Waadpakken!! Neopreen of nylon?????


marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

04-08-2002 16:25

Beste medevissers,

Ik ben van plan om deze week een waadpak aan te schaffen, maar begrijp nog niet helemaal het verschil tussen een neopreen- en een nylon waadpak. Ik heb begrepen dat neopreen warmer (ik duik ook dus daar heb ik ervaring mee) , maar dat een nylon pak wat makkelijker aan en uit gaat. Zijn er nog meer verschillen of kunnen jullie mij wat aanraden. Het belangrijkste vind ik dat ik niet nat wordt. Normaal gesproken loop ik gewoon met zwembroek het water in om mn hengels te installeren in het water (zelfs in de winter!! En dat is fijn hoor met -5 graden s'nachts het water in), maar daar heb ik geen zin meer in. Nylon is een stuk goedkoper en als die warmte alleen het verschil is dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Wie kan mij helpen???

Met vriendelijke groet,

Marcel
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

04-08-2002 21:19

Marcel,

Ik heb [recies hetzelfde.
Ik doe dit ook in mn kortebroekie
maar ik wil ook vande week een waadpak kopen..
dus mannen
kom op met de reacties!

MVG frank
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

04-08-2002 21:47

ik zou graag ook wat informatie hierover willen.
Ik niet zozeer dat mijn hengels in het water staan.
Maar meer voor het geval dat als een karper naar een 'cruciaal' punt to gaat (*een hoek om ofzow) dat ik 'droog' te water kan als de diepte van het water het toelaat.
En als ik een waadpak heb, zou ik het natuurlijk een keertje kunnen proberen om m'n hengels in het water te kunnen installeren :wink:
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-08-2002 21:54

Heren

Ik heb een nylon waadpak gehad. Daar kom je inderdaad veel sneller in. De waterdruk is wel groter. Ik heb er twee gehad maar zijn allebij vrij snel lek gegaan.

Ik heb nu een neopreen waadpak. Het is wat lastiger aantrekken, zit warmer en de waterdruk is aanzienlijk minder. Ik vind neopreen ook makkelijker om in te bewegen (zowel op de kant als in het water). Het zit ook een stuk prettiger in de stoel. Ik heb dit pak nog niet zo lang dus over lekkages kan ik niets zeggen, en dat hoop ik eigenlijk zo te houden. Hehehe.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

04-08-2002 23:00

Ik neem aan, dat het wat te warm is om in te gaan slapen (*je waadpak).
maar duurt het niet te lang, om er in te komen ?
want ik ben normaal gesproken vaak 'te gehaast' om naar me hengels toe te komen.
oftewel op je sokken naar buiten rennen, en dat soort dingen.
Als ik me schoenen / laarzen / slippers niet goed in kan komen, ren ik gewoon verder, zonder ze aan te trekken.
Gebruikersavatar
Rene Velthuis
Berichten: 55
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

05-08-2002 13:58

zijn lieslaarzen niet beter/makkelijker dan een waadpak?
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

05-08-2002 14:21

Mannen,
Ik zit net in de hengelsportcatalogus te bladeren van Wout van Leeuwen:
Reflex Waadpak = 63 euro (van nylon)

Shimano Wader Rubberzool (neopreen) = 86 euro

ik zit te twijfelen tussen deze twee
ik denk dat ik gewoon voor die van reflex ga, de nylon wader
wat denken jullie hiervan :smile:?

Mvg frank
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

05-08-2002 20:40

Renee,

het woord zegt het al zelf.

oftewel hier kan je dus minder ver 't water mee in.
Gebruikersavatar
Rene Velthuis
Berichten: 55
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

06-08-2002 00:11

René met één é :razz:
tsja.. je kunt er minder ver mee het water in, maar volgens mij is het nieteens meer nodig om het water in te gaan als je dat hele pak nog aan moet trekken bij een run :grin:
dat duurt je zeker meer dan een halve minuut als je het niet gewend bent en als je er meteen in kunt stappen! mij lijkt 't niet wat zo'n ding, ik ga t water wel in met blote benen als dat moet. (hoewel ik me bij -10 wel 10x zou bedenken :wink:)
Tsja, t ligt er maar net aan of je een waadpak nodig hebt of niet. tot nu toe kon ik alles zelfs nog zonder lieslaarzen.
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

06-08-2002 00:29

Beste Rene,

Ik heb zeker een waadpak nodig. Ik moet zeker tot mn middel lopen om mn hengels goed te kunnen plaatsen en dat zou niet zo fijn zijn met lieslaarzen. Ik deed dit altijd in mn korte broek, maar die is dan dus wel meteen zeik nat en dat is niet zo'n pretje in de winter (zelfs in de zomer is het vaak verschrikkelijk!).En het kost me trouwens ook tijd om me te ontdoen van mn kleren, dus over de tijd van het aantrekken mqaak ik me niet zoveel zorgen (behalve als het om neopreen gaat, Wat ik al eerder zei: ik duik ook en weet dat het tijd kost om zo'n ding aan te trekken).

