Wie gebruikt er een voerboot en wat zijn de ervaringen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

23-02-2005 17:15

Wie is er in het bezit van een voerboot? Wat zijn je ervaringen? Heeft het je vangsten beinvloed. is het echt zo gemakkelijk als het lijkt ?Iemand nog ervaring met visvinders en diepte meters op zijn voerboot? e.d.?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-02-2005 21:56

Mark, door gebruik van de zoekfunctie is er hierover al heel wat te vinden.
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

23-02-2005 22:02

weet ik maar ik ben vooral benieuwd naar persoonlijke meningen over verschillende modellen en functiesvan vooral de nieuwere modellen. heb zelf nml. ook wel interesse
karel bouma
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-04-2003 02:00

24-02-2005 07:42

hoi.Ik ben in het bezit van een bt4 met diepte meter.
het is een super uitvinding .
bijvoorbeeld op de plas waar ik vis ,is de overkant onder de takken een top stek.alleen dat is net te ver om te gooien,maar met de boot is het geen probleem.
bijvoorbeeld ik kwam laatst op een nieuwe put waar een boot verboden is ,ik liet de boilie boot een half uurtje rond varen en ik wist precies waar de diepe en ondiepe stukken waren.
bijvoorbeeld op mij thius water loopt voor de overkant een geul,als je hem daar in wil gooien lijkt dat op het oog wel te doen, maar door het gezichts bedrog ,denk je dat je goed ligt ,maar in werkelijkheid lig je niet ver genoeg.
met de boilie boot kan je op de dieptemeter zien waar je bent.
Met het oog ,denk je de boilie boot vaart haast tegen de overkant aan,maar in het echt is hij nog wel 15 meter bij de overkant vandaan.
bij werpend vissen is dit ook zo ,je denkt ik heb mijn lood mooi in de geul geplaatst, maar in het echt ligt hij er wel 10 meter voor.
En zo kan ik nog wel 10 voorbeelden opnoemen.
Inderdaad het is erg duur ,maar de pijn in je beurs ben je na een jaar weer vergeten terwijl je dan nog volop plezier hebt van je bootje.
als je er een koopt, koop dan altijd een met een diepte meter.
Koop ook altijd een setje reserve accu's.
als je meer vragen hebt ,stuur je me maar een berichtje,en dan geef ik je mijn telefoon nummer .
Praten gaat bij mij veel sneller dan mijn typen.
sucses
don't imitate but innovate
houd het gezellig aan de waterkant en ook op karperwereld aan elkaar afzeiken heeft niemand iets
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

24-02-2005 07:53

ik hoorde ook dat jet aandrijving snel voor problemen zorgt.en een hoop kosten met zich mee kan brengen indien defect. maar een schoep lijkt mij weer nadelig met waterplanten ,wier e.d. En ik moet zeggen (ik kom van het zeevissen af en ik ben net aan het pieper gebeuren gewent) blijft er dan nog wel iets van het vissen over? straks krijgen we nog karpers met tags en satellietverbindingen met gps enzo. (hee niet eens zo,n slecht idee :D ) al moet ik wel zeggen dat ik ook wel heel duidelijk de voordelen hier van in zie (de voerboot dan he :wink: ) maar het afstand inschatten kan je toch ook met een markerfloat?
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

24-02-2005 11:36

marc van den brink schreef:Wie is er in het bezit van een voerboot? Wat zijn je ervaringen? Heeft het je vangsten beinvloed. is het echt zo gemakkelijk als het lijkt ?Iemand nog ervaring met visvinders en diepte meters op zijn voerboot? e.d.?


Mark,

Ik heb vorig jaar een "PVC-buizen-boot" geleend en een paar maand gebruikt. Nieuw kost deze rond de €600. Ik moet zeggen dat ik deze boot niet echt serieus nam tussen de flitsende modellen van Tonny, Procat en vele anderen in. Daar is echter behoorlijk verandering in gekomen. De boot blijkt enorm stabiel, heeft door zijn diepe ligging geen last van harde wind. De accu's gaan lang mee (ruim 4 uur!) en het bereik van de zender (Futaba) is minimaal 300 meter. De boot kan ruim een kilo per keer voeren.Ik vergeet bijna te vermelden dat het mij bakken met vis heeft opgeleverd, die ik anders zeker niet had gevangen. De foto's staan op de volgende links:

http://tinypic.com/1tms92
http://tinypic.com/1tms9g
http://tinypic.com/1tmtj9

Ik was hierover zo enthousiast dat ik er zelf ook een wilde. Een nieuwe (merk)voerboot kost echter zeker € 900, en dat vond ik wat te gortig. Vandaar dat ik er zelf eentje aan het bouwen ben, op basis van de PVC-buis. Ik heb er (nog) geen dieptemeter op zitten, dit is me (nu nog) te duur.
De boot op zich is na 60 uur zagen buigen bijna klaar, de electronica ga ik vanaf volgende week inbouwen. De boot moet dan voor april vaarklaar zijn. Uiteraard heb ik verbeteringen aangebracht, nodig voor de ruige visserij in mijn omgeving. Deze kun je zien op de volgende foto's:

