korda safety clips


Hans Michielsen
Berichten: 19
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Alphen (NB)
Contacteer:

29-09-2003 15:04

Zal ik dan nog eens proberen het systeem duidelijk uit te leggen?

1) De montage moet zowel op de WARTEL als bij het LOOD los kunnen laten.
2) Op het moment dat een verspeelde vis zichzelf vast weet te zwemmen (dus als het lood ergens in blijft hangen) moet de wartel uit de clip getrokken kunnen worden. Op die manier schuift normaal gezien de clip met lood en al van de lijn, zodat de vis het geheel kwijt is. Lijkt me in zo'n situatie toch altijd nog de visvriendelijkste oplossing.
3) Indien er met een voorslag gevist wordt kan het zijn dat de clip (met het lood) op de knoop tussen de hoofdlijn en de voorslag blijft hangen. Als dat het geval is, is het pas de bedoeling dat de clip het lood loslaat, zodat de vis alsnog het lood kwijt raakt. Nu blijft alleen de clip op de knoop hangen. Ook geen ideale situatie, maar op dat moment toch nog de beste oplossing.
4) Als je alle onderdelen (zowel clip, wartel, lood en tube) van hetzelfde merk gebruikt, werkt het systeem bij goed gebruikt zoals het bedoeld is. Ik zelf gebruik alles van Korda en heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik heb regelmatig meegemaakt dat na een run de wartel uit de clip geschoten was, maar nog nóóit meegemaakt dat ik het lood kwijt was, in tegenstelling tot goedkope imitaties. Hiermee was ik soms na een nachtje vissen en een run of zes later vier of vijf stukken lood kwijt. Toch een duur en vooral milieuonvriendelijk geintje.
4) Je hoeft naar mijn idee echt niet bang te zijn dat een vis niet goed inhaakt omdat de wartel uit de clip schiet. Dat gebeurt naar mijn mening pas ergens halverwege de dril en niet bij het inhaken. Dit blijft natuurlijk een punt van discussie, maar je moet echt flink met het systeem schudden wil de wartel loslaten.

Conclusie: Gebruik materiaal van hetzelfde merk (mijn voorkeur gaat uit naar Korda, maar dat moet ieder voor zich weten) en zorg ervoor dat je het gebruikt zoals het bedoelt is!!

Veel karperplezier en laat vooral de VEILIGHEID van de karpers voorop staan.

Groeten, Hans