Blanks, wat maakt een blank nu eigenlijk een goede blank ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertil Siegers
Berichten: 247
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: drenthe

18-12-2005 20:56

Ik zit al een tijdje met de vraag wat ik komende winter (2006) ga doen met mijn Twinpowers :-? . heb je hem weer met zijn TP :P

De hengels bevallen mij uitstekend en ik vis er ook al heel wat jaartjes mee.
Ik heb echter geen flauw idee van wat voor een blank het is :oops: .
Nu ben ik daar toch wel nieuwsgierig naar omdat ik ze wil ombouwen naar reelhengels met kurk (als het reelvissen bevalt tenminste) en wel eens wil weten wat ik in mijn handen heb en of het een 'goede' blank is (2 1/4 lbs). Wat is dan een goede blank/hengel ?.
Bepaalt het afbouwen in de fabriek dan de prijs van de hengel, of is het toch de blank die je moet betalen ?
Wat maakt een blank dan zo goed..of juist niet zo goed. er zijn zoveel soorten inmiddels. ik zie door de bl...(nee dat is te makkelijk).

Heb ik nu een goede blank in mijn handen, of vind ik hem alleen maar goed? :( .

Ook nog even een stripvraag, gezien de kruislingse wikkelingen en dat ik de ogen wil verplaatsen/vermeerderen krijg ik de blank wel mooi 8) kaal?.

Bertil
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

18-12-2005 22:56

Bertil Siegers schreef:Ik heb echter geen flauw idee van wat voor een blank het is :oops: .
Bertil



Bertil,

Het is een Twin power blank......... :lol:
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Bertil Siegers
Berichten: 247
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: drenthe

18-12-2005 23:00

Dennis, dat vind je weer leuk hè :wink: , had ik het mooi weer verkeerd op de blank geschreven na de verbouwing.. :oops:
Gebruikersavatar
Noach de Jong
Berichten: 143
Lid geworden op: 15-03-2004 19:54
Locatie: Deventer

18-12-2005 23:15

Bertil,
ik heb hier waarschijnlijk nog minder verstand van dan jou maar ik ben ook ik het bezit van een setje twinpowers 2 1/4 lb en was laatst hier bij de plaatselijk hengelbouwer om te vragen of het mogelijk was deze hengels te voorzien van een extra laklaag.
Aangezien deze stokken nog in super nieuwstaat verkeren en totaal geen lakschade hebben zei hij dat het het beste is om het over de bestaande lak te doen aangezien het een probleem is om deze stokken kaal te schuren ivm de kruiswikkelingen die gaan pluizen.
hij had het in het verleden eens een twinpower opnieuw afgebouwd en was daar dit probleem tegen gekomen.
Mvg
Noach
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

19-12-2005 11:37

Bertil Siegers schreef:Heb ik nu een goede blank in mijn handen, of vind ik hem alleen maar goed?


Bertil, er is eigenlijk maar 1 antwoord mogelijk op jouw vraag. Op het moment dat jij ze goed vindt, dan zijn ze dus goed !
Als jij er tevreden over bent en ze voldoen aan je verwachtingen is het alleen belangrijk wat jij er voor waarde aan hecht.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-12-2005 21:34

Voor een groot deel bepaalde de blank de prijs van een hengel, maar daarbij kun je zoveel toeters en bellen gebruiken dat een hengel wel een stuk duurder kan worden. Je kunt rvs ringetjes op de blank zetten, een coon aan het eind, biesjes, kurken handvaten ipv foam, goeie reelhouder en ogen ook niet te vergeten.

Ik ben in het bezit van armalite stokken die heb ik 2de hands gekocht maar bevallen uitermate goed, op deze stokken zaten fuiji ogen en reelhouder wat voor mij, als ik een dergelijk hengel zou laten bouwen onbetaalbaar was. De afwerking en alles was erg degelijk en de prijs sprak mij toen aan.

Ik denk dan ook dat je jouw smaak de vrije loop moet laten en kijken wat er binnen jouw budget te krijgen is.
Een tijd geleden zag je toch overal meer blanks staan als tegenwoordig o.a. van armalite, harrison, sportex etc. helaas zie je deze wat duurdere hengels en blanks bijna nergens meer in de schappen staan.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Bertil Siegers
Berichten: 247
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: drenthe

19-12-2005 22:50

Tja, daar zit wat in...ik moet er tenslotte mee vissen :oops: .

ik heb er 4 en eentje die erg snakt naar wat liefde :) , als ik tussen de bedrijven door :cry: wat tijd heb zal ik haar eens wrijven met wat staalwol 8) .
Gebruikersavatar
willem korf
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-11-2005 19:31
Locatie: Tollebeek (Flevoland)
Contacteer:

08-01-2006 18:03

zelf zweer ik bij armalite.

waarom?

de hele zachte actie maar toch genoeg power om een vis te sturen.

een dunne blank maar toch dikwandig voor een goede demping van de klappen.

ik heb inmiddels alweer 3 jaar mijn 2de set (3st.) hengels van dit merk, hiervoor had ik: 2lb. 13ft. en nu heb ik: 2.75lb. 12ft.