http://tinypic.com/1tms5j
http://tinypic.com/1tms7k
http://tinypic.com/1tms8g

Al met al kost deze boot me een kleine € 400. Ik heb dan wel een 4-kanaals zender, waardoor ik de voerbak beter kan bedienen en nog een functie over heb voor de toekomst. Belangrijker is echter dat ik een voordelige boot met groot plezier heb gebouwt en hij helemaal naar mijn wensen is gebouwd. Zo heb ik nu geen onhandige standaard meer nodig, heb ik geen last meer van wier of een uitgevaren lijn (...) én zijn mijn kwetsbare schroef en roer optimaal beschermt tegen beschadigen. Ook zal de bediening van de voerbak beter gaan. Zelfs een voerdoseersysteem zal ik kunnen monteren....(en daar vertel ik lekker niets over, haha).

Succes bij je keuze.

Gr,

Frank Huisman

PS: Bij Quartel in Pijnacker kun je je voerboot voor ca € 15 een onderhoudsbeurt laten geven. Je hoeft er niet heen, per post opsturen en terugkrijgen is geen probleem.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-02-2005 11:49

hij staat er al op Frank :wink:

Alleen de verkeerde kleur.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

28-02-2005 16:02

Hallo Marc

Ik maak sinds 2 jaar gebruik van een eigenbouw voerboot, en ik moet zeggen dat het leuk speelgoed is op dagen dat het niet echt lekker gaat. Echter, het bouwen vond ik leuker dan het gebruiken. Het wordt namelijk allemaal zo’n gesleep en zo een gedoe, zeker als je zoals ik vaak korte sessies vist. En om nou te zeggen dat de vangsten toenemen: bij mij niet dus!! Ik voer (als ik zin heb om hem mee te nemen) altijd één hengel bij met de voerboot, de ander met de katapult, De voerboot vul ik dan meestal met maïs, pellets en boilies. Resultaat? Geen verschil!!! Het geeft je echter wel het idee dat je goed bezig bent, met een aantrekkelijke voerplek. Vertrouwen in de aasaanbieding is voor mij een vereiste om lekker te vissen.

Nu, met de wetenschap dat ik met een maand of twee weer ga vissen (ik weet het, ik ben een koukleum) heb ik weer grote plannen met mijn boot. Maar ik weet eigenlijk ook al dat daar uiteindelijk weinig van terecht komt.

Één tip:
mijn voerboot is de (enige) reden dat ik dyneema gebruik. Mijn boot ligt namelijk altijd aan de lijn. Oud hengeltje, molentje met dyneema (drijft, en komt dus niet in de schroeven), boot uitvaren, en met de hengel weer binnenhalen. Ik ben namelijk altijd bang dat hij het om wat voor reden dan ook niet meer doet aan de overkant. Bij het uitvaren van lijn is deze volglijn een risico, maar tot op heden gaat het nog altijd goed. Alles beter dan zwemmen.
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

28-02-2005 16:18

:D nou snap ik dat je het een gedoe vind. :wink: bedankt voor je info.
Martijn Bosma
Berichten: 84
Lid geworden op: 23-06-2004 22:46
Locatie: Schiedam

28-02-2005 17:07

hey,

Ik heb vorig jaar ook veel met mijn (zelfgebouwde) voerboot gevist en ik moet zeggen dat de resultaten ervan erg omhoog gaan. Ik ga geen aantallen noemen omdat andere mensen altijd weer wat te zeiken hebben op andermans vangsten (jaloezie :roll: ) Maar ik heb 3x zo veel vis gevangen als het jaar daarvoor toen ik zonder boot viste. Als ik de boot gebruik in combinatie met alleen boilies merk ik ook dat ik erg weinig veschil in de vangsten merk. Maar ik gebruik de boot dus met kleine particels en op de 1 of andere manier trekt dit echt veel meer karpers aan waardoor de vangsten behoorlijk omhoog schieten. De voordelen zijn dat ik vaak strak tegen het riet aan vis, bij ons ligt een enorme baggerbodem waarin je lood gelijk wegzakt als je normaal gooit en als je deze dan eruittrekt lig je toch weer een stuk uit het riet. Met de boot kan je dan gewoon tot dicht bij het riet varen en het lood zakt vrijwel niet weg in de modder omdat het niet met een harde klap in het water komt. Ik heb tot nu toe alleen voordelen gehad aan de boot behalve de keer toen hij vast bleef zitten bij het riet en ik toch echt het water in moest :D.
Ik heb hetzelfde model boot gebruikt als die heirboven staat met de pvc buizen. Ik ben nu bezig met het bouwen van een nieuwe boot omdat het pvc model erg zwaar is waardoor de snelheid afneemt en de accu's sneller leeg zijn.

Gr. Martijn
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

28-02-2005 18:15

kijk hier eens marc :
http://www.voerboot.be

De beste TELE die ik al in het echt heb gezien en gebruikt.
grtz peeke
Greets Gino
Plaats reactie