kloppen die opgegeven testcurves wel vandaag de dag??

Plaats reactie
Hans Brinkel
Contacteer:

11-03-2005 09:14

Daar ik mij aan het richten ben op evt. nieuwe hengels heb ik reeds diverse hengels bekeken.

Bij een flink aantal van deze hengels kreeg ik regelmatig sterk de indruk dat de opgegeven testcurve lager ligt dan het daadwerkelijk opgegeven testcurve.
Zo had ik eens een hengel beoordeeld die opgegeven was met een testcurve van 2 3/4 lbs - 3 lbs ......wat in mijn ogen veel meer in de buurt kwam van 2 1/4 -2 1/2 lbs...soms lagen die verschillen iets dichter bij elkaar.
Werd er vroeger met kwalitetshengels soms nauwkeuriger met deze opgegeven testcurves gewerkt dan vandaag de dag..of vergis ik mij nu heel sterk??

Een eventuele reden voor dit fenomeen is mij onduidelijk..al heb ik evt wel wat voorzichtige ideeen hieromtrent.

Ik hoor het wel weer,

Hans
Klaas van den Herik

11-03-2005 10:32

Hans,

Denk dat het artikel over de hengeltest wel bri=uikbaar is?

Beetje huisvlijt in De Karper nr. 65

MVG

Klaas
Theo de Vries

11-03-2005 10:40

Hans,

Ik stelde mij dezelfde vraag in 1979 toen ik mijn eerste “topmerk” hengel ging kopen.
De ene anderhalf pond’s hengel was de andere niet, sommige waren wiebelende sprieten voor een lijntje van hoog uit 22 honderdste terwijl je met de andere anderhalf ponder geen gek figuur bij een opstakel zou slaan. Ik denk dat het klasseren van een hengel een kwestie is van ervaring en een zekere feeling en vraag mij niet hoe je zo’n bezemsteel als achter deel, met als top een zware plughengel (waar het dan heel logies is om een oog op het achterdeel te monteren ) moet klasseren. Ik denk dat de meeste aanduidingen op de fabriekshengels gewoon natte vingerwerk zijn.

Theo
Kees Ouwehand

11-03-2005 11:08

De klassering in testcurven is meen ik te herleiden tot Richard Walker's splitcane stokken, de Avons, en geeft alleen maar een indicatie van de kracht die je moet aanwenden om de hengel 90° te buigen. Waar die buiging plaats vindt, of te wel de actie van de hengel, wordt buiten beschouwing gelaten. De hengels van Richard Walker hadden allemaal dezefde actie. Niks aan de hand in dat geval. Ga je de klassering echter breder gebruiken voor hengels waarvan de acties verschillen, dan klopt er niets van. Daarmee heeft elke fabrikant nog zijn eigen interpretatie hoe je dit gemis moet verrekenen, met als gevolg het huidige gerommel in het landschap van testcurven.

Groet, Kees
Theo de Vries

11-03-2005 11:54

Volgens Jan Schreiner is de testcurve, in het nederlands arbeidsvermogen, bedacht door het franse bedrijf Pezon et Michel en bleek alleen van toepassing op een 7 ft spinhengel van eerste klas splitcane. Ik ben van mening dat het tot een bepaalde hoogte ook wel opgaat voor medium taper karperhengel al blijft het werpvermogen, wat af te leiden moet zijn uit de TC van de hengel, toch een kwestie van gevoel omdat ook de grote van het aas enz. meespeeld en niet allen het te werpen gewicht.

Theo
Kees Ouwehand

11-03-2005 12:55

Kan heel goed Theo,

Dan is het mogelijk overgenomen voor de RW hengels. Dit waren de eerste karperstokken, dus veel zal het er niet naast zitten. :roll:

Verder denk ik toch dat er niet veel van klopt. Er zijn zoveel verschillende tapers, combinaties van tapers, verschillende verwerkingen van de vezels en opnieuw weer combinaties van vezels, dat medium taper inmiddels ook allang een achterhaalde klasse is.

Luchtweerstand staat daar tamelijk los van. Dat beïnvloed de afstand van het werpen, maar niet het te werpen gewicht.

Groet, Kees
Hans Brinkel
Contacteer:

13-03-2005 16:16

Klaas,
Ben niet op zoek naar specifieke afstandshengels.
De test van werkgroep materialen is zeker zeer nuttig, echter op pag 156 staat vermeld dat de opgegeven testcurves van de hengels niet gecontroleerd is met overigens goeie argumenten. Eigenlijk zou het zo moeten gaan zoals zij ook vermelden in de test, de manier van Cor Spinhoven met opgegeven lijnsterktes en werpgewichten.

Dit brengt me terug naar de reactie van Kees Ouwenhand: Elke fabrikant heeft zijn eigen interpretaties..met als gevolg gerommel in het landschap van de testcurves.

En

Zoals Theo reeds vermeld heeft...het komt aan op enige ervaring om de testcurves te bepalen ...en dat kan ik ondertussen wel beamen. Gelukkig heb ik in de loop der jaren wel enige ervaring opgebouwd..mede door mijn verzamelactiviteiten.

Mijn Tip, wil je nieuwe hengels kopen die of zwaarder of juist lichter moeten zijn dan je eigen hengels...neem je eigen hengel mee naar de winkel zodat je ze naast elkaar kunt beoordelen :wink:
gr
HB
Plaats reactie