pvc voerboot vraagje


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

25-04-2005 12:01

hey lui,


had zo eens eens raagje, ik wil zon pvc voerboot bouwn als in het artikel van gert jan terluin van een enige tijd geleden. hiervoor heb ik wat pvc buizen gedoneerd gekregen. deze zijn echter in de maten 15 cm voor t middenstuk en 12,5 cm voor de drijvers. in het artikel wordt uitgegaan van 16 cm en 8 cm dit is dus wel een verschil, vooral voor de drijvers.

zelf heb ik er niet veel verstand van, maar denken jullie dat dit een probleem op gaat leveren of zou het juist beter zijn ivm met het betere drijfvermogen?


ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen

MVG André
Martijn Bosma
Berichten: 84
Lid geworden op: 23-06-2004 22:46
Locatie: Schiedam

25-04-2005 13:44

Hey, je hebt er voordelen en nadelen bij. Het voordeel is inderdaad zoals je al noemde dat het drijfvermogen omhoog gaat. Het nadeel is dat de boot hierdoor groter en zwaarder wordt. Het volume van de buizen die in het water ligt is groter waardoor er meer weerstand is waardoor de boot weer langzamer vaart en de accu dus sneller leeg gaat. Dus ik zal er toch nog wel even goed over nadenken en anders toch misschien dunnere buizen kopen zo heel duur zijn ze nou ook alweer niet.

Gr. Martijn
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

25-04-2005 13:56

Idd, wat hierboven gezegd wordt is het hele verhaal.
Als ik jouw was zou ik andere buizen kopen.
Anders zit je later weer met het probleem dat de accu te snel leeg is, dat is ook niet leuk.
Als je het doet, moet je het goed doen. :P

Kijk anders eens op: http://www.karperspot.nl/forum/
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

25-04-2005 16:48

martijn en denny,

bedankt voor jullie reacties, ik dacht juist dat er minder weerstand zou ontstaan doordat de boot meer drijfvermogen had en dus wat hoger in het water zou komen te staan. Ook ben ik niet zeker of hij niet te diep zal komen te liggen omdat de middenste buis al ietsjes kleiner is in doorsnede.

hoe denken jullie hierover?

MVG André
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

25-04-2005 16:52

Hey, heb je misschien een link met dat stuk over die boten voor mij?
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

25-04-2005 16:57

Tegen wie heb jij het, Joris?

Andre,
het geheel wordt zwaarder en de buis is breder, dus zal er altijd meer oppervlakte van de buis in het water liggen. Hierdoor neemt de weerstand toe en hij is nog eens zwaarder, dus gaat je accu sneller leeg.

Koop gewoon een paar stukjes dunnere diameter en een stel goede afsluitdoppen. Op lange termijn zal het zich terugbetalen.

Ik ben met mijn maat zelf ook bezig, alleen zitten we nog in de beginfase. Wij gaan hem ook van buizen maken en de rest een beetje met plexiglas etc.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

25-04-2005 16:58

Misschien tegen degene die het over een artikel had ;)... Andre dus :)
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

25-04-2005 16:59

OK, ik begreep je alleen niet.
In de laatste Karper staat ook een artikel over een voerboot van buizen etc.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

25-04-2005 17:03

Denny Verdoold schreef:OK, ik begreep je alleen niet.
In de laatste Karper staat ook een artikel over een voerboot van buizen etc.


Thnx :)
Martijn Bosma
Berichten: 84
Lid geworden op: 23-06-2004 22:46
Locatie: Schiedam

25-04-2005 17:42

Andre, de hoeveelheid van de weerstand heeft te maken met het volume wat onder water ligt. Als je grotere buizen neemt zijn deze dus zwaarder en zullen dieper in het water liggen. Het drijfvermogen neemt dan wel toe maar zoals hierboven ergens al is gezegt zijn deze buizen groter waardoor de weerstand toch groter is.
Probeer je boot zo licht mogelijk te houden is eigenlijk 1 van de belangrijkste punten, naast dat hij waterdicht moet zijn :wink: :wink: :wink: . Je kan er ook over nadenken om een romp te kopen dat scheelt je een hoop werk, het ziet er mooier uit en het is erg licht. Ik heb eerst ook zo'n pvc voerboot gehad maar ik heb nu 1tje met een ABS romp en deze is veel lichter en gaat dus ook veel sneller en de accus gaan veel langer mee. Ik heb de boot overigens pas 1 keer gebruikt omdat ik heb vorige week heb afgebouwd maar tot nu toe werkt alles perfect.

Martijn
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

25-04-2005 22:35

eeij lui,


sorry ik was ff vissen :P niks gevangn helaas zat vlak aan de kant te vissen toen ik bezoek kreeg van nogal luidruchtige mensen :( die zijn verder ook de hele avond gebleven. maar link ff kijken hier is ie al: http://www.karperwereld.nl/artikel/voerboot.php
leek me wel een leuk conceptje.

Verder zit ik momenteel echt in een financiele dip dus een romp kopen zit er niet in. oke natuurlijk zal de rest van de apparatuur duurder zijn maar ik hoop dat beetje bij beetje 2e hands op de kop te tikken ofzo. ik weet ook overigens niet wat een stuk 8 cm buis kost van pak em beet 1,50 meter (zeker alleen per meter te koop?) maar ja er zal wel niets anders op zitten dan. kan ik ook meteen afsluitdoppen kopen want heb wel plexiglas maar lijkt die doppen lijken me veel handiger. de schuine voorkant ben ik wel van plan af te sluiten met het plexiglas.

mijn buurman is elekticien en maakt toevallig vaker radiografische bootjes (dan wel geen voerbootjes maar ach) dus mot die me maar ff helpen met de elektronica :P

maar goed kom er zo denk k wel uit dus bedankt voor jullie reacties


MVG André
Plaats reactie