spodden


Plaats reactie
michel versteeg
Berichten: 20
Lid geworden op: 17-04-2005 11:49
Locatie: zuilichem

22-05-2005 20:56

welke spod kan ik het beste?

die dicht kan of juist niet?

groot of kleine spod?

de spod is bedoeld om tijgernoten en mais mee te voeren.

wat voor lijn op de molen doen?

nylon of juist gevlochten lijn?

ik heb de zoekfunctie al gebruik maar niet veel wijzer geworden.

alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

22-05-2005 22:30

Hoi Michel,

Ik vind zelf de skyliner spods van Korda echt perfect. Door de vleugeltjes vliegen ze heel stabiel en hij is heel gemakkelijk terug binnen te halen. Bovendien is deze vrij groot, ideaal voor het voeren van particles (gebruik um zelfs als ik alleen hennep voer en valt echt bijna niets uit)
Als lijn gebruik ik gewoon nylon lijn, maar dat is ook zeker afhankelijk van de afstand die je wil overbruggen. Wel maak ik dan gebruik van een voorslag (ongeveer 2x de lengte van de hengel) om de klappen van de spod op te vangen...

Hopelijk kun je hier iets mee,

Jordi
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

23-05-2005 00:35

Hoi Michel,

Ik gebruikte de spod van FOX maar ben overgestapt naar de spod van KORDA en moet zeggen deze bevalt me beter, qua werpen geraak ik iets verder met deze van Korda, maar is vooral gemakkelijk bij het inhalen daar deze meer gaten heeft. Ik gebruik als spodhengel de shimano beastmaster spodrod, deze heeft een testcurve van 5.5 lbs en als molen gebruik ik een daiwa emcast 5500 heb daarop een nylondraad gezet van 32 honderste en maak steeds gebruik van een voorslag (ongeveer een 10-tal meter) die ik bevestig met een Mahin knoop. De voorslagdraad die ik gebruik is de tapered monofilament van FOX.
Al deze zaken vormen voor mij althans een prachtige combinatie.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

23-05-2005 19:06

goed om te lezen dat de spods van Korda veelvuldig gebruikt worden.
Zelf gebruik ik een spodrod van Free sperit 4,5 lb met een nylon voorslag( ja natuurlijk ook van Korda) en een drijvende gevlochten lijn omdat deze makkelijker indraaid tegen over nylon.
Good luck and tight lines!
Gebruikersavatar
JJ de Wals
Berichten: 489
Lid geworden op: 03-01-2005 15:44
Locatie: Twente

24-05-2005 20:34

Kijk eens naar Korda underwater fishing deel 2, daar wordt een heel stuk besteed aan spodden en spodmateriaal. Was voor mij erg interessant. Zo heeft een drijvende (gevlochten) lijn het voordeel dat je sneller kunt indraaien, mits je ook een snelle molen hebt natuurlijk. Verder maakt het merk of soort spod niet zoveel uit, ik heb drie spods; een fox met die klepjes, een korda en een goedkope merkloze. Maar met die merkloze gooi ik veruit het verst, helemaal nadat ik zelf de koordjes had verlengt. De lengte van de koorden is wel belangrijk, hoe langer des te vloeiender je kunt binnendraaien, minder zwaar vooral.

Groeten Jorn
michel versteeg
Berichten: 20
Lid geworden op: 17-04-2005 11:49
Locatie: zuilichem

26-05-2005 16:00

mannen bedank voor de antwoorden

michel
Plaats reactie