HELP!!! Lossers!!!


Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

17-08-2003 13:55

Wie kan mij helpen? Ik heb de laatste tijd nogal last van lossers en heb al verschillende haken, onderlijnen, hairlengtes, enz. geprobeerd. De beste resultaten heb ik met de H1 van Hayabusa in maat 4, maar die heeft, zoals veel rechte haken, de neiging om dubbel te haken. De meeste lossers had ik op de K1 van Hayabusa, maat 6. Het vreemde is dat de vissen die niet losschoten perfect gehaakt zaten. BTW, ik heb alle montages met knotless-knot gevist. Heeft iemand dezelfde ervaring of weet iemand een oplossing?

Visgr. Ramon
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

17-08-2003 17:03

line aligner???
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

17-08-2003 17:18

lengte onderlijn?

lengte hair?

Op veel wateren zijn de bekken ook zacht,komt omdat er nu veel muggelarven enzo zijn.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

18-08-2003 00:39

probeer eens de M1 van hayabusa in maat 6, deze was voor mij altijd goed als de vis zachte bekken had(en dus meer lossers kreeg).

vis 20 mm op een hair met een vrije ruimte van minimaal 1 cm en 25 mm met een vrije ruimte van 2,5 cm.

Het probleem zou weg moeten zijn nu..

MVG

RF
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-08-2003 04:31

Vaak komen losschieters door een te korte
hair, bij bodem aas. Dus maak je hair eens
wat langer!
Ook een te grote haak kan voor lossers zorgen
aangezien deze zich niet goed vullen met vlees, dus probeer eens een klein haakje b.v.
de Fox serie 2 of 3 in de maatjes 6 of 8!
Ook is het raadzaam bij korte tot middellange
haakstelen een line-aligner te gebruiken!

Tot slot: Ik vind de Hayabusa haken opzich
best goed, vooral de European boiliehook in
en maatje 6, deze gebruik ik voor stiff-rigs.
Alleen vind ik het jammer dat ook nog de
maatjes 6 aardig groot uitvallen! Persoonlijk
zou ik het op prijs stellen dat ze nog klei-
nere maatjes gaan leveren, dan alleen maar
maatje 6.........! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

18-08-2003 11:02

Ronnie,

In principe gebruik ik bijna altijd haken maatje 6 of soms 8. Deze haken passen prima op aas vanaf 15mm (grensgevalletje hoor, ik opteer bij deze maat liever een kleinere haak), tot eigenlijk de grootte die jij gebruikt. Ik heb deze haakmaten probleemloos gebruikt met boilies tot 25mm. Voorwaarde is echter wel dat de hair voldoende lang genomen wordt! 1,5-2 cm tussen haakbocht en boilie is een mooie richtlijn, maar langer mag ook (onlangs goede resultaten gehad, die ik naar mijn idee GEDEELTELIJK te danken heb aan rigs met een hair met 4,5-5cm tussenruimte).

Klein aas (boilies van 15mm of kleiner en particles) presenteer ik echter liever met wat kleinere en lichtere haken, dus maatje 8 of misschien zelfs 10.

Let wel dat haakmaten tussen de verschillende merken en modellen flink kunnen afwijken…
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

18-08-2003 11:05

Ik ben aan het experimenteren met de Nash Fang haken met een licht naar binnen gebogen haaksteel in maatje 7 voor een 20 mm boilie. De eerste resultaten zijn zeer bemoedigend. Alle vissen zeer goed gehaakt, meestal precies in de onderlip. Ik moet ze alleen nog even wat intensiever testen voor de oppervlaktevisserij.

groeten,
karperlimbo
Hugo Bovenmars

18-08-2003 13:15

Het vissen met kleine haken is een trend van de laatste jaren. Vooral na het uitkomen van 'De dunne lijn' van Luc zweert iedereen bij de kleine haakmaatjes. Na jaren lang grote (mt 4), rechte haken gebruikt te hebben ben ik begin vorig jaar overgestapt naar kleinere maatjes ( 6 en 8 ), wederom rechte haken (op dat moment had ik daar meer vertrouwen in). Deze verandering resulteerde onmiddelijk in een hoger percentage lossers. Wel moet ik hierbij vermelden dat ik (soms wat te) stevig drilde (bij grote haakmaten was dit nooit een probleem!), wel heb ik altijd lange hairs gebruikt (minimaal 1 cm tussen aas en onderkant haak) dus daar kan het probleem niet hebben gelegen.

