bewaarzak op kanaal gebruiken en hoe?


Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

14-10-2003 22:53

dat valt dus niet onder verantwoord zakken denk ik, van 20.00u tot smorgens... Maak dan even een regel voor jezelf, als de vis langer dan bv. 5uur de zak in moet, dan laat je het gewoonweg en maak je die foto zo.
Greetz
jan van kranenburg

15-10-2003 02:01

Ik vis al 40 jaar (met een lange onderbreking) op karper. Nog NOOIT een foto gemaakt. Had er geen behoefte aan. Meten? Soms.
Wat wil met eigenljk met een foto bewijzen?
Dat je zo goed bent, of zo? Is je eigen herinnering onvoldoende?
We hebben onze mond vol over de behandeling van de karper. Als je geen onthaakmat gebruikt en/of niet je handen nat maakt, wordt je afgeschoten. Om maar niet te spreken van weerhaakloze haken.

De "viswereld" heeft het allang gehad met leefnetten. Sterfnetten, noem ik dat.
Voor bewaarzakken zou 't zelfde moeten gelden.
Zijn alleen ter meerdere glorie van de visser, en absoluut ten nadele van de vis.

Maar een bewaarzak moet dus wel kunnen?
Bull!!!

mvg

Jan
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-10-2003 03:36

Beste Jan,

Ik ben het zeker niet met jou eens. Jij die al zo lang op karper vist, met een "lange onderbreking" zoals jezelf hierboven vermeld en ook in andere postings van jouw hand laat blijken, zou beter moeten weten over het feit dat vissers op het moment dat de fotocamera werd uitgevonden, al foto's van hun gevangen vissen namen.

Zie de vergeelde zwart/wit foto's maar bij de echt oude hengelsport winkels en bijvoorbeeld bij de gebroeders Eveleens langs de Westeinder.

Wat jij in mijn ogen aan het doen bent is jouw "eigen" nieuwe mening vormen aan hetgeen je hier leest op het carpboard, en daar uit concludeerd wat je hierboven beschreven hebt.

Toen jij jaren geleden, voor die onderbreking, op karper viste maakte jij je toen druk over het platknijpen van je weerhaak? Een onthaakmat?
Klinik of hoe die onzin dan ook mag heten?
Dressuur?
Voedselnijd?
Bewaarzakken? (ik zakte in '79 mijn "grote" karpers in een juttezak gekocht bij de "pieperboer" voor fl. 0,25.)

Dat je er een tijd bent uit geweest betekend nog niet dat je geen eigen mening kan hebben over wat hier op het board allemaal geschreven wordt, en zeker niet met de massa hoeft meetegaan. Dat is precies wat je doet in mijn ogen, gezien bovenstaande posting.

Mijn vader is nu 72. Hij sleurde "zijn" karpers nog met een bamboe-hengel met "zeedraad" zo de kant op. Was hij een slechte visser? Had hij het slecht met de Karper voor? Ik dacht het niet. Zo zal jij gezien jouw leeftijd toch ook gevist hebben?

Jan, wat jij nu verteld is dat een bewaarzak niet kan omdat je je met een foto wil bewijzen. Een bewaarzak is wat anders dan de stalen leefnetten uit, met alle respect, jouw en mijn vaders tijd.

Groet, MB
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-10-2003 07:36

Jan,

Al een paar jaar komen we iedere winter met een paar visvrienden een avond bij elkaar om samen elkaars dia's en video's te bekijken. Werkelijk fantastisch om in vogelvlucht het afgelopen seizoen in goed gezelschap nóg eens te beleven...

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-10-2003 10:26

Jan,

Hengelvangstregistratie.

2 weken geleden een spiegelkarper gevangen.

Voor 90% zeker, dat ik deze in 1994 eerder heb gevangen. (Vanmiddag checken). Deze vis stond bekend als zijnde overleden. Sinds '94 ook nog eens gegroeid.

