Spinhoven / Sielhorst


Jaco Mol
Berichten: 172
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Dordrecht

07-12-2002 12:47

Ik heb zelf 2.5 jaar geleden 3x de KM1 (ca. 2 3/4 bij 3.65m)laten bouwen bij CJW en ik kan niet anders zeggen dat het superstokken zijn. De gebruikte Composite Developments (NZ) blanks zijn naar mijn idee 1 van de betere, zo dan niet de beste blanks die er op de markt te verkrijgen zijn. Daar komt nog eens bij dat je ze als juweeltjes afgeleverd krijgt, volledig naar eigen smaak.

Met de hengels van Sielhorst heb ik geen ervaring. Maar alleen al door het feit dat er kwalitatief zeer goede blanks worden gebruikt zou ik voor Spinhovens kiezen. Als je toch met grof geld hengels gaat laten bouwen, dan kan die 75 of 100 euro die ze bij CJW meer kosten er ook nog wel bij.

Kiron, ik zou zeggen ga eens in A'dam kijken. Ik wil je dan wel even waarschuwen dat als je gaat, je dan ook meteen verkocht bent :smile:

Succes in je keuze.
Jos Vermeer
Berichten: 6
Lid geworden op: 05-12-2002 01:00
Locatie: Leiden

08-12-2002 19:33

Beste Ron (en anderen),

Het gaat er bij mij niet om wie de beste hengels maakt. Dat zal niet veel verschillen, ik vind CJW persoonlijk het beste omdat hij in mijn ogen het meest vindingrijk is in het ontwerpen van nieuwe hengels, materialen en onderdelen.

Een zelf ontworpen blank, is altijd duurder omdat het in een kleinere oplage word gemaakt, massaproductie is altijd goedkoper.

Trouwens de controle op massa artikelen is ook minder secuur dan op kleinere aantallen, ga jij maar eens 1000 blanks controleren, beetje eentonig werk.

Ik weet dat Korea niet in de EEG ligt, ik bedoel blanks uit Engeland en Duitsland.

Wat RVS onderdelen en het RVS ringetje betreft, bedoel ik hiermee te zeggen dat veel hengel afbouwers pronken met andermans veren. En het lijkt mij logisch, dat RVS moeilijker bewerkbaar is dan aluminium (en duurder).
Nico de Graaff
Berichten: 32
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: Almere

09-12-2002 10:25

Ik snap niet dat iedereen altijd zo wegloopt met Cor Spinhoven.
Zij jullie nou karpervissers of merkenfreaks.
Hebben jullie wel eens goed gekeken hoe meneer spinhoven zijn hengels afbouwd en hoeveel geld dat hij er dan voor vraagt.
Kijk eens naar de ogen en de wikkelingen.
Jongens, koop zelf een mooie blank, kurk(of foam) en paar mooie Sic of nog mooier Titanium ogen en bouw je eigen hengel.
Neem maar van mij aan (ik vis al 16 jaar op karper) dat het een enorme kick geeft als je op je eigengemaakte hengel met je eigen gemaakte boilies een karper vangt. En je hebt iets speciaals wat niemand heeft.
Jos Vermeer
Berichten: 6
Lid geworden op: 05-12-2002 01:00
Locatie: Leiden

10-12-2002 13:14

Beste Nico,

Dat iedereen (bijna iedereen) wegloopt met Cor Spinhoven is volgens mij dat die man al meer dan 30 jaar ervaring heeft met het bouwen en ontwerpen van hengels. Ik neem aan als je het kan betalen ook liever in een Mercedes rijdt dan in een Fiat. Trouwens een CJW hengel is nog te betalen en de restwaarde is ook nog hoog bij inruil of partikulier verkoop.

Trouwens, wat mankeert er aan de ogen en aan de wikkels, ik heb m'n hengels nagekeken maar ik kan niets vinden. Als ik zelf een hengel zou maken van dezelfde materialen scheelt het niet eens zoveel en garantie heb ik niet op mijn eigen gebouwde hengels, bij CJW wel.

Iets wat goed is en mooi is, mag toch ook wel wat kosten?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-12-2002 14:52

Helemaal niks Jos,

Overigens, ik melde hierboven geruchten zonder daar een waarde oordeel aan te willen verbinden. Mijn gedachte was dat de goede lezer wel begreep dat een gerucht niet de hele maar een halve waarheid is.