Begin dit jaar ben ik overgestapt naar een wat grotere haak, de Hayabusa European Boiliehook, een haak met een lange, naar binnenstaande punt. Ik gebruik hem in de maat 4 met 1 a 1,5 cm haak-aas ruimte voor 20 mm boilies. De reden dat ik overgestapt ben naar deze haak waren mn slechte ervaringen met kleine rechte haken en een serie lossers die ik eind vorig jaar meemaakte op zowel rechte als klauwhaken in de kleinere maten (de serie lossers was wel van die aard dat het absoluut geen toeval kon zijn (het exacte aantal lossers heb ik (gelukkig!) niet geteld)).

Na de overstap naar de Hayabusa mt 4 heb ik geen enkele losser meer gehad (heb eerlijk gezegd ook niet veel gevangen de laatste weken :lol: maar een half seizoen zonder losser vind ik toch veelzeggend). Omdat de haak vrijwel altijd volledig gevuld, zie ik weinig redenen meer om over te schakelen naar kleinere haakmaten voor dit type.

Ik hoop op reactie!

groeten, Hugo

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hugo Bovenmars op 2003-08-18 13:16 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hugo Bovenmars op 2003-08-18 13:20 ]</font>
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

18-08-2003 13:43

Hugo,

Toen je overstapte op kleinere haken, heb je toen ook voor een ander merk gekozen.

Niet alleen de grootte van de haak heeft invloedt op het al dan niet uitscheuren van de haak, ook het model en de draaddikte! Kleinere haken hebben vaak dunner draad. Zo’n dundradige haak kan dan gaan snijden wat resulteert in lossers.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-08-2003 13:45

Ronnie,

Ook bij grote boilies gebruik ik een kleine
haak, maar de hair moet dan lang genoeg zijn!
Bij boilies is het meestal een maatje 6 of 8,
maar bij partikels een maatje 8 of 10 (Fox).

Hugo,

Dat jij met een grote haak goed uit de voeten
komt, ligt volgens mij aan dat de karpers op
jou water redelijke tot taaie bekken bezit-
ten. Dat jij op kleine haken lossers krijgt
kan aan een paar dingen liggen:
1- Je hebt een kleine haak gebruikt met een
te wijde haakbocht.
2- Of je moet je hair nog langer maken, dan 1
a 1,5cm.
3- Gebruikte je op de kleine haken ook een
line-aligner?
4- De lossers op kleine klauwhaken kan mis-
schien komen door de taaiheid van de bekken!
Een kleine haak met een rechte punt en een
niet te wijde haakbocht + een line-aligner
moet het probleem kunnen verhelpen! Let wel
ik heb het hier over een kortstelige haak!
Bij taaie bekken is het dus niet perse nood-
zakelijk om een klauwhaak te gebruiken, aan-
gezien een haak met een rechte punt nu ook
nog eens goed houvast vind, en een haak met
rechte punt prikt nu eenmaal sneller!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

18-08-2003 13:47

Heren,

Ook ik viste altijd met drennan maatje 4, weinig tot geen lossers en ik was behoorlijk tevreden over de haak, de inhaking, enz.
Ben op een gegeven moment gaan testen met een andere haak, maatje 6, losser na losser kreeg ik! ik had een nacht van 5 runs, waarbij alle 5 de vissen er binnen een minuut in slaagden de haak eruit te krijgen..

Viste daarna natuurlijk weer snel met maatje 4 en wat gebeurd er? Weinig lossres... alleen heb ik een losser gehad toen de vis een tros waterplanten meenam en er teveel druk op de haak kwam te staan, toen schoot hij los, maar veel lossers krijg ik niet...

Ik zie weinig voordelen voorhet gebruik van een kleinere haak!

