Welke onderwatercamera?


Plaats reactie
bas smit
Berichten: 18
Lid geworden op: 05-11-2004 16:25
Locatie: delft
Contacteer:

27-08-2005 15:04

Hallo mensen,

Ik wil graag een onderwatercamera gaan kopen om zo vanalles te kunnen testen op een aantal wateren maar welke camera is het beste?
Dus ik hoop dat enkele mensen hier ervaring mee hebben en mij op weg kunnen helpen want ik heb nog niet de informatie kunnen vinden die ik wil.

Aan de volgende eisen moet de camera volstaan:
-liefst 30-40 meter snoer.
-werken op een 12 volt accu (weet niet of dit mogelijk is?).
-goede kwaliteit zodat je ook nog iets ziet op de wat minder heldere wateren.
-en als het kan een goede lamp erbij om je zicht te verbeteren en eventueel zelfs s'nachts te kunnen filmen.
-Niet al te duur (liefst tot 400 euro)

Ook wil ik wel wat voor/nadelen horen voordat ik er 1 aanschaf.


Alvast bedankt, Bas
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

27-08-2005 16:40

Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
bas smit
Berichten: 18
Lid geworden op: 05-11-2004 16:25
Locatie: delft
Contacteer:

27-08-2005 17:27

Nee helaas, ik wil echt een camera die ik op een standaard op mijn stek kan zetten en dus ook op diepte en dat kan niet met dat bootje.
Denk maar aan de camera die ze op de dvd ''Door de ogen van de karper'' gebruiken.

Maar in ieder geval bedankt
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-08-2005 18:37

De camera,s die daar gebruikt zijn vind je hier: http://www.willempie.nl/bewaking/#tc506b
Vissen is een hobby, geen religie!
bas smit
Berichten: 18
Lid geworden op: 05-11-2004 16:25
Locatie: delft
Contacteer:

28-08-2005 01:07

Bedankt Douwe ik heb direct een e-mail naar ze gestuurd.

Ik zou nog wel graag wat reacties van mensen krijgen die ervaring hebben met het gebruik van dit soort camera's voor het karpervissen.
Al denk ik dat dat niet zoveel mensen zullen zijn.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

28-08-2005 10:41

Beste Bas,

Ik heb sinds enige weken een huis gekocht aan het water ( brede sloot van 8 tot 10 meter over 5 km lang uitkomend op o.a. noord-hollands kanaal)
Ik was zelf van plan om van de winter mij ook bezig te houden met een onderwater camera ook naar aanleiding van de verschillende onder water dvd's om zelf eens te kijken of er karper op mijn stek komt en zo, ja wat ze doen.
Er zit hier een goed bestand aan karper, een 22 ponder was het begin, en wat er aan hing toen mijn haak uitboog wil ik ook nog wel eens weten.

Ik had zelf een relatief goedkope oplossing bedacht:

Ik ben even voor webcams gaan zoeken en kwam op deze:

http://www.dixons.nl/De_online_winkel/ProductDetail/xp/shop/computers/internet_en_netwerk/webcams/LOGITECH+Sphere+quickcam+webcam.7047423/default.aspx
Afbeelding
Info vind je op de site van dixons.

Er zijn voor usb repeaters over een cat5 bekabeling wat je instaat stelt om ruim 40 meter afstand het ding aan te sturen.

Precies wat interessant is, de kosten voor de usb repeater heb ik nog niet.

Het geheel zal en een glazen of plexiglas cubus moeten worden gamaakt, met een ijzeren of verzwaarde bodem, ook tegen het omvallen.
En dit op een soort van statief / pilaar worden geplaatst.
Tevens wil ik een soort buis maken boven op de cubus, dit om condens te voorkomen, en de kabels netjes hierdoorheen te laten gaan.
De buis moet een beetje duikboot achtig zijn, dus met een knik, zo kan er ook geen regen in komen.

Bijkomend voordeel met deze webcam is dat je hem kan bewegen, over bepaalde hoeken.....
En usb wordt gevoed door 1 kabel.

Dit zijn mijn ideeen of je er iets aan hebt weet ik niet, maar ik wil het op deze manier gaan proberen.
Tevens kun je dit ook doen met een laptop die je er op aansluit.[/img]
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

28-08-2005 12:38

Volgens mij is dat niet een ideale oplossing, Edward. Als je helder water hebt en de zon schijnt hard, dat zul jij last krijgen van een waas of spiegeling, door die doorzichtige koker.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

29-08-2005 09:40

De koker is niet doorzichtig, gewoon van die grijze pvc buis, en die cubus zal ook niet groter zijn als strikt noodzakelijk.
Om idd de lichtinval tegen te gaan, kun je evt. nog iets erinplakken dat de reflexi tegen gaat, soort van folie die je ook op je autoruiten kan plakken.

Zou idd met erge lichtinval kunnen zijn, dat de chip in de webcam dit niet aankan, en dat je het zelfde effect krijg als dat je met een digitale camera tegen de zon in fotografeert....

Denk wel dat door het water er best wel genoeg lichtinval wordt gebroken, en hoe dichter bij de bodem hoe minder lichtinval.

En mocht het toch niks zijn, kan ik het altijd nog in huis al bewakings camera gebruiken..........

Mochten er nog mensen zijn met hele andere ideeen altijd leuk om te horen.
Wellicht dat er nog eens een "Bouw je eigen onderwatercamera" topic komt.....

Is voor de mensen die het willen maken wellicht een aanzet.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-08-2005 09:52

Succes in ieder geval!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
bas smit
Berichten: 18
Lid geworden op: 05-11-2004 16:25
Locatie: delft
Contacteer:

29-08-2005 14:02

Edwart,

Bij de site die Douwe aangaf krijgen ze waarscheinlijk over iets langer dan een maand een nieuwe betere onderwatercamera. Deze werkt op 12 volt en bevat een infrarood verlichting waardoor je beter zicht hebt in troebel water en voorzover ik begrepen heb kun je er zelfs snachts nog wat op zien!

Dus als ik jou was zou ik die dan maar kopen dan weet je zeker dat het perfect werkt.(ik ga deze ook heaen zodra deze beschikbaar is)

mvg, Bas
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

29-08-2005 22:18

Ik zal eens contact met ze opnemen, ben wel benieuwd, zou wel tof zijn.
Zeker dat infrarood is voor de nacht wel een uitkomst.

Maar ben ook wel benieuwd naar de prijs.

En het is Edward dus met een "d" aan het einde :D
Plaats reactie