HELP!!! Lossers!!!


Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-08-2003 02:40

Ramon,

En waar maak jij in uit, dat ik maar zo met
iedereen mee praat? Hadden de anderen b.v.
ook over TMC haken, en zo kan ik nog wel even
door gaan!
Ik kom misschien verkeerd over bij je, maar
dat is/was absoluut niet mijn bedoeling, ik
wou je alleen helpen! En ja ik ben een eigen-
wijze, en heb een eigen mening en daar wijk
ik niet vanaf! :smile:
En zo is het genoeg, want dit is totaal off-
topic!

groetjes Benny

_________________
listening to the wind of change

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Benny van de Werfhorst op 2003-08-23 02:41 ]</font>
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

23-08-2003 13:39

Dan wordt het hoog tijd dat er een topic "Off Topic" komt, anders zou je helemaal geen meningsverschillen kunnen uiten.

Gr Ramon
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-08-2003 14:32

Ramon,

Het gaat hier toch om lossers, of niet dan!

groetjes Benny
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

23-08-2003 16:32

Zeker gaat het om de lossers, maar als ik een stelling of bewering wil bewijzen of wil weerleggen probeer ik dat wel te onderbouwen met een voorbeeld of kennis opgedaan uit ervaring. Van de informatie die je mij (en anderen) geeft is het niet duidelijk of je dit haalt uit eigen ervaring of gewoon uit de boekjes (geloof me, ik heb er ook wel wat gelezen en veel informatie komt akelig overeen, ook de info waar ik dus andere ervaring mee heb). Als jij me dan informatie geeft en ik weet niet hoe betrouwbaar dat is kan ik dat op zijn minst in dezelfde topic in de vraag stellen. Ik zou je ook een prive bericht kunnen sturen, maar ik vind dat ook de andere boarders het recht hebben om te weten hoe betrouwbaar de mensen zijn die informatie verstrekken op dit board, niet dan?

Niet lullig bedoeld hoor, maar er zijn hier te veel mensen die ongelooflijk veel praten, maar weinig nuttigs te vertellen hebben.

Gr Ramon
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-08-2003 18:06

Ramon,

Waar zie jij dan dat ik niet uitleg waarom
ik een dergelijk iets gebruikt? Hetzelfde
geld voor het inline verhaal, ik heb nu een-
maal die ervaring, en jij misschien niet!
En waar baseer jij op dat ik onbetrouwbaar
ben? Als er 1 eerlijk is dan ben ik het wel!
Dus je wou ook beweren dat ik niks geen nut-
tigs vermeld? Dan loop je toch al m'n berich-
ten na!
En ja ik lees ook weleens een boek, maar dat
doe jij toch ook? En ik neem aan dat je daar
ook weleens wat nuttigs uit hebt gebruikt?

Tot slot: Ik zie dat je nog maar 17 berich-
ten hebt geplaatst, niets mis mee! Maar ik
ben op dit board al wat langer, dus ik weet
niet waarom jij durft om mij een onbetrouw-
baar persoon te noemen!
Normaal doe ik zoiets via een prive bericht,
maar meneer speelt het ook open en bloot! :wink:

groetjes Benny

_________________
listening to the wind of change

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Benny van de Werfhorst op 2003-08-23 18:07 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-08-2003 18:16

Nog iets: Waarom open jij een topic, als je
al een mening over lossers Hebt?
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

23-08-2003 18:55

Waarom toch weer meteen die ruzie?
pffffffff

Ramon,
Hij hoeft niet alles te bewijzen, benny probeert je alleen te helpen hor!

Vertrouw je niet wat hij zegt? ok, dan doe je het niet. Maar ga dan benny niet lopen af te zeiken.

PEACE!!!!!!!!!
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

24-08-2003 09:51

Benny,

Waar heb ik beweerd dat je onbetrouwbaar bent? Waar heb ik beweerd dat je niks nuttigs verteld? Nergens!!! Schijnbaar hebben boarders die hier langer rondhangen wel het recht om de zaakjes te verdraaien. Sorry hoor, maar mag ik dit even belachelijk vinden?

Ik ben nu eenmaal niet iemand die zomaar iets aanneemt. Als iemand iets beweert of mij iets vertelt hoor ik graag van diegene waarom. Ik bedoel, hoe weet jij dat de vissen op het water van Hugo harde bekken hebben? Hoe weet jij hoe lang ik de hair vis? Hierboven noem je bijvoorbeeld waarom je met kleine haken bent gaan vissen. Kijk, daar heb ik al iets meer aan. Maar graag hoor ik van je waarom je kleinere haken prefereert boven grotere. Ben je meer gaan vangen? Zitten ze beter gehaakt? Vis je met klein aas? Heb je dezelfde haak wel eens groter gevist onder de zelfde omstandigheden? Hebben de vissen je hierom gevraagd? Die dingen vertel je er nergens bij, snap je?

