat zachter wordt.
Zelf werk ik tegenwoordig met de (watergedragen)lakken die gebruikt worden in de auto-industrie en die daardoor dus behoorlijk krasbestendig geacht (dienen te) zijn. Zowel glans of mat, en merk weinig verschil. Mijn ervaring hiermee is danwel niet langer dan twee jaar. Dus echt objectief kan ik niet zijn.
Groet,

John
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-01-2007 00:04

John, en toch worden alle auto's met een glanslak afgespoten... Aan een glanzend oppervlak hecht minder vuil, is gladder dus makkelijker schoon te maken en schoon te houden. Op een glanzende laag zie je daarentegen wel eerder krasjes e.d.
Of inmiddels een matlak of zijdeglanslak even sterk is dan een hoogglanslak weet ik niet, tot voor enkele jaren terug was dat nog niet zo.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-01-2007 00:29

John Pannekoek schreef:Zelf werk ik tegenwoordig met de (watergedragen)lakken die gebruikt worden in de auto-industrie en die daardoor dus behoorlijk krasbestendig geacht (dienen te) zijn.
Groet,

John


Iwan Garay (200 hengelbouwtips ergens uit de jaren 70/80), beschreef in dit boekje of een ander hengelbouwboekje reeds dat hij gewoon (zwarte) autolak uit een spuitbus gebruikte om zijn hengels af te lakken.
Deze was sterker dan de gangbare speciale hengellak.
:wink: gr
HB
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

04-01-2007 06:36

Aart,

En toch wordt matlak in de autoindustrie o.a. gebruikt om de binnenkanten van motor- en kofferruimte te beschermen. Bovendien heeft de topicstarter het over het feit dat de matlak zachter zou zijn en minder goed zou hechten op de ondergrond waarop ze gespoten is. Dus niet of de een poreuzer dan de ander is waardoor ie meer vuil vast zou houden. Heeft idd. alleen maar met hardheid te maken, en ik kan je zeggen dat de huidige watergedragen autolakken kei- en keihard en toch soepel zijn. Of ze harder dan in het verleden zijn weet ik niet.
Een prettige dag nog! Ga weer even wat adolecenten het leven zuur maken.
Groet,

J :wink: hn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2007 11:09

John,

Een beetje materiaalkennis heb ik wel. Je moet kijken naar de toepassing en metaal van een auto is niet de grafietvezel van een hengel.

Met hardheid neemt brosheid toe (elasticiteit neemt af). Dit zijn nu eenmaal 2 eigenschappen die niet samengaan. Aangezien de lak gebruikt wordt onder elastische druk (de hengel buigt) is grote hardheid niet de meest gewenste eigenschap. De lak zou na buigende belasting kleine scheurtjes kunnen krijgen.

De matpasta zal bestaan uit vaste deeltjes die de lak het matte uiterlijk geven. Het ligt dan voor de hand dat de elasticiteit van een het mengsel heldere lak en vast deeltjes afneemt. Je moet nu extra een binding krijgen tussen de elastische heldere lak en de vaste deeltjes van de matpasta.

Wellicht dat tegenwoordig die binding in de matte lak wat verbeterd is door gebruik van andere modernere componenten. Men kan gebruik maken van bijvoorbeeld polymeren die de laatste jaren sterk verbeterd zijn.

Groet, Kees

Ps. Moderne autolakken zijn uit milieuoverwegingen op waterbasis. Deze zijn per definitie minder sterk als de vroeger gebruikte lakken. Daar kwam ik achter toen ik bij de garage verhaal ging halen met mijn lakgarantie in de hand. Mooi noppes. Vogelpoep moet direct afgespoeld worden zoals in de handleiding staat en anders niks garantie.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 04-01-2007 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2007 11:20

Hans Brinkel schreef:
John Pannekoek schreef:Zelf werk ik tegenwoordig met de (watergedragen)lakken die gebruikt worden in de auto-industrie en die daardoor dus behoorlijk krasbestendig geacht (dienen te) zijn.
Groet,

John


Iwan Garay (200 hengelbouwtips ergens uit de jaren 70/80), beschreef in dit boekje of een ander hengelbouwboekje reeds dat hij gewoon (zwarte) autolak uit een spuitbus gebruikte om zijn hengels af te lakken.
Deze was sterker dan de gangbare speciale hengellak.
:wink: gr
HB


