Penhengel met nylon of gevlochten lijn


Plaats reactie
Bert Bruijs
Berichten: 49
Lid geworden op: 06-01-2004 22:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

16-03-2004 21:45

Hallo medevissers,

Ik heb zelf een penstok van 1,75lb en heb hier 28'00 nylon op.
Dit i.v.m. het vaak kort uit de kant haken van een karper zodat
ik een beetje meer rek heb.

Nu heeft mijn vismaat een penhengel van 1 lb gekocht, hem werd door
de winkelier en fabrikant gevlochten lijn geadviseerd.

Dit klinkt mij vreemd in de oren maar misschien heb ik het mis.

Graag hoor ik van jullie wat ervaringen op dit gebied.

Groeten,

Bert
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-03-2004 09:01

Bert,

Bij de penvisserij zou een mono 27/100e lijn op een soepele penhengel met een testcurve van 1,5 – 1,75 lbs (plus hoog percentage glasvezel) mijn keuze zijn. Een lijntje van 25/100e is soepeler en heeft nog genoeg trekkracht. Het is echter niet alleen trekkracht, maar je wilt ook wat reserve tegen beschadigingen van bijvoorbeeld het riet waar je tegenaan vist. Mijn (penvis) poldertjes hebben nou eenmaal veel rietpartijen. En dan biedt 27/100e gewoon net ietsje meer zekerheid. De combinatie soepele hengel, lijn en slipafstelling (plus driltechniek) maakt dat ik niet direct in de problemen kom, ook al duikt er eens een karper achter het riet.

Een penhengel met een testcurve van 1 lbs is erg licht. Té licht in mijn ogen, maar je kunt er wel mooie sport mee hebben onder de geschikte omstandigheden. Lijndikte bij die testcurve komt onder 25/100e. Eerlijk gezegd vind ik mono onder de 25/100e ongeschikt voor de karpervisserij. Bij een beschadiging breekt de lijn te snel. Ik zou gewoon 25/100e toepassen en de slip afstellen op de mogelijke belasting van de hengel. Als alternatief zou een dunnere gevlochten lijn best een keuze kunnen zijn omdat die een grotere treksterkte dan mono heeft bij dezelfde diameter. Of het daarbij tolerant genoeg is tegen beschadigingen is weer een ander verhaal. De rek is inderdaad veel minder. Dat moet je dan weer opvangen met de slipafstelling en het grotere buigvermogen van de lichtere hengel.

Kortom, bij zowel mono als gevlochten lijn is de keuze een compromis die je maakt vanwege het gebruik van bijzonder licht materiaal voor de karpervisserij. Persoonlijk zou ik eigenlijk nooit zo licht gaan. Afgezien dan van open water met een bestand aan voornamelijk kleine karpers. Dan kan het leuk zijn en kom je er nog goed mee weg.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

17-03-2004 09:45

Ik denk dat het er aan ligt waar je vist,
als je op een water vist waar veel lelies en waterplanten aanwezig zijn, zou ik voor een dun gevlocht lijntje kiezen en anders voor 20/100ste en de slip licht afstellen en lekker de karper uitdrillen. mijn hengelkeuze zou een licht hengeltje zijn 1.75lbs en een lengte van 3.60 m.

later jos
Plaats reactie