Loc Jaw clip


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

25-03-2005 11:51

Ik zag in het blad "Karper" een advertentie over de Loc Jaw clip. Dit is een clip waar de wartel in vast wordt gezet, terwijl het lood met een safetyclip vastzit.

In geval van lijnbreuk zal de karper zich door de lijnclip uiteindelijk "gemakkelijk" ontdoen van het lood (hoewel, probeer het eens!!), maar aangezien de wartel verankert zit in de clip, zal hij de clip met de resterende lijn met zich meeslepen. Die clip blijft volgens mij gemakkelijk overal achter haken, wat bij de karper grote schade aan de bek veroorzaakt.

Bij de safetyclip die ik gebruik (Korda, X2) duw je de wartel in de clip, en zit dus niet verankert. Het kost de karper mijns inziens bij lijnbreuk weinig tot geen moeite om de clip compleet met lood te lossen, omdat de wartel makkelijk uit de clip schiet. Na de dril hangt hij vaak al los!

Wat is dan de toegevoegde waarde van de Loc Jaw??? Het lijkt mij een slechte ontwikkeling.
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

25-03-2005 12:03

Jos,
Het voordeel bij de loc jaw is dat de clip op zn plaats blijft zitten wanneer een vis door bijv wier of riet zwemt,zodat het lood sneller gelost word.
Bij bv korda zal het vaak gebeuren dat je lood incl clip op je lijn blijft zitten en er dan een hele rare hoek in de lijn zal ontstaan.
Deze lijn kan overal in blijven hangen met alle gevolgen van dien.
Het is niet voor niets dat er steeds meer merken komen met een systeem
waarbij het mogelijk is om de wartel vast te zetten,Fox heeft een clip die je op twee manieren kan gebruiken.
Groet Erik
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

25-03-2005 12:08

Hallo Erik;

Ik heb niet nagedacht over problemen tijdens de drill, alleen over problemen bij lijnbreuk. Inderdaad zijn de voordelen tijdens de drill duidelijk. Maar dat geldt volgens mij ook voor de nadelen bij lijnbreuk.

Je zou dan misschien onderscheid moeten maken wanneer je ze wel en wanneer je ze beter niet kan gebruiken.


PS: ik had de zoekfunctie gebruikt, maar vind dat sommige onderwerpen best wel weer eens verfrisend bekeken mogen worden.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-03-2005 12:43

Jos,

Het principe van de safety clip is juist dat het lood gelost wordt. Dit kan alleen als de wartel gefixeerd zit en het lood niet al te vast via het rubbertje geklemd wordt. Dat laatste is belangrijk, maar wordt vaak genegeerd. Argument is dat je het lood dan te snel verliest. Een valide argument, maar dan moet je wat anders als de safety clip gebruiken.

De toepassing zoals jij die beschrijft is niet de bedoeling en daar is de clip ook nooit voor ontworpen (dat was het vissen in wier). Als je het lood wil lossen door afglijden, dan zou de diameter van de buis beter een stuk groter zijn. Je loopt nu het risico dat bij breuk de clip ergens achter blijft hangen. Dit kan een voorslagknoop zijn, de lijn kan ergens achter blijven zitten en in de war raken. Denk ook aan gebruik met een leader zoals leadcore. Daarover kan de clip niet afglijden.

Voor het afglijden over de lijn zijn er veel betere systemen bedacht voor wartellood die een grote runring gebruiken (Solar, Fox). Mijn mening is en blijft dat een safety clip alleen safe is bij goed gebruik. En dat is met een gefixeerde wartel en lood dat bij enige druk loskomt. Helaas staat de safety clip misbruik toe. Niemand heeft tot nu toe nog mijn wantrouwen tegen de safety clip afdoende kunnen weerleggen. Ik begrijp dan ook niet zo goed de enorme populariteit hiervan en de bewering dat deze zo safe is. Volgens mij niet onder alle omstandigheden en zeker niet bij alle types (maakt ook een verschil).

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-03-2005 13:10

Kees Ouwehand schreef:Jos,
Voor het afglijden over de lijn zijn er veel betere systemen bedacht voor wartellood die een grote runring gebruiken (Solar, Fox). Groet, Kees


Mee eens !
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

25-03-2005 14:55

Hallo Kees;

Mijn onderlijnconstructies blinken uit in eenvoud, gewoon de nylon lijn direct op de wartel van de onderlijn geknoopt. Obstakels kom ik niet tegen, eigenlijk kan er niks mis gaan. Vanuit dat perspectief begreep ik niet waarom je de wartel zou moeten fixeren, gewoon de clip over de wartel schuiven is afdoende.. Over het “losschieten” van het lood heb ik altijd al mijn bedenkingen gehad.

Als je een Korda toprubber over de Korda clip schuift, zit dat best wel vast, dat komt niet zomaar los. Hetzelfde geldt voor de X2 clip en toprubber.

Korda lood heeft een grote wartel, die komt makkelijk los van de clip als het toprubber eenmaal weg is. Goedkopere loodsoorten hebben een kleine wartel, die komen niet (makkelijk) los van een clip als het rubber weg is. Zelf knip ik die (te) kleine wartels eraf, en zet er een splitringetje op.

Ik weet zeker dat mijn karpers bij lijnbreuk de hele handel snel kwijtraken, mede omdat ik ook nog met platgeknepen weerhaak vis. Juist omdat ik er altijd over nadenk wat de karper mee moet slepen met lijnbreuk, vond ik deze clips niet echt visvriendelijk. Vandaar deze topic.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-03-2005 16:21

Jos,

Je noemt het tapse toprubber. Dat vernauwt het kanaal alleen maar verder. Daarbij is rubber stroever dan plastic en glijdt minder goed. Zit bovendien nog een stuk nauwe tube in geklemd. Ikzelf prefereer een lange tube. Alles bij elkaar zeker geen optimaal ontwerp voor het bedrijfszeker via de lijn af laten glijden van het lood. Veel teveel weerstand en vernauwingen. Als dat de functie al zou zijn. Maar dat is de functie dan ook niet. Dat lood zit er niet voor niets zo aan met een clipje en een rubbertje dat het clipje aandrukt.

Met bovenstaande beweer ik niet persé dat jij onveilig vist. Maar je noemt al een boel beperkende voorwaarden waaraan jij denkt te moeten voldoen om te veronderstellen veilig te vissen met het oog op lijnbreuk. Hoeveel wijken daar vanaf en gebruiken toch die clip op de veronderstelde veilige maar foute manier?

Bovendien zijn er heus systemen die stukken beter afglijden. Daar specifiek voor ontworpen zijn en ook nog eens het gebruik van voorslagen, leaders en tubes toestaan. De grote runring glijdt er namelijk gewoon overheen. Eigenlijk zou ik de producenten willen aanmoedigen dit ontwerp verder te ontwikkelen en een runring te maken met een connector die bij druk ook nog het lood lost. Dan heb je volgens mij het beste van beide.

Groet, Kees
Plaats reactie