Hoe herkent een karper onze rigs?


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-03-2015 03:40

Dat ie het kan lijkt me duidelijk. Ok. je kan met je manier van voeren nog wel het één en ander bereiken, maar dat werkt volgens mij op veel wateren ook niet echt meer.
Hangt natuurlijk ook nog eens van meerdere factoren af, waarvan de grootte van het bestand (afgezet tegen het natuurlijk voedselaanbod) m.i. de belangrijkste factor is, zeg maar concurrentie.

Je hoort hier in het noorden (Friesland, Groningen, Drenthe), toch wel een beetje dezelfde verhalen, de vangsten worden steeds minder. In ieder geval op de kanalen.
Mogelijk is idd. dat de oude bestanden grotendeels zijn gedecimeerd en dat we als karpervissers dus niet zonder uitzettingen kunnen.
Wat daar voor pleit is, dat er al veel SKP vissen worden gevangen. Punt is, zijn die over tien jaar ook nog zo gemakkelijk te vangen?

Beesten kunnen natuurlijk ook leren. Tegenwoordig wordt er erg veel op karper gevist en veel vissen zijn misschien (zelfs op groot water) al meerdere keren gehaakt. Iets wat je, denk ik niet kunt uitsluiten. Zelfs op de grote rivieren worden vissen gedubbeld.
Bijna iedereen vist met boilies, dus een vis herkent die als een gemakkelijk verkrijgbare voedselbron, maar aan de andere kant betekent het ook gevaar!
Is het een dilemma voor de karper, volgens mij niet. Waarom niet? Omdat ie het verschil kan leren herkennen, tussen de vrij liggende bollen en je haakaas.
Natuurlijk worden er nog steeds zeer veel vissen gevangen (veel meer vissers), maar dat het karpervissen moeilijker is geworden dan dertig jaar geleden, lijkt mij duidelijk.
Daarnaast zijn er ook nog eens domme en slimme vissen.

Volgens mij is er niemand, die weet hoe een karper onze rigs herkent.
Ok. overdag zal ie op sommige wateren het verschil kunnen zien en dat verklaart mogelijk waarom je daar alleen in het donker vangt.

Je lood, je onderlijn, je haak, of is het misschien toch je bol?

Wie het weet, mag het zeggen.

Ga nou pleite, want mijn kabouter moet nog even plassen en poepen.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-03-2015 08:53

Hilco, je zet het onder de topic naam Rig herkenning..
Ik vraag me af of dit daadwerkelijk zo is ? Heb ik het puur over zicht, soortelijk gewicht /gedrag haakaas buiten beschouwing gelaten ! Kleurherkenning is een bewezen feit, maar
wat weten wij feitelijk over het zicht van een karper? (ik niet zoveel, zeg ik er gelijk bij)
Ik denk mede afgaande op onderwaterbeelden, dat het vooral gaat om de hoofdlijn en het
voerpatroon waardoor een vis al "op scherp" gaat. Dat er minder gevangen wordt komt mede
door het tumult op de kant(bij een groot deel van de vissers), lijnen, voerpatroon met of zonder
voorvoeren.

Wij vinden het druk worden hier aan de waterkant, maar wat te denken van de Engelse wateren?
Ook daar blijven vissen gevangen worden. Nieuwe vissen komen eerder op de kant, althans voor
een periode i.i.g , zoals je al aangaf. Dit zal idd gaan minderen, ik weet nu al voorbeelden
van skp-tjes die met de oude locals meezwemmen en al geleerd hebben. Of dit met zicht/righerkenning te maken heeft ?

Water wordt steeds meer helder, en dat is niet in ons voordeel. De mindere vangsten zijn ook hierdoor
gedeeltelijk verklaarbaar . Voorbeeld: Op ons kanaal wist ik veel penstekken waar gewoon overdag
vis te vangen was(wat normaal lastig was). Kijk ik nu naar dezelfde stekken, kan ik de bodem zien.
er komt bijna geen vis meer... (betekend dus ook dat ze ergens anders zijn WS :wink: )

Kijkend naar onze Engelse collega,s ( niet zelden goede vangers) zal een deel van de oplossing
leggen in : Mobiel zijn... en .."watersense"
Ik blijf gewoon met dezelfde rigjes aan de gang tot de 1e onzichtbare rigjes op de markt
verschijnen :wink: Deze zullen we echter nooit zien 8) :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

04-03-2015 18:03

ik ben een tijd lang erg succesvol geweest door heel licht en klein te vissen.

