Pop up rig


Plaats reactie
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

16-04-2015 09:02

Goedemorgen mannen

Na het uitproberen van de chod rig , zit deze rig me niet lekker en heb ik de hoop hierin opgegeven.
Slappe lijn waker slaat te hengel tegen de hengel loop naar de hengel toe en vis is eraf .

Nu was ik aan het uitproberen om met een kort rigje cm of 5 rechtstreeks vanaf inline lood te vissen

Nu ving ik op 1 nacht 1 karper 1 brasem en had ik 1 losser bijna meteen na het oppakken van de hengel

Dus opzich al een beter resultaat , maar toch een lossers na het op spanning brengen van de lijn

En de eerste karper die ik ving zat de haak al heel los onderin de lip

Misschien kunnen jullie een foutje vinden in deze rig , of zou een ander pop up rigje beter zijn

Gebruikte materialen

Soepel onderlijn materiaal

haakje 4 korda kaptor wide gape

Fox line aligner

ace pop up peg

14 mm pop up staat bijna tegen haakbocht aan

100 gram inline lood

alvast bedankt mvg
Frank van Schaik
Berichten: 70
Lid geworden op: 23-07-2013 08:13

16-04-2015 12:26

Probeer de onderlijn die Darrel Peck op de Korda masterclass vol.2 gebruikt eens. Is heel simpel te maken en heb er dit voorjaar tot nu toe het beste op gevangen.

Benodigdheden:

Coated onderlijn materiaal (korda n trap bijv)
Chod hook.
Loodhagel.

Succes!
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

16-04-2015 12:57

jep deze rig wordt door Darell beschreven in de nieuwste karper (april), waarin hij stap voor stap uitlegt hoe je de rig maakt...
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

17-04-2015 12:01

haak 4 met een 14mm popup? Met 14mm vis ik met haak 8. 16/18mm met haak 6.
Verder de line-aligner eraf, en een choddy haak gebruiken (oogje naar buiten ipv naar binnen).
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

20-04-2015 16:25

Bedankt voor de antwoorden alvast

@wouter

Ik heb inderdaad een grotere haak , is of kan dat nadelig zijn dan qua inhaken ?

En ik gebruik soepel onderlijn materiaal , is een chod haak hier ook geschikt voor ( ik dacht dat ze op mouth trap oid gebruikt werden )

Mvg
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

20-04-2015 16:57

Begin eens om die wide gape te vervangen voor een longshank. Op die longshank plaats jij een ringetje of mini swivel die gestopt wordt door een rubbertje, onder het haakoog plusminus 2á3 cm( ligt aan bodem) plaats je een loodje(liefst zwaar overloaded).

Groet, Peter

Ps plaatsing van het rubbertje even testen ( agressieve stand)
robertino smith

20-04-2015 17:00

Uhm, flexibel zou ik ook een aligner/ kort gebruiken met de pop up 14/ 15 mm, haakmaat 6 (super hook, rechte punt), hairtje afkomend vanaf de steel, hoogte haakpunt/ weerhaak dus voor de haakbocht lengte van 0.5 cm tussen haak & aas.

Groet.
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

20-04-2015 18:02

Alvast bedankt voor het meedenken :wink:

Ik zet er even een plaatje bij

AfbeeldingAfbeelding

@ robertino zit dit aardig in de richting met wat jij bedoeld , of zit ik er ver naast ( dit is in ieder geval het rigje waar ik het verhaal mee gestart ben )

@ peter jou rig is me duidelijk zal van de week eens naar de hengelsportzaak gaan , en dit eens gaan uitproberen de volgende sessie

Mvg
robertino smith

20-04-2015 18:25

Jup, ik doe alleen ipv. rubbertje op de haaksteel een knotless door gewikkeld hoogte haakpunt/ weerhaak. Ook langer flexibel onderlijn materiaal, uit gelood, afhankelijk van de bodem gesteldheid.

Groet.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

20-04-2015 19:06

Google eens op de hinged stiff rig.
Combinatie van beide systemen en kan je strak vissen.
Whitty pool kan ook strak gevist worden.
Deze winter goed op gevangen haak 6 met popup van 12mm,zo goed als elke aanbeet verzilverd.
Ben geen fan van gewone popup rig.
Ieder zijn voorkeur.
Veel succes
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
robertino smith

20-04-2015 19:37

Peter Matheesen schreef:Ben geen fan van gewone popup rig.


Volkomen mee eens, Whitty, gisteren nog goed voor 2 vangsten en dan hebben wij ook nog de choddy! Voor pop up hebben deze 2 rigs toch echt de voorkeur.

image-2015-04-20 (1).jpg
(65.99 KiB) 3522 keer gedownload


Groet.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

20-04-2015 19:47

nice 8) 8) 8)
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

20-04-2015 20:10

Ter verduidelijking, de ring of mini swivel kan vrijlopen op de haaksteel dus geen fixatie. De pop-up balanceerd dus in het water tegen het rubbertje(stoppertje).

Groet, Peter

Ps je onderlijn direct op je bonk lood laten liften is geen aanrader Jimmy, de pop-up moet wel het bekkie ingezogen kunnen worden toch!!!
robertino smith

20-04-2015 21:35

Uhm, anno 2013 op de markt!!! Waarom nog een ringetje of micro swivel? Geen tand flos/ hairtje, knoopje/ boilie stop nodig oid, check

695.jpg
(18.77 KiB) 3470 keer gedownload


Inclusief stoppertje (mijne Soul transparant, maar ook Gardner weed/ mud) zelfde specificaties als hierboven beschreven!