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-10-2003 15:48

Mannen, waar gaat het hier om.
Een ieder aan het denken te zetten, de voors en tegens afwegen.

Veel meningen veranderen in de loop der jaren is mijn ervaring, dingen (foto’s bijvoorbeeld)
gewichten van vissen zijn plotseling niet meer belangrijk. Andere dingen wel de rust aan de waterkant, een vis(je) vangen,de dingen van alle dag. Vooral als je zelf lichamelijke ongemakken tegenkomt ervaar je dat zo. Respect vol omgaan met de natuur in al zijn vormen , natuurlijk wel een ieder op zijn eigen manier.
Dat er wel is dingen fout gaan met een bewaarzak, kan niemand ontkennen.
Het bespreekbaar maken is zonder meer een goede zaak.

Groeten, Peter
Willem Barnas

15-10-2003 18:04

Jan,

Je geeft het zelf al aan: '...heb ik geen behoefte aan...'.
Duidelijk dat het hier om jou eigen mening gaat en daar kun je een ander niet mee afkeuren, laat staan er een bepaalde handeling (die wanneer goed uitgevoerd geen enkele schade aan de vis toebrengt) waarvan het 'schadelijke' nog nooit bewezen is...

Ik vraag me werkelijk af waarom ze bij mij altijd doodstil in de zak liggen en nooit wat mankeren, lekker schijten en altijd vlot weer wegzwemmen......

:razz:

Staart kapot? Te kleine zak of te strak dichtgeknoopt! Dichtknopen etc. etc. is nergens voor nodig, gewoon de treksluiting/rits dichttrekken en goed verankeren aan een bankstick, verder met rust laten. Een karper heeft geen brein en vingers om een duizendknoop los te maken, tenminste, ik moet de eerste Houdini (of hoe heet die kerel) nog tegenkomen.

Tot ooit,
WB :wink:

PS: De bladen staan al twintig jaar bomvol, maar er wordt nog steeds ge-eikeld en niet alleen over dit soort dingen.
KUNNEN WE NOG LEZEN EN DERGELIJKE!!!???



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-10-15 18:05 ]</font>
Willem Barnas

15-10-2003 18:13

Oh en voor ik het vergeet,

Jan,

Iedereen vist op zijn of haar manier, ieder wordt op zijn of haar manier gelukkig ook. Zolang dat in juiste harmonie en met respect gebeurt, zal er werkelijk geen vuiltje aan de lucht zijn.
Dat jij geen foto's maakt (om maar een voorbeeld te noemen) en geen bewaarzakken gebruikt, is jouw keuze (en goedrecht). Een ander echter, kan op geheel verantworde wijze, zonder schade etc. etc. etc. toe te brengen een karpertje enkele uurtjes zakken om er vervolgens een mooie foto van te maken.

Je beukt ook lekker over een kam en zet alles over dezelfde boeg overboord, van mij hoeft dat niet zo, want je weet dondersgoed dat een bewaarzak en foto, wanneer juist gebruikt en genomen, respectievelijk ontzettend handig en mooi kunnen zijn, of lees je soms liever 'Zwaargewichten', 'De Karperwereld' en 'De Karper' (KSN) met alleen maar achterlijke lulverhaaltjes (ik noem maar wat)?

Voor sommigen (waaronder ik) is fotograferen een hobby trouwens.

Goed, ik heb geen zin in oorlog, maar dit VIND ik er van.

IEDER ZIJN (verantwoorde en respectvolle) MEUG!
WB :wink:



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-10-15 18:16 ]</font>
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-10-2003 19:32

Nou, nou, Willem een beetje nuanceerder mag ook wel.

Zit er geen verschil tussen ‘’Karperwereld’’, en ‘’De Karper’’ van de KSN.
Mij valt juist op dat men in de Kaperwereld, zeker in de laatste met verhalen komt over doorsnee karper. Men leert er ook. ‘’De Karper’’ als uitgave van de KSN met zijn L.. verhalen.
Slaat natuurlijk nergens op, je wilt zeker een discussie op zetten.
Over frustratie gesproken, dat jij dat soort bladen nog leest, (plaatjes kijken) snap er geen fluitenkruid van wat je wilt bereiken met dat gekak.
Laat het eens snel weten wil er wat van leren, ben nooit te oud.

