Gevlochten lijn, ja of nee???


Plaats reactie
Marco Sanders
Berichten: 42
Lid geworden op: 11-04-2002 02:00

01-06-2004 13:47

Ik hoor veel verschillende meningen over gevlochten lijnen. Zelf sta ik op het punt om ook voor een gevlochten lijn te kiezen maar ben op 1 punt nog niet zeker van de keus. Wat ik graag zou willen weten of je nou echt heel voorzichtig moet drillen of dat het wel mee valt. Is een gevlochten lijn ook een keus voor water zonder opstakels (alleen lelies hier en daar) tot 50 meter breed (kanaal) en waar de aanbeten zeer voorzichtig zijn? Iemand goede of slechte ervaringen met deze lijnen?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-06-2004 14:30

Van een zware tegenstander.

1 die ook nog eens eigenwijs is, maar niet te stom om te leren.

Om te oordelen moet je eens iets proberen. Nu 2 maanden een een aantal vissen verder, ook graskarpers over een meter, je weet wel, die onder de hengeltop pas beginnen.

Had het al jaren eerder moeten doen. Beetregistratie, prima. Drillen, geweldige ervaring, zelfs de kop voel je bewegen.

Zoals misschien bekend, ben ik niet een voorstander van slappe, zachte hengels. Ik vis met sportex, carbon kevlar stooken van ruim 3 lbs. Wel zeer parabolische stokken. Heb niet de indruk, dat ik nu extra voorzichtig moet doen. Maar daar is een slip voor he.

Paar dingen.

Als het kan vis ik een voorslag van 10 meter 20 lb amnesia. IVM demping.

Mocht het om waterplanten afsnijden gaan, zal ik een meter of wat gevlochten voorsla materiaal in gaan zetten.


Drijvende dyneema zal ik nooit nemen. Heb er vorige week nog de ellende van gezien. op 200 meter kwam de meuk omhoog. De voorbij varende speedboot had geen probleem. De verbouwereerde visser wel. Nieuwe lijn opspoelen.

O ja. Zware lijnen zijn zielig voor de vis. M.i. bestaat er geen karper op de wereld, die een lijn zwaarder dan 10 lb kapot trekt. Blijft over: zorgen dat het beestje in staat is de rotzooi kwijt te raken. Trouwens de moderne(re) nylonlijnen hebben ook al een trekkracht van 12 lbs of meer op 30/100.


MVG

Klaas
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

01-06-2004 15:16

Klaas,

Over zinkend dyneema gesproken:

Hoorde recentelijk van de hengelsportwinkelier dat de zinkende Whiplash uit de handel is gehaald omdat de zinkende component niet wilde stroken met het dyneema en de lijn daardoor ging "opstropen".

Ikzelf gebruik geen dyneema. Simpelweg omdat ik het in mijn visserij niet nodig heb. Waarschijnlijk ook omdat ik niet echt de voordelen van dyneema t.o.v. nylon zie.
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

01-06-2004 15:40

Ik zal je vragen proberen te beantwoorden:

Wat ik graag zou willen weten of je nou echt heel voorzichtig moet drillen of dat het wel mee valt.
Dit ligt aan drie dingen;
de hardheid van de bek, des te zachter de te rustiger drillen.
de soepelheid van je hengel, als je hengel soepeler is vangt deze de klappen als eerste op
hoe "gevaarlijk" het is, zit je bij obstakels dan kan je hem er immers moeilijk doorheen laten gaan.

Over het algemeen is slip wel belangrijker met gevlochten lijn aangezien de klappen niet meer door je lijn worden opgevangen maar volledig door je hengel en je slip. Dat is juist het mooie ervan.

Is een gevlochten lijn ook een keus voor water zonder opstakels (alleen lelies hier en daar) tot 50 meter breed (kanaal) en waar de aanbeten zeer voorzichtig zijn?
Ik vis persoonlijk alleen met gevlochten lijn aangezien het leuker vissen is in mijn mening. De beten worden ook veel zuiverder doorgegevn, runs op plekken waar je normaal slechts een paar piepjes krijgt.

