Spinhoven / Sielhorst


Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

30-10-2002 08:07

Spinhoven / Sielhorst?

Waar gaat jullie voorkeur naar uit bij handgebouwde hengels en waarom?

Bvd.
Kiron
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

30-10-2002 08:55

kiron

op zoek naar nieuwe stokken jonge?
hoe was je sessie in ons brabantse land nog afgelopen trouwens?

MVG JOEP
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

30-10-2002 10:03

Kiron,

Ik heb zelf mijn hengels laten renoveren bij Sielhorst en ben zeer tevreden over het resultaat. Precies zoals ik ze wil hebben en erg degelijk en netjes afgewerkt. Van Spinhoven heb ik de laatste tijd wisselende berichten over de kwaliteit gehoord.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

30-10-2002 10:38

Spinhoven, zonder twijfel. Werkelijk perfect. Waarom? Daarom! Kijk zelfs maar eens.

En vergeet niet... hij voert meerdere blanks, niet elke blank is geschikt voor verschillende soorten visserij. De beste All-round blank is naar mijn idee toch echt de KM I. Parabolisch tot in het handvat en voldoende kracht om ver weg te vissen en te drillen.

Martin
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

30-10-2002 11:18

Idd Joep, ben ff aan het rondkijken voor nieuwe stokken. Nee niets bijzonders meer gevangen in Brabant.

Mark, zulke geruchten hoorde ik ook al over spinhoven, weet jij toevallig welke blanks Sielhorst voert? ik dacht Harrisons en Sportex......

Martin bedankt voor je reactie

groet,Kiron
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

30-10-2002 11:37

Kiron,

Heel belangrijk is het om ook te kijken naar de prijs. Bij Spinhoven ben je 2 keer zoveel kwijt als bij Sielhorst.

De Spinhovens zijn van hele goede kwaliteit en de afwerking is zeer goed. Maar ook de hengels die Sielhorst bouwt zijn gewoon goed.

Het is dus net waar je voor kiest, maar voor je verder gaat wel een hele belangrijke overweging.

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

30-10-2002 11:42

Het geld is niet het belangrijkste (kinderbijslag is net binnen :grin:).

Ik probeer er gewoon achter te komen wie de beste prijs / kwaliteit verhouding heeft.

Gr. Kiron
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-10-2002 11:57

Kiron,

Cor bouwt standaard af met goede fuji imitaties en gebruikt 2 componenten lak in plaats van gewone vernis. Dat is alles m.b.t. het geruchten circuit.

Co heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding, maar soms lange wachttijden.

Beide voeren standaard geen Harrison blanks.

Beide kunnen afbouwen volgens jouw specifieke wensen, daar zal de prijs van afhangen.

Beide leveren prima hengels, dus het is maar wat je wilt.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

30-10-2002 12:00

Ik denk dat bij Cor de prijs wel erg hoog ligt, zeker als je kijkt naar de nieuwe KM I waar de blank nog dunner is etc. Deze kosten volgens mij 750 Euro per stuk.... slik!

Dat wordt wel een beetje te gek lijkt mij.

Her en der hoor ik slechte ervaringen met de harrison blanks, ze braken regelmatig.. geruchten of niet, geen idee. Ik meld het alleen.
Martin

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martin Doelman op 2002-10-30 12:00 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martin Doelman op 2002-10-30 12:02 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-10-2002 12:12

Martin,

Dit gerucht betreft de slim-lines. Er wordt door sommige bouwers niet gelet op de harde of zachte kant van de blank zodat bij die bouwers er een grotere breuk percentage zou zijn. Overigens dienen gebroken blanks eigenlijk kosteloos vervangen te worden. Vraag dus naar de garanties bij de bouwer. Harrison zelf geeft alleen garantie op de blanks die door hum Hollandse dealer afgebouwd zijn.

Kees
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

30-10-2002 13:40

Kiron,

Een vriend van me heeft CJW blanks gekocht en bij Co laten afbouwen, puur om de afbouwkosten wat lager te houden. Dat zou dus ook nog een optie kunnen zijn.

Groeten,

Mark
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

30-10-2002 17:00

kiron

wat had je eigenlijk eerst voor stokken. En waarom wil je eigenlijk nieuwe. Ze zijn niet goed genoeg voor die biggen in brabant hahaha.

