Karpervissen... Een iets andere aanpak.


Plaats reactie
Niels Mook
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-06-2006 11:21

13-06-2006 11:26

Beste mede karpervissers..

Omdat ik het op gebied van karpervissen iets anders aan wil gaan pakken sta ik op het punt een aantal nieuwe hengels aan te gaan schaffen..

Ik ben begonnen met een aantal 2lb hengels.. Nu merk ik dat dit materiaal te ligt begint te worden in de omstandigheden waar ik in wil gaan vissen. (grote afstand, wegzetten van redelijk lood-gewicht+ bv. PVA bag, omstanbdigheden waarin je net wat meer ruggegraat nodig hebt zeg maar..)

Omdat ik eigenlijk ook niet met die loeizware bezemstelen wil gaan vissen, en om de sport er wel in te houden, heb ik mijn oog laten vallen op de FOX Warrior XT 2,5lb rods..

Afbeelding
The new Fox Warrior XT is an awesome rod at an unbelivable price.
The original Fox Warriors were the fastest selling carp rods of all time.
The Warrior XT is based on the original hi modulus graphite blank but incorporates several technical and cosmetic improvements.
New, slim 18mm reel seats which will house all the big pit reels compliment the low diameter blanks.
The Warrior XT also features an ultra slim handle with soft woven carbon casting grips and Japanese shrink rubber.

Features
- Ultra slim graphite blank
- Soft touch 18mm reel seat
- Unique line clip suitable for use with braided mainlines providing greater indicator sensitivity
- Distinctive matt grey finish
- Ultra slim abbreviated handle featuring soft woven carbon casting grip and Japanes shrink rubbe- triple leg lined guides

Available in 2.5lb, 2.75lb, 3lb and 3.25lb (13') test curves.

Zijn er hier mede karpervissers die dit stokje in hun bezit hebben, (of misschien iemand kennen die hier mee vist) en hun bevindingen omtrent deze hengel met mij willen delen?
Op het internet lees ik over het algemeen niet veel terug over deze hengels. Wat voor actie heeft deze hengel bijvoorbeeld? (top of meer parabolisch?)


Tight lines!
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

13-06-2006 11:54

Niels,

Ik heb ook de 2,5lbs versie deze heeft 7 ogen, ik vind het echt superfijne hengels met een mooie vrij parabolische actie. Met de afstanden die je kan werpen zit het ook wel goed(al vis ik met deze stokken niet op echt grote afstanden).De hengel vangt de klappen van de vis goed op. Het is een vrij simpele hengel maar wel van een goede kwaliteit. Ook vind ik de afwerking gewoon goed, en vind het een van de beste hengels in deze prijsklasse. Kortom een hengel waar je overal in Nederland mee aan de slag kunt.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

13-06-2006 12:38

Niels Mook schreef: Nu merk ik dat dit materiaal te licht begint te worden in de omstandigheden waar ik in wil gaan vissen. (grote afstand, wegzetten van redelijk lood-gewicht+ bv. PVA bag, omstandigheden waarin je net wat meer ruggegraat nodig hebt zeg maar..)


Hoi Niels,

In deze omstandigheden die je hier beschrijft zou ik toch uitkijken voor een wat zwaardere hengel dan een 2.5 lbs, zou zeker opteren voor een 2.75 lbs of zelfs een 3 lbs.
Niet alle 3 lbs hengels zijn als bezemstelen je moet van verschillende hengels maar eens de actie uitproberen. Je hebt fast-, medium- en slowtapers, in uw geval zou ik opteren voor een medium- of een slowtaper.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

13-06-2006 12:47

Niels,

Ik ken iemand die Warriors heeft. Zijn goede stokken, met een medium-
getaperde actie. Ik zou net als Frank, voor de 3lbs versie gaan; tenminste
als je redelijk ver moet werpen.

Gewoon een goede hengel voor een goede prijs! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

13-06-2006 13:59

IK zou als ik jou was zowiezo nooit een hengel ongezien op internet kopen,de opgegeven lb waarders kloppen bijna toch nooit,ik ken 3lb hengels die stugger zijn als mijn 5lb spod hengel.


Voor het ver gooien van zwaar lood en een pva zak heb je aan 2,5lb zeker niet genoeg,persoonlijk vind ik.....dat ver werpen en lekker drillen niet samen gaan.Om serieus ver te werpen heb je een stevige body nodig.
Niels Mook
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-06-2006 11:21

13-06-2006 14:39

Heren, bedankt zover!

