met hoeveel lbs(ponds) hengels vissen jullie


hansje Brinker
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-06-2004 10:06
Locatie: velserbroek

21-10-2004 16:10

Heren.
Veel hengels die worden verkocht zijn 2,75 tot3.5lbs
De laatsste tijd zie je gelukkig weer meer hengels met een tescurve van rond de 2 tot 2,5 lbs.
Nu zou ik wel eens willen weten waar vissen jullie mee en waarom.
:o
Ik wil zelf namelijk andere hengels gaan kopen maar ben er nog niet helemaal uit.
Wie o wie helpt mij op weg.
Mvg Hans
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

21-10-2004 16:31

Beste hans,

Inderdaad bijna alle hengels in de handel verkrijgbaar zijn voor mij ook veel te veel LB'tjes. Moet ook wel zeggen de ene 2.5lb/2.75lb de andere 2.5lb/2.75lb niet is. Sommige hengels van 2.5lb of 2.75lb hebben nog best een mooie aktie vind ik.

Ikzelf vis met 2lb ondervind hier helemaal geen hinder van, vis zelf op groot, klein en stromend water maar alles gaat perfect met deze satéprikkers!!!

Groet Mike
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

22-10-2004 11:03

He Hansje,

Long time no see...

Ik denk dat wij hier vorige keer een discussie over hadden.
2.5 lbs is meer dan voldoende, ook voor het zwaardere werk. En dat terwijl mijn 2,5 lbs stokken nog voldoende actie hebben.

Om met 3 lbs hengels te gaan vissen gaat me veel te ver, ik hoe liever geen sleurstokken! Juist dit soort hengels zijn de oorzaak van vissen met kapot getrokken bekken... en dat is juist wat we nie willen!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-10-2004 12:16

Ik vis met 2.25 / 2.5 stokken .....

Maar laten we nu niet weer de discussie oprakelen, lijkt me niet verstandig :wink: Er zijn mensen met zware stokken die m.b.v. slip en beleid de karper ook mooi aan de kant krijgen. Er zijn ook mensen die met een licht stokkie ook de bek kunnen verkloten ...... Het is gewoon de manier waarop je drilt en niet zo zeer de stok.

Greets Marc
hansje Brinker
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-06-2004 10:06
Locatie: velserbroek

22-10-2004 12:32

Hoi Mark,
Ik ben het helemaal met je eens ik.
Jan junge heeft eens geschreven dat de visser eigenlijk de klappen tijdens de dril opgat en niet zo zeer de hengel.(vrij vertaald)
Dit is ook vaak het geval,zelf vind ik lichtere hengels gewoon lekker drillen.
Mvg Hans
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

24-10-2004 17:31

2.75 LB Fox Rangemasters, doordat ik nog jong ben heb ik geen geld om meer hengels te kopen dan nodig.
Met die 2.75 kan ik feitelijk overal wel vissen, Rivieren, kanalen, plassen en vijvers. Hengel buigt heel soepel, maar bied toch een hoop weerstand bij het ingooien met zwaar(der) lood.

Koop ooit nog wel eens 1.75 lb's voor op de vijvers etc. :)
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

28-10-2004 10:13

In het Engelse karperblad ´Crafty Carper´ staat regelmatig iets in over hengels, hengeltesten e.d :)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

28-10-2004 10:27

Peter,

Er zijn diverse sites die met veel plezier een informatief en verhelderend artikel van jou over deze materie zouden plaatsen. Vol verwachting klopt mijn hart...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-10-2004 12:35

Om enigszins terug te komen op de vraag van Hansje Brinker...