Dit hield in dat de onderlijn bestond uit zeer transparant materiaal in een behoorlijke dunne diameter, in combinatie met een hair van dun garen vrij lang 1,5 tot 2 cm of 8/00 dyneema, haakje 10 of 8 fox serie 1.
Maar wel met minimaal 100 gram lood. met een shocker 10 cm achter het lood.

De meeste aanbeten tekenden zich als volgt af, ik gebruikte lichte wakers ( die oranje van albatros) die 20 cm onder blank hingen. Eerst kwam er vaak een enkele piep gevolgd door een wakker die rustig 10 cm opliep, om vervolgens als een gek te bolten.
Na mijn idee zwom de vis rustig van aasje naar aasje zonder daarbij echt te vernemen dat er iets mis was.
Belangrijk is wel dat je beneden de 25/00 blijft je onderlijn
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-03-2015 02:55

Fred, ik heb het inderdaad over rig herkenning, en dan heb ik het niet over zicht. Ok. op sommige heldere wateren en overdag zal ie een rig kunnen herkennen, zoals b.v. op een schone zandbodem.

Gaat mij om het uitspugen van je haakaas, zonder dat je onderlijn gestrekt is. Dat is denk ik tegenwoordig meestal geen reflex, maar een reactie. M.a.w. een karper weet dat er iets niet klopt en omdat ie sneller is dan de meeste rigs, hebben wij het nakijken. Geluk speelt een steeds grotere rol? Volgens mij wel, ligt je onderlijn bijna gestrekt (zeg maar op scherp) en de vis komt ook nog eens van de juiste kant aanzwemmen dan is ie de klos.
In (volgens mij Korda 7,heb die een keer gedownload) proberen ze dat ook te bereiken met een stiff rig. Natuurlijk werkt het, maar in veel gevallen ook niet natuurlijk.

Dus hoe herkent een karper onze rigs? In principe zijn er niet zoveel variabelen. We hebben een onderlijn, een bol en een haak. Hij zal je onderlijn ook wel eens strak zwemmen op je lood, maar dan nog kan ie in veel gevallen de hele handel weer uitspugen. Je ziet zelfs op sommige beelden het lood verschuiven.
Simpel gezegd veel van onze rigs zijn tegenwoordig veel te langzaam. Herinner me nog de tachtiger jaren, visten we met een strakke hoofdlijn (lijnclips), zag je de lijn strak lopen en dat betekende bijna altijd een fluiter. Zo werkt het nu niet meer natuurlijk.

Denk dat een karper in ieder geval je onderlijn en je haak kan leren herkennen, b.v. als die zijn bek (onderlip) raken en dan gaat ie spugen natuurlijk! En vissen wij vaak achter het net.
Je haakaas zal mogelijk ook nog een rol kunnen spelen, omdat die zich nou eenmaal niet zo gedraagt als een vrij liggende bol.

Waarom werkt een chodrig zo goed? Omdat ie snel is.

(Voor)voeren speelt zeker een rol (en hoe je het doet), maar daar heb je m.i. wel een goede en voor de vis lekkere bol (of aas) voor nodig, simpelweg omdat je daar veel meer aasopnames op krijgt en blijft krijgen. Heel veel vissen spugen het aas ook uit omdat het afgekeurd is. Die nepaasjes b.v. gaan in de meeste gevallen zelfs niet eens naar binnen.

Zoals Henry ook al aangeeft, heel licht en heel klein kan dus ook werken.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

29-03-2015 22:42

Hoi Hilco,
Ik heb karpers in m,n vijver en daar zit 1 hele grote spiegel bij. Hij heeft altijd honger en is de baas.
De kleine eten als de grote klaar is!
Ik heb leren observeren bij het voeren in de loop van de jaren.
Voer altijd kleine pellets. Maar vaak gooi ik er 15, 20 en 30 cm bollen in. Ze worden altijd gepakt, maar evenzo vele keren weer uitgespuugd. Maar altijd eerst de kleine.
Heel vaak dus, pakken en spugen. Eerst maar de kleine aas deeltjes. Ik geef ze van alles te eten. Brood, mais, aardappels,erwten,macaroni, spaghetti, pizza enz. Maar ze blijven nieuwsgierig naar wat er in het water valt.
Zou dat ook zo in de natuur zijn?En verandert dat gedrag in afgesloten water en vaak aan de haak?
Soms denk ik: het lijkt wel of sommige karpervissers regelmatig gesprekken hebben met onze vrinden
de karpers
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-03-2015 02:03

Aaron Fresco schreef:Hoi Hilco,
Ik heb karpers in m,n vijver en daar zit 1 hele