Braids/dyneema hoofdlijn...


Plaats reactie
Bjorn LG

08-12-2004 20:45

Ik heb al veel gezocht naar, en gelezen over 't vissen met dyneema als hoofdlijn. Ik ken de voordelen zoals: een perfecte beetregistratie op afstand etc. Bovendien valt 't eventueel te combineren met een fluorcarbon voorslag voor de zichtbaarheid. Bovendien ben ik ook bekend met de nadelen, zoals windknopen etc.

Vaak spreken dé echte vissers :lol: in karperbladen vol lof over braids. Sommige critici daar gelaten. Ze zeggen echter haast nooit iets over de afstand die ermee te gooien is. Aangezien dyneema een stuk dunner is lijkt 't mij dat je hiermee dus verder kan gooien. Minder weerstand in de lucht, in de ogen; bovendien licht de lijn langer hoog in de spoel waardoor ook daar minder weerstand ontstaat.

Maar...

Is dit ook wel zo? Gooi je inderdaad verder met dyneema als hoofdlijn? Ik zie namelijk echt weinig hierover geschreven. (Zelfs niet in speciaal hierover geschreven artikelen in de karper, ik meen 25 en 21) Althans, ze blijven er vaag over doen. Geen duidelijke meningen of feiten.

Met vriendelijke groet,

Björn
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-12-2004 21:35

Bjorn,


Gevlochten lijn kan verder gegooit worden als nylon als je de lijn in dezelfde trekkracht neemt.
Dyneema(om het even te korten) neem je bijvoorbeeld in 10/100 terwijl je voor dezelfde trekkracht in nylon 30/100 nodig hebt, dyneema is veel dunner dus ondervindt op je spoel en geleideogen minder wrijving waardoor de start van de worp al veel vlotter gaat.
Bedenk wel dat dyneema groffer van structuur is dus ondervindt meer wrijving op water en wind, dit kan een nadeel zijn, zeker als je op stromend water en/of op lange afstand vist.
Voordat je ingooit met dyneema lijn raadt ik je wel aan om eerst je molen(spoel) goed nat te maken, zorg er voor dat de lijn zeiknat is voordat je ingooit. Dit voorkomt een hele hoop gedonder met pruiken en knopen tijdens de worp. :wink:
Het nadeel van het hard wegzetten van lood op afstand is dat de lijn ontiegelijk scherp is waardoor je zo je lijn in je vinger hebt zitten.
Een oplossing kan zijn om je vinger in te tapen met isolatietape al mis je zowel de feeling in je vinger als je ingooit. Ook kan je een voorslag gebruiken van een dikkere nylonlijn al raadt ik je dit niet aan omdat de leaderknoop het boeltje afremt als je ingooit en het kan nadelig zijn bij lijnbreuk voor de karper!

Succes ermee :P
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-12-2004 10:09

Bjorn

Je gooit met dyneema minder ver omdat de structuur meer weerstand bied op molen en ogen.
Wil je echt alles uit de kast halen, raad ik je een dikke nijlon shock leader aan in combinatie met een dunne nijlon hoofdlijn.
Als je een goeie leader knoop maakt vliegt die zonder al te veel weerstand door de ogen van je hengel.
Hou de leader op 2 keer je hengellengte en 3 slagen om je spoel om het maximale te bereiken.
Denk wel aan de risico's wat dit met zich meebrengt!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

09-12-2004 11:12

Hoi Bjorn,

De afstand die je met dit spul kan gooien verschilt ook nogal eens per dymema soort. Zelf heb ik enekele verschillende en getest het bleek dat hier nogal verschil in kan zitten.
Vooral de structuur van de dynema kan een groot verschil uitmaken. Een grove dynema zoals je bij de wat oudere fireline ziet gooit een stuk minder ver als een gladde dynema zonder raveltjes.
Met een nylon shocklader kun je idd stevige worpen maken en tevens de hoofdlijn mooi dun houden.

Wat Robert zegt over de dunne nylon hoofdlijn klopt in princiepe wel omdat nylon nu eenmaal minder wrijving veroorzaakt. Toch zal ik dit in de praktijk niet toepassen omdat in de meeste gevallen van de trekkracht niet voldoende zal zijn.

Met vriendelijke groet,

Martin Post
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

09-12-2004 11:59

Het verder gooien met gevlogten lijn.

Ik heb zelf sinds 2 weken de overstap van nylon naar dynema gemaakt en het is wel even wennen.

Ik vis meestal op de zelfde stek tegen een rietkraag aan.
Als ik alles op alles zette met mijn nylon lijn gooide ik altijd een meter of 2 voor de rietkraag.
Nu met mijn dynema lijn gooide ik de eerste keer ook gewoon flink in en lag ik dus midden in de rietkraag.
En je lijn tegenhouden tijdens het werpen is niet aan te raden idd

We zijn inmiddels 2 flinke sneden in mijn vinger verder omdat ik het toch probeerde tegen te houden.

Voor de rest bevalt het me prima, alleen als het beschadigd breekt het eerder wel een beetje sneller als nylon omdat er echt werkelijk geen rek in zit

succes
Plaats reactie