Met vastzittende groet,

Marijn
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

19-08-2003 09:30

Allemaal,

bedankt voor jullie reacties, maar ik geloof niet dat ik er verder mee kom. Mijn hair vis ik lang genoeg, meestal tussen de 1,5 en 3 cm tussen haakbocht en aas (afhankelijk van de grootte van het aas), maar soms ook langer. De karpers hier hebben niet zulke harde bekken, vandaar ook dat ik het van klauwhaken niet had verwacht los te schieten. Daarbij komt ook nog eens dat ik ruim en verspreid heb gevoerd op het gedeelte waar ik zit te vissen (als ze rolden was dat over mijn stek, ze waren duidelijk op zoek naar meer), dus het vertrouwen was er wel.

Visgr. Ramon
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

19-08-2003 11:55

Misschien hebben de karper wel extreem zachte bekken. In dat geval zal zelfs de beste 'houder' kunnen lossen.

Wellicht moet je het gebruikte materiaal aanpassen, of je driltechniek? Dus soepele 2-2,25 lbs stokken icm een lijn met behoorlijk rek.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-08-2003 17:54

Ramon,

Misschien een ander nylon proberen met meer
rek, zoals martijn al aangaf in combinatie
met een soepele hengel!
Ramon, hoe lang vis je de onderlijn en van
welk materiaal maak je hem? En had je ook een
line-aligner monteerd?

groetjes Benny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-08-2003 18:53

Ramon,

En wat voor lood montage gebruik je en hoe
zwaar is je lood........?

groetjes Benny
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

19-08-2003 21:26

Ik gebruik 120 gram inline lood (lichter ga ik niet vissen ivm scheepvaart, wel gedaan hoor). Ik heb onderlijnen gevist varierend van 10 tot 25 cm, meestal gebruik ik zo'n 15 cm. Ook vis ik al jaren met deze hengels met een soepele nylon hoofdlijn. Ik gebruik verschillende gevlochten onderlijnen icm verschillende haaktypes (geen LA).

Gr. Ramon
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-08-2003 21:39

Ramon,

Ik zou het 120gr inline lood vervangen voor
een 120gr wartellood bevestigd aan een safety
clip! Ik zou de onderlijn rond de 25 a 30cm
nemen. Bij een korte onderlijn en een zwaar
inline lood, bestaat de kans door het bungel-
en van het lood dat de haak losschiet, bij
een wartellood in samenwerking met een safety
clip valt dit aardig mee! Wil je wel perse
met een inline lood doorgaan dan zou ik in
ieder geval de onderlijn niet te kort nemen!

Wat een line-aligner betreft, ik zou hem ALTIJD gebruiken bij haken met een korte tot
middellange steel! Ik weet dan zeker dat er
dan ook minder losschieten! Bij een langste-
lige haak is een line-aligner niet nodig, b.v. bij de Tiemco TMC 700.
Ik zou zeggen probeer het eens! :wink:

groetjes Benny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-08-2003 21:47

Ramon,

Lees anders dit eens!

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=6544&forum=18" target="_blank" class=bericht>www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=6544&forum=18</a><!-- BBCode auto-link end -->

groetjes Benny
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

20-08-2003 08:23

Benny,

ik heb zelfs 150 gram inline lood gebruikt met korte onderlijnen zonder lossers. Ik hoor trouwens wel meer goede verhalen over TMC haken. Is er ergens een afbeelding van te zien en weet je misschien waar zo overal verkrijgbaar zijn (hier is wel veel te vinden, maar vaak niet wat je zoekt).

Gr. Ramon
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-08-2003 11:31

Ramon,

Ik zal proberen om een afbeelding te vinden
van de Tiemco TMC 700! Deze haken zijn vaak
verkrijgbaar bij hengelsportzaken die gespe-
caliseerd zijn in het vliegvissen, het is
officeel namelijk een streamer haak voor zalm.
Oh ja........gebruik deze haken alleen bij
karpers met harde bekken, want anders krijg
je losser na losser (uitscheuren)! En houd nu
wel je onderlijn kort, 10 a 15cm. Deze haak
komt het beste tot z'n recht met een pop-up!

groetjes Benny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-08-2003 11:58

Ramon,

Kijk eens op:
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/artikel/mbos2.php" target="_blank" class=bericht>www.karperwereld.nl/artikel/mbos2.php</a><!-- BBCode auto-link end -->

kijk dan naar de foto met al die haken, het
is dan van de onderste rij, de tweede van
rechts!

groetjes Benny
Hugo Bovenmars

20-08-2003 17:34

Ramon,

Ik zou niet snel van haak veranderen wanneer je 'opeens' last krijgt van losschieters, wat volgens mij een teken is dat het aasgedrag veranderd is.