En daar pak ik ook dikke vissen mee, daar heb je echt geen poken voor nodig dus voor mij geen 3lb. of meer fasttapers.

ik heb ze bij wout van leeuwen laten bouwen,en die doen dat helemaal
naar jou wensen.

Geloof me, ze hebben mij nooit teleurgesteld en ik ben een heel precies mannetje.

fabriekshengels zijn soms ook al dik over de 400euro, daar heb je ook armalites voor met de beste materialen en helemaal naar jou wensen gebouwd.

succes met je keuze,


m.vr.gr.

willem korf
Laatst gewijzigd door willem korf op 23-02-2006 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
wim heres
Berichten: 10
Lid geworden op: 21-02-2006 08:11
Locatie: nl

21-02-2006 18:49

de vraag wat is een goede blank is niet de makkelijkste om te beantwoorden.
maar je kunt wel uitgaan van een paar eenvoudige richtlijnen.
de wanddikte van de blank! dunwandige blanks zijn erg kwetsbaar!
controleer een blank op rechtheid ;iedere blank heeft wel iets kromming,als gevolg van het rol en bakproces maar van een overdreven kromme blank bouw je nooit een fatsoenlijke hengel.
controleer een blank sluiting op speling zowel oversteek als penverbinding kunnen tikken zo'n blank kun je ingeval van minimale speling nog wel aanpassen maar als het echt duidelijk voelbaar is niet gebruiken.
als laatste de laklaag controleer of deze goed vast op de blank zit, krassen met je duimnagel brengt de meeste fouten wel aan het licht.
controleer voor het aanschaffen een blank op zwakke plekken door hem al ronddraaiend over de hele lengte te buigen gebruik hierbij gerust redelijk wat kracht, het is altijd beter als je een zwakke plek nu ontdekt dan wanneer het tijdens het vissen gebeurd .
enkele goede merken zijn.
hardy/armalight / conoflex /zealand/talon/harrison/zipplex/sportex.
hoop dat je er wat aan hebt
wim
Gebruikersavatar
Bertil Siegers
Berichten: 247
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: drenthe

25-02-2006 16:40

Wim en anderen,

Bedankt voor weer wat info, ik zal wel een enorme zemel zijn maar ik wil mijn TP hengels afschuren (2 stuks) om met een reel mee te vissen.
Aangezien het er niet naar uitziet dat ik de komende paar jaar geld heb voor een setje nieuwe hengels (zelfbouw) wil ik de mijne ombouwen zodat ik twee molenhengels heb en twee reelhengels.
Op Traverse X hengels na heb ik mijn hele viscarriere met TP gevist en dat bevalt wel goed, maar ik weet niet of het nu goede blanks zijn.
Ik heb wel eens iemand gesproken die vertelde me dat het geweldig blanks waren maar kon dit niet onderbouwen, ja gewoon daarom :-? .
De TP zijn nog steeds wel populair, waarom?
Is dit een feit dat de hengels dun zijn, de parabolische actie, of misschien de blank?
Als je kijkt naar de sportexhengels zijn de 'oude' ook nog steeds gewild, terwijl je toch relatief goedkoop een sportex kan kopen tegenwoordig.

Ik denk niet dat hierbovenstaand een duidelijk verhaal is :cry: maar mocht je het begrijpen en iets over kunnen melden hoor ik dat graag.

met een Zaterdagmiddag warrige groet :roll: ,
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

04-07-2006 14:55

Heb zelf enkele kunstaashengels van Shimano, waarvan ik er 1 heb gestript en opnieuw afgebouwd. Kan je zeggen dat het gewoon goede sterke dikwandige blanks zijn. Kwalitatief goed dus. Of de actie je bevalt is persoonlijk en afhankelijk van smaak, soort visserij etc etc. Aangezien je erg tevreden over de stokken bent zal de actie je dus ook wel bevallen. Gewoon gaan bouwen dus!! Hou er alleen wel rekening mee dat, wanneer je je hengel met meer ogen gaat afbouwen (voor het vissen met een reel), de hengel iets slapper zal worden. Dit is vooraf moeilijk in te schatten maar hou het in je achterhoofd.

Succes!
Karel Schipper

04-07-2006 20:09

Ik ben van mening dat het de kwaliteit niet enkel door de dikwandigheid van een blank wordt bepaald. De kwaliteit wordt mede bepaald door de hoeveelheid glasvezel en carbon die verwerkt is in een blank.
Een slechte blank is een blank met veel hars en naar verhouding weinig glas/carbon.
Een kwalitatief goede stok bestaat uit een fijn geweven doek met niet te veel hars. De blank hoeft niet per definitie dikwandig te zijn.
Conoflex, armalite Fox, CJW enz. Er zijn genoeg goede blanks te koop. Wat jou persoonlijke voorkeur is wordt je vanzelf wel duidelijk.
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

05-07-2006 12:35

Karel daar heb je gelijk in. Alleen in het geval van de shimano-blanks durf ik gerust te zeggen dat dit goede blanks zijn, waarvan je best iets moois/goeds kunt maken.
bas van het hul
Berichten: 171
Lid geworden op: 07-09-2005 21:57

05-07-2006 13:37

Wat voor blank heeft en Fox Warrior XT 2.75 LB

Wou misschien eind deze zomer er een kurkenhandvat op laten zetten.
Plaats reactie