Een Brabantse groet, Peter
Willem Barnas

15-10-2003 20:17

Beste Peter,

ZUCHT!!!!!!!!!!!!

WB :wink:
Willem Barnas

15-10-2003 20:28

Vooruit,

Ik ga toch maar weer eens uitleggen hoe ik het bedoelde en ik nuanceer niets, heb geen zin in discussies of wat ook.

Peter, ik lees alles wat los en vast zit, 'Karper', 'De Karperwereld', 'De Karper', tachtigduizend boeken, noem maar op. Ik kijk ook de plaatjes, maar die zijn er naar mijn idee voor ter illustratie naast het 'achterlijke lulverhaal' (Lees tekst, duidelijk?). Ik ben weer eens een beetje cynisch en figuurlijk bezig en je vat me niet helemaal geloof ik.

(Ik wordt nu al moe van deze uitleg)

Ik lees zoals gezegd alles en ben niet gefrustreerd, leg jij mij maar eens uit waar je dat vandaan haalt?! Ik ben wel de laatste die geen plezier in zijn hobby heeft, zo ook de laatste die het slecht voor heeft met de karpervisserij en alles wat daar daadwerkelijk mee te maken heeft.
Gekak? Volgens mij zit jij mij meer onder te schijten en nog wel dordat je me verkeerd begrijpt doordat je niet goed en zonder grijze bril mijn posting gelezen hebt.

Nogmaals, ik wil helemaal geen gezeik, maar hebe r wel een hekel aan als mensen mij afzeiken zonder dat ze zich verdiepen of niet goed lezen.

Hopelijk begrijp je me.

Vriendelijke Haags-Friese groet,
Willem Barnas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-10-2003 21:47

Dag, Willem

Zuchttttttttttt, maar ik ben nog niet moe, vind het jammer dat als mensen ergens wel of niet terecht tegen aanschoppen men er inhoudelijk niet op in wilt gaan.
Als ik een blad slecht vind qua inhoud lees ik het niet, je leest het wel vreemd vooral als je laat blijken (cynisch en figuurlijk) dat het bestaat uit achterlijke l.. verhalen.
Willem je mening respecteer ik zonder meer, maar begrijpen doe ik het niet,zal de leeftheid zijn.
Je afzeiken, doen oud Hagenese onder elkaar zeker niet.
Bedankt dat je gereageerd hebt, ook al kost het je moeite.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-10-2003 22:40

Begrijp er ook niet zo veel van, Willem.

Ik lees ook best wel eens wat, maar de lulverhalen sla ik wel over. Ik herken ze als het ware van een afstand en loop er ruim omheen. Lulverhalen moeten lezen, dat is pas lullig.

Gewoonlijk als je met tegenzin antwoord, doe je dat kortaf met enkele zinnen. Vertel mij wat. Maar dat valt met jouw nogal mee. Hoezo lulverhalen? Maar mogelijk heb ik niet goed gelezen.

Zakken hoort van oudsher bij het karpervissen. Als iemand een karper zo kort mogelijk zakt ten behoeve van een mooiere foto, dan vind ik dat best. Zo kort mogelijk kan in dit jaargetijde dan nog wel een uurtje of 12 betekenen. Maar goed, zakken hoort erbij.

Probleem is echter dat zakken ook nog eens misbruikt wordt. Van instrument om het eigen ego te strelen tot bewaarzak bij de diefstal van karper. Vooral dat laatste doet mij besluiten toch maar niet door roeien en ruiten te gaan om in de toekomst ten koste van alles het voorrecht te behouden om te mogen zakken. Voor de rest vind ik het allemaal best. Men zakt maar, zo lang misbruik maar gestraft kan worden.

