Welke spod?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michael Voormeulen
Berichten: 338
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

26-01-2004 17:24

Beste visser,

Ik wil ook gaan spodden.
Maar welke spod kan ik het beste aanschaffen als ik zowel kleine partikels als pellets wil voeren?

Ik wil de spod aan een zee hengel hangen (z 'n korte boot hengel)
met een 40/00 lijn eraan! goed idee?

Wie kan mij verder op weg helpen?

Mvg,

Michael Voormeulen
Koen de Been

26-01-2004 19:52

Micheal,

Zoals je regelmatig in een hengelsportzaak kijkt heb je heel wat spods...maar jou vraag is waarschijnlijk wat een goede spod is voor het spodden van particles. Voor het spodden van particles heb ik het liefste die van fox met een klepje aan de bovenkant, zo verspeel je het minste aan voer tijdens de vlucht.....

En een zeehengel is niet echt geschikt voor te spodden omdat ie te kort is om een aantal redenen: Met een langere hengel werp je verder(logisch) en als je in gooit is er een kans dat je je spod in je nek krijgt als je een lange lijn houdt voor het gooien.....
Een strandhengel met een legte vanaf +- 4 meter is ideeal maar het maximale werpgewicht mag niet lager liggen dan 250gram omdat je hem anders niet wegkrijgt want een volle spod weegt al snel 250gram!! :o

De hoofdlijn van 40/100 is in mijn ogen te dik wat het werpen niet ten goede komt. :wink:
Een voorslag van Amnesia (8meter is voldoende) met daaraan je hoofdlijn van 22/100 is ruim voldoende! Het gooit een stuk beter en de stroming/wind heeft minder vat op je lijn......

Spods zijn er in verschillende prijsklasses ( van €7,- tot €20,-) maar je hebt ook spods die goedkoper zijn dan €7,- en die zinken als een baksteen of gooien als een theedoek, dus niet doen!!!
Goede spods zijn o.a van Gardner tackle, Fox , Nash en andere bekendere merken.
Meer vragen?? Stel ze gewoon!!

Spod ze!!


MVG Koen
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

26-01-2004 20:49

Ik heb er pasgeleden 2 gekocht met van die klepjes bovenop. Dit is een imitatie van de Fox no spill spod. Ik heb ze bij vlemmix/raven gekocht voor, ik dacht, 5-7 euro. Geen geld voor zo'n spod. (tegen 20 euro voor zo'n fox type)
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Michael Voormeulen
Berichten: 338
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

26-01-2004 21:00

Beste Koen & Bas,

Bedankt voor jullie antwoord!

Koen:
Wat adviseer je me voor materiaal (precies?)
wat gebruik je zelf voor het spodden?

Mvg Michael
Koen de Been

26-01-2004 21:12

Hey Micheal,

Hengel: Kevin Nash Outlaw spodrod 3.6m TC 4lbs (60 euro)
Molen: Bigpit model (grote molens met grote aluminium verre werpspoel vanaf €35,-)
Lijn: Sterke SCHUURVASTE!! nylon van ongeveer 22/100
Spod: Fox non-spil €17,- of Gardner tackle €10,- of Ultimate €7,-

En ik gebruik de Kevin Nash spodrod (bevalt me uitstekend, zeer grote afstanden gehaalt +- 120 meter) de molen is van ultimateteam (eigenlijk een afrader omdat de molen de kracht tijdens het binnendraaien van een lege spod niet aankan=slip draait door) en de lijn is Berkley Whiplash in 06/100 (slaat om de ogen tijdens het gooien is dus niet geschikt voor het spodden maar indien je toch dyneema wilt gebruiken dan raad ik je eerder Fireline aan in 15/100 omdat deze lijn ietsje stugger is!!)En de spods die ik gebruik zijn van Ultimate=goede spod voor weinig geld...
En de Fox Stubbyspod deze kan je weggooien met je normale karperhengel vanaf 2lb.....

Meer vragen?? Kom maar op, ik ben in vorm!! :D

Suc6,

MVG Koen
Gebruikersavatar
Michael Voormeulen
Berichten: 338
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

26-01-2004 21:19

uhhhhhhhh ff denken hoor, wat wil ik nog meer weten. Want Koentje is in vorm, whaha!!

Heb je mischien alleen een foto van die spod, dan weet ik welke het is, en hoe die eruit ziet! Niet dat ik in de winkel sta, en daar blijf staan kijken en zoeken welke jij bedoelt!

Ik ga nu ook ff op internet zoeken naar een spodrod :D

Gr,

Michael
Koen de Been

26-01-2004 21:43

[/url]http://www.foxint.com/catalogues-sections-products.php?lang=d&catalogue=1&section=1

dan zie je een aantal spods van Fox

[url]http://www.nashtackle.co.uk/index2.htm

hier staat de spodrod van Nash

[/url]http://www.raven.nl/index.html

een molen met verrewerpspoel


genoeg??


MVG Koen
Plaats reactie