Dit zijn reacties waar ik wat mee kan.
Ik zal het in overweging nemen om toch voor een 2,75 of 3 lb te gaan..

Maik: Jij gebruik zelf dus ook deze stokken? Hoe zit het met de handgreep? Meen dat ik ergens had gelezen dat deze ingekort was? Heb je nog wel een aardige handle?

Frank en Benny: Wat noem je verre worpen? Als het boven de 100 a 120 meter wordt pak ik toch een boot.. Maar zal het wel in overweging nemen om toch voor een nog iets zwaardere te gaan..

Ferenc: Ik koop ze zeker niet ongezien op internet, bedoel alleen dat je er op internet vrij weinig over terug leest, terwijl ze toch al een aardig tijdje op de markt zijn. Zoals je hierboven kunt lezen gaat het me niet om echt mega worden zeg maar.... thx voor je inbreng!

Tight Lines
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

13-06-2006 17:21

Niels Mook schreef:Frank en Benny: Wat noem je verre worpen? Als het boven de 100 a 120 meter wordt pak ik toch een boot.. Maar zal het wel in overweging nemen om toch voor een nog iets zwaardere te gaan..


Hoi Niels,

Er zijn er maar weinigen die met boilie en eventueel PVA zakje de 100 meter gaan halen, zelfs zonder PVA zakje durf ik toch gerust beweren dat weinigen de 100 meter grens passeren.
Het is alleen maar dat ik zou kiezen voor een zwaardere lbs omdat de hengel bij het werpen toch al een hele kracht te verduren krijgt en je toch power genoeg moet hebben om alles weg te zetten.
Als je natuurlijk kan gebruik maken van een boot het zij rubber- of voerboot heb je natuurlijk héél wat troeven in handen maar dan toch blijf ik erbij zeker een 2.75 à 3.00 lbs aan te schaffen.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

13-06-2006 17:27

De handgreep is inderdaad vrij kort maar ik vind het juist fijn, ik ben dan zelf ook niet zo groot 1.80m, kan me voorstellen dat als je erg groot bent het niet fijn is. En met een goede werptechniek kun je zeker 80 meter halen, met pva zakje wordt het moeilijk maar met een "dynamite stick" haal je dat ook wel.
Carpe Diem...!
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

13-06-2006 19:29

ik heb deze stokke in 2.75lb ik vindt het zeer goede stokke voor redelijk weinig geld heb er nog geen nadelen aan kunnen vinden en vis er toch al bijna een jaar mee denk ik goede actie mooie afwerking werpt goed
Niels Mook
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-06-2006 11:21

14-06-2006 09:18

Frank: Ja, je hebt gelijk, laten we het van mij maar houden op en ruwe misschatting :wink:


Maik: Zelf ben ik ook rond de 1,80, ook niet al te groot dus.. Zondag a.s.(pasjesdagen Vlemmix) ga ik de stokken even vasthouden, en meenemen als ze me aanstaan (wat ik wel verwacht als ik de veralen zo hoor.. Hoeveel gr lood kan jij ong. wegzetten met deze stokken?

Stefan: Jij gebruikt ze dus in 2,75lb? Zoals je wellicht gelezen hebt hebben meer mensen me aangeraden toch iets zwaarder te gaan dan de 2,75lb.. Hoeveel lood zet je hier ongeveer mee weg? En hoe drillen de 2,75lb stokjes?
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

14-06-2006 13:22

Niels ik gebruik altijd 3oz lood +-85gram, als ik ver moet werpen. Iets dichter bij de kant nog iets zwaarder lood. De hengels kunnen dit perfect aan hoor. En ik weet zeker dat ze je aan zullen staan, fijne stokkies 8)
Carpe Diem...!
Niels Mook
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-06-2006 11:21

19-06-2006 13:55

Beste mede karpervissrs,

Sinds gister ben ik in het bezit van 3 stuks Fox Warrior XT 2,5 lb stokjes in combinatie met 3 stuks shimano 4500B baitrunners..

Moet zeggen dat het op het eerste gevoel af super stokjes zijn.
Eind van deze week ga ik maar eens proberen een karpertje te verschalken..


Bedankt voor al jullie reacties.


Tight Lines!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-06-2006 14:32

Niels Mook schreef:Heren, bedankt zover!

Frank en Benny: Wat noem je verre worpen? Als het boven de 100 a 120 meter wordt pak ik toch een boot.. Maar zal het wel in overweging nemen om toch voor een nog iets zwaardere te gaan..

