Tentverwarmers


Plaats reactie
Gast

23-11-2002 11:03

Ik las gister wat over tentverwarmers, maar is dat hetzelfde als zo'n kacheltje op gas??
En is het handig om te hebben? Geeft het voldoende warmte om in de winter comfortabel in je tentje te zitten? Nog 1 vraagje :grin: Waar kan ik ze kopen?? Zijn het gewoon die dingen bij de kampeer zaak?
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

23-11-2002 11:09

natuurlijk zeer handig luxe ding voor de mense die in de winter wel eens een paar nachtsessies willen doen .
en die kan je kopen in de betere hengelsportwinkel :wink:

MVG miguel
jo wuyts
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

23-11-2002 11:12

Ik heb de mijne gekocht in zo'n campingspeciaalzaak het is er één op gas met een katalysator zei die man weinig tot geen reuk en je tent kan bijna niet opfikken als het ding omslaat want er zit een beveiliging op.

Groeten Jo

ps: wel redelijk prijzig maar dat komt er wel terug uit als je veel wintersessies draait :grin:
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

23-11-2002 11:12

Mijn tentverwarmer is idd. een klein kacheltje op butaan (campinggas).

Het is een heel handig ding, het heeft twee standen. Stand één zorgt voor een behaaglijke warmte, en houdt eigenlijk gewoon de koude buiten. Stand twee is handig als het echt vriest.

's Winters vind ik het zelfs een must. Al moet je wel oppassen dat je je gasfles dan binnen bewaard voor je ze gebruikt. Butaan is onder het vriespunt niet meer bruikbaar. Dat vertelde me de gasman trouwens, alhoewel ik uit ervaring weet dat als het een paar graden vriest de butaanfles nog wel mee wil.

Of het die dingen zijn in de campeerzaak weet ik niet. Ik heb de mijne gekocht bij de Zutter (Watersportcentrale in Genk) voor 125 euro, een paar jaar geleden. Nu staat hij aan 140 euro. Je moet dan wel nog een gasfles aanschaffen en een ontspanner en een stuk gasdarm.

Hij is 100% veilig. Katalisator, geen geur, geen rook en last but not least: GEEN KOOLSTOFMONOXIDE (Co)

Pas dus op met andere verwarmingselementen waarvan je niet zeker bent dat ze geen CO uitstoten, anders kunnen ze je uit je tent komen halen in een lijkzak als je pech hebt.

MVG, Mark
Timmy Appeltans
Berichten: 6
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kersbeek-Miskom - Belgïe
Contacteer:

23-11-2002 14:48

Ik heb ook een tentverwarmer op gas. Ik heb deze gewoon in een campeerwinkel gekocht. Bij de mijne schroef je het verwarmingselement op de gasbonbon zelf. Persoonlijk vind ik dit zeer handig en aangezien zo'n bonbon toch een redelijk gewicht heeft zal hij niet snel omvallen. Van reuk heb ik totaal geen last. Het verwarmt ook zeer goed. Ik hem niet op het max. maten staan want dan wordt het gewoon té warm.
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-11-2002 03:01

Beste Mark,

Zo'n "klein" kacheltje op butaan heb ik vroeger ook gebruikt. Een paar graden onder nul en je fles bevriest.
Sinds '89 heb ik een iets groter model met een losse gasfles die ik laat vullen met propaan. Propaan blijft vloeibaar tot -40 graden onder nul!

Met warme groet, MB
Edward Schrooten
Berichten: 60
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Enter

24-11-2002 09:47

Ik heb zo`n klein zwart kacheltje, hij past precies in mijn vistas. Hier gaan gaspatronen in waar hij ong. 4 uur op brandt.
Het voordeel is dat je niet hoeft te slepen met een gasfles, je neemt gewoon een patroon mee per nacht en je zit er behaaglijk bij. Anders lig je om 7 uur al in je slaapzak als het koud is. Het ding kostte 110 euro bij Vos in Almelo.
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

