leadcore


joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

28-12-2002 22:18

Collega's

Ik ben eigenlijk van plan om komend seizoen eens leadcore te gaan gebruiken. Maar nou heb ik er nog wel een aantal vragen over, misschien hebben jullie er ervaring mee en kun jullie mij het een en ander uit leggen.

Ten eerste: Gebruiken jullie leadcore vanwege het feit dat dit stuk dan op de bodem komt te liggen (en zo ja hoe lang is het stuk dan dat jullie gebruiken?)
Of gebruiken jullie leadcore vanwege de hoge slijtvastheid dus als een soort voorslag zeg maar?

Ten Tweede: Hoe zorgen jullie bij de bevestiging van de leadcore dat het lood nog automatisch losschiet bij een eventuele lijnbreuk. Dus eigenlijk een voor de karper veilige bevestiging.

Ik hoop dat iemand enige antwoorden heeft op mijn vragen

MVG Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

28-12-2002 22:56

Beste Joep ik gebruik ook leadcore en ben er zeer tevreden over het aantal aanbeten in zichtbaar gestegen.

leadcore moet je wel op de goede manier gebruiken dat wil zeggen alleen op open water met schone bodem en in combinatie met een safty clip.

Als ik jou was zal ik eerst eens zo'n kant en klaar leadcore pakketje van Korda kopen (incl safty montage) dit kost zo'n 8 euro.

Leadcore is er zeker niet voor om als voorslag gebruikt te worden alleen om de lijn 100% over de bodem te laten lopen.

Gebruik leadcore met verstand want de vistand heb je zelf in de hand ( :grin: )

Succes volgend jaar,
Wim
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

28-12-2002 23:00

beste wim,

ik had de leadcore van fox gekocht (in zo'n dispenser doosje de 45lb versie)

ik weet wel hoe ik de leadcore aan moet knopen maar hoe zorg je er met een safetyclip voor dat het zaakje goed zit??
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

28-12-2002 23:07

hoezo zaakje goed zit?? bedoel je hoe je op de core de safty rig maakt. Als je dat bedoeld:

vanaf onderaan beginnen:
eerst anti tagle rubber (of hoe het dan ook heet :grin:at rubber wat spits afloopt)

vervolgens de clip (het lood klikt hier aan)

dan de wartel.

Als je me niet snapt wat logisch zal zijn kun je het beste effe naar de viswinkel gaan die willen vast wel helpen.

zo niet check in de winkel hoe de kant/klaar versie er uit ziet en bouw die na.
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

28-12-2002 23:08

what the fuck doet die :grin: op de plaats van de d
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

28-12-2002 23:11

ik snap wel wat je bedoelt wim

en die :smile:) is alleen maar om te vervelen


laters joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

29-12-2002 13:14

ik gebruik bijna altijd leadcore van ong. een meter
aan het ene uiteinde maak je de wartel vast doormiddel van een lus aan de andere kant aleen een klein lusje hier knoop je de hoofd lijn aan vast zoals je die normaal aan de wartel knoopt
de safety clip gebreuk je zoals normaal maar dan zonder tube (clip met conector)
in het begin zal je ff moeten oefenen met het knopen maar hierbij helpt het om dikkere leadcore te pakken hier krijg je de "naald" beter doorheen
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

29-12-2002 13:20

Voor zover ik het kan begrijpen schuiven jullie de safety clip net zoals normaal op de lijn maar in dit geval op de leadcore?
verbeter me als ik het fout zeg :smile:

MVG Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

29-12-2002 14:11

klopt
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2002 17:18

Met als toevoeging dat het gebruik van een safety clip de rig niet perse safe maakt. Dit werkt slechts als het rubbertje niet strak aangeschoven is. Dit geeft dan weer sneller verlies van het lood. Een veel beter alternatief is de Solar of Fox semi-fixed bevestiging waarbij het lood via een grote runring op de lijn zit en geklemd wordt op een ton-vormig rubbertje over de rig wartel. Verder zijn flankbeschadigingen van het ruwe leadcore geen uitzondering. Om dat te voorkomen kun je beter een lengte tube over de leadcore doen. Kortom bezint eer ge begint.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kees ouwehand op 2002-12-29 17:33 ]</font>
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

29-12-2002 20:57

Ok zeer bedankt allemaal

en dat van die tube had ik zelf ook al een beetje bedacht eigenlijk maar toch bedankt.