Ik vis zelf met 2,25 lbs hengels. Deze buigen door tot in het handvat en drillen heerlijk soepel. Al is dat niet alleen afhankelijk van het aantal lbs. Er zijn ook hengels van 2,75 of 3 lbs die tot in de handgreep doorbuigen. Maar toen ik deze hengels aanschafte had ik zelf het gevoel dat ik niet zwaarder nodig had. De afstanden die ik wil gooien zijn ermee te halen, loodgewichten die ik wil gebruiken kan ik goed wegzetten en qua kracht kom ik in de meeste situaties ook niets te kort bij deze hengels. En daar ging ik ook vanuit bij het overwegen van de aan te schaffen testcurve. Daarom voor mij een 2,25 lbs hengel. Zoals gezegd bepalen veel meer factoren wat je kunt presteren met een bepaalde testcurve. Niet alleen het aantal lbs. Maar de 2,25 lbs versie die ik kocht had ook wel een mooie dunne blank :wink:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

28-10-2004 18:22

De hengels die ik op het moment voor het karpervissen gebruik zijn 2 Shakespeare Power Carp 2,5 lb en 1 Fox Bonsai van 2,75 lb. Die Power Carps zijn echt ideale hengels voor mijn visserij op vooral kleiner water. Een aardig stuk lood en een pva-stringer of zakje krijg ik vrijwel altijd goed mee weg gezet (tenzij het over de 50 meter moet.Maar dan pak ik maar lichter lood of geen pva).En ze buigen ook nog eens goed door tijdens mijn gemiddelde drils. Perfect toch? Nu heb ik laatst toevallig een echte pook die nauwelijks buigt gekocht voor het sleur en sleepwerk en het vissen op nauelijks begaanbare stekken.En bang dat ik was om met deze hengel veel vis te verspelen door de strenge actie.Ik verwachte toch echt heel wat meer losschieters dan ik gewend ben.Maar gelukkig kan ik nu wel melden dat het mijn favorite hengel is geworden voor het dicht onder de kant vissen, zelfs op open water. De lengte van een 12 voeter heb ik dan toch niet zozeer nodig en ik verspeel tijdens het gebruik van deze biljartkeu toch echt net iets minder (toeval?Maar in ieder geval wel vertrouwen).En een uitgescheurde haakheb ik bij de ongeveer 10 vissen die ik met de korte pook heb gevangen?gedrild nog steeds niet gezien, nog niet eens een klein sneetje.

Is dit dan een pluspunt/minpunte zwaardere hengels hebben?Of lichtere? Welke zijn nu beter?Welke past beter bij je?Ik denk ook dat het ook heel erg veel licht aan de actie van de hengel (die bij mijn bonsai anders is dan de 2,5 ponders). Gewoon eens rondzoeken naar een stok die bij jou en situatie past. Of ga jij met 2 ponders methodfeeders over 50 meter wegmeppen?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

28-10-2004 18:39

Ik kan mijn mening helemaal delen met Peter.

Aangezien ik 2 soorten type karperhengels heb, met beide een toaal verschillende actie, gaat de opemerking van Peter me aan het denken zetten!
Ik heb 1 type hengel, namelijk de DAM Andy Little Carp New Dimension in de testcurve 2,75lb. Deze hengel buigt zeer parabolisch door! Zo parabolisch zodat je het niet eens verwacht van de hengel. Gooien doet ie daarentegen wel als een 2,75lber, 100 gram lood goed en ver wegzetten doet de hengel weinig( alleen maar buigen gelukkig :wink: ). Drillen doet de hengel volkomen naar mijn zin!
Zo heb ik nog een type hengel namelijk de Sportex KevCarp deluxe in 2,5lb en die is stugger als de Andy Little. De feeling in deze hengel tijdens het drillen en gooien is ongelofelijk goed :P . Doorbuigen tot het handvat heb ik tijdens de dril nog niet hoeven doen maar ik weet zeker dat ik er iemand mee uit z'n schoenen trek. Beide hengels gebruik ik voor alle soorten type visserij (afstand, kant, kanaal, put noem maar op).

2 type hengels heb ik in gebruik.De een lichter in testcurve dan de ander.......Maar je voelt het verschil duidelijk per hengel!
Sportex is zeker een medium-taper te noemen. DAM is zeker een slow-taper te noemen!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

31-10-2004 11:42

Ik kom van 2lbers, ik heb er toch een jaartje of 10 mee gevist.
Nu ik overal aan de slag ga en niet op doorsnee waters heb ik me een allround stokje aangeschaft.
Ik heb nu 2.75-3lb stokken omdat ik hou van dat verloop dat deze hengels hebben.

Mijn vader had ook 2 ponders en heeft nu 2.75lb stokjes omdat hij graag een hengel heeft die over de hele blank hetzelfde is ongeveer.