Er waren 2 soorten hengellak met de bijkomende onduidelijkheden. Er was een sneldrogende harde lak bestemd voor de wikkelingen. Deze was eigenlijk onbruikbaar omdat die niet goed hechte en na verloop van tijd losliet. Daarnaast was er een langzaam drogende elastische lak voor afwerking van de hengel. Die voldeed prima, mits van de juiste kwaliteit. De basis was gewoon glanzende bootlak en je maakt mij niet wijs dat boten slechter gelakt worden dan auto's. Althans, onze zeevisser Iwan Garay niet.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

04-01-2007 12:10

Hoi

de aanleiding van deze topic is dat ik laatst 3 nieuwe hengels aangeschaft heb, nieuwe shimano speedmasters 23/4 ponds, en ik heb tot op heden eigelijk geen ervaring het matte hengels, en laatst iemand gesproken die dat zij, + dat het lijkt of de lak dunner is.

Nu zijn het stokken van190 per stuk en het is shimano dus enige kwaliteit mag je wel verwachten (dus ook in de lak)

Maar als ik het zo lees is het dus mogelijk dat de lat er na een aantal jaar van af kan gaan komen. maar in welke hoeveelheid moet ik dat dan zien ?? en het kan dus ook inpect hebben op de acie als ik hem met een anderen lak bij laat lakken door bijv. een hengelbouwen??


gr Thomas
Laatst gewijzigd door Thomas de nieuwe op 04-01-2007 12:46, 3 keer totaal gewijzigd.
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2007 12:41

Nou, met 33 hengels kan je voorlopig vooruit.

Maak je geen zorgen. Om te beschadigen moet je er mee vissen.

Beetje zuinig zijn op je hengels zorgt altijd dat ze langer als nieuw blijven.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

04-01-2007 13:01

eeh 33? ik bedoel de er natuurlijk 3 :oops: , blijk baar iets te entoechast op de 3 gedrukt . :P
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
Gerard Koeslag
Berichten: 24
Lid geworden op: 01-11-2006 19:54

04-01-2007 16:06

Hallo,

Ik heb een karperhengel 2 delen, het is een splitcane ( zeskanten gelijmd
hout ? Het merk is richard walker mark 4 330 cm lang.

Deze hengel is zeker 35/40 jaat oud.
Toen ik deze hengel kocht in Engeland bij de Hardy Fabriek.
Kreeg ik een Liter lak erbij van het merk Disanol ( net stroop zo dik)

Toen ik ernog mee aan het vissen was sleep ik de hengel met waterproof
350 of hoger af (schuurpapier). om de twee jaar lakken.
Hij ziet er nog als nieuw uit geen blaasje niets.
Mijn holglashengels daar gebruik ik de zelfde methode voor alleen om de drie jaar . Ik gebruik geen compenetenlak . Lak koop ik eens in de tijd bij een jachtbouwer betaal wel wat meer maar je hebt wel wat . Gerard
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

04-01-2007 20:21

Kees Ouwehand schreef:Die matpasta zal wel van invloed zijn op de homogeniteit van de afwerklaag en daarmee de sterkte onder elastische belasting beïnvloeden.



Dit klopt helemaal. Er zit een poedertje doorheen. Eén of andere sulfide als ik het goed heb? Het maakt je lak o.a. veel minder krasvast.

Gr,

Bas
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

04-01-2007 20:50

Dank allen voor de duidelijkheid. Maakt het matte wat doorzichtiger!
Groet,

John
Harald Bremmer

04-01-2007 21:13

Hallo,

ik heb mijn hengels ook mat laten lakken. Ik heb totaal nog geen krasjes in 3 kwart jaartjes vissen. Dit zou me niet gelukt zijn met glanzende stokken. Bevalt me prima en vindt het er ook wel cool uitzien.
En krassen gaan hengels toch wel als je ze gebruikt. Kan me er ok maar weinig bij voorstellen wat er anders aan is dna glanslak. et is net zo stevig.

Groeten Harald
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

04-01-2007 21:37

Op mijn mat gelakte motorfiets zit ook nog geen enkel krasje en deze is ook alweer 4 jaar oud...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2007 22:03

Wat ik al zeg Harald. Die hengel moet natuurlijk wel regelmatig goed krom staan. :D
Plaats reactie