anti-kink!?


Plaats reactie
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

23-09-2002 11:36

Heren nylongebruikers,

Ik vis momenteel op een stek waar ik ruim verder moet vissen dan ik voorheen in mijn polder gewend was. Een leuke nieuwe ervaring, dat wel, erg sterke vissen ook.
Maar ik loop tegen het probleem op dat mijn lijnen verschrikkelijk kinken. Ik heb wat verschillende types geprobeerd Berkley, fox en zelfs die dure troep van shimano die 3 x zo duur en 3 x zo slecht is, maar het blijft kinken. De lijnen zijn overigens al gekinkt na 2 x gooien en inhalen zonder dat er vis gedrild is.
Omdat ik nu voor mijn doen ver moet gooien gebruik in inline-lood van korda. De wartel waaraan de onderlijn zit steekt welliswaar in het lood maar kan vrij draaien.
Verder heb ik shimano`s 4500 usa 1 oud model en 1 nieuw model waarbij ik vind dat de lijn op oude erger kinkt.
Welke afstands-expert op het gebied van anti-kink kan mij van adviezen voorzien. Moet ik aanpassingen maken in mijn lood/wartelcombinatie of zijn er aanpassingen aan de molen nodig? Of anders?

Groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

23-09-2002 13:41

Hoi,

gebruik je dan het flatliner distance lood?
dit draait namelijk heel erg tijdens het binnendraaien, wel leuk hoor, je vangt zo veel snoek!
Plat lood komt sneller omhoog en draait niet.

groeten Jeroen.
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

23-09-2002 14:29

Hoi Jeroen,

Hoe het lood heet weet ik niet, het is in ieder geval meer plat dan vierkant en van bovenaf gezien heeft het een soort peervorm.


groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-09-2002 14:56

Henrie,

Veel kinken in je lijn komen over het algemeen doordat de lijn door de slip heen wordt getrokken. Maar bij jou klinkt het alsof je lood tijdens het indraaien spint.

Zelf vis ik wel op afstand. Ik gebruik echter nooit in-line lood. Dit is niet het beste lood om afstanden mee te werpen. Beter is gewoon wartellood. Een standaard peertje of de skyliner van Korda (meer torpedovormig peertje) voldoet prima. Ik vermoed dat dit door de andere bevestiging mogelijk minder zal spinnen. Ik heb er in ieder geval geen last van. Dat platte lood zou kunnen, maar ik zie het nut er niet van in voor wat betreft jouw doel. Dit lood is meer bedoelt om niet van een hellend vlak te rollen en heeft wat minder goede werpeigenschappen.

De bevestiging van het wartellood is bij mij via het semi-fixed systeem van Solar. Dit komt er op neer dat het lood (met afgeknipte wartel) bevestigt is middels een connector aan een grote run ring. De grote run ring klemt weer op een speciaal rubbertje dat op de lijn is geschoven. Overigens één van de meest veilige loodbevestigingen die altijd los komt bij lijnbreuk. Fox heeft ook een dergelijk systeem. Als alternatief heb ik ook wel gezien dat het lood via het warteloogje geklemd wordt op zo’n taps lood rubbertje. Dus als je niet van de merken houdt.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-09-23 14:57 ]</font>
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

23-09-2002 19:50

Kees,

Bedankt voor je tip. Bij nader inzien denk ik dat het inderdaad door het draaiende lood zou kunnen komen. Ik ga voorlopig aan de slag met wartellood bevestigd aan een safety clip.

groeten,

Henrie
Plaats reactie