Iemand goede of slechte ervaringen met deze lijnen?

Dat is voor iedereen anders, het is wel zo dat je net wat anders vist als met nylon en het een beetje wennen kan zijn.

Niels

ps. ik gebruik zelf fireline aangezien deze minder soepel is dan de standaard dyneema
Marco Sanders
Berichten: 42
Lid geworden op: 11-04-2002 02:00

01-06-2004 16:04

Heren bedankt, hier heb ik wat aan! Binnenkort een nachtje met de molens (waar gevlochten lijn opzit) van een vriend vissen en dan maar kijken of het bevalt. Zelf ben ik wel een behoorlijk 'harde driller' dus ik zal voorzichtig moeten zijn en zeker moeten wennen. Overigens vis ik met vrij stugge hengel die wel parabolisch is (fox euromaster 2 3/4).

Bedankt voor de reaktie's
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

01-06-2004 17:04

Voolopig kun je drie nachten je gang gaan!!!!!,groeten Henk
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

04-06-2004 08:47

Zelf gebruik alleen maar gevlochten onderlijnen omdat als de vis zich vast mocht zwemmen in b.v takken onder water, zichzelf niet uit de takken kan krijgen met een gevlochten hoofdlijn, met nylon lukt dat wel omdat de vis deze kan kapot schuren. M`n hoofdlijn is de Cortest Carp van Cormoran. Deze lijn bevalt me prima en ik kan er goed mee door de lelies vissen. En dat kon ik met m`n vorige lijn niet. ik heb ook pas 1 keer meegemaakt dat de lijn is geknapt (in 1,5 jaar tijd). Met deze lijn kan je uitstekend bij mosselbanken vissen allen is dan een 5 meter voorslag wel aan te raden.

Met vriendelijke groet,

Noud
Marco Sanders
Berichten: 42
Lid geworden op: 11-04-2002 02:00

23-06-2004 11:34

Nou ik ben er nog niet helemaal uit.... ik heb een gevlochten lijn geprobeerd maar het viel eerlijk gezed nogal tegen. Deze gevlochten lijn is nieuw op de markt, heeft een glimmende coating, is donker groen, zinkt maar klit echt verschrikkelijk (Volgens mij komt de lijn uit België). 3 mensen hebben deze lijn en er kan gewoon niet mee geworpen worden, de lijn moet altijd met een bootje worden uitgevaren. De spoel nat maken met water was ook zinloos.... Wat ik wil is een gevlochten lijn die zinkt en gewoon lekker werpt. Welke gevlochten lijn is geschikt???
Marco Sanders
Berichten: 42
Lid geworden op: 11-04-2002 02:00

23-06-2004 11:35

Nou ik ben er nog niet helemaal uit.... ik heb een gevlochten lijn geprobeerd maar het viel eerlijk gezed nogal tegen. Deze gevlochten lijn is nieuw op de markt, heeft een glimmende coating, is donker groen, zinkt maar klit echt verschrikkelijk (Volgens mij komt de lijn uit België). 3 mensen hebben deze lijn en er kan gewoon niet mee geworpen worden, de lijn moet altijd met een bootje worden uitgevaren. De spoel nat maken met water was ook zinloos.... Wat ik wil is een gevlochten lijn die zinkt en gewoon lekker werpt. Welke gevlochten lijn is geschikt???
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

23-06-2004 12:35

Zelf vis ik met Fireline Marco, bevalt me echt prima!
Kijk ik naar de vraagstelling dan zeg ik, niet voor iedereen weggelegt.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
fille marien
Berichten: 23
Lid geworden op: 02-06-2004 08:29
Locatie: Belgie

23-06-2004 21:22

ik heb ook met gevlochten lijn gevist en dat spul komt nooit meer op mijn molens op. Nog nooit heb ik zoveel kwetsuren gehad sinds toen. Uitgescheurde lippen, snijwonden op de ruggen van de vissen.