24-11-2002 10:31

Laat je alsjeblieft niks op de mouw spelden dat die dingen 100% veilig zijn. Geen CO (koolmonoxide) is absolute lulkoek. Zolang de er gestookt wordt op een minerale brandstof en de verbranding is onvolledig komt er CO vrij. Dit betekent dat na de kleinste vervuiling of beschadiging van de brander CO vrij komt.
CO is een reukloos gas en komt vrij bij verbranding van minerale brandstoffen o.a. gas en kolen. Dit is schadelijk voor de gezondheid bij meer dan 50 ppm (parts per milion) bij langer dan 4 uur blootstelling.
De Arbowet schrijft al voor dat er bij concentraties hoger dan 25 ppm niet meer zonder leefluchtbescherming gewerkt mag worden.
In een tent is de ontluchting meestal wel in orde, echter zo gauw de brander wat ouder wordt, en de verbranding is niet meer volledig dan gaat de CO uitstoot met sprongen omhoog. Dan kan je je afvragen of de weersomstandigheden goed zijn om de tent nog voldoende te verluchten. Ervaringen liggen hier voldoende met de ouderwetse geisers.
Het eerste merk je dan dat je NA een blootstelling aan een te hoge- of langdurige lage CO concentratie koppijn krijgt, en als je niets meer merkt ben je waarschijnlijk dood.
Geloof me er is niets zo gevaarlijk als CO, in mijn werk heb al enkele keren gasongevallen (mensen die in het ziekenhuis of mortuarium terecht kwamen na blootstelling aan te hoge CO concentraties) meegemaakt. Bovendien worden je hersenen blijvend aangetast door CO.
Ik heb ooit zelf een gasongeval gehad, en ik kan het niemand aanraden.
Trek liever een lange onderbroek aan, en zet een goede (slaap)muts op. Als je het dan nog koud hebt, blijf dan thuis.
Wil je toch een kacheltje in je tent plaatsen, denk aan je eigen veiligheid en koop dan ook een CO-concentratiemeter.

Jos.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

24-11-2002 10:36

Michael,

Dus jij bedoelt ook dat een kacheltje dat op butaan werkt, niet meer functioneert met propaan.
Ik heb nl. geen zin om een heel gamma kachels te kopen. :wink:
Ik heb trouwens al vaker gevist met kachel, terwijl het onder 0°C was. Wel bewaar ik m'n gasfles binnen, en als ik ga vissen komt ze uit de auto rechtstreeks in het nachtverblijf. Ik heb nooit last gehad...

MVG, Mark

P.S.: Als een butaantoestel ook op propaan zou werken, is het natuurlijk geen probleem, gewoon de ontspanner verwisselen. Maar gaat dat???
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

24-11-2002 12:39

heb jarenlang een kachel gebruikt totdat er in england iemand dood in zijn tentje lag.
die kachel ligt nu al jaren te rotten in de schuur .
en die ligt er best zo
HansPeter van Ee

24-11-2002 13:07

Heren

Wintervissen is bikkelen.
Een goede tent, slaapzak en spaanse pepers voldoen bij mij om een koude nacht door te komen.
Een kachel heb ik niet nodig.

met bikkelende groet

HPE
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

24-11-2002 14:50

Hans-Peter,

Voor jou is wintervissen bikkelen, afzien. Voor mij is het dat niet, net omdat ik zo'n ding gebruik. Ik vind niet dat ik m'n kachel thuis moet laten omdat ik anders door sommigen misschien niet aanzien wordt als echte karpervisser. Ik ben geen masochist, en ik heb geen goede slaapzak van 150 euro.

Ik heb genoeg over voor het vissen. Zelfs 4x een kwartier stappen om m'n materiaal ter plekke te krijgen. Meer mag trouwens ook. :wink:
Maar kou lijden omdat dat volgens anderen zo hoort? Laat me niet lachen.

Met respecterende groeten, Mark
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

24-11-2002 23:35

zijn er ook mensen die ervaring hebben met electrische kachels op een accu?

groete
gerrit
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

25-11-2002 00:53

Zie de mannen in hun stoere Rambo-outfit; zakt de temperatuur onder de 10 graden moet er gelijk een kachel mee. Tv'tje, biertje, met de gsm een pizza bestellen, ja, het was weer afzien vannacht, maar je moet wat voor je sport overhebben.

Met HPE's opmerkingen onderschrijvende groet,

Peter
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-11-2002 03:08

Beste HPE(en met overschrijvende groet ook Peter),

Geef mij 1 goede reden als ik ga vissen met temperaturen onder nul(in/met mijn bootje), en ik geen kacheltje zou mogen gebruiken???

Ik kan de hele nacht kou lijden en in "jouw" ogen aan het bikkelen zijn maar daar pas ik toch echt voor als ik de mogelijkheden heb om dit te voorkomen.

Ik vis bijna altijd vanuit mijn bootje en "gun" mij dan ook alle comfort die mogelijk is. (poepen doe ik tegenwoordig op een emmer met afgeronde rand!)