MVG Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

30-10-2002 18:24

Joep, Ik ben nogal koopziek :grin: ik koop het liefst elk jaar andere hengels. Ik heb nu Carpmaster excell van Fox 3lb. Ik zal ze na verloop van tijd te koop aanbieden op het db. Dus gegadigden mogen zich alvast aanmelden.

Groet,
Kiron
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

30-10-2002 22:37

Beste Kiron,

Co sielhorst levert wel degelijk harrison balista blanks, voornamelijk op bestelling, op dit moment heeft hij er enkele (3 ponders) op voorraad. Ik heb net een weekje geleden de mijne daar opgehaald en ben wederom dik tevreden.
Ik weet zeker dat Co in ieder geval wel op de harde/zachte kant let, hij heeft me zelf uitgelegd en laten voelen hoe je deze kanten vind. Het lijkt mij dat Cor het zelfde doet (mag ook wel gezien de prijzen bij hem).
Ook levert hij onderandere sportex en nog heel veel meer. ruime keuze dus.

En over geruchten gesproken zeg!, beide heren bouwen af met coponentenlak, simpelweg omdat zij het een betere duurzamere lak vinden.

Bij Co heb je de keuze welke soort ogen je wil hebben, fuji's of immitaties, sic of hardlooy of iets totaal anders wat je maar wil.
Ik heb nu 3 verschillende type hengels van Co staan en ik ben zeer tevreden, ook voor wat betreft service, reparaties zijn zeker niet duur, zelfs een heel topdeel van een gebroken penhengel vervangen koste werkelijk een een paar tientjes.

Ik zou zeggen, ga eens kijken bij beide bouwers en laat je adviseren. en vergelijk de prijzen.

De keus is aan jou, veel plezier.

Met heldere groet, Bob


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-10-30 22:44 ]</font>
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

31-10-2002 08:11

Omdat mijn hart echt bij het penvissen ligt heb ik enkele jaren geleden een echte penhengel aangeschaft. Zoals jullie zien kom ik net als Co uit het Culemborgse. Deze stad kent een behoorlijk bestand aan karpervissers. Co is hier niet alleen qua visser, maar zeker ook als hengelbouwer bijna heilig verklaard. Wij horen hier vrij veel en ik kan me niet voor de geest halen dat ik ooit kritiek op zijn hengels heb gehoord. Het laat zich dus wel raden wie mijn penhengel heeft gebouwd :smile:

Voor wat betreft de prijs kan ik voor Sielhorst-hengels zeggen dat je ook echt krijgt waar je voor betaalt. Meer zelfs nog. Ik heb mijn penhengel nu ongeveer 9 jaar en met een poetsbeurt is 'ie weer in nieuwstaat. Wel is het zo dat wachttijd een issue is. Maar goed, neem het 'm eens kwalijk. We vissen allemaal toch liever dan dat we werken :smile:

Groet,
Ron
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

05-11-2002 20:01

zijn er nog meer die hun ervaringen met een (of beide) bouwers met ons willen delen?

Bij voorbaat dank,
Kiron
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

07-11-2002 12:44

Kiron,

Ik heb twee oude Sealeys Bij Co laten restaureren en ben meer dan tevreden, zowel
qua prijs als resultaat. Vrienden van mij zijn ook meer dan tevreden over de nieuwe hengels die zij er hebben laten bouwen. Verder doet hij niet moeilijk als er eens een top stuk gaat en het lijkt op een materiaal of bouwfout (alhoewel dat nauwelijks voorkomt) Ik geef toe dat de hengels van Cor kwalitatief de absolute top vertegenwoordigen, maar ík vind de prijs veel te hoog, zelfs in verhouding tot die uitstekende kwaliteit.
Mijn persoonlijke keuze is dus: Ga naar Co
(en zit hem achter de broek!).

Succes bij je keuze!

Gr,

Frank
Arjen Lans

12-11-2002 15:01

Kiron,
10 jaar geleden bouwde Co voor het eerst hengels voor me. In de tussentijd, en 15 stokken verder, kom ik nog steeds bij Co (al was het maar om een middagje te ouwehoeren)

Dat is dan ook het enige nadeel bij Co: de levertijd wil nog wel eens uitlopen. Hij maakt veel tijd voor z'n eigen visserij en klanten vrij. Als dit geen probleem voor je is dan kan ik je echt aanraden on naar Co te gaan.

