iemand ervaring met de PORTABOOT????


Plaats reactie

waar zou je het liefst mee varen?

Peiling eindigde op 31-05-2004 19:25

een rubberboot
5
31%
een roei of polyesterboot
5
31%
een portaboot
6
38%
 
Totaal aantal stemmen: 16
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

17-05-2004 19:25

beste vissers!

heeft er iemand ervaring met de portaboot?ik ben aan het overwegen deze aan te schaffen.Inmiddels ben ik er achtergekomen dat dit de beste
opvouwboot ter wereld isNu lijkt mij voor mijn visserij een boot met een lengte van 2 meter 85 cm voldoende.
nu ben ik benieuwd of iemand mij meer kan vertellen over de vaar eigenschappen van deze boot,heeft iemand van jullie er wel eens een vis in gedrild? of er spullen naar de overkant van een groot meer vervoerd hebben!
ben erg benieuwd naar jullie reactie
voor de genen die nog nooit van deze boot gehoord hebben de volgende url http://www.gbt.nl

ps:heb een rubberboot maar daar wil ik vanaf! in mijn situatie is dat niet handig want ik kan deze alleen opgerold in de tas kwijt en de tijd die ik er mee zoet ben om het handeltje schoon te maken is niet te min :cry:

mvg

viktor
Gebruikersavatar
Edwin Benschop
Berichten: 64
Lid geworden op: 03-07-2003 02:00
Locatie: Julianadorp
Contacteer:

21-05-2004 13:07

Wat kost zo'n portaboot eigenlijk???
een 50 ponder is ook 15 pond geweest......... doe voorzichtig met elke vis!

MZzl
Edwin
(de karperjutter)
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

21-05-2004 15:07

Victor.

Wil je grootwater oversteken? Dat lijkt me niet zo veilig met een volgepakte portaboat van 2.85. Een opblaasboot kan veel meer hebben.
Als je er een koop, neem dan een nieuwe of een recente. De oudere modellen zijn vaak lek over de buignaden. Een portaboat moet je juist extra schoonhouden want vuil in de buignaden zal alleen maar lekkage veroorzaken.

Jos
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

22-05-2004 18:49

ok dan jos,dat wist ik dus niet,staat nergens iets over dat je hem extra schoon moet houden,alleen dat het een perfecte boot is!!! :-?
heb je ervaring met de portaboot? dan wel met het oversteken van het water?
een bootje van 2,85 meter kan iets van 220 kilo hebben dus wat dat betreft zou ie het moeten houden.
echter heb ik zelf geen evaring met deze boot dus moet ik het hebben van de verhalen en het kleine beetje info wat er op het internet te vinden is.
maar uhh jos? heb je zelf een portaboot gehad? of heb je het ook maar van ""horen zeggen" gehoord?

edwin: de porta boot begint bij 1690 euro!!! :o zonder dan maar ook iets erbij...peddels etc moeten los er bij gekocht worden.
Mario Kok

23-05-2004 13:58

Viktor,

Ik heb samen met een vismaat vele zware sessies gevist in Finland, onder gebruik van een portaboot.
Wat mij betreft uitstekende keuze: lichte boot, makkelijk op het dak van je auto te vervoeren, dus geen trailer nodig, en in je eentje te gebruiken. Kan een bb of electro achter hangen. Kan veel belasting hebben. Niet de meest ideale boot om te roeien, maar ook weer niet te vervelend. Met drillen is het beter om te blijven zitten aangezien de bodem vrij flexibel en daardoor niet vreselijk stabiel is.
Maar al met al een erg handige boot om te hebben. Wat mij betreft veel betrouwbaarder dan een opblaasbare boot/zodiac (al eens tussen boomstronken met mosselen gedrild met een opblaasboot?).

aanschaffen dus...
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

23-05-2004 13:58

Victor, ze gaan natuurlijk niet vertellen wat de nadelen zijn van zo'n portaboat. Feit blijft voor mij dat bij ons op de haven de portaboaten na een paar jaar weer omgeruild worden voor een rubberboot. Het opvouwen van zo'n ding is niet zo handig als wordt uitgelegd, dit moet op een schone ondergrond gebeuren, een plukje gras of een beetje zand geeft al extra belasting op de vouwnaden. Bovendien is het opgevouwen pakket iets meer, de bankjes, spiegelplaat en bevestigingsmiddelen moeten ook ergens opgeborgen worden.
Door het ontbreken van spanten is de constructie niet zo stevig dat bij golfslag de romp niet vervormd, dit betekend een extra belasting op de naden.
Gezien de afmetingen en rompvorm zal ik niet op groot water gaan met zo'n ding. Ik heb een keer gevaren met een portaboat, ze zijn zo stabiel als een kano en windgevoelig als een windmolen. Maar dit neemt niet weg dat ze handig zijn om spullen over te zetten.

Jos.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

01-08-2004 12:34

beste mensen

ik heb laatst een 2ehandse banana boot gekocht,bijna het zelfde als een portaboot alleen dan met 2 punten i.p.v een spiegeld zoals bij de portaboot.
allen de kleur stond me niet aan dus heb ik deze geheel in camou geverfd
mijn bevindingen zijn:
a: makkelijk te vervoeren is (plat op je dak van de auto)
b:prima vaareigenschappen heeft
c:omdat het een schuit vormig bootje is,je echt veel materiaal kwijt kan
d:prima staand uit te drillen is


ik heb een aantal rubberboten gehad waaronder achilles zodiac en yam
maar deze is voor de visserij echt een toppertje die ik iedereen kan aanraden.............geen gezeik meer met uitkijken dat je een steen raakt etc....gewoon heerlijk
kijk maar eens bij het fototje dan zie je hem.....

mvg

viktor
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

01-08-2004 13:17

Ik heb van de week een DSB gekocht via marktplaats. Dit zijn ex-legerboten gemaakt van Hypalon. wat anders dus dan de gangbare rubberboten die gemaakt zijn van gewapend PVC, plastic dus. De man die ze verkoopt heeft ze direct van het leger en doet ook onderhoud voor het leger.
Bevindingen: zeer stabiel, roeit als een speer, groot genoeg, erg goedkoop, met 5 pk bb-motor wordt je afgeschoten door de mooie rompvorm (V-bodem en plat aan de achterkant) en zeer duurzaam bovendien. Je hoeft er ook niet zuinig of voorzichtig mee om te gaan want ze zien er toch al niet uit. Plakkers zitten er al op die zeer deskundig en meestal preventief zijn aangebracht i.v.m oppervlakkige beschadigingen.
Ze zijn er in legergroen.

Mzl,

Bas
Plaats reactie