zonnepanelen en accu's laden etc regelaars!!!! wie help???


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

26-03-2004 14:00

is er hier iemand op het board die tijdens lange sessie's
zijn traccie accu's oplaad met behulp van 1 of meerdere solar panelen in combinatie met een speciale regelaar hiervoor?

ik wil dat namelijk zelf gaan doen en in theorie is dat heel goed mogelijk
echter weet je van te voren nooit hoevaak je uit moet rukken met je boot
dus kan je vrijwel niet van te voren bepalen hoeveel vermogen je accu moet leveren. :-?

dus ben ik zeer benieuwd of iemand dit in de pratijk al eens heeft toegepast.
zoja? hoeveel vermogen levert jou paneel in zonnige omstandigheden?
welke solar regelaar gebruik je hiervoor?

zelf zit ik te denken aan het volgende

ik heb een 105 Ah-accu bij 12 Volt een energie-inhoud van 12 x 105 = 1360 Watt, waarvan ik in ideaal geval voor een gezonde accu de helft consumeert en maximaal 90%.
Het zonnepaneel heeft een vermogen van 50 wp
Een 50 WP-paneel brengt ca 4 maal de aansluitwaarde aan energie per dag in de zomer de accu binnen .
Per 7 dagen is dat dus 1400 Watt in de zomer. In de winter is dat een kwart en in de lente en herfst ongeveer de helft.
dus met twee panelen kan ik per week 2800 watt uit de panelen halen(in volle zon en goede omstandigheden)
dus in theorie kan ik 1 accu gebruiken en een ander weer opladen doormiddel van een speciale solar regelaar van 10 amp die ook kan druppel laden.

nou ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft,dan wel met je electromoter en of campers etc dat maakt mekaar niet veel uit (behalve het verbruik dan)

ik verneem graag van jullie

mvg

viktor
terry perdijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 21-03-2004 12:10
Locatie: zoetermeer

26-03-2004 15:05

Zelf heb ik totaal geen ervaring met deze materie, maar als je in het jubileum boek van het VBK kijkt staat er een compleet artikel over in geschreven door Stefaan Bleyenberg.Dat boek is gewoon via hun site te bestellen dacht ik.De site is:www.vbk.be.Succes :P :D

Terry
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

27-03-2004 11:30

bedankt terry
zal zeker eens gaan lezen zodra ik het boek heb.

verder niemand hier ervaring mee? :-?
henry van schoonderwalt
Berichten: 12
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: eindhoven
Contacteer:

27-03-2004 14:31

Hallo wij hebben ook een paneel van 50 watt we gebruiken 2 accus van 105 A.

Met zonnige omstandigheden zoals wij in frankrijk hebben we maar een accu nodig bij intensief gebruik van de boot wil zeggen zoeken naar vis, 6 tot 8 lijnen uitvaren. We hebben de kabel lang genoeg gemaakt zodat we de accu meteen weer aan het paneel leggen zodra de boot aan de kant ligt.

Met bewolking verbruiken we meer stroom als we bij kunnen laden maar dan nog hebben we voldoende aan 2 accus we hebben een 40 of 42 lbs minkota op een zodiac van 3.60 en daarbij sluiten we ook de visvinder met backlight aan.

Je hebt tegenwoordig ook daglicht panelen die leveren ook met minder licht al een goed vermogen en maakt het niet veel uit of de zon schijnt of niet.

wij hebben een normaal paneel en laden daar ongeveer 4A per uur mee terug in de accu bij zonnig weer bij bewolking is dit ongeveer de helft

groeten henry
Jaco Mol
Berichten: 172
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Dordrecht

27-03-2004 22:47

Hoi Henry,

Kun je misschien aangeven wat een dergelijke paneel kost en waar zoiets te koop is? Ben heel benieuwd.

Groeten,

Jaco
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

28-03-2004 10:35

jaco een paneel van 50 watt kost 304 euro
dan heb je nog een solar regelaar nodig deze zijn er al vanaf 28 euro tot en met 98 euro.

ik heb contact gehad met het bedrijf tenary
je vind ze op onderstaande link
http://www.ternary.org
heb het nog niet geodkoper kunnen vinden als daar

mvg

viktor
Jaco Mol
Berichten: 172
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Dordrecht

28-03-2004 11:49

Dat is niet gering. Naar mijn idee ben je dan beter af met een extra accu van 100 euro.

Groeten,

Jaco
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

28-03-2004 14:57

dat kan ook maar een extra accu maar bij lange sessies ga je het niet redden.
aangezien mijn minnkota 44 APM per uur verbruikt en de accu maar 105 amp/uur is.
van te voren weet je nooit hoevaak je de boot nodig hebt,en aangezien wij met 3 a 4 man gaan zijn dat dus heel wat lijnen om uit te varen.
ja ik weet het roeien kan ook......liever niet :lol:
mijn bedoeling is dus hetzelfde als henry dat doet cq deed in frankrijk,de kabel lang genoeg maken dat je bij het aanmeren direct weer kan bijladen.
zo kun je het wel effen volhouden en flink varen..
alleen die dingen zijn zo prijzig,weet iemand nog een goed adres waar ze goedkoper te krijgen zijn???? moet dan wel minimaal 50 watt zijn..meer mag altijd :wink:

ik hoor het wel weer

mvg

viktor
henry van schoonderwalt
Berichten: 12
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: eindhoven
Contacteer:

31-03-2004 11:25

wij hebben hem aangeschaft bij de wit in schijndel betaal je helemaal kompleet zon 350 euro incl omvormer kabel zekeringhouder accuklemmen hier gaat het om een paneel van 45 watt. En inderdaad je motor kan wel boven de 40 apm verbruiken maar dit is alleen in de hoogste stand om precies en goed de bodem te verkennen met dieptemeter en naderhand de lijnen uit te varen varen wij bijna nooit hoger als in de 2 de versnelling en om te corrigeren in de derde anders is het natuurlijk als het hard waait dan zul je ook de hogere versnellingen nodig hebben.

Verder geef ik nog steeds de voorkeur om bij geen of een flauw windje gewoon even te roeien en de accu te sparen voor wanneer je hem echt nodig hebt.

Moeten toch iets aan onze conditie doen he als we 2 weken aan het water zitten :D

groeten henry
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-03-2004 12:11

je kan toch ook de dynamo van je fiets gebruiken? :lol:
Plaats reactie