Ik geef mijn mening over bijv. onderlijnen omdat ik deze getest heb (en dus een stukje ervaring heb opgedaan). Ik geef mijn mening over aas omdat ik dagen in de keuken heb staan zweten, kilo's heb lopen voeren en de resultaten heb bekeken van verschillende samenstellingen. Dat zijn nou dingen die me interesseren. Ik vraag je dus om iets meer van de achtergrond toe te lichten, daar kom je als (karper)visser veel verder mee dan "probeer dit eens" of "ik zou dit doen".

Ik hoop dat je me nu beter begrijpt. Gr Ramon
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-08-2003 12:15

Ramon,

Natuurlijk weet ik niet zeker of de karpers bij Hugo harde bekken bezitten, maar dat had
ik graag van Hugo zelf vernomen!
Nou ik zal dan nu uitleggen waarom ik met kleine haken vis! In het begin viste ik veel
met grote haken (Jack Hilton), maar ik kreeg
losser naar losser toen zag ik die videoband
eens dat was begin '90. Sinds dat ik over
ben gestapt op kleine haken, land ik zowat
elke vis, ook in zware obstakel omstandighe-
den! Ook zitten de vissen perfect gehaakt in
onderlip of in de hoek! Ik gebruik kleine
haken zowel bij klein als groot aas, want ik
heb nu eenmaal een goed vertrouwen in kleine
haken! En ja......ik heb in die zelfde om-
standigheden ook weleens met een wat grotere
haak geexperimenteerd, maar dit leide bij mij
weer tot losschieters, was midden de jaren
'90! Dus sinds dien ben ik niet weer af gestapt van kleine haken! En bovendien be-
weegd het aas ook wat natuurlijker, dan met
zo'n grote lompe haak!
Ramon, is het zo een stuk duidelijker....! :smile:

groetjes Benny
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

24-08-2003 15:31

Yep, daar heb ik wat aan. Nog even een vraagje: vis jij je haken altijd met LA? Welke wel en welke niet (en waarom niet)? Ik heb trouwens die TMC haak bekeken, maar das nu niet echt een haak waar ik met vertrouwen mee zal vissen. Zulke harde bekken hebben ze hier niet :razz:

Gr Ramon
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-08-2003 15:54

Ramon,

Ik vis kort tot middellange haakstelen met
recht oog of licht naar binnen gebogen altijd
met een line-aligner! Ik doe dat omdat ik
vind dat haken met een korte steel niet echt
super draaien, alleen een no-knot vind ik bij deze haken niet voldoende, omdat de steel
dan nog kort blijft! Haken met een lange steel zullen wel altijd goed draaien, maar
deze zullen eerder uitscheuren en losschieten
door de grotere hefboom werking van de haak!
Dus verleng ik bij kortstelige haken de steel
met een stukje line-aligner, zo heb je toch
een haak met lange steel die goed draaid, maar tijdens de dril gewoon weer kortstelig
is door dat je de haak gewoon wat verlengt
hebt met een line-aligner!
Een kortstelige of haken met middellange steel vis ik dus met line-aligner, en met
lange steel niet!
Wat de Tiemco TMC 700 betreft, hij zal niet
voor elk water geschikt zijn, maar het is
een van de betere haken voor het snelle prik
en draai werk! :smile:
Kijk eens bij een vliegvis winkel, daar zul je nog andere haken aantreffen die ook zeer
geschikt zijn om te karperen............!

groetjes Benny
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

26-08-2003 13:27

maak een topic...eens oneens, als iemand niet wil dat een bepaald persoon reacties geeft op een topic, zet het er dan bij in je vraagstelling....dan ben je van het gehele gezeik af.