Vriendelijke broet,

Marcel
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

06-08-2002 01:57

ik heb het tot nu toe ook nog afgekunt zonder dit alles.
Maar ik heb wel eens gedacht, wat nou als ....?
ik ben vaak genoeg te water gegaan in me kortebroek, dan wel niet volledig: sokken,broek etc.
Dit dan niet om me run te kunnen verzilveren, maar om met m'n PB op de foto te gaan.
toen ik terug liep, had ik er nog steeds schijt aan.
Ik heb altijd een volledige extra set kleren bij me, en dan soms nog wat extra's.
Dus het kan me (meestal) niet zoveel schelen.

maar zoals er al gezegt word, sommige mensen moeten tot hun middel in het water, en goed en wel de hengels beet te kunnen hebben.
Ik neem aan, dat als je een 'top' nacht heb, dat je niet van plan bent om 30 'verschoningen' bij je te hebben.
of om je elke keer uit te kleden, bij een run.
Neej, hierbij is duidelijk het waadpak, de betere optie.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

06-08-2002 13:26

Mannen,

Ik ben ook de laatste weken met vissen gewoon hup, alles uit zwembroekkie aan en hup gaan met die banaan.
Ben zelfs een paar keren voor mn maat het water ingegaan.
Hij had een beet.
Vis ging naar de boomstronk onderwater.
dus ik hup alles uit, in mn onderbroekkie het water in gegaan en er naartoe gezwommen.
we hebben tochwel de 21 ponds schub er uit weten te halen.

Maar na een paar keer wordt je het best wel zat, een paar keer in de zomer.
maar in de winter :razz: hehe zal lekker zijn...

misschien kan ik ook wel lieslaarzen nemen.
Maar zoveel prijs verschil zit er niet in.
Dus als ik dan iets koop, koop ik het meteen wat groter en beter :smile:
dus dan toch voor een waadpak.
Ik wil idd snel eruit en in kunnen, dus is Nylon dan de beste keus voor mij...

Ben benieuwd

Frank
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

06-08-2002 14:21

Ik heb pas 1 antwoord gehad waar ik wat mee kon. Is er niet iemand die ervaring heeft met waadpakken????????
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

06-08-2002 15:04

sorry, we starten wel een nieuwe topic waar onze antwoord en verhalen gehoord mogen worden.... :S
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

06-08-2002 15:12

ok christiaan:-) lol is goed...
k ga em vandeweek trouwens kopen
die nylon van refles...

weten jullie al welke je wil?

mvg frank
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

06-08-2002 15:55

yo, je maat heeft zo'n reflex waadpak!

vrij goed ding, en voor een goed prijsje.

ik heb zelf een albatros waadpak, ben ik zeer tevreden over (60 euro), deze is iets soepeler dan die van reflex, en bezit nog een extra "band" die je aan kan trekken zodat er geen water naar binnen stroomt...

neopreem, vind ik maar kut!
1 keer door een rietkraag lopen en de scheuren zitten in je waadpak :sad:

nog een paar tips!
ga niet in je eentje in het donker in het water met een waadpak... als je omvalt.. of wegglij of in de moddderzakt dan kom je niet meer boven water!
je wordt als het ware er helemaal ingezogen en je krijgt het pak onderwater helemaal niet meer uit!

als je een poosje in het water staat met een waadpak, dan krijg je kramp in je poten!

verder, je doet hem in je eentje niet 1 2 3 aan als je een bloedstollende run hebt!

indien er vragen zijn hoor ik het wel!
Gebruikersavatar
Edwin van Eck
Berichten: 18
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: waar niet

06-08-2002 19:04

Heren,

Ik heb gekozen voor een nylon waadpak.
(Hieronder een opsomming waarom)

1. Het aan/uittrekken van een nylon waadpak gaat stukken sneller dan dat van een neopreen waadpak.
2. Bij het uittrekken van een nylon waadpak kun je deze opstropen en zo voor je stretcher zetten, waardoor je deze netzo makkelijk aantrekt als laarzen.
3. Als er van uit de boot gedrild moet worden, is het uitrekken van een neopreen waadpak geen doen, met een nylon waadpak gaat dit een stuk makkelijker.
4. Een neopreen waadpak is in de zomer net een sauna, met een nylon waadpak kun jezelf nog kiezen of je er een broek onderaan doet of niet. (het aantrekken van een neopreen waadpak als je een broek aanhebt onbegonnen werk, of je moet een kwartier de tijd hebben)

TIPS

Als je kiest voor een nylon waadpak neem de schoenmaat altijd 2 tot 3 maten groter dan je eigen schoenmaat.
(Bij het in de nacht aantrekken van je waadpak gaat het net een stukje sneller, en als het koud weer is kun je nog een paar extra sokken aan doen zonder dat je laarzen te strak om je voeten gaan zitten)

Ik zelf heb gekozen voor een wat dikkere nylon soort omdat je dan niet steeds je waadpak uit hoeft te doen als je ergens op gaat zitten, en hoef je niet meteen een nieuwe te kopen als je ergens achter blijft hangen.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

06-08-2002 19:24

Mannen,
Bedankt!