Volgens mij gaat alles wel goed komen met mij en de leadcore en ik hoop ook met de vangsten :razz:

MVG Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Jeroen Leuven

31-12-2002 11:29

Heren,

Is het noodzakelijk om met een top loodje te gebruiken.
Voor mijn gevoel trekt je nylon de leadcore omhoog als je de swingers bevestigd.

Met vragende groet.
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

31-12-2002 12:20

Beste Jeroen,

Dat zou wel eens heel goed mogelijk zijn dat je bij het strakdraaien en het bevestigen van de swinger de leadcore van de bodem trekt en dat heb je er dus geen enkele meerwaarde meer van.

Dus is het gebruik van een top loodje noodzakelijk, ik zat zelf te denken aan een pin-down (olivette) loodje net voor de leadcore. Is dit een goede oplossing?

Met vragende groet

Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Jeroen Leuven

31-12-2002 12:53

Joep,

Dan zou dat loodje volgens mij bijna net zo zwaar als je lood moeten zijn.

Misschien is er iemand die de juiste combinatie weet?

Als je de leadcore voor het lood bevestigd kan je net zo goed van dat kneedbaar lood aan je rig doen, en als je de leadcore achter je lood bevestigd wat is dan de meerwaarde?

Wie kan het me vertellen.

Gr.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-12-2002 13:20

Jeroen,

Met leadcore is het absoluut niet noodzakelijk een toploodje te gebruiken. Bij enige afstand (zeg 30 meter) wordt het leadcore niet door het nylon omhooggetrokken. Het pin-down lood of flying back-lead gebruik je achter tube om hetzelfde te bereiken als je met leadcore bereikt. Leadcore is dan ook geen noodzaak. Maar dat is een andere discussie.

Groeten, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

31-12-2002 13:27

Jeroen, Joep,

Gewoon met een slappe lijn gaan vissen, zo
loopt je leadcore mooi over de bodem, gebruik
hier geen wakers bij zoals de swinger, hanger
en monkeyclimber, maar gewoon een simpel
stukje aluminiumfolie. De andere wakers
trekken de lijn namelijk weer opspanning.
Wel vind ik het belangerijk, om je hengel in de richting van het aas te laten wijzen, dus
losse steunen, ook stel ik de pieper zeer
gevoelig af.
Deze visserij is het meest geschikt voor de
kant visserij!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-12-2002 13:40

Benny,

Op voorwaarde dat je de swinger niet loodzwaar afsteld, is die aluminium folie wat overdone hoor. Nylon is zo zwaar dat het per definitie al wat doorhangt.

Onder de kant zou ik niet eens leadcore gebruiken. Dan kun je zoals je zegt met een doorhangende slappe lijn vissen. Dit lukt echter niet als je wat verder uit de kant vist. Vandaar dat leadcore uitgevonden is. :smile:

Kees

Ps. Ter info. Op afstand werp je de rig makkelijk in de war. Dit werd opgelost met tube. Omdat de holle tube lucht vasthoudt en daarom omhoog gaat staan wordt als alternatief nu ook leadcore gebruikt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-12-31 13:47 ]</font>
Jeroen Leuven

31-12-2002 13:50

Heren,

Bedankt voor de lichtende info.
uit jullie reacties begrijp ik dat het leadcore eigenlijk ter vervanging van de tube is.

