Nylon of gevlochten op lange afstand!


Plaats reactie
Henk Jan Schuurhuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam

19-07-2005 21:52

Hallo,

Wat voor snoer is het beste te gebruiken op lange afstand zouden jullie kiezen voor Nylon met weinig rek of gevlochten en zo ja welke merken?

Groet Henk Jan
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

19-07-2005 22:17

Hoi Henk Jan,

Om op extreme afstand te vissen ga ik zeker voor gevlochten lijn en dan gebruik ik de submerge van fox.
Heb eerst geprobeerd om ook op grote afstand met nylon te vissen maar heb daar wel slechte ervaring mee. Heb al meegemaakt dat mijn aas verplaatst was zonder enige beetregistratie en zelfs mijn onderlijn aan flarden was getrokken zonder enige beetregistratie.
Dus bij extreem grote afstand ga ik zeker voor gevlochten maar dan wel te gebruiken op een karpervriendelijke manier !!!!

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Henk Jan Schuurhuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam

19-07-2005 22:32

Wat is bij jou extreem lang? ik wil ongeveer op 300 meter vissen!

Met karpervriendelijk bedoel je systeem van Korda met safe systeem en tupe van 50 cm? en rustig drillen voor de kant ivm met weinig rek!
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

19-07-2005 22:54

Inderdaad Henk Jan, 300 meter is al een hele afstand en ja hoor met karpervriendelijke methode bedoel ik inderdaad de safety clips van korda.
Ik zou dan wel aanraden een tube te gebruiken die verzwaard is bv de anchor tube van ESP of eventueel zonder tube, gebruik makend van leadcore.
Indien je de mogelijkheid hebt de vis achterna te gaan met de boot zou ik dit zeker doen dit om eventuele obstakels waar de vis zich in vast kan zwemmen te vermijden. Ik doe het in ieder geval zo ga steeds de vis achterna met de boot en zet in feite weinig druk zolang ik niet boven de vis ben. Eénmaal terplaatse ga ik de druk op de vis opvoeren en kan hem dan zo gemakkelijk landen.

Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

19-07-2005 23:52

Ik vis tot op 600 meter gewoon met nylon.

:P
peter andrae

20-07-2005 05:41

:o Anton dan is die vis al een tijdje onderweg voordat jij je eerste piep krijgt 600 mtr :roll:.
Henk Jan Schuurhuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam

20-07-2005 09:14

Dat lijkt mij ook, maar is er geen nylon met weinig rek of heb je dan je dan nog te veel rek over 300 meter!

zijn er nog andere lijnen aan te raden?
Henk Jan Schuurhuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam

20-07-2005 10:24

gebruik je ook leadcore van korda?
peter andrae

20-07-2005 13:56

Ik bedoelde dus menno,technium van shimano heeft weinig rek je kan de leadcore van korda nemen of van pb .
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

20-07-2005 22:11

Nylon heeft gewoon bepaalde voordelen, en veel meer bewegings ruimte als met dynema heeft de vis niet als je t goed doet.


maar probeer t zelf eens uit zou ik zeggen :wink:
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

21-07-2005 17:28

Hoi Henk
Ik zou voor de lange afstand ook zeker voor de gevlochten lijn gaan,wanneer je met nijlon 1 piep krijgt kan de vis kan zich al zeker 10 mtr verplaatst hebben,met als gevolg dat de vis zich ergens aan een obstakel heeft vast gezwommen.
Op die afstanden wordt nijlon vaak in combinatie met zeer zwaar lood gebruikt,wanneer er nu een brasem zich heeft vergrepen aan je aasboilie heb je het waarschijnlijk niet eens in de gaten en wat als je een korte run krijgt ook dit kan je mischien niet in de gaten gehad hebben,met als gevolg vuil aan je haak of onderlijn in de knoop.
Op een afstand van 400 mtr bijvoorbeeld heb je totaal geen controle over de vis en met gevlochten lijn is de controle vele malen beter.
Omdat ik toevallig net nieuwe 2e hands molens gekocht heb waar nog nijlon op zat heb ik van de week op deze afstand gevist met nijlon.
Doordat mijn accu op een gegeven moment leeg was en vergeten was om peddels mee te nemen moest ik de vissen van de kant af naar mijn toe drillen en ik kan je vertellen dat dit waardeloos drillen is en je hebt op deze afstand totaal geen controle op de dril,en ook zat ik nog eens 2X maal vast na een aanbeet.
Kort om voor grote afstanden lijkt mij alleen gevlochten lijn geschikt,en deze gebruik ik dan in combinatie met een(fluor carbon) nijlon voorslag.
Hoi Menno
Welke voordelen heeft het nijlon dan volgens jou en wat bedoel je nu precies met bewegings ruimte.
Gr Mark
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