Mensen dit dit gebruiken op plaatsen waar het zeker niet nodig is, zijn gewoon bandieten.

Tis niet voor niets dat het op steeds meer plaatsen verboden wordt en in mijn ogen hebben ze gelijk.

Ik vis persoonlijk al 18 jaar op karper en steeds tegen opstakels als takken en palen, en steeds met 35/00 nylon. Hetgene dat mij opvalt is dat de mensen met gevlochten MEER verspelen dan ik. Waarom? Omdat ze van mening zijn dat ze dan niet zo vlug meer moeten zijn omdat ze de beet vlugger zien. Lulkoek.

Plus ook het feit dat een karper met 20/00 gevlochten lijn, die zich vastzwemt, zogoed als verloren is. Trek zelf maar eens zoon lijn kapot.

2 van onze grootste vissen hebben zo het loodje gelegd. Het zijn gruwelijke ondingen.
DENK OOK EENS AAN DE VISSEN !!!!
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

23-06-2004 22:53

Jaja, en 35honderdste nylon trekt ie wel kapot denk jij????????????
Is nog veeeeel schuurvaster dan gevlochten lijn.

Dat mensen niet met gevlochten lijn kunnen vissen is iets anders. Moet je nml. leren!! Beheers je dat zul je ongetwijfeld je mening herzien.
Zo niet, lekker met nylon blijven vissen maar kom aub. niet met van die onzin verhalen over gevlochten lijn!!

Is super spul.

Beschadigingen aan de vis komen door jouw ondeskundigheid voor wat betreft gevlochten lijn!!

MVG John
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-06-2004 09:05

Inderdaad John, beschadigingen aan vissen is te voorkomen door een lange (ikzelf slijtvaste) tub.

Die klungels die de vissen de bekken kapot trekken heeft 2 redenen.

1. Ze verdiepen zich niet genoeg in hun rigs.
Als je kan zorgen dat je een perfekte inhakingen krijgt, kun je (ook met gevlochten draad) aardig wat kracht zetten tijdens de dril wanneer dit nodig blijkt te zijn.
Verdiep je ook in de haken die je gebruikt!

2. Kort maar krachtig, alles met beleid.
Niet als een gek aanslaan en niet in je hengel gaan hangen.

Hou rekening met deze drie dingen en je hebt lang schik van je gevlochten lijntje.
Ik heb ook wel eens iemand horen zeggen dat hij dan een vis drild of die een keutel in zijn kont heeft, door de kopschudden die je goed voeld.
Ja, dat is weer een voorkeur van de visser zelf.

Fille, een van die vissen waar jij het over heb.
Is die niet verstrikt geraakt in een gevlochten lijntje die aan een marker vast zat.
Je moet wel blijven nadenken waar je mee bezig ben natuurlijk :roll:

Wat ik al zei, is niet voor iedereen weggelegt.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Marco Sanders
Berichten: 42
Lid geworden op: 11-04-2002 02:00

24-06-2004 10:33

Hebben jullie ook ervaringen op dressuurwater dat je aanbeten hebt gehad of vissen hebt gevangen met gevlochten lijn die je niet had gehad met nylon? Welke merk nylon heeft trouwens de minste rek???
Marco Sanders
Berichten: 42
Lid geworden op: 11-04-2002 02:00

24-06-2004 11:23

Hebben jullie ook ervaringen op dressuurwater dat je aanbeten hebt gehad of vissen hebt gevangen met gevlochten lijn die je niet had gehad met nylon? Welke merk nylon heeft trouwens de minste rek???
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

24-06-2004 12:13

punt 1: marco (he naamgenoot) waarom typ jij je berichten altijd dubbel.... :P

punt 2: fille heeft wel een beetje gelijk en Robert ook..
fille heeft gelijk wat betreft dat je vis onnodig zou kunnen beschadigen met gevlochten lijn.
antwoordt van Robert hierop is terecht, dat als je niet weet wat je doet dat je vis kunt beschadigen maar als je wel kundig er mee omgaat er niks aan de hand is...
Maar Robert je moet niet vergeten dat je nu positief praat over gevlochten lijn en hier "beginnende karpervissers" komen die dingen overnemen omdat ze horen dat andere karpervissers zeggen dat het geweldig is...
En zo krijg je steeds meer onkundig gebruik van gevlochten lijn en meer beschadigde vissen....als je zoiets wil vertellen doe het dan via een pb tegen marco..
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-06-2004 12:33

Ben ik niet met je eens Marco.

