Dieptemeter


Plaats reactie
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-01-2003 20:16

Ik mag van een kennis zijn dieptemeter gebruiken. Maar nu was mijn vraagje hoe je hiermee te werk gaat. Ik wil een zandafgraving 'verkennen' met de dieptemeter. Maar omdat ik die slechts eenmaal ter beschikking heb,zou ik een plan van het water willen maken. Maar hoe ga ik dan te werk. Om de afstand vanaf de kant te bepalen wou ik werken met een soort zendertje en ontvanger die de afstand weergeeft(dit is wel ergens verkrijgbaar dnek ik). De zender bevestig ik op de boot, en mijn vismaat die loopt dan de aan d ekant en ik geef hem teken als ik een goede stek gevonden heb. Dus als we dan gaan vissen zitten we gewoon de lijnclip van onze molen op die afstand vast. Of hebben jullie een andere manier???
gr lode
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

11-01-2003 01:07

Mag ik hier uit opmaken dat je al wel een dieptemeter hebt, maar nog geen transducer (zender) erbij?

Bij mij zit de transducer aan een snoer dat ik met een stekkertje in de dieptemeter steek ( aan een vertakking hiervan zit de accu gekoppeld )
Zoiets moet bij jou haast ook wel het geval zijn.

Als je hem maar één dag tot je beschikking hebt zou ik het volgende doen.

Je weet waarschijnlijk wel ongeveer wat het diepste punt is. Maak op deze lengte een paar markers, bijvoorbeeld een roodgeverfde flessenkurken via een stuk lijn aan een steen vastgemaakt. Rol de lijn op om de kurk heen. wanneer je hem in het water gooit rolt hij vanzelf af.

Vaar het water in stroken af. Je kunt het beste met zijn tweeen in de boot gaan zitten. Als je wat interessants op het scherm ziet gooi je een boei over boord. Je vismaat noteert de diepte en wat er interessant is ( kuil, talud e.d ) Noteer ook de afstand vanuit de kant en herknningspunten aan de horizon.

Hierna kun je de stekken handmatig verder uitpeilen. Dat is sowieso handig nadat je de dieptemeter hebt gebruikt, je komt dan veel over de bodemgesteldheid te weten. (Haal de boeitjes daarna wel weer weg)

Succes,

Sjoerd
Plaats reactie