Gr.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

31-12-2002 13:58

Kees,

Inderdaad zou je de swinger ook licht af
kunnen stellen, maar een stukje folie is
volgens mij een veel gevoeligere beetrege-
stratie.
Nylon zal inderdaad doorhangen door het gewicht van nylon, maar als ik onder de kant
vis met leadcore, dan gebruik ik dat om mooi
de contouren van de bodem te volgen.

Ik wil nog wel opmerken dat je leadcore, maar
niet zo moet gebruiken, want het is in verkeerde handen een regelrechte ramp voor
de karper.
Ik gebruik het alleen in obstakel vrije
wateren.

groetjes Benny
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

31-12-2002 14:16

Heren,

Wat raden jullie nu aan voor het gebruik van leadcore wel of geen toploodje.
Of wat raden jullie misschien anders nog aan?

Met vragende groet

Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-12-2002 14:18

Op voorwaarde dat je onder de kant vist Benny. Er zijn mooie lichte wakertjes, maar folie is dan ook goed bruikbaar. Je hebt een andere toepassing van leadcore dan de oorspronkelijke (inderdaad vervanging van plastic tube Jeroen), waar ik persoonlijk bij twijfel of het echt nodig is. Maar ja als het je karper oplevert. Inderdaad, voorzichtig met dat ruwe zware onverwoestbare leadcore.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-12-2002 14:25

Ik raad niet eens leadcore aan Joep.

Mijn advies zou zijn 50 tot 60 cm plastic tube en flying back-lead. Zodra er scheepvaart of iets dergelijks is, dan kun je toplood gebruiken. Als je dan toplood gebruikt raad ik aan de flying back-lead er af te halen en wat kneedbaar lood achterop de tube te doen. Maar dat is mijn advies. Ik heb een tijdje leadcore gebruikt, maar was niet overtuigd van de meerwaarde bovenop het systeem wat ik hierboven schreef.

Kees
Gebruikersavatar
Peter Sebel
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-12-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-01-2003 14:31

Kees,

wanneer je tube gebruikt, heeft de tube niet de neiging om te gaan drijven??? Want tijdens het gooien komt er toch lucht in de tube??? en is een stuk kneebaar lood dan wel voldoende om de tube tegen de bodem aan te "pinnen"???


groeten

Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-01-2003 20:28

Peter

Wanneer er lucht in de tube komt maak niet zo veel uit. Laten we maar veronderstellen dat er lucht in de tube zit. Direct na het inwerpen trek je de lijn strak en strek je daarmee de tube. Door de capillaire werking van de dunne tube wordt de lucht, die zo wie zo al weg wil omdat het lichter dan water is, wel door het binnendringende water uit de tube gedrukt. Niks aan de hand dus. Vertrouw je het niet, verzwaar de tube dan met wat kneedbaar lood.

Verder, in het theoretische geval als de tube wel in een bocht omhoog staat, is er nog niks aan de hand. De karper zal een tube moeilijk kunnen onderscheiden van een willekeurige ander stengel onder water. Bovendien is een tube niet scherp en zal de karper niet direct gealarmeerd zijn als deze toevallig tegen de tube zwemt. Maar ja, je kunt van alles veronderstellen bij dressuur van karper. Dus ook dat deze zo slim is om een tube te herkennen. Vraag is dan wel waarom de karper dan niet de haak herkent. Ik zal namelijk geen gehaktbal eten als er een haak aan bungelt.

Karpervissen bestaat uit het elimineren van een heleboel zaken die volgens jou een negatieve invloed op de vangst hebben. Maak het je echter niet te moeilijk als je geen echte aanwijzingen hebt dat het ertoe doet.

Groeten, Kees
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

08-01-2003 20:40

Goedemiddag,

Onlangs overgestapt op de Heavy-rig-tube van ESP,deze blijkt zelfs zwaarder te zijn dan leadcore....

BTW,naar mijn idee nog veiliger ook... :grin:

MVG "GRUM"