We moeten de jeugd juist voorlichten.
Voordelen en nadelen vertellen.
Wanneer wel, wanneer niet en hoe te gebruiken.

Gevlochten lijn is geen ondergeschoven kindje wat maar een beetje verborgen gehouden moet worden voor de jeugd.
Het is een verdomd handig stukje gereedschap die we aan onze tackle box kunnen toevoegen.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

24-06-2004 14:59

Goed,

we geven een beginnend karpervisser een 3 ponds hengel voorzien van 35 honderdste nylon en het liefst een onveilig loodsysteem en we zullen eens zien hoe beschadigd de vissen eruitkomen puur door verkeerd drillen.
Ikzelf heb eens met zeer grote verbazing staan kijken hoe ervaren Engelse vissers een rig gebruikte zonder tube om de hoofdlijn. Tijdens de drill schuurt deze vlijmscherpe nylon draad langs het lijf van het beestje met alle beschadigingen vandien (mogelijke).
Reden daarvoor was dat ze meende veeeeel verder te kunnen gooien door de lagere luchtweerstand.
Tsja, bij mij zakt dan mijn broek af!!

Nogmaals, beschadigingen worden 9 van de 10x veroorzaakt door een verkeerde manier van drillen. En zelfs al beheers je de techniek wel is beschadiging niet altijd te voorkomen!!
Hoe dan ook, ligt NIET aan de lijn maar aan de VISSER.

MVG John
Marco Sanders
Berichten: 42
Lid geworden op: 11-04-2002 02:00

24-06-2004 15:53

Die dubbel getikte berichten snap ik ook niet.....
Doet ie soms automatisch...misschien omdat ik een Mac heb?

Ik probeer met deze vragen overigens gewoon zoveel mogelijk informatie te krijgen omdat de mensen in mijn omgeving er slechte ervaringen mee hebben, maar die hebben allebei dezelfde lijn.... Ik probeer de negatieve aspecten af te wegen tegen de positieve. Vandaar dat ik om raad vraag. Ik vis al 12 jaar op karper maar heb nog nooit een gevlochten lijn geprobeerd. Alle info over merken, dressuur, dril, etc... alles is mooi meegenomen.

Iniedergeval bedankt voor alle antwoorden tot nu toe.
fille marien
Berichten: 23
Lid geworden op: 02-06-2004 08:29
Locatie: Belgie

25-06-2004 19:51

John, als je wil reageren op iets dat ik zeg moet je wel leren lezen.

Ik heb ten eerste nergens gezegd dat een karper een 35/00 nylon wel stuk trekt, nergens dus daar moet je al niet op kakken.

Ten tweede: ik gebruik steeds een tube van 1 meter, dus bij mij is de kans op kwetsuren minimaal, en ik kan met een haakje 6 of 8 zonder problemen weerhaakloos vissen zonder angst op uitscheuren door gebrek
aan rek.

Ten derde: 1 van deze twee vissen hebben we zelf dood uit de takken gehaald met een stuk 30/00 gele kingfisher gevlochten lijn aan een safety rig, in de bek. 21.2 kilo schub naar de verdommenis. En dus niet aan een marker, want die zijn bij ons niet nodig.

Wat ik gewoon wil zeggen is dat mensen deze lijn vaak gebruiken onder omstandigheden dat ze niet nodig zijn en daardoor meer schade aanrichten dan er voordelen uithalen.
Plaats reactie