Systeem van sluiten molenbeugel bij big pit molens..


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jason Spiers
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-11-2004 19:36
Locatie: nijlen

12-08-2006 19:02

Effe een vraagje over het sluiten van de molenbeugel bij bepaalde big pit molens,ik ga mij namelijk zo een koppel aanschaffen en had 2 types gezien die mij wel bevielen,de shimano ultegra xsa en de biomaster xsa. Nu viel mij op dat er bij beide molens een ander type sluiting is voor de molenbeugel,zo sluit de beugel van de biomaster door een hele toer te draaien en dan te stoten tegen een stukje op de molenvoet,dit is bij de ultegra niet het geval,die sluit gewoon zoals de meeste molens door een systeem in de molen zelf. Is het systeem van de biomaster niet meer ondehevig aan slijtage? Het leek mij altijd een stevige klap tegen die molenvoet toen ik de biomaster vast had in de winkel... Mijn oospronkelijke voorkeur ging uit naar de biomaster omdat die toch ietswat compacter is (ultegra is een serieuze klepper). Maar nu te hebben ontdekt over dit systeem van sluiten ben ik er niet zo meer voor. Dus graag jullie ervaringen met dit type van molenbeugelsluitingssysteem (zoals ik het zal noemen) :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-08-2006 19:21

Big Pits zijn ontworpen als zeemolen en overgenomen voor het karpervissen. De Biomaster is van het meest oorspronkelijke design voor dit doel en heeft nog de robuuste overslag van een zeemolen. Achtergrond is juist dat dit minder problemen geeft vanwege de eenvoudige mechanica. Je sluit bij het karpervissen de beugel trouwens makkelijker met de hand en niet door aan de slinger te draaien. Dus het maakt op zich niet veel uit. Ik vind juist molens waarbij dit niet met de hand kan minder prettig. Mijn voorkeur gaat uit naar de Biomaster. Een zeer beproefd design. Ik neem even aan dat ze van dezelfde kwaliteit zijn als de oude. Ik moet bekennen niet te weten of het bij de Ultegra ook met de hand kan.

Groet, Kees
mike koophof
Berichten: 26
Lid geworden op: 04-04-2005 18:41

15-08-2006 16:49

Kees dit kan bij de nieuwe Ultegra ook hoor.
Plaats reactie