Tight Lines


Niels,

Rond de 80 of HOOGUIT 90 meter! Dit zonder pva bags! Met grote pva
bags, denk dan eerder aan 60 meter. Dus kies liever een wat zwaarder
model, met wat extra ruggegraat; dus 3lbs.

groetjes Benny
Jeffrey Bijkerk
Berichten: 42
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00

19-06-2006 21:34

Persoonlijk vind ik mensen die met 3LB in NL gaan vissen en dan ook nog negen van de tien keer uitvaren niet goed bij hun hoofd als ze met 3 ponds hengels gaan vissen. Ik weet dat je ook hengels van 3 pond hebt met een mooie actie, maar op het moment dat het formaat van de karper wat kleiner is, lees tot een pond of 14, heb je hier dus totaal geen sport aan. Ik vis sinds dit weekend met PB Dutch Ace Classic hengels. Heeft acht ogen en curve van 2,5 tot 2,75 pond. Stokken gemaakt op de oude (goede) manier. Ik ben zelf ook een Fox liefhebber, maar toen ik deze stokken zag was ik in 1 keer verkocht.

Tide lines!!!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-06-2006 23:31

en...
Niels Mook
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-06-2006 11:21

20-06-2006 09:18

Klaas van den Herik schreef:en...


Nou ben er nog niet mee aan het vissen geweest.... Dat gaat pas tegen het weekend lukken.........

Maar ben gister wel even naar het water geweest om alle hengels even wat voor de kiezen te geven met het werpen.. Moet zeggen dat deze 2,5 lb stokken precies voldoen aan wat ik had verwacht! Mooie actie en toch genoeg ruggegraat om er een toch nog aardig loodgewicht mee weg te zetten.. Ik ondervind bij het werpen in ieder geval geen hinder van de iets ingekorte handgreep omdat ik zelf ook niet 1 van de langsten ben..

Natuurlijk kan ik het pas echt zeggen als ik er wat op heb gevangen..


Tight Lines!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-06-2006 13:02

Persoonlijk vind ik mensen die met 3LB in NL gaan vissen en dan ook nog negen van de tien keer uitvaren niet goed bij hun hoofd als ze met 3 ponds hengels gaan vissen.



en...
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

20-06-2006 13:10

Klaas van den Herik schreef:
Persoonlijk vind ik mensen die met 3LB in NL gaan vissen en dan ook nog negen van de tien keer uitvaren niet goed bij hun hoofd als ze met 3 ponds hengels gaan vissen.



en...


Ik ben niet goed bij mijn hoofd,vis met 3ponders,zelfs op kleine karpers zoals bij een big hit.Vreemd genoeg heb ik af en toe serieus mijn slip nodig en moet soms de vis blokken.


Heb begrip 3ponders is nogal groot 8)
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

20-06-2006 16:28

ferenc van de vorstenbosc schreef:
Klaas van den Herik schreef:
Persoonlijk vind ik mensen die met 3LB in NL gaan vissen en dan ook nog negen van de tien keer uitvaren niet goed bij hun hoofd als ze met 3 ponds hengels gaan vissen.



en...


Ik ben niet goed bij mijn hoofd,vis met 3ponders,zelfs op kleine karpers zoals bij een big hit.Vreemd genoeg heb ik af en toe serieus mijn slip nodig en moet soms de vis blokken.


Heb begrip 3ponders is nogal groot 8)



Ik wil deze persoon dan ook bij deze uitnodigen eens een sessie met mij mee te vissen ...IN NL!!!! met stokken onder de 3lb



Fp
maikel van den bliek
Berichten: 231
Lid geworden op: 20-06-2006 22:45
Locatie: oosterhout (nb)

20-06-2006 23:01

hey ik weet niet of je veel ervaring hebt bijd e vlemmix maar ik vind het zomaar een k*t winkel ze zeggen dat je goede garantie hebt maar dat is niet ik had mijn hengels daar ook gekocht 1 jaar later was er van 1 de top afgebroken en toen zeiden ze je lijn zal wel om de top hebben gezeten dit valt niet onder de garantie nu heb ik 3 nieuwe hengels gekocht bij de fauna in geertruidenberg daar geven ze uitstekende kwaliteit als er iets kapot is zeggen ze geef maar hier en geven ze een nieuwe of sturen ze het naar de levrancier
Plaats reactie