Linke loodjes


Plaats reactie
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-12-2004 11:03

Na enige jaren systeemvisserij kwamen er mooie plastic gecoate loodjes op de markt, voor een stukje camouflage, maar vooral om de vis te beschermen tegen het lood dat altijd langs de flank van de vis schuurt tijdens de dril.
Tot mijn verbazing zag ik in de winkel loodjes liggen welke gecoat zijn met zeer grof zand. Leuke camouflage uiteraard, maar of de vis er beter van wordt :-?

Zou jij ze gaan gebruiken?
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

29-12-2004 11:14

Ik denk dat lood met zand erop weinig meerwaarde heeft aan camoeflage.

Wel eens gezien wat er gebeurd als je het lood inwerp en het valt in het zand?

buiten dat het er zich een stukje ingraaft door de klap word het bijna geheel bedekt door het opstuivende zand onderwater.

je ziet er bijna niets meer van.

Een beetje onzinnig dus in mijn optiek.

en ik zou ook niet graag met een schuurpapiertje aan mijn wang vast worden voor getrokken

Uit de handel met die dingen dus.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-01-2005 21:05

Toch nog maar eventjes de aandacht erop vestigen. Hier de omschrijving op hun website:

De Gravel Stone Bomb is ontwikkeld voor het vissen op zand-en grindafgravingen. Voor de speciale Gravel Stone coating is gebruik gemaakt van echt fijnkorrelig grind, dus werkelijk onzichtbaar op water met een lichtkleurige bodem.
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

21-01-2005 22:50

Is het niet zo dat een vis soms ook over de bodem gaat schuren? Of bijvoorbeeld met ze lichaam langs een paal heen zwemt?
Dan zal die ook over steentjes en takjes en andere zooi in de bodem heen schuren, dus dan lijkt mij dit lood totaal niet uit te maken.

Over dat het lood in de bodem wegzakt, dit valt nog wel is tegen, het graaft zich voor het grooste gedeelte in maar er steekt nog wel is een heel stuk uit, zeker met die grote loden van tegenwoordig.

Dus dit lood kan volgens mij op ondiepe, heldere wateren het verschil maken.

Melvin
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-01-2005 23:06

Dan schuren ze idd één of twee keer langs de bodem of een paal oid. Dat loodje komt vele malen met behoorlijk kracht tegen de kiewdeksel, schubben of vinnen aan, in nog ernstiger geval tegen het oog. Zou jij het risico op beschadiging wille nemen?
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

21-01-2005 23:42

Dan maakt het niet uit of je dit lood gebruikt of normaal gecoat lood, want het komt beide met volle kracht tegen de karper zijn kop aan....
Als je met normaal lood vist kan dit ook tegen vb: ze oog knallen, of zie ik dit helemaal verkeerd? :-?

Anders zou het enigste Echt vis vriendelijke zijn: een heel licht loodje of nog beter geen.
Plaats reactie