Groet.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

20-04-2015 21:43

Een ring en micro swivel kan je voor meerdere doeleinden gebruiken en zo'n geil stukje ijzerdraad met schroefdraad niet.

Groet, Peter

Ps ben nou eenmaal economisch ingesteld :wink:
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

21-04-2015 08:47

Wat is jullie ervaring met de multi rig?
Heb deze laatst ook geknoopt maar nog niet ingezet.
Kansloos gezeik!
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

21-04-2015 08:53

Goedemorgen

Alvast weer heel erg bedankt voor het meedenken

@ peter van loo dat is duidelijk , ik kan het dus beter niet rechtstreeks van het lood vissen ( dus deze rig kan rechtstreeks de prullemand in )


@ robertino en peter matheesen de chod is het op de 1 of andere manier niet voor helaas , ik heb er veel over gelezen hier maar ik krijg het niet goed werkend ( kan zeer zeker aan mijn knopend vermogen liggen)

Dus dan liever iets simpeler houden voor mijzelf ( wetende dat pop ups hier op het water wel goed opgenomen worden , alleen het haken lukt mij niet goed) dan kies ik liever voor een whitty pool rig en de rig van peter van loo om dit eens uit te proberen.

Voor de whitty pool kan ik daar gewoon gebruik van maken van een kant en klaar krimpous bij wijze van fox pb ?

Wat zou de lengte ongeveer zijn van de whitty pool rig ( of kan ik gewoon dezelfde lengte als me andere rigs aanhouden )

Word deze geknoopt met soepel , of stripbaar materiaal ?

Alvast weer heel erg bedankt

Mvg
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

21-04-2015 11:02

Zelf net even gezocht op de rig , en kan eigenlijk wat antwoorden voor mezelf beantwoorden

Lengte rig maakt waarschijnlijk niet veel uit

Kan met soepel en stripbaar materiaal geknoopt worden

Zit alleen met de vraag voor deze rig de 1 gebruikt een curved shank haak en de ander een wide gape , zit hier winst te behalen door 1 van deze verschillende haken te pakken

Alvast weer bedankt

Mvg
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

21-04-2015 11:12

ik gebruik liever een wide-gape met recht punt hier voor. Prikt nog steeds lekker snel en pakt met kleine formaten voldoende houvast.

Gr Bas

Oja; die kant en klare aligners werken er prima voor.
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

22-04-2015 07:23

jimmy van het riet schreef:Goedemorgen

Alvast weer heel erg bedankt voor het meedenken

@ peter van loo dat is duidelijk , ik kan het dus beter niet rechtstreeks van het lood vissen ( dus deze rig kan rechtstreeks de prullemand in )


@ robertino en peter matheesen de chod is het op de 1 of andere manier niet voor helaas , ik heb er veel over gelezen hier maar ik krijg het niet goed werkend ( kan zeer zeker aan mijn knopend vermogen liggen)

Dus dan liever iets simpeler houden voor mijzelf ( wetende dat pop ups hier op het water wel goed opgenomen worden , alleen het haken lukt mij niet goed) dan kies ik liever voor een whitty pool rig en de rig van peter van loo om dit eens uit te proberen.

Voor de whitty pool kan ik daar gewoon gebruik van maken van een kant en klaar krimpous bij wijze van fox pb ?

Wat zou de lengte ongeveer zijn van de whitty pool rig ( of kan ik gewoon dezelfde lengte als me andere rigs aanhouden )

Word deze geknoopt met soepel , of stripbaar materiaal ?

Alvast weer heel erg bedankt

Mvg


Heb deze rig zowel soepel als combi gebruikt en geen verschil gemerkt.
Gebruik zelf ook liever een gardner wide gape talon of solar 101 vanwege het feit dat ik deze inzet in de buurt van obstakels en soms moet blokken,dit wil ik niet doen met een curve shank.
Je kan dit idd het makkelijkste doen met kant en klare whitty aligner,ik gebruik die van taska en ze hebben ook nog een tungsten versie voor popups die meer drijfvermogen hebben,niks moeilijk aan te knopen en werkt perfect.Lengte rig +- 20cm bij mij.
Veel succes.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

23-04-2015 08:54

Ik heb juist wel verschil gemerkt in het gebruikte materiaal!

Met een stijf onderlijn materiaal zoals fluor carbon of een stijve stripbare onderlijn vang ik meer vis. Ik denk dat de kracht zit in het feit dat die beter gestrekt ligt en dus sneller prikt! vis zuigt hem op en door de bocht draait die meteen in zijn lip!


Een tip, Korda Underwater 8 zetten ze hem in. DVD 2 op het einde, daar zie je hoe de hing stiff rig werkt
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

01-05-2015 10:44

Goedemorgen iedereen alvast weer erg bedankt voor de antwoorden

Sorry dat het even duurde voordat ik geantwoord heb , ben afgelopen dagen ziek geweest , maar heb gisteren toch even wat materialen aangeschafd.

We hebben hier helaas geen schroef dingetjes liggen voor de pop ups dus ik heb dit ietsje anders gedaan

heb voor de whity pool een korda wide gape maatje 6 gebruikt

en voor de bananenrig een korda curv shank ook maatje 6 ( misschien fout had dit van carpfeeling )

gebruik ze in combinatie met 15 mm pop ups

bij deze even foto''s van de rigjes

Afbeelding
Afbeelding

Zit ik zo een beetje in de richting ( misschien morgen even uitproberen)

Mvg
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

02-05-2015 23:00

Ziet er goed uit! alleen bij de whity en dan de rechter, probeer hem ff te krijgen zoals de eerste. Verder geen opmerkingen :lol:
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Plaats reactie