Nu weet ik t zeker ik ga dat pak van reflex kopen. Is van Nylon.
Maar een vraagje, over de dikte.
maakt dit echt veel uit...
ik citeer ff uit de catalogus voor dat Reflex Waadpak:
'waadpak van deense kwaliteit. Supersoepel nylon gevoerd, naden aan buitenzijde, laarzen PVC geprofileerd, ruime pasvorm, 1 jr garantie.
Maat 36 t/m 48 '

Lijkt er wel mooi op he.. als t allemaal ook waar is...


MVG frank
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

07-08-2002 22:59

wat kost zo'n nylonpak nou?
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

08-08-2002 12:36

Ray,

een Reflex Waadpak = 63 euro


is van nylon
MVG frank
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

10-08-2002 19:18

Manne,
Ben vanmiddag naar de winkel geweest
Het reflex waadpak hadden ze niet meer.
Heb er nu eentje van een onbekend merk iets van ' ...... Fisherman's' weet niet meer wt er op de puntjes staat:)
maar is een mooi pak
heb een aantal maten te groot geklocht zodat ik er volgend jaar ook wat aan heb:) ivm het groeien hehe

Ik ga morgen vissen, zal wel laten ween of k droog blijf haha , zal wel

MVG Frank
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

10-08-2002 19:39

groeien die vissen bij jouw ook dan zo hard Frank? :smile:
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

10-08-2002 20:17

Edwin

Een neopreen waadpak kun je ook heel makkelijk opstropen en voor de hengels neerzetten. Je stapt er dan net zo makkelijk in als bij een nylon waadpak. Het omhoog trekken van een nylon waadpak gaat dan inderdaad sneller maar het verschil is niet enorm. Ik blijf er bij dat een neopreen waadpak toch meer voordelen heeft dan een nylon waadpak. En als je een boot gebruikt heb je toch geen waadpak nodig? Je pakt de hengel en springt in de boot, toch? Een neopreen waadpak beweegt gewoon veel makkelijker in het water en bij het onthaken, etc.

Bart
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

10-08-2002 20:25

Chris,

hehe ja de vissen worden groter,
daarom heb ik een maat groter voor in mn buideltas te doen in het waadpak

ghehe voel me net ene Kabouter Plop of iets dergelijks.
heb echt zoon veelstte grote buideltas hehe
maar wel mooie bretels :wink:

Groeten
bout de will
Berichten: 7
Lid geworden op: 29-09-2002 02:00
Locatie: nvt

29-09-2002 23:29

ik heb al verschillende nylon waadpakken gehad en allemaal lek en ik dacht moet ik nou weer 110 gulden uitgeven voor een waadpak waar ik twee of drie sessies mee kan vissen en heb toen een beetje in de ronde gevraagd wat oudere en meer ervaren vissers zouden nemen en dat was dus neopreen.elk waadpak neopreen of nylon maakt niet uit moet je altijd 2a3 maten groter kopen voor het snel aan kunnen trekken en in prijs maakt dat meestal niet uit.mijn waadpak was twee keer zo duur als mijn vorige twee en ik gebruik hem nu al voor het 4de seizoen.goedkoop is bij mij altijd nog duurkoop gebleken achteraf,dat was zo met tenten,molens,strechers,stoelen enz.ik trek mijn waadpak in de zelfde tijd aan als de nylon,in het begin als je hem net hebt niet, maar na een paar keer gebruiken wordt het materiaal soepel en wil je niks anders meer, een neopreen is als je valt veiliger want hij sluit namelijk om je lichaam heen(ervaring helaas).dus wat mij betreft denk goed na en vraag in je omgeving aan mensen die ze al jaren gebruiken en niet aan iemand die hem af en toe gebruikt en maak je keuze,ik wil je niets opdringen hoor, maar dit is mijn ervaring succes.
Op 2002-08-04 16:25, schreef marcel vahlkamp:
Beste medevissers,

Ik ben van plan om deze week een waadpak aan te schaffen, maar begrijp nog niet helemaal het verschil tussen een neopreen- en een nylon waadpak. Ik heb begrepen dat neopreen warmer (ik duik ook dus daar heb ik ervaring mee) , maar dat een nylon pak wat makkelijker aan en uit gaat. Zijn er nog meer verschillen of kunnen jullie mij wat aanraden. Het belangrijkste vind ik dat ik niet nat wordt. Normaal gesproken loop ik gewoon met zwembroek het water in om mn hengels te installeren in het water (zelfs in de winter!! En dat is fijn hoor met -5 graden s'nachts het water in), maar daar heb ik geen zin meer in. Nylon is een stuk goedkoper en als die warmte alleen het verschil is dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Wie kan mij helpen???

Met vriendelijke groet,

Marcel