Groeten, Kees
jan van kranenburg

15-10-2003 22:48

Michael,

Ik geef mijn mening, wat ongenuanceerd (geef ik toe).
Probeer de risico's bij het gebruik van een bewaarzak heel scherp te stellen.
Als jij, en Willem, (en misschien nog vele anderen) zich niet aangesproken voelen, o.k.
Mijn eigen ervaringen met die dingen beperken zich tot een aantal waarnemingen aan de waterkant, en het lezen van postings over dit onderwerp.
Genoeg om het gebruik af te keuren; in ieder geval niet mijn ding te maken. Als je goed leest, kun je genoeg wantoestanden op dit board vinden.

Willem, jij verwijt mij ongenuanceerd een mening te geven, terwijl je zelf - ook in dit topic - stelt geen nuancering aan te brengen!(?). Dat jij de vis zorgvuldig en respectvol zakt, verbaast me niks. Had ook niks anders van je verwacht. Dit is bedoeld als compliment al zie ik je nu al opveren en roepen "daar zit ik niet op te wachten"

Oorlog? Willem, kom nou!

Tenslotte; ik lees geen "lullige" verhaaltjes en heb respect voor 72-jarige vissers die nog met bamboe en zware lijnen, karper wisten te vangen.

mvg

Jan
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-10-2003 01:18

Beste Jan,

dank voor je reply.

vriendelijke groet, MB
Willem Barnas

16-10-2003 21:42

Beste allemaal,

Allereerst wil ik graag mijn excuses aanbieden voor het feit dat ik op een manier gepost heb die jullie misschien (terecht) verkeerd hebben opgevat. Gisteravond was ik niet in mijn meest gezellige stemming en heb toen de moeite niet op kunnen brengen om duidelijke uitleg te geven over hetgeen ik vind. Ik wens graag te nuanceren, maar achtte dat in een cynisch geschreven posting niet nodig, zijnde in de veronderstelling dat deze op de door mij beoogde manier zou worden opgevat, vandaar. Ik ben echt niet te lui om wat te typen, maar dat wisten sommigen van jullie denk ik wel. Goed, genoeg pootjes, handjes en voetjes, voort met die klotegeit;

Jan en Peter, ik lees met plezier jullie postings en weet me heus prima te verplaatsen in jullie persoon, al heb ik jullie nooit ontmoet (in de schemering zie je ook, nietwaar). Ik reageerde op Jan zijn 'sterfnetposting', omdat hij naar mijns inziens even net iets te ver en afwijkend reageerde op waar wij het over hadden, het ging nu eenmaal gewoon om het (verantwoorde)gebruik van een bewaarzak. We zaten denk ik niet te wachten op een veeg voor alle zakkers, al begrijp ik heel goed wat Jan bedoelt en ga ik met hem mee als hij bedoelt dat hij dat pronken en egostrelen niet zo goed kan verteren (lees: kan missen als die blauwe envelop). No hard feelings Jan, ook hier zit zo'n druktemaker en idealist, vang ze.
Die term 'achterlijke lulverhalen' was alsvolgt bedoeld. Jan vond heel zwart-wit foto's maar niks, ik hak daar dan vlijmscherp op in door te vragen of hij liever artikelen leest zonder foto's maar met enkel TEKST. Die laatste vijf letters waren dus heel cynisch en wellicht wat te venijnig die 'achterlijke lulverhalen', zo van: enkel tekst, lekker saai, niks te zien, bla bla bla.
Mannen, zo goed als alles wat ik lees vind ik boeiend, puur doordat ik overal wel wat van meepik (ook al krijg ik tijdens het lezen door hoe het niet moet...). Kees bladert eroverheen, da's ook een heerlijk machtige methode; wat je niet wilt zien... Ik begrijp het best! Ik vind dus absoluut niet dat alles volstaat met lulverhalen, dat was slechts cynisch bedoeld en ik vind het moeilijk uit te leggen wat ik daar nu exact mee bedoelde, neem maar van mij aan dat dat zo is...