Ik heb nog een tijd doorgevist met men Shimano baitrunners erop, 6 en 8000 GT's nu recent staan er prachtige EmblemX5000 op :lol: wat een verschil.

Ik heb Spro Strategy's men pa Chub Storms, de Spro's zijn zowieso niet echt stijf ze zijn zeer soepel. Ik vis veel op grote waters en kanalen en plooien doen ze :wink:

De Spro's zijn heel dun van bouw.
Alles hangt af zoals al gezegt van de bouw en actie van de hengel zelf.
Ik heb hier nog een hengel liggen met dezelfde lb's 2.75-3lb en wel een 13ft model deze is dus een stuk stijver dan de Spro's en ik vis er nauwelijks mee omdat ze weinig actie heeft (fast taper) ik smijt dan ook met de Spro's verder dan met deze hoewel je anders zou denken.
Werp techniek helpt veel.


De 2.75-3lb's die ik nu heb zijn niet echt veel stijver dan de 2 ponders die ik voordien had alleen hebben ze meer body wat zeer handig is.
Ze staan regelmatig helemaal krom hoor.

Uitgescheurde bekken ???? nog nooit gehad ook niet op vijvers.


groetjes
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

03-11-2004 07:51

@ Mr. Wauben:

Als je specifiek een bepaalde hengel gaat zoeken, moet je eens opletten hoe veel men van hengels weet in de winkel. heb al diverse winkels hier in de buurt gehad, en d'r was er maar 1 die mij kon vertellen "dat er niet veel fasttapers in de klasse 2 tot 2½lbs waren". Die zijn er wel degelijk, en hoeven nog niet eens de hele wereld te kosten. Ik heb namelijk voor mijn visserij fasttapers nodig, mijn visgronden herbergen echter geen 40+ers (alhoewel..), dus ik vind het niet nodig om 3lbs+ aan te schaffen. Ik vis namelijk zo licht als kan, en zo zwaar als moet. Anyways om een lang verhaal kort te maken.. als je vraagt om een stevige, goede karperhengel, dan krijg je een zwabberstok in je handen geduwd, waarbij even wordt gezegd dattie lekker goed doorbuigt, een hele goeie parabolische stok.
fishing rocks
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

03-11-2004 09:02

Toon,



Je hebt geen 3 ponds stok nodig om een 40+ karper veilig af te drillen!
De visser drilt de karper af, de hengel vangt de klappen op die de karper uitdeelt alsmede de visser ook de klappen opvangt! :wink:
Meestal is het een kwestie van geduld totdat de karper met z'n gestalte boven komt. Nadenken en geduldig drillen als je een 40+ karper dr aan hebt doet de visser!
Ik vindt een hengel in aanduiding van LB alleen handig qua werpgewicht, niet qua stugheid! 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Erik de Roos
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-08-2004 22:13
Locatie: rijswijk ZH

03-11-2004 16:57

Vis met 2 nieuwe shimano beast masters van 2 3/4 lbs nog niet mee gevist
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

03-11-2004 19:07

Koen,

Niet belerend doen aub. Staat je niet goed.

Het is trouwens vind (ik = stam).

Anyways, het ging over hengels, game on!
fishing rocks
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

03-11-2004 23:20

Hallo Peter

Waarom begint het je te ergeren als mensen de begrippen "fast/medium/slow-taper" niet kennen? Als ik een hengel ga kopen, zijn dat wel de laatste dingen waar ik aan denk. Voor mij moet een hengel een stuk lood van max 160 gram kunnen wegsmijten zonder rondvliegende hengeldelen, zo licht mogelijk zijn, en lekker in de hand liggen. Als het ding dan ook nog eens lekker goedkoop is, vind ik het prima en heb ik de tijd van mijn leven met mijn "what-ever-taper", en what-ever-lbs-stok". Karpers vangen gaat dan ook altijd prima ermee, zonder uitgescheurde bekken overigens, want het type hengel is wel de minst belangrijke factor in die context.