Ter info: een doorsnee prijs hengel van Co kost om en nabij de 200 - 230 Euro. Hiervoor kun je zelf kiezen voor de trekkracht van de hengel, foam of kurk, de manier waarop het kurk is afgeschuurd(vorm), de kleur wikkeling, het type cone. Hiervoor heb je dan ook nog eens 100% SIC ogen en een Fuji reelhouder. Co can idd verschillende soorten blanks bestellen. Standaard gebruikt hij sinds dit jaar blanks van een Koreaanse leverancier. Deze blank komt qua dikte aardig in de buurt van de Harrisson Slim Lines. Ik heb er laatst werkelijk in gehangen, maar kreeg de blank niet kapot (iets wat me wel eens is gelukt bij een blank die hij 8 jaar geleden standaard voerde).

Succes,
Arjen
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

13-11-2002 00:01

Arjen, die koreaanse blank die jij bedoelt lijkt op de harisson balista blank, niet op de balista slim (ik neem aan dat je die bedoelt met slim line)
verschil:
Uiterlijk, Hij is een ietsiepietsie dikker maar dat scheelt niet veel, hij is donkerbruin van kleur en niet donkerrood, hij verkleurt ook naarmate je er een andere lichtval op krijgt.
Eigenschappen, ietsje minder strak (neigt meer naar medium dan naar fast) en minder duidelijke harde / zachte kant verschil.
Een maat van mij heeft deze stokken van co laten bouwen en ik heb er ook al meermaals mee geworpen en gedrild. Ik moet zeggen dat het een hele mooie robuuste fijn drillende hengel is voor een redelijke prijs. Een aanrader dus.

Met budgetterende groet, Bob
Jos Vermeer
Berichten: 6
Lid geworden op: 05-12-2002 01:00
Locatie: Leiden

05-12-2002 18:36

Beste Jongens,

God wat hebben jullie allemaal een verstand van hengels, maar niet heus.

Laat ik dit zeggen, CJW is in mijn ogen de beste hengelbouwer. Altijd voorruit strevend in materiaal en techniek.

1. CJW ontwerp zijn eigen blanks, is altijd duurder, de rest werkt met gewoon standaard blanks
2. Blanks of onderdelen buiten de EEG worden altijd extra belast met extra invoerkosten (maakt ook een hengel iets duurder)
3. Het befaamde RVS ringetje op de sluiting (uitvinding CJW) word door iedereen nageaapt
4. Kwaliteit kurk speelt ook een rol (prijs)
5. Imitatie SIC-ogen is netzo dom als zeggen dat 1 fabriek originele grafiet blanks maakt (en de rest namaak grafiet, mijn god dat hadden jullie moeten weten)
6. RVS onderdelen (CJW was de eerste ermee!) coontje, afdekplaatje enzo. rond 1980 (mijn vader kocht deze al) kosten immers duurder dan een stukje aluminium laten te draaien
7. het origineel kost altijd duurder maar als je een genoegen wilt nemen met een nagemaakte hengel ik spaar liever wat langer voor het origineel
8. tot slot een hengel bestaat niet alleen uit zachte en harde kanten

meer weten email desnoods
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

06-12-2002 08:42

Jos,

Bedankt voor je erg construcieve bijdrage aan deze posting. Ik plaats hierbij echter wel een aantal kanttekeningen:

Op 2002-12-05 18:36, schreef Jos Vermeer:
Beste Jongens,

God wat hebben jullie allemaal een verstand van hengels, maar niet heus.


Ron: Tja, deze laat ik maar aan mijn neus voorbijgaan, te makkelijk.

Op 2002-12-05 18:36, schreef Jos Vermeer:
Laat ik dit zeggen, CJW is in mijn ogen de beste hengelbouwer. Altijd voorruit strevend in materiaal en techniek.


Ron: Prima dat jij CJW de beste hengelbouwer vindt, maar het zijn van de beste hengelbouwer (is dit uberhaupt mogelijk?) betekent niet automatisch dat ook sprake is van de beste hengels (ook hiervoor geldt of dit uberhaupt mogelijk is).

Op 2002-12-05 18:36, schreef Jos Vermeer:
1. CJW ontwerp zijn eigen blanks, is altijd duurder, de rest werkt met gewoon standaard blanks


Ron: Voor zover mogelijk tracht je hier het prijsverschil (mede) te verklaren. Fijn, maar kwaliteit(sverschil) toon je hier echt niet mee aan. Een standaard blank hoeft qua kwaliteit per definitie niet slechter te zijn dan een zelf ontworpen blank.