Ik krijg sterk de indruk dat sommige "vissers" op dit forum elkaar het licht niet in de ogen gunnen.
We hebben allemaal dezelfde hobby, karper, althans daar ga ik wel van uit, neem dan eens wat aan van elkaar en loop mekaar niet meteen af te zeiken, maar respecteer mekaar en behandel elkaar zoals jij ook graag behandelt wil worden.

ik heb gespreekt, UGH !


met VN-resolutionerende groet,

Toine

_________________
E.T zonder beltegoed is nooit grappig

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Toine van de Meulenhof op 2003-08-26 13:27 ]</font>
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

26-08-2003 20:06

Beste vredesmacht,

Het is niet mijn bedoeling om hier mensen af te zeiken. Maar er worden zoveel uitspraken gedaan dat ik graag wil weten welke het meest betrouwbaar zijn. Dat was het hele punt. Kijk, als 30 mensen gaan roepen dat een line aligner werkt omdat ze het in een karperboek hebben gelezen en 1 beweert hetzelfde maar zegt erbij dat hij zelf verschillende soorten LA's heeft getest en laten testen dan weten we allebei wel naar wie ik luisteren zou. Er wordt hier zoveel geroepen, maar echt nuttige informatie zit er nauwelijks bij. Het mooiste moet eigenlijk nog komen: de meesten weten niet eens waarom ze het roepen, vaak is het omdat ze niet beter weten. Moet ik dat dan maar aannemen? Nou, sorry, maar daar pas ik voor. Dan steek ik die tijd en energie liever in andere zaken om mijn vangsten weer wat in de hoogte te drijven. Snap je?

Gr Ramon
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2003 20:10

Mannen laten we er toch over ophouden, we
schieten hier niks mee op! :smile:
Ik heb Ramon nu duidelijk uit gelegd van "hoe
of wat"!

groetjes Benny
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

26-08-2003 21:44

Hallo,ben juist terug van een 6 daagse sessie speciaal omdat ik de vorige keer op dat water op 8 runs maar 1 vis kon vangen en dit terwijl ik op mijn thuiswater geen enkele misser noteer.Vis normaal met lood van 120 tot 150 gram en gevlochten onderlijn van 25 cm met een recht haakje 6 van gamakatsou(of iets dergelijks).had nu speciaal haken van NASH gekocht in de maat 8.Indien ik viste met een stijve rig (nylon) van 12 a 15 cm en mijn haakje voorzag van een line aliner(die effectief de haak in de rugkant van mijn hand draaide)
speelde het geen rol welke haak ik gebruikte de vis hing steeds!!!
Indien ik overschakelde op gevlochten onderlijn was het weeral missen al wat de klok sloeg.dit verbeterde heel wat al naargelang ik de onderlijn inkorte.goede resultaten met een gevlochte onderlijn bekwam ik wanneer de lengte 15 cm was en ik de draad met seconde lijm stijver maakte.Nu moet ik wel vertellen dat het een echt dressuur water is waar de vis alles kent(bij onderlijn van gevlochten matriaal en lengte van 25 cm kreeg je één biep en zag daarna de swinger héél stilletjes trillen en weg was de vis (bleef gewoon ter plaatse liggen om de haak weg te doen).
CONCLUSIE:het is steeds beter om de haken niet te groot te nemen (draaien en kantelen véél meer dan een kortstelige kleine haak)verder is een stiff rig (eigen ervaring) beter indien er te veel lossers zijn maar hoofdzaak is en blijft het draaien van de haak,deze moet STEEDS in de rugkant van de hand draaien en prikken indien ge hem ,met de boilie eraan!!!zachtjes naar boven trekt.het draaien is voor 90% in orde te brengen met een line aliner.Dit alles volgens eigen ervaring op een echt dressuur water.Even een eindconclusie:had 27 runs en 17 gelande vissen op 6 dagen terwijl er door de andere vissers(gemiddeld 5 per dag)maar 5 vissen gevangen werden.Bij korte stiff riggs steeds een goede run met positief resultaat,bij langere soepele onderlijnen maar enkele piepjes en meestal een losser na even drillen.Hopelijk kunt ge hiermee iets doen.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-08-2003 22:23

Ramon,

wijs besluit om niet zomaar de TMC in te zetten.
Pas op het is een van mijn favoriete haken maar wel eentje met gebruiksaanwijzing.
Lange onderlijnen en gretig azen van de vis zorgt voor lossers met deze haak,harde bekken ten spijt,de TMC haakt dan gewoon te snel in het zachte gedeelte van de bek en gaat gleuven trekken en losschieten.
De TMC is trouwens de haak die bij de Zutter gebogen werd tot de WS Benthook,super haken maar fout gebruikt een onding(maar dat geld voor meer dingen).