Misschien moet ik me op een ander vlak nuanceren; ik ben soms zo impulsief als de zee diep is en zo vol van oud Haags venijn dat ik gelijk ergens bovenop spring (ik wens te vechten voor een nederlaag) en begin te bleren. Okee, Barnas is ook nog maar een kind, soms doet het wat raar en druk, maar het is best een vriend'lijk knulletje....

Jan, Peter, Kees en anderen; hopelijk hebben jullie het begrepen, zoniet (aangepaste kopie d.d. 15-10-2003 18:13hr.):

Oh en voor ik het vergeet,

Jan,

Iedereen vist op zijn of haar manier, ieder wordt op zijn of haar manier gelukkig ook. Zolang dat in juiste harmonie en met respect gebeurt, zal er werkelijk geen vuiltje aan de lucht zijn.
Dat jij geen foto's maakt (om maar een voorbeeld te noemen) en geen bewaarzakken gebruikt, is jouw keuze (en goedrecht). Een ander echter, kan op geheel verantworde wijze, zonder schade etc. etc. etc. toe te brengen een karpertje enkele uurtjes zakken om er vervolgens een mooie foto van te maken.

Je beukt ook lekker over een kam en zet alles over dezelfde boeg overboord, van mij hoeft dat niet zo, want je weet dondersgoed dat een bewaarzak en foto, wanneer juist gebruikt en genomen, respectievelijk ontzettend handig en mooi kunnen zijn, of lees je soms liever 'Zwaargewichten', 'De Karperwereld' en 'De Karper' met enkel tekst en dus zonder illustraties, da's toch ook niet zo fraai ey?

:wink: :wink: :wink:

Voor sommigen (waaronder ik) is fotograferen een hobby trouwens.

Goed, ik heb geen zin in oorlog, maar dit VIND ik er van.

IEDER ZIJN (verantwoorde en respectvolle) MEUG!
WB

--EINDE--

Goed jongens, ik brei een eind aan dit gebazel en hoop dat we weer door een deur kunnen, vind het namelijk maar niks da'k geouwehoer heb met mensen waarmee ik anders zo 'achterlijk lullen' kan!!!

Ajuus en vang er nog een paar, ga ik ook doen...overmorgen...

WB :wink:

PS: Zo zie je maar weer; eerst denken, dan doen, die gezegdes en spreekwoorden zijn zo gek nog niet.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

16-10-2003 22:08

Kijk als je dat op het web durft te zetten. Dan noem ik je pas een echte vent. Petje af.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
jan van kranenburg

17-10-2003 00:01

Willem,

Ik denk dat ik met jou altijd door EEN deur kan.
Jammer dat ik je gemist heb tijdens mijn vakantie in Friesland.
Maar a la, er volgen er meer.
Hoop dan je de hand te kunnen schudden.

mvg

Jan
Willem Barnas

17-10-2003 17:54

Oh enneh,

De bewaarzakken zitten weer droog in de tas, klaar voor de volgende oogverblindend mooie vis...

:wink: :lol:

Jan,

Ik heb verrekte weinig tijd, maar ik hoop dat we een keer iets kunnen afspreken, het lijkt me leuk eens met je van gedachten te wisselen (waar dat 'fokking internet' al niet goed voor is). Ik stuur je een dezer dagen een PB'tje met inhoud, okee?!

Groeten mensen,
WB :wink:
jan van kranenburg

18-10-2003 02:07

Voor vissen schijn je toch genoeg tijd ter bechikking te hebben, Willem.

Goede zaak!
Willem Barnas

18-10-2003 11:07

HA!

Genoeg tijd? Een schamel nachtje per weekeinde noem ik niet echt genoeg, maar alla. Dat is dan ook alle vrije tijd die ik heb en ja, die breng ik in deze tijd dondersgraag vissend door.

Gegroet beste man :razz:

WB :wink: