advies schepnet


Plaats reactie
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

05-03-2004 09:17

Hoi,

Mijn huidige schepnet is aan de zware kant. Zo verspeel ik af en toe een gehaakte vis, omdat het schepnet moeilijk te hanteren is.
Wie kent er een licht gewicht schepnet?
Gaarne jullie advies.
Groetjes
Rinus
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

05-03-2004 09:29

Het sportex landingsnet. Dit net heeft een lichte carbon netsteel en is fijnmazig en omdat via het spreiderblok het net zeer strak kan worden gespannen, is het makkelijk te hanteren in het water, ook als je in je eentje bent.
Ik meen dat sportex ooit maar één soort landingsnet voor karper op de markt heeft gebracht, dus in 1 maat en het zou kunnen dat dit net momenteel slecht leverbaar is omdat het niet meer gemaakt wordt....dus welke winkels ze nog hebben weet ik niet....
Maar het sportex net is dus mijn favoriet omdat hij erg makkelijk te hanteren is en goed strak staat en daarnaast goed fijnmazig is en niet idioot diep (wat zeker bij hogere kanten vervelend is omdat het dan lastig wordt de vis in het net boven de grond te houden....).
Met vriendelijke groet,
Robert.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

05-03-2004 09:41

Ik vind het fox folding landing net ook goed te hanteren. Lichtgewicht carbon armen en steel en een makkelijk mechanisme om de armen van het net te halen en de vis zo naar de onthaakmat te dragen.

Trouwens, helemaal normaal lijkt het me niet dat je vissen verspeeld doordat het net moeilijk te hanteren is (ik heb hier in ieder geval geen last van). Heeft misschien ook iets te maken met driltechniek aan het einde van de dril (teveel spanning zetten)?

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

05-03-2004 10:00

Hoi Jurgen,

Het zal wel aan de leeftijd liggen denk ik. Nee, als ik aan het eind van de dril het net te water laat en tracht het net er weer uit te tillen ( bv om het iets te verplaatsen) krijg ik dat maar moeilijk voor elkaar. Wordt superzwaar. Ik heb al wel nagedacht over "linkerarmfitness", maar het lijkt mij handiger een lichter net aan te schaffen.
Nee, heb dus echt advies nodig. Vorig najaar zat ik een week in Frankrijk.
Ik kreeg slechts 1 run ( mooie vis).. verspeel ik hem door het geklungel met mijn net.
Groetjes
Rinus
Janssen André
Berichten: 47
Lid geworden op: 06-02-2004 14:02
Locatie: Geleen

05-03-2004 10:19

Hallo Rinus,

Als je je net niet omhooggetild krijgt kan het zijn dat de mazen van je net te klein zijn, en dus te veel weerstand in het water krijgt.
Ik vis zelf veel op rivieren, en ik had hetzelfde probleem.
Als de rivier te snel stroomde kreeg ik het net soms bijna niet bij de karper.
Door een los net met grote mazen te kopen heb ik het probleem opgelost,even de maat opnemen en dan kan je het zo bij je hengelsportwinkel halen of bestellen.

MVG,
André
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

05-03-2004 11:22

André,

wat versta jij onder grote mazen?
Grofmazige netten zijn doorgaands slecht voor de karper, o.a. omdat de vinnen van de vis er sneller door inscheuren....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Janssen André
Berichten: 47
Lid geworden op: 06-02-2004 14:02
Locatie: Geleen

05-03-2004 12:50

Robert,

Ik heb op de bodem van het net fijne mazen, en de rest zijn grove mazen.
Mijn ervaring is, dat de karper bij fijne mazen eerder met zijn rugvin blijft haken dan met grovere mazen.

MVG,
André
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

05-03-2004 19:42

Heren,

Ook ik ben toe aan een nieuw schepnet en ben op zoek naar het door Robert de wilt genoemde sportexnet zie http://www.sportex.de/t_s_rekom2/script ... ltshop.asp , keuze Carp rods, keuze landingsnet.....

Wie o wie weet waar deze (nog) te koop staan of heeft er eentje in goede staat welke niet meer gebruikt wordt en tegen een zacht prijsje weg mag??

Mvrgr Guido
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

05-03-2004 20:00

Ik heb pas geleden ook een nieuw landings net gekocht!
Ik heb de Alain dunau landingsnet gekocht! tiss een schitterend mooi netje lekker licht, dunne steel, sterk, groot en niet al te duur voor wat je kijgt! Je krijgt er ook een hele mooie foudraal bij... ;)

misschien is dat wat

groetjes Kevin
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

05-03-2004 20:07

Rinus,

Je kunt je huidige schepnet gewoon houden, je moet gewoon bij de gamma wat verwarmingsisolatie halen en dat om de armen van het schepnet schuiven en vervolgens vastmaken met kleine ty-reps. Je schepnet blijft nu gewoon op het water drijven waardoor het scheppen een waar genot wordt!!!

Met de groeten van Blank.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-03-2004 01:05

Dat is inderdaad een gouwe tip van Bart....gebruik dit ook al reeds jaren op mijn zware Chris brown net met succes....tip stond jaren terug eens in de Beet :wink:
gr
Hans Brinkel
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

08-03-2004 12:17

Allemaal bedankt voor de tips.
Groetjes
Rinus
Plaats reactie