pen- of oversteek


Plaats reactie

pensluiting of oversteek

pensluiting
15
48%
oversteeksluiting
16
52%
 
Totaal aantal stemmen: 31
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

09-03-2004 23:32

Hallo karpervissers,

Welke verbinding hebben jullie het liefste tussen jullie twee of driedelige karperhengels?
Ik zelf vind oversteekverbinding beter/sluit beter aan.
Mijn gevoel zegt dat de pen een obstakel is in de "curve" van de hengel.......
Wat zijn jullie ervaringen/voorkeuren en waarom???

mvrgr Guido
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

10-03-2004 21:39

:o :o :o :o :o
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

10-03-2004 23:50

Ik heb mij laten vertellen dat oversteek vele malen beter is, alleen het niet mee buigen van de pensluiting is al een heel belangrijk punt..

groetjes Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

10-03-2004 23:54

en pennen slijten naar loop van tijd
dan moet de blank er weer aan geloven of je moet jezelf van nieuwe hengels voorzien :)
mijn voorkeur gaat uit naar oversteek

mvg marco
Bert Bruijs
Berichten: 49
Lid geworden op: 06-01-2004 22:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

12-03-2004 16:48

Waarom zie ik dan bij de juist duurdere fabriekshengels een pen en
bij de minder duurdere een oversteek (niet dat er geen goedkope hengels
zijn met een pen). Bijv. topserie van Fox, top serie van Shimano, top serie
van Nash, enz.

Groeten
Bert
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-03-2004 17:33

Bert,

Je observatie klopt niet. Het is duurder om een oversteeksluiting te maken (2 blanks ipv 1) en op de meeste duurdere blanks zit een oversteeksluiting.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-03-2004 19:21

Nou, wat uitgebreider dan:

1. Bussen zijn beter want die geven meer massa (Schreiner).

2. Pensluiting is beter want die geeft een doorlopende actie (o.a. Lont) .

3. Oversteeksluiting is beter want die zijn sterker (algemene stelling).

Heb ik ze allemaal zo? Vast niet.

Nummer 1 snap ik niet goed, want waar is die massa voor nodig, zo in het midden van een hengel? Bij het werpen zorgt extra massa voor een zekere vertraging bij de aanvang en zet wat langer door bij het afstoppen. Verschillen zijn nihil en wat doet het er toe? Ik merk geen verschil. Lastig werkje om ze netjes te plaatsen wordt gezegd. Dacht het niet, met een beetje vaardigheid lukt het wel. Je moet wel weten hoe. Maar is dat een probleem? Wel eens bussen gehad die met geen mogelijkheid meer uit elkaar konden. Aangezien er nauwelijks bussen worden toegepast en het argument van Schreiner dat het te duur zou zijn weinig hout zaagt ten opzichte van andere dure stokken, allemaal zonder metalen bussen, zal het wel een gimmick zijn.

Nummer 2 zit wat in, maar aangezien er meerdere lagen over elkaar lopen is er altijd een buigingsverschil. En waarom zou die anders zijn bij een oversteeksluiting waar ook twee lagen over elkaar lopen? Bovendien worden de uiteinden vaak versterkt, wat de buiging ook anders maakt. En waarom dan beter? Nooit iets gemerkt van de afwijkende buiging over zo een gering deel van de hengel. Wel eens een gering scheurtje gehad in het topdeel. Opgelost met een dubbele wikkeling en verder geen problemen mee gehad. Ook wel eens een sluiting gehad waar beide blank delen tegen elkaar aanliepen. Een klein stukje van de top afgezaagd, nieuwe wikkeling erop en het was weer in orde. Makkelijk aan te brengen en makkelijk te corrigeren. Goedkope verbinding dus.

Nummer 3 dan? Ik zou het niet weten. Al mijn karperhengels hebben tegenwoordig een oversteeksluiting. Nooit problemen mee gehad. Wel heeft een van mijn Sportex hengels nog weinig ruimte over tussen top en de verdikking op de onderkant. Geen last van, maar moeilijk te verhelpen als het zover komt. Twee apart vervaardigde blanks nodig, dus wel de wat duurdere oplossing.

Kortom, maakt mij niet zoveel uit, zolang de sluiting maar goed gemaakt is. Lijkt mij.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

12-03-2004 22:09

met oversteekhengels heb je lakbeschadiging op termijn, je schuift 2 delen hengel over mekaar dus ook een onderbreking in je actie. bussen zijn makkelijker op te dikken dan oversteekhengels lijkt mij.
ik had eerder oversteek, maar nu pensluiting, heb er wat actie betreft weinig verschil in gemerkt dus denk dat dat onzin is, anders zouden pen of oversteek hengels niet meer bestaan denk ik! de blank heeft bij oversteek vaak een grotere omvang en is daarom misschien zelfs zwakker dan een pensluiting! is maar een gooi hoor ben benieuwd wat er komt voor een reactie! :P
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-03-2004 22:37

Om eerlijk te wezen, ik heb me er nog nooit echt mee bezig gehouden.
Ik heb zowel hengels met oversteek als pensluiting, en heb weinig tot
geen verschil bemerkt met wat betreft de sluiting!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

13-03-2004 00:58

wat maakt mij dat nu uit!?!? ALs de hengel maar lekker doorbuigt (liefst tot in het handvat)
Ik heb enkele jaren met blackwiddows gevist (van ultimate) met pensluiting. Waren beste hengels, maar die zijn niet te verglijken met mijn nieuwe handbuild dingen. die zijn wel oversteek.

Kortom, maakt mij echt niets uit!
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Plaats reactie