trek hoofdlijn stuk.....vaag....


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-07-2015 18:34

grinner knot en al uw problemen zijn over. Tevens zeer kort af te knippen wat de visveiligheid verbeterd bij het gebruik van bijv het hit n run systeem van PB
robertino smith

11-07-2015 22:12

Idem, 2x door het lusje van de leader!

Groet.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-07-2015 02:52

Jannet, Over je gevlochten leader lussen vraag: Er zijn ook lus loze opties te gebruiken bij leader systemen. De naaldknoop, ook behandeld op CB.

http://www.abc-sportvissen.be/images/im ... dknoop.jpg

En ook de grinner knot valt volgens mij met naald door de kern van de leader te gebruiken. Dacht Tom Dove op you tube dit hebben zien doen.

In mijn geval gaat het trouwens om gesplicde lusjes. Sowieso altijd aan de hoofdlijnkant (kom ik op terug)! Maar bij m'n eerste klosje 40lb gevlochten leader maakte ik ook een aantal maal snel en simpel de wartel en quick link, bestemd voor de onderlijn, vast met een dikke 3x grinner knoop van het leader materiaal. Daar schoof ik dan een conisch tailrubber over en trok dit vervolgens gedeeltelijk in de grootste doorgang (zwaarste kant) van een insertloos inline lood. Dat resulteert bij mij ook gewoon in; Schudden met de onderlijn en een hangend lood, en de wartel komt vrij uit het lood...

Wie trouwens ook verder niet bekend is met leaders, let aub even goed op!

Een dikke knoop van 40lb gevlochten leadermateriaal of iets dergelijks mag je nooit, maar dan ook echt nooit aan de hoofdlijn kant van de leader gebruiken om een lus te maken welke aan de hoofdlijn komt!!! Zo'n knoop is véél te grof om door een inline lood of loodclip te kunnen glijden! Dat geldt zo o.a. voor een 8 lus of driekamerknoop lus geknoopt van dik gevlochten leadermateriaal. Nooit, nooit op die manier gebruiken, want dat kan de vis z'n einde betekenen bij lijnbreuk!!!


Na 5 klosje splicen kwam ik trouwens op MP zeer betaalbaar kant en klare Solar thuisvlijt leaders tegen. Een Pool dacht ik, alle leaders precies op lengte van een meter, mooi kleine lusjes ver in de leader ge-spliced en inclusief quick linkje. Dacht 15 euro voor 10 stuks, misschien is dat wat voor je. Daar viel voor mij niet tegenop te kopen en nog zelf ervoor te gaan zitten.

M'n voorkeur bij donkere leaders en donkere bodem gaat trouwens uit naar Solar. Zand maakt me niet uit, en die heb ik van PV. De oude bruin witte van PV vis ik nog in troebel water en op moddermodems. De nieuwe vond ik wel beter qua kleur, maar was toch nog beter zichtbaar dan de donkere solar op de wateren waar ik vis. Daarom heb ik die PV nu met Solar weed effect bewerkt en gebruik deze in 'staande' situaties. Kort onder de kant, top omhoog, met een drijver, of al 'penvissend' met 'vast' lood en een Drennan pike float.

Wanneer ik over enkele jaren, want zo hard loop het momenteel met leaders niet bij me, weer nieuwe moet maken, dan zal ik waarschijnlijk wel de naaldknoop gaan toepassen. Die is ook zeker te combineren met een wartel/quick link en een 3 x grinnerknoop, en snel aan de waterkant gefikst. Sneller dan ik iig splice...


Hoezo moet je een lange lus maken dan? Beetje onnodig, als er een haakje doorpast of een wartel kan een leader er ook doorheen ;)
Bij mij gaat het inline lood met onderlijn en al door een 10 cm grote hoofdlijnlus heen. Levert ook geen probleem op. Een gemonteerde loodclip zonder lood vergt vervolgens een minder grote lus. De quick link gebruik ik eigenlijk vooral voor een 'verse' onderlijn, maar niet voor algeheel demonteren wanneer ik een stuk hoofdlijn ververs. En idd, een kale leader waar alles nog op moet komen is met een kleine Palomar lus zeker appeltje eitje.


Ik heb het ook vaak hoor als ik mn hoofdlijn rechtstreeks op het lusje van een leader knoop. Trek hem stuk voor stuk kapot. Heb toen maar een quick change swivel ertussem gedaan maar bovenstaande knoop is goed om te weten.
Edwin, komt je lood of clip nog vrij over die swivel bij eventuele lijnbreuk???


Rik koster schreef:Ik leg al 16 jaar de bloedknoop en heb er nog nooit 1 gebroken gehad.prima knoop hoor en een sterkere knoop is imo niet nodig. Meer druk kun je toch niet geven op een vis zijn bek en meer als 3 a 4 kilo trek je toch niet met je hengel.met je handen trek.je al.al.snel 15 kilo en als die houd.....
Ja, ik gebruik de bloedknoop ook al zo'n 25 jaar voor diverse toepassingen. Goede knoop, en sinds ik de dubbele variant tip las van Rini Groothuis en ging gebruiken had ik er nog minder issues mee. Maar de hoofdlijn bij de knoop krulde soms lelijk na het leggen ervan, en bij leader lussen moet ik echt opletten dat de dubbel doorgehaalde lijn goed naast elkaar ligt in het midden van de lus om glij problemen van de ge-splicede lus te voorkomen.

De bloedknoop kon iig me steeds minder bekoren en de Palomarknoop vroeg op deze punten naar mijn idee geen aandacht. Al snel vond ik 'm betrouwbaarder te leggen dan de dubbele bloedknoop bij gebruik van leaders, maar ook zeker bij dunnere lijnen tijdens o.a. het baarsvissen. Volgens de data was hij ook nog eens sterker, dus genoeg reden voor mezelf.

'Testen' van lijn doe ik trouwens niet op hoge druk met m'n handen. Hoogstens met de 'hand' de knoop even strak trekken. Ik heb jaren terug één keer met twee lijnen van 0.40mm in m'n handen touwtje getrokken met een kajuitboot. Dat overtuigde me wel dit nooit meer te doen haha :D ..! Nee, er wordt met de hengel vis gedrild, dus test ik gewoon vol op de hengel en zet daarmee reële maximale druk. Veelal meer druk dan ik bij de meeste situaties zal gebruiken.

Overigens brengt dikke lijn ook weer meer betrouwbaarheid met zich mee voor elke knoop, en uiteindelijk blijft een visser toch vasthouden in wat hem/haar persoonlijk kan bekoren :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).