Ik hoop dat Hansje ook iets aan mijn antwoord heeft??

m.v.g. ChrisN
hansje Brinker
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-06-2004 10:06
Locatie: velserbroek

04-11-2004 07:03

Heren,
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Met mn gevoel sluit ik me bij Chris aan.
Waneer ik in de winkel sta wil ik een hengel ook voelen,zodatik niet met een pook aan de waterkant sta.
Hebben jullie ook voorbeelden van hengels met een mooie actie,en een hoog werp gewicht(ik vis ook graag met the method)
Groet Hams
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

04-11-2004 07:16

Hansje,

Een goed voorbeeld van een hengel met mooie actie en die gemakkelijk 5 ounce weg kan zetten is de CJW Python II hengel. Deze heb ik sinds afgelopen weekend in bezit en hebben een prachtige actie, met een stugger achterdeel en zet 5 ounce met gemak weg. Drileigenschappen zijn super, hij gaat goed krom! .. de eerste vis met deze stokken woog meteen 31p. (Leuke bijkomstigheid met nietuwe stokken) Testcurce zou ongeveer 3 1/4 zijn.

Martin
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

04-11-2004 22:17

allround is zeker 2.5 tot 2.75 max 3lb MAAR veel hangt af van de bouw en actie van de hengel zelf een 3 1/4 kan soepeler en fijner zijn om mee te vissen de een 2.5 lb stok.

Testen is de boodschap, ga met twee man naar de shop en hang er eens goed in :wink: als je al wat karpers hebt gevangen weet je zelf ook snel wat je nodig hebt.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-11-2004 23:12

Ik vis nu al wat maanden met de Bruce and Walker Experts 2,5 lbs, 12' 6".

Heeel erg blij ben ik met deze hengels. Ze blijken erg goed te werpen, maar doen het ook fantastisch onder de top.

fijn Mitsz
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

05-11-2004 16:50

Voorheen moest ik het doen met slecht 1 set hengels. Dit waren 2,75 lbs Sportexen (New Specimen meen ik). Ik was toen op zoek naar een all-round hengel. Mijn inziens zijn hengels van 2,75 lbs de meeste all-round stokken. Of je moet het zoeken in wat strakkere 2,25 of 2,5 lbs'ers?
Deze Sportexen waren overigens aan de strakke kant, maar met verstandig drillen hoeft dat absoluut geen probleem te zijn!

Nu vis ik met 2 verschillende sets. Voor het bevissen van cultuurwateren, kanalen en op kleine(re) afstanden gebruik ik soepele 2,25 Lbs'ers. Voor het obstakel- en afstandvissen gebruik ik 3 lbs'ers, die overigens zeer soepel zijn! Persoonlijk vind ik dat makkelijker werpen dan een echte pook. Maar dat licht meer aan mijn onvermogen om zo'n stok te laden ;)
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

05-11-2004 18:31

Sinds kort vis ik met 2 Alijn Danau bionic classics van 2,5 Lbs.
Waarom deze hengels?

Omdat ze zoals Chris al zei lekker in de hand liggen en uitermate geschikt zijn voor mijn soort visserij.
In zijn soort best wel een allround stok denk ik.
Hiervoor met 1,75 lbs gevist.
Ook een fijne hengel, zeker voor het pennen of het korte kant vissen.


Ron
Is het internet ook op zondag open?????
peter de Cock
Berichten: 90
Lid geworden op: 12-10-2003 02:00
Locatie: Brunssum

05-11-2004 19:58

Ik ben in het bezit van 3lb power kev carp hengels van Sportex.
Zijn perfecte hegels je kan met gemak 110 gram wegzetten maar tijdens de dril voelt hij aan als een lichtere klasse hengel.
Mischien wel iets duurder maar een superhengel.
Hiervoor heb ik 2,5 lb drennan distance carp gehad de aktie was goed maar het gooien met meer als 100 gram ging toch niet echt super vandaar dus zwaardere hengels.

groeten Peter
jacco noordermeer

11-11-2004 18:28

ik gebruik al 10 jaar 31/4 lbs jim gibbinson eclipse waarschijnlijk een der beste zware hengel ooit gemaakt. ik gooi met 130/ 160 gerust 100 m let wel dit zijn geen poken maar medium tapers drillen jullie maar op het handvat i do it my way