Geschikte hengel voor karper of niet?


Plaats reactie
Gast

08-05-2002 17:44

Ik heb vorig jaar een hengel in spanje gekocht om daar te vissen en ik wil weer vissen in nederland op een plek in almere waar ik een paar grote karpers heb zien zwemmen en zien liggen onder een overhangende boom maar ik vraag mezelf nu af of die hengel wel geschikt is voor (grote)kaper.

Het is een uitschuifbare hengel van 3.50 meter en er staat ook bij hoeveel kilo ie kan hebbe maar ik ken niet echt spaans maar dit staat erop

6 SECT.
3,50 MTS
ACTION 30-80 GRS.

weet iemand hoeveel kilo deze hengel kan hebben?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn S op 2002-05-08 17:45 ]</font>
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

08-05-2002 18:11

Het is zeker niet waar dat je een hengel van merk x met lengte y, testcurve z en prijskaartje ?!@ moet hebben om op grote karpers te kunnen vissen.

Die action 30-80 g zal wijzen op de testcurve. Je kan met deze hengel dus vissen wanneer je lood tot 80 gram gebruikt. Voor stilstaand water en een rustige waterloop is hij dus goed bruikbaar.

Laat je maar niet wijsmaken dat je pas een goede visser bent wanneer je met het beste en duurste materiaal aan het water zit.

Groeten, Mark
Gast

08-05-2002 18:14

en hoe kan ik er dan achter komen hoeveel kilo die hengel aankan? of moet ik maar gaan vissen en kijken of ie het aankan?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn S op 2002-05-08 18:25 ]</font>
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

08-05-2002 18:34

Bedoel je hoeveel kilo karpervlees? :smile:

Het is je manier en techniek van vissen die ervoor zullen zorgen of je de grote jongens op de kant krijgt. De testcurve van een hengel heeft -als we over kilo's praten- enkel te maken met de hoeveelheid lood die je met de hengel kan lanceren. Je kan bij wijze van spreken met een goedkoop 2m hengeltje aan een stukje lood van 20 gr best een karper van 15 kilo landen.

Je materiaal helpt bij de vangst, maar het grootste deel van je visserij in afhankelijk van je vistechniek, van je doorzettingsvermogen en van je kennis in het algemeen.

Als je materiaal in goede staat is en als je het goed onderhoudt, kan het zeker een flinke stoot aan.

Succes!
Gast

08-05-2002 18:41

het was geen goedkoop hengeltje dat weet ik nog wel geloof dat ie rond de 19000 pasetas had gekocht en 7000 pasetas is ongeveer fl100, ik probeer het wel uit het en dan zien we wel:)
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

08-05-2002 21:48

Als jouw hengel een werpgewicht heeft van 80 gram dan zou je zeggen dat het moet lukken, ideaal is anders, telescopisch is wat kwetsbaarder maar ja als je nagaat dat ik en menig ander met penhengels zitten met een testcurve van 1 1/4lbs (werpgewicht tot 50 gram en dan voorzichtig gooien hoor...)en daarmee nog karper kunnen drillen dan moet het lukken. ik zou zeggen vangze en als het bevalt dat karpervissen dan pas verder kijken of je mooier/beter materiaal aan gaat schaffen want oh oh oh wat is die zooi duur en als je er na 1 jaar mee ophoud dan is het echt zonde geld.

Suc6 greetz Bob.

_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-05-08 21:50 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-05-2002 21:57

Martijn

Ik schat zo dat het een telescoophengel is met 6 delen, 3.50 meter lang en een werpvermogen van 30 tot 80 gram. Hoeveel Spaans is daarbij? Hoewel het bij "de cracks" tegenwoordig niet zo gebruikelijk is om telescoophengels in te zetten voor de karper, zul je ze er best mee kunnen vangen. Trek je overigens niet te veel aan van wat gebruikelijk is, dat komt allemaal nog wel eens. Lengte en werpvermogen zijn in orde. Vermoed enige topactie, maar verkijk je niet op de veel stuggere poken waar sommige mee vissen. Mits je met een beetje souplesse drilt, valt daarmee zeer goed te leven. Veel plezier met de hengel en vooral de vangst.

Hg Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-05-2002 22:12

Martijn,

Overigens, nog even in de gebruikelijke kapertermen. 1 ounce is ietsje meer dan 28 gram. Een zeer standaard 2.5 ounce kaperloodje weegt zo'n 70 tot 75 gram. Dit gewicht werp je standaard met een 2.5 lbs karperhengel. Jouw telescoop is dus niks te licht.

Kees
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-05-2002 23:03

Martijn ,

Met die hengel kun je gerust karper vangen hoor.Ikzelf vind de slip van de molen 100x belangrijker dan de hengel.Vroeger ving ik al mijn karper(tjes) op zo`n gammel spinhengeltje.Misschien dat iemand ze nog wel kent : zo`n shakespeare firebird.Met bijbehorende gammele molen.Het piepte en kraakte als een oud wijf maar de vis kwam wel op de kant.
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

08-05-2002 23:05

Het maakt niet veel uit waar je mee vist, het ligt er aan hoe je vist. Ik heb zelf karpers van in de 20 pond gevangen op een simpel en goedkoop winkle pickertje en ook op een licht spinhengeltje.

Als die plek waar jij wilt gaan vissen een bepaalde hengel vereist bijvoorbeeld opstakels waarom een harde hengel fijn kan zijn of hoog werpgewicht dan zou het interessant zijn om naar een andere hengel te kijken.

Ik zou zeggen probeer het gewoon met die hengel er kan weinig fout gaan.

MVG,
Erik
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-05-2002 12:13

Je kunt ook karper vangen aan een vaste hengel, maar wat veel belangrijker is dat een karper niet onnodig lang gedrilt moet worden.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat het wel degelijk uit maakt waar je mee vist.
Iemand die met een winkle picker per ongeluk een karper haakt moet het doen met dat moment, maar om gericht op karper te gaan vissen met een te lichte hengel is niet aan te raden.

Met een goede driltechniek kun je met een 1 lbs penhengel een karper goed afdrillen en dat hoeft helemaal niet te lang te duren.
Mijn zwaarste karper aan een 1 lbs hengel gevangen ligt boven de 10 kilo en die dril heeft niks langer geduurt dan een dril van een karper van hetzelfde gewicht op afstand met een 2 lbs hengel.
Wel is het zo dat niet iedere vis even sterk vecht, vissen boven de 25 pond kunnen soms als een natte dweil binnen geharkt worden terwijl een 15 ponds vis je hengel laat kraken.

Hengels gemaakt om 60-80 gram lood weg te zetten kun je goed gebruiken om op karper te vissen komt overeen met een 1 3/4 á 2 lbs hengel.
Wat belangrijker is, hoe is de actie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans-Peter van Ee

09-05-2002 18:49

Martijn

1. Hoe zijn de ogen op de hengel bevestigd??

2. Ga jij met boilie's vissen??

Met vragende groet

HPE
Plaats reactie