21-07-2005 17:38

niet te hard aanslaan,vanwege direct contact,gevlochten lijnen altijd in combinatie met voorslag gebruiken,omdat er ook een hoop spanning op je top komt te staan,de voorslag is dan multifunctioneel,het werkt dan als demper en voor bescherming tegen lijnbreuk.Het liefst gevlocten lijnen ook in combinatie gebruiken met een lange tube!Dit vanwege het feit,dat er al heel wat schubben gesneuveld zijn door tijdens het drillen.Ik kan niet anders zeggen,dat het zeer effectief is op lange afstanden,maar je moet er wel aan wennen,ff de omslag maken van nylon naar gevlochten,dan komt alles goed,hoop alleen niet dat de vis vast komt te zitten,want het is taai spul!
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

21-07-2005 18:56

En met storm vissen jullie gewoon niet ???? :o
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

21-07-2005 19:20

Nee Menno dit klopt dan vis ik niet op 400 mtr afstand alleen al omdat het levens gevaarlijk is om het water op te gaan .(De wateren waar ik over het algemeen vis zijn zo groot dat er bij een storm het water verandert in een binnezee)
Ik heb overigens ook eens op stromend water gevist met molens waar nijlon op zat en molens waar gevlochtenlijn op zat en heb hier bijna geen verschil in onder vonden.
Maar als het vorige bericht van jou een antwoord is op de door mij gestelde vraag aan jou dan kan ik je vermelden dat ik er nog steeds niets aan gehad heb!!!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-07-2005 11:09

Dat zal dus t verschil zijn , ik vis met storm dus gewoon door.

En op de grotere meren kan zn windje wel n paar dagen duren.

Daarbij kan t nooit de bedoeling zijn om n vis van af 500 meter naar de kant te sleuren , die hoor je gewoon met je boot te gaan halen.


Maar hoe vaker je zal vissen op die afstanden hoe meer nadelen je ondekt van dynema.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

22-07-2005 11:20

Ben het helemaal met menno eens!

Maar goed er zullen altijd voor en tegenstanders zijn van Dyneema!

In mijn ogen is dit, om als hoofdlijn te dienen, nutteloos om mee op karper te vissen! Maar voor een ieder hier weer over struikelt, dit is mijn mening en is hier al menig maal herkauwt en weer uitgespuugd en weer herkauwt en weer uitge.....enz enz

effe off topic

Trouwens over storm gesproken als je tijdens een storm (windkracht 7 plus) van ongeveer een dag of 2 a 3 je lijnen uit gaat roeien op zo een binnenzee (ik ken ze van salagou en dat is nog niet eens zo een groot meer) heb je voor mij toch echt een groot gat in kop ook al heb je een lifejacket aan! :-? Sorry voor mijn taal maar zo is het wel! Je bent een gevaar voor jezelf als je met zulk weer in een zodiac het water opgaat...Er verdrinken jaarlijks niet voor nix mensen op bijv. du der


Grtz
HnZ
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-07-2005 13:42

als 1e ik roei niet

2e ik heb n vest aan

3e en t belangrijste ik zeker me van te voren met n lijn aan mn boot.


want uit je boot vallen is t punt niet , er weer in komen wel.

En in n storm / snachts kun je dit met wind vergeten, je boot word harder weggeblazen dan je zelf kan zwemmen.


Maar dit is natuurlijk ieder voor zich, ik laat geen vis lopen omdat t n beetje waaid.

Zolang mn motor tegen de golven op komt zal ik m gaan halen.

Maar kan best begrijpen als anderen dat niet doen, maar ook dit vind ik bij mijn visserij horen.


Gr :wink:
Plaats reactie