Accu laden???


Fred van Hoeij
Berichten: 83
Lid geworden op: 25-10-2003 02:00
Locatie: Berkel en rodenrijs

14-03-2006 21:56

Een accu die je leeg trekt en daarna 2 jaar op de plank zet kun je gewoon 'weggooien'.De platen zullen wel krom zijn binnenin.
Afvoeren dus en dit hoort bij alle accubedrijven gratis te zijn omdat dit al lang geleden binnen de brance dmv een verwijderingsbijkdrage die in de prijs zit geregeld is.

Onderhoudsvrij betekent niet dat je hem niet hoeft te laden.
Onderhoudsvrij zegt alleen iets over het onderhoud van de accu[al dan niet bijvullen van de cellen]het zegt niets over om wat voor accu het gaat.
Je hebt 3 soorten accu,s
startaccu:de naam zegt het al deze is geschikt om je auto te starten.
Deze accu kan een korte tijd zeer veel stroom geven zonder dat de platen krom trekken. Bijvoorbeeld 12v 60 ah 200a deze heeft 60 ampere inhoud en tijdens het starten kan hij 200 ampere leveren.
Na het starten moet hij gelijk weer bijgeladen worden door de dynamo.
startaccu,s zijn niet geschikt om diep ontladen te worden.

Semi-traktie accu:deze accu kan er wat beter tegen om wat dieper ontladen te worden ze worden oa gebruikt in vrachtwagens met een laadklep.

Traktie accu:uitermate geschikt voor ons om met een elektromotor diep te ontladen.En daarna rustig weer te laden met een lader.

Het laden van een accu moet in 10 tot 12 uur gedaan worden met maximaal een tiende van de totale accu inhoud in amp per uur.

Een volle accu heeft na een uur rust een spanning van 12,7 volt

Een auto slaat weldegelijk af met laden.De spanning gemeten over de polen is dan tussen de 14,2v en 14,6 volt.Hoger gaat hij niet anders raakt de accu overladen

Een lader en dynamo beginnen met laden bij ongeveer 10 volt na verloop van tyd loopt de spanning op omdat ze de stroom er steeds moeillijker in krijgen.
Hoe hoger het voltage des te lager het amperage en andersom.

Een klein beetje een autodynamo levert 30 amp dit is te hoog voor het laden van een traktie accu tenzij die een inhoud heeft van 300 amp.
Maar die kan je weer niet tillen plus dat het ook nog eens 10 uur duurt voordat hij vol zit [de auto moet dan ook nog eens 2000 rpm draaien]

Als je een accu koopt laat je dan goed voorlichten en koop hem bij een accubedrijf dit is meestal goedkoper plus dat de info beter is dan bij de plaatselijke hengelzaak.

Accu ze, groet Fred
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

15-03-2006 07:43

Fred van Hoeij schreef:Een accu die je leeg trekt en daarna 2 jaar op de plank zet kun je gewoon 'weggooien'.De platen zullen wel krom zijn binnenin.
Afvoeren dus en dit hoort bij alle accubedrijven gratis te zijn omdat dit al lang geleden binnen de brance dmv een verwijderingsbijkdrage die in de prijs zit geregeld is.

Onderhoudsvrij betekent niet dat je hem niet hoeft te laden.
Onderhoudsvrij zegt alleen iets over het onderhoud van de accu[al dan niet bijvullen van de cellen]het zegt niets over om wat voor accu het gaat.
Je hebt 3 soorten accu,s
startaccu:de naam zegt het al deze is geschikt om je auto te starten.
Deze accu kan een korte tijd zeer veel stroom geven zonder dat de platen krom trekken. Bijvoorbeeld 12v 60 ah 200a deze heeft 60 ampere inhoud en tijdens het starten kan hij 200 ampere leveren.
Na het starten moet hij gelijk weer bijgeladen worden door de dynamo.
startaccu,s zijn niet geschikt om diep ontladen te worden.

Semi-traktie accu:deze accu kan er wat beter tegen om wat dieper ontladen te worden ze worden oa gebruikt in vrachtwagens met een laadklep.

Traktie accu:uitermate geschikt voor ons om met een elektromotor diep te ontladen.En daarna rustig weer te laden met een lader.

Het laden van een accu moet in 10 tot 12 uur gedaan worden met maximaal een tiende van de totale accu inhoud in amp per uur.

Een volle accu heeft na een uur rust een spanning van 12,7 volt

Een auto slaat weldegelijk af met laden.De spanning gemeten over de polen is dan tussen de 14,2v en 14,6 volt.Hoger gaat hij niet anders raakt de accu overladen

Een lader en dynamo beginnen met laden bij ongeveer 10 volt na verloop van tyd loopt de spanning op omdat ze de stroom er steeds moeillijker in krijgen.
Hoe hoger het voltage des te lager het amperage en andersom.

Een klein beetje een autodynamo levert 30 amp dit is te hoog voor het laden van een traktie accu tenzij die een inhoud heeft van 300 amp.
Maar die kan je weer niet tillen plus dat het ook nog eens 10 uur duurt voordat hij vol zit [de auto moet dan ook nog eens 2000 rpm draaien]

Als je een accu koopt laat je dan goed voorlichten en koop hem bij een accubedrijf dit is meestal goedkoper plus dat de info beter is dan bij de plaatselijke hengelzaak.

Accu ze, groet Fred


Ik heb een tijdje geleden een Delphi acculader gekocht. Deze lader "repareerd" je accu eigenlijk mochten de platen krom zijn getrokken. Het was een verschrikkelijke dure lader (399 eurie's) maar hij laad de traktie accu dan ook helemaal vol (100%). Bij alle andere laders word je traktie accu maar voor 70% geladen. In die laatste 30% zit nu nét de kracht van de accu, met die laatste 30% kun je dus véél langer varen en nog sneller ook.
Toon mix, anders nix!