Echter voorzichtig azen,redelijk tot harde bekken en korte onderlijnen en de TMC is een van de betere haken(kanttekening hij is niet geschikt voor hardere drils zoals bv bij obstakels)


Wil.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2003 22:38

Wil,

Het is inderdaad belangrijk wanneer je hem
gebruikt dat je de onderlijn kort houd! Dit
in verband met het te ver achter in prikken
in het weke gedeelte van de bek, als je de
onderlijn te lang hebt!
Zelf vis ik de Tiemco TMC als volgt: Ik vis
hem pop-up, die overlood is aan een D-rig of
een glijdend ringetje op de steel, en de on-
derlijn maak ik 10 a 15cm van Merlin of silk-worm. De loodhagel knijp ik direct onder het
oogje.
Maar zoals eerder gezegd, denk goed na wan-
neer je hem gebruikt!

groetjes Benny
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

26-08-2003 22:48

Ben ik nu zo'n leek?
Snap der nix van :grin:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2003 23:00

Koen,

Verklaar je nader! :smile:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

27-08-2003 00:31

en ik wil het GVD effe niet over lossers hebben........................ :evil:
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

05-05-2004 23:58

[quote="Verpoorten clement"]een line aliner(die effectief de haak in de rugkant van mijn hand draaide)
[/quote]


Hoe test je nou precies of de line-aligner echt goed indraait?

Joris
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

06-05-2004 00:14

[quote="Benny van de Werfhorst"]

Haken met een lange steel zullen wel altijd goed draaien, maar
deze zullen eerder uitscheuren en losschieten
door de grotere hefboom werking van de haak!
Dus verleng ik bij kortstelige haken de steel
met een stukje line-aligner, zo heb je toch
een haak met lange steel die goed draaid, maar tijdens de dril gewoon weer kortstelig
is door dat je de haak gewoon wat verlengt
hebt met een line-aligner!

[/quote]

Benny,

Waarom gedraagt een kortstelige haak verlengd met een line-aligner zich tijdens de dril gewoon als een kortstelige haak? De line-aligner heeft er toch eigenlijk een langstelige haak van gemaakt? Of maak jij de line-aligner van soepel materiaal?

Joris
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-05-2004 11:19

Joris,

Als een kortstelig haak + line-aligner prikt voorin de bek, dan zal die haak
tijdens de dril zich gewoon weer als kortstelige haak gedragen, omdat de
line-aligner gewoon een verlenging is van krimpkous/silicone zal ie ge-
woon mee buigen tijdens de dril. Een langstelige haak heeft die flexibiliteit
van een line-aligner niet......!
Nog een kleine toevoeging: Vaak zie ik dat de lijn bij de line-aligner vlak
boven het oogje uit het stukje tube komt, ik zie daar geen voordeel in....!
Een line-aligner, is naar mijn mening pas effectief als je de haak goed ver-
lengd met siliconeslang of krimpkous. Minstens de lijn 1,5cm boven het
haakoogje uit de tube laten komen. Dit heeft een hele positieve invloed op
de inhaking + het feit dat de dril een zeer succes word.....!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

06-05-2004 14:03

120 gram wartel ?? zware wartel ;) hehe .....

Geintje,

Martin
Johan Gerrit
Berichten: 1
Lid geworden op: 07-05-2004 14:59

07-05-2004 15:08

[quote="Ramon Luttikholt"]Wie kan mij helpen? Ik heb de laatste tijd nogal last van lossers en heb al verschillende haken, onderlijnen, hairlengtes, enz. geprobeerd. De beste resultaten heb ik met de H1 van Hayabusa in maat 4, maar die heeft, zoals veel rechte haken, de neiging om dubbel te haken. De meeste lossers had ik op de K1 van Hayabusa, maat 6. Het vreemde is dat de vissen die niet losschoten perfect gehaakt zaten. BTW, ik heb alle montages met knotless-knot gevist. Heeft iemand dezelfde ervaring of weet iemand een oplossing?

Visgr. Ramon[/quote]

Beste Ramon,

Ik kan mij herinneren dat we al diverse keren over dit onderwerp hebben gesproken. Volgens mij zoek je het excuus te veel in de haken, waarschijnlijk heeft een kleine aanpassing in de lengte van de rig of de hair, en/of de balans van je haakaas veel meer effect dan simpelweg voor een andere haak kiezen. Tip Zoek er niet te veel achter en vraag je niet te vaak af waarom een bepaalde rig wel goed haakt en een andere niet oftewel vis gewoon met die rig die goed haakt. Voor het water waar jij vist zou je eens een simpele stiffrig of nylon ´standaard´onderlijn met een drennan continental boiliehook maat 4 of 6 moeten proberen, hair vooral niet te kort en wedden dat je in de onderlip haakt :wink: en geen lossers hebt !!! eigenlijk wist je dit al............