Merlin vs Silkworm


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

23-01-2003 23:07

Beste karpervissers vraagje ik vis al een hele tijd met merlin van kryston en het bevalt me prima omdat het zinkt maar ik heb merlin eigenlijk nooit met silkworm vergeleken.
Ik weet wel dat silkworm niet zinkt! maar wat voor voordelen heeft silkworm tegen over merlin?

dat zou ik wel eens willen weten

kevin van etten
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

24-01-2003 09:39

Een maat van mij heeft Silkworm, en dat is gewichtsloos. Misschien iets soepeler, maar dat weet ik niet.

mvg
Robbert
Filip Oost
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00

24-01-2003 09:49

Ik heb beide ook gebruikt.

Ik weet niet of het ene beter is dan het andere...
Silkworm is wel dunner dan Merlin. Maar of dat een echt voordeel is?

Ik bebruik de laatste tijd altijd de 20 lb versie van Riglon I(Shakespeare).
Dit is veel slijtvaster, wat stugger en de dikte valt best mee. Ook is het goedkoper, en ik vang er niets minder om.

Mvg Fokke
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

27-01-2003 01:05

Beste kevin,

Merlin is een zinkende lijn, uitgevoerd in een redelijk camouflerende groen/witte kleur, de lijn is naar verhouding tot de treksterkte vrij dik maar wel lekker soepel.
De lijn is goed te gebruiken in combinatie met krimpkousjes omdat de lijn niet beschadigd bij hoge temperaturen.

Silkworm is een zwevende lijn, dwz de soortelijke massa van de lijn is gelijk aan water. Ideaal voor een licht begroeide bodem, algen op de bodem etc. Kleur, zwart/wit.
Qua diameter ten opzichte van merlin een stuk dunner en ook nog een stuk soepeler.
Ideaal voor zij die "gevoelig" willen vissen. De lijn is minder geschikt om krimpkousjes op aan te brengen omdat de lijn gaat rafelen en smelten bij temperaturen van rond de 100 graden. Dan boet hij ook aardig in qua treksterkte.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar silkworm.

Met knopende groet, Bob.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

27-01-2003 09:23

Bedankt voor al julllie reacties
ik ben toch niet zo'n voorstander van een zwevende onderlijn bij mij moet alles lekker strak op de bodem liggen dus heb ik toch maar gekozen voor merlin

kevin
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-01-2003 11:14

hoewel merlin zinkend zou mmoeten zijn zou ik er toch voor kiezen om een beetje looddraad om de onderlijn te wikkeln in het midden hij wil zeker bij korte onderlijnen nog wel es omhoogstaan!!


mvg martijn
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

27-01-2003 21:29

Om er zeker van te zijn dat je onderlijn zinkt kun je een beetje spuug tussen je vingers nemen en de lucht uit de onderlijn wrijven.

Sommigen adviseren modder maar die modderlucht lijkt mij niet echt bevorderlijk voor het haakaas.

Jeroen
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

27-01-2003 22:18

ik krijg meer en meer afkeer van die merlin en silkworm dingen.
Ten eerste al veel te duur , en ten tweede lig ik daar meer mee in de war dan wat anders , ook al gebruikte ik anti-tangle rommel.

Nu was ik vorig jaar eerst overgeschakelt op nylon onderlijn , beviel me goed , vrijwel nooit in de war gooien , alleen ... bij het vissen in de buurt van obstakels waar het pompen of verzuipen was .. ja , dan bleek dat klein stukje nylon niet voldoende te zijn, wel erbij vermelden dat het om 30/00 ging , toen overgeschakelt naar vrij stugge dyneema als onderlijn , en dat beviel me wel goed , hoewel er iets meer gevaar was voor in de war te gooien. Nu toch maar eens een rol(letje) 35/00 nylon ofzo gaan halen , maarja , kheb niet echt veel zin om een rol draad van 1000 meter te kopen voor een paar onderlijntjes van te knopen ...

zodus , geen kryston meer voor mij !
ahja , Supernova is nog erger qua in de war gooien ! :smile:
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

27-01-2003 23:13

Dat is dan volgens mij een kwestie van de manier van inwerpen. Als ik inwerp in het donker (dus wanneer ik helemaal niet zie hoe het lood en de onderlijn het water raakt) kan ik perfect zeggen wanneer het geheel in de war ligt.

Rem je inworp beheerst af, en voel hoe je montage het wateroppervlak raakt. Dan laat je het geheel rustig zinken, met twee vingers aan de hoofdlijn, en een neerwaartse beweging van de hengeltop, en het ligt perfect.

Gewoon een kwestie van oefenen en gewenning, al heb je met nylon onderlijnen bijna altijd een perfecte presentatie, ook als je inworp niet zo goed was...

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

27-01-2003 23:39

Ik maak ook gebruik van beide materialen. Op een zandbodem gebruik ik de wit/groene Merlin, geeft me een beter gevoel qua vertrouwen. Op een modderige bodem gebruik ik de SuperNova of Silkworm. De SuperNova is mijn favoriet qua onderlijnmateriaal.

Even over dat in de war gooien. Beetje onzin, vind je niet. Altijd afremmen voordat het lood het wateroppervlak raakt en als je helemaal voor zeker wilt gaan prik je gewoon een PVA foampje op de haak. Verder kun je ook nog een stukje siliconenslang op de wartel drukken, een PVA zakje met wat voer bevestigen, kortom er zijn zat manieren om er voor te zorgen dat je de rig niet in de war gooit.

Groet
Bart
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-01-2003 12:36

en het lijkt me sterk dat wat modder op je onderlijn slecht is voor je haak aas....en dat spuug werkt neit als je korte onderlijnen gebruikt omdat hij omhaag staat door de spanning die op de onderlij staat en niet door de lucht belletjes

mvg martijn
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

28-01-2003 15:44

Idd Martijn, volgens mij boeit die modderlucht echt geen kont. Immers, de bodem ruikt 9 van de 10 keer ook niet bepaald naar aardbeien of zo.

SuperNova kan idd een crime zijn bij het werpen. Ik heb veel problemen gehad met de 12 Lbs. versie. Met een foampie of PVA verklein je iig de kans op een mooie pruik. Een andere optie is je onderlijn opstijven met Stiff-gel van Kryston, dat werkte bij mij goed.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2003 16:30

Was het niet Kevin Nash die in zijn rig boekje de raad gaf om de gevlochten lijn een paar weekjes in een emmer modder te stoppen? :lol:

Dit om de fabrieksgeur eraf te krijgen. Oog voor detail.

Overigens werd volgens insiders de vis afgeschrikt van de weekmakers in de ESP tube. Ze hebben dat daarna aangepast.

Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-01-28 16:32 ]</font>
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

09-03-2003 21:45

ja de silkworm van mij wil bij opstakels wel eens snel gaan rafelen en dan "peng" zeggen, maar ja ik heb niet met merlin gevist dus ik weet niet hoe die is.
Plaats reactie