Beste Peter, jouw opmerkingen raken kant nog wal maar dat had je al onderschreven...


Ruud, dat iemand dood in zijn tent gevonden word, tja. Zal niet het meest inteligente mens op aarde zijn geweest daar je weet dat zowel vuur(kachel) en ook de mens zuurstof nodig heeft...

Mark, Mijn kachel werkt zowel op butaan, als ook op propaan. Het nadeel van opschroefbare kachels op "camping" gas is dat dit gas nou eenmaal butaan is, en dus bevriest bij temp. onder nul. Als je je fles zelf kan vullen kan je dus kiezen en doet je kacheltje het prima.

Beste Gerrit, dat accu verhaal gaat in mijn optiek nooit werken.
Ten eerste, ze zijn zwaaaaaaaar(de accu's :smile:.
Ten tweede, een electrisch kacheltje vreet stroom en de accu is dus snel leeg.

Met gloeiende groet, MB
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-11-2002 11:34

even een reactie op propaan of butaan
butaan gas word vloeibaar onder hoge druk(in bijv een gas fles)of als de temp daalt rond het vriespunt, dit houdt in dat het gas in je gastank niet meer onder druk staat en er dus nauelijks meer wat gas uitloopt(zeker als ie halfvol is) je kan je gastank ook laten vullen met propaan dit gas blijft veel langer onder druk bij lage tempraturen waardoor je in de winter gewoon kan koken.
Ik gebruik sinds dit jaar een superkleine opvouwbare brander de pocket rocket die werkt op speciale blikjse met propaan gas en ik kan niks anders zaggen als perfect!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

25-11-2002 17:27

gister heb ik met 4 graden zitten vissen zonder kou te krijgen, hoe?

- termosokken, met slippers aan(!)
- slaapzak van bristol 15 euro
- 3 truien
- benzine lamp in de biv
- soep koken in de biv en ff door laten koken.
- om de twee uur bakkie thee koken in de biv

Tsja zo pak ik het aan, ik heb geen bevroren tenen gehad dus voor mij werkt het
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

25-11-2002 21:07

lang leve de klimaatverandering!

hoe veel dagen per jaar vriest het nu nog?
die paar keer dat het vriest gaat er gewoon een bivakmuts op en wordt er wat vaker koffie en cup-a-soup (R) gemaakt.

tip: zorg dat je altijd een handdoek bij je fototoestel in de buurt hebt. Zomer en winter geen natte koude handen na een vangst!

Jeroen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-11-2002 22:20

Michel, het lijkt mij ook niet mogelijk om bij 4 graden bevroren tenen te krijgen:)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Aart Lokhorst op 2002-11-25 22:21 ]</font>
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

25-11-2002 22:24

ik heb vorig jaar nog 2 dagen op de schaats gestaan,
ook dat heeft zijn charmes vind ik

groete
matje
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-11-2002 22:28

Zeker als je door het ijs tot op de bodem kunt kijken Gerrit. Heel leerzaam.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

26-11-2002 02:42

Hey Aart....

Ik snap ook wel dat ze niet letterlijk kunnen bevriezen, maar ik heb nog tijden gehad dat ze al bij 10 graden gevoelloos werden. Je snapt denk ik wel wat ik bedoel!!

Maar goed, volgende keer zal ik wel wat specifieker zijn!!!

Haha, warme groet dan maar
HansPeter van Ee

03-01-2003 21:49

Michael

Zoals al vaker gezegd, een ieder mag doen waar hij zalig van wordt.
Dat geldt dus ook voor mijn posting.
Ik ben degene die op deze wijze de enkele echt koude nachten door brengt.
Nergens staat er binnen mijn posting dat een ander geen gebruik zou mogen maken van een kachel.
En die spaanse peper is gewoon een aanrader, hoor...

met buiten-zittende groet

HPE
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

04-01-2003 16:42

ff een vraagje tussendoor hoor, zijn er mensen die gebruik maken van een mummyslaapzak??
zo ja, wat vinden jullie de voor en nadelen ervan??
hopelijk kunnen jullie deze vraag ff beantwoorden.

mvgr Richard
jef vermeir
Berichten: 33
Lid geworden op: 28-01-2003 01:00
Locatie: belgie

01-02-2003 18:37

ja ik gebruik een mummyslaapzak
en ik moet zegge dat gaat perfect
Plaats reactie