Uit 1 van je andere postings kan ik concluderen dat de vis behoorlijk op je aas zit (veel gevoerd dus veel vertrouwen), daar komt bij dat je erg verspreid voert.

Wat ik wil zeggen is dat het lijkt alsof je het aasgedrag van de vis positief hebt beinvloed. Vissend op een zeer verspreide/uitgestrekte voerplek met een 'lopend aas' vraagt gewoon om een iets langere onderlijn.....lijkt me.

Wat denk je dr van!

groeten, Hugo
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-08-2003 17:52

Hugo,

Klopt inderdaad op een verspreide voerplaats
zal ik ook m'n onderlijn wat langer maken! De
vis moet namelijk nu een stukje verder zwem-
men naar een volgende stukje aas! En als de
vis goed op het aas zit is een wat langere
onderlijn een voordeel, omdat door de gretig-
heid bij een korte onderlijn de haak weleens
buiten de bek wil prikken! Bij karpers die
voorzichtig azen is dat natuurlijk anders! Het hangt natuurlijk ook af van het type haak.

groetjes Benny
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

23-08-2003 00:40

Benny,

Kun je al je beweringen en kennis ook onderbouwen met ervaring? Ik heb het idee dat je wil laten weten dat je alles zo'n beetje op karpergebied schijnt te weten. Ook merk ik in de lijn van je berichten en de inhoud ervan dat het niet enkel om je eigen wetenschap gaat, maar meer om het geloof in de overtuigingen van anderen. Je kunt best veel weten, dat betwijfel ik ook niet, ik ken je immers niet. Maar ik weet wel hoeveel tijd er gaat zitten in het testen van bepaalde zaken, vooral omdat er gevangen dient te worden. En dan gelden er elders weer andere waarheden, waardoor je (in mijn ogen) niet het recht kunt nemen om dingen te veralgemenen als je er zelf niet genoeg ervaring mee hebt.

Oh ja, zou je me ook kunnen uitleggen waarom je bij inline lood de onderlijn langer moet nemen (weer een veralgemening die je wat mij betreft mag afvoeren, ik heb namelijk een betere ervaring met het tegenovergestelde) en wat het verschil is tussen 120 gram wartel en 120 gram inline, terwijl er meestal een constante hoge druk op de lijn wordt uitgeoefend? Daarbij hebben mijn hoofdlijnen genoeg rek om de nodige klappen op te vangen, waardoor de druk blijft.

Ik wacht op reactie. Gr Ramon
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-08-2003 02:20

Ik ben absoluut geen proffesor! :smile:
Maar ik ga uit van m'n eigen ervaring, ie-
mand anders kan b.v. wel goed met grote ha-
ken vangen, maar ik ga uit van m'n eigen er-
varing! Je moet gewoon zo vissen zoals jezelf
wilt!
Wat tijd betreft in bepaalde zaken, ik weet
wel toen ik in het begin wel met grote haken
viste ik de ene na de andere losschieter
kreeg, toen zag ik een keer een video van
Visvisie met Dick Alberts, waar Rens Kaan het
over kleine haken had en vanaf die tijd vis ik alleen nog maar met kleine haken en met
succes!
En wat de inhoud van m'n berichten betreft,
dat is puur m'n eigen ervaring en die van m'n
maten! En tja........sommige dingen zijn al
jaren bekend!
Wat het inline lood verhaal betreft, gebruik
dan de link die ik hier boven ergens heb ge-
plaatst! Scheeld mij weer een hoop type werk.
:smile:
En ja je kunt van elkaar leren!

groetjes Benny

_________________
listening to the wind of change

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Benny van de Werfhorst op 2003-08-23 02:21 ]</font>