Goede kwaliteit ogen komen van een aantal fabrikanten. Fuji is herkenbaar door het stempeltje, maar dat maakt anderen niet minder van kwaliteit, alleen maar minder herkenbaar. Vertrouw er maar op dat als CJW iets anders gebruikt, dat het tenminste goed is.

Sommige traditionele figuren hebben liever op de wikkelingen gewone lak, bol afgewerkt in minimaal 6 lagen, dan twee componenten lak. Dit zegt niets over de kwaliteit van 2 componenten lak maar meer iets over wat sommige mensen (net als ik overigens) mooier vinden op een hand gebouwde hengel.

Verder zijn er in ons landje een handjevol goede hengelbouwers met ervaring. Ze kunnen allemaal een blank volgens jouw specificaties afbouwen tot een fantastische hengel en hangen daar dan een prijskaartje aan. Het verschil is niet zo groot als tussen een Mercedes en een Fiatje, maar meer dat tussen een Porsche en een Ferrari. Overigens hebben ze allemaal hun eigenaardigheidjes, en hoe strak het geleverde zal overeenkomen met jouw wensen hangt mede samen met de input die je zelf levert. Lever je geen input, dan krijg je gewoonlijk een standaard product. Verder mag iedereen natuurlijk zijn voorkeur hebben, maar daarmee is een ander nog niet persé inferieur.

Even nog over blanks. Als een bouwer blanks laat maken bij een blank fabrikant volgens zijn specificaties zegt dat slechts dat het uiteindelijke resultaat overeen zal komen met de inzichten van die bouwer en de mogelijkheden van de blank fabrikant. Niet meer of minder dan dat. Er zijn zo heel wat verschillende inzichten in de hengelsport en maar een beperkt aantal blank fabrikanten die de complete markt voorzien. Alles wordt gemaakt volgens specificaties, hetzij die van de blank fabrikant zelf of dat van een afnemer.

En zoals Nico aangaf, je kunt het zelf. Maar daar wil ik wel tegenoverstellen dat je er behoorlijk handig in moet zijn om dezelfde kwaliteit afwerking te krijgen als dat handjevol goede hengelbouwers. Ik ben er inmiddels mee opgehouden. :smile:

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

30-12-2002 14:04

hallo,
ik kan u zeggen dat de meeste blanks NIET ALLE uit china komen,
Waarom weet ik het zo zeker?
ik zelf ben werkzaam in de golfindustrie,
waar wij werken met graphite shafts.
deze komen uit de zelfde fabrieken waar het merendeel van de hengels vandaan komen in de fabriek wordt er een laag overgespoten op verzoek van de importeur of fabrikant.
toevallig werken wij ondermeer met balista shafts voor de junior golfclubs.
dat de blanks onderling een ander uiterlijk hebben hebben komt doordat ze op een speciale manier geschuurd of gespoten worden.
of voorzien zijn van een vlechtwerk
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
michael de groot
Berichten: 33
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00
Locatie: weert

17-02-2003 21:39

ik heb vier sportex hengels van co
maar heb steeds dat de lak wit uitslaat
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

18-02-2003 07:52

Heb je ook een telefoon?

Mark
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

18-02-2003 14:37

Co heeft me eens een setje stokken verkocht die ik als blank bij hem had zien staan,robuuste blanks waren het,wat dikker als normaal en oersterk en toch mooi buigen (zat glas in)toen ze klaar waren kwam Co erachter dat het Berkley blanks waren.
Hij heeft ze naar eigen goeddunken kunnen afbouwen alleen de hoogte van de reelhouder is gemeten,verder ging het van bouw maar en ik zie het wel.
Jonge,jonge als ik ooit van iets spijt heb gehad dan waren het zeker niet deze hengels,juweeltjes zijn het nu 7 jaar oud en voor geen geld ruil ik ze in,voor mij staat Co met stip op 1,alleen de wachttijd, tsja en dat heeft ook zijn charme in deze gehaaste tijd.
Co is gewoon een symphatieke vent en door zijn vakmanschap neem je die wachttijd op de koop toe.

Wil.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wil Jeurninck op 2003-02-18 14:38 ]</font>