Op 2002-12-05 18:36, schreef Jos Vermeer:
2. Blanks of onderdelen buiten de EEG worden altijd extra belast met extra invoerkosten (maakt ook een hengel iets duurder)


Ron: Voor zover ik weet ligt Korea ook niet in de EEG.

Op 2002-12-05 18:36, schreef Jos Vermeer:
3. Het befaamde RVS ringetje op de sluiting (uitvinding CJW) word door iedereen nageaapt


Ron: Als dit zo is, dan dank ik CJW bij deze van harte.

Op 2002-12-05 18:36, schreef Jos Vermeer:
4. Kwaliteit kurk speelt ook een rol (prijs)


Ron: Klopt. Echter, dit geldt zowel voor Co als CJW.

Op 2002-12-05 18:36, schreef Jos Vermeer:
5. Imitatie SIC-ogen is netzo dom als zeggen dat 1 fabriek originele grafiet blanks maakt (en de rest namaak grafiet, mijn god dat hadden jullie moeten weten)


Ron: Mijns inziens ontkracht je hier zelf punt 3. Volgens punt 3 heb je het origineel en de na-apers. Dan moet dat toch ook zo zijn bij SIC-ogen?!

Op 2002-12-05 18:36, schreef Jos Vermeer:
6. RVS onderdelen (CJW was de eerste ermee!) coontje, afdekplaatje enzo. rond 1980 (mijn vader kocht deze al) kosten immers duurder dan een stukje aluminium laten te draaien


Ron: Wat wil je hier nu precies mee zeggen?

Op 2002-12-05 18:36, schreef Jos Vermeer:
7. het origineel kost altijd duurder maar als je een genoegen wilt nemen met een nagemaakte hengel ik spaar liever wat langer voor het origineel


Ron: Zeer gevaarlijk om te stellen dat het origineel (welke dat ook mag zijn) altijd duurder is dan een nagemaakte hengel. Wederom geldt dat de prijs niets zegt over de kwaliteit. Voor wat betreft de kwaliteit, de praktijk wijst vaak iets anders uit. Ligt hier niet de kracht van de Aziatische markt? Welbekende tactiek om andere de zaken uit te laten vinden en dan ergens een origineel te kopen om vervolgens dit origineel helemaal uit te pluizen en zodanig te wijzigen (lees: verbeteren) dat er volgens copyright sprake is van een "ander" product.

Op 2002-12-05 18:36, schreef Jos Vermeer:
8. tot slot een hengel bestaat niet alleen uit zachte en harde kanten


Ron: Onjuist, een hengel bestaat alleen maar uit harde, c.q. tastbare zaken. Echter, bij de koop van een hengel komen ook zachte aspecten om de hoek kijken. Meerdere malen is reeds gemeld dat Co een soort van wachtlijst hanteert. Bij deze vraag ik jou om hierover met betrekking tot CJW een "uitspraak" te doen.

Tot slot, op de visbeurs te Utrecht heb ik de hengels van CJW mogen aanschouwen en eerlijk is eerlijk op het oog zijn het juweeltjes (jammer alleen dat ze ook de bijbehorende prijs hebben :wink: )


Groet,

Ron

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron van Setten op 2002-12-06 08:44 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-12-2002 09:12

Ron,

You've just read my mind...

Groeten,

Mark
Arjen Lans

06-12-2002 16:34

Ron,
Ik sluit me geheel achter jouw uitvoeringe antwoord (had zelf geen zin om hierop te reageren).

Toch nog een kleine aanvulling: Cor Spinhoven heeft van die prachtige cone-tjes, van rond tot achthoekig). Als je bij Co een hengel laat bouwen en je wilt een cone van CJW, dan laat Co die voor je over komen. Kost niets extra.
Bartel Gevers
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: rosmalen

06-12-2002 20:59

bij sielhorst krijg je waar voor je geld, mooie hengels naar eigen smaak. zou wel tevoren iets afspreken over wanneer ze klaar zijn. mvg bartel
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

07-12-2002 00:13

Mannen, nu ben ik de 'lucky sod' die de total-fishing-prijsvraag heeft gewonnen en door Co een hengel mag laten bouwen. Gelukkig gaat het de komende tijd vriezen, dus is de kans aanwezig dat ik 'binnen afzienbare tijd' de hengel in mijn bezit heb. Co klonk door de telefoon in ieder geval erg enthousiast. Ik hou jullie op de hoogte...

Met mazzelpikgroeten,

Peter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter m hoogeveen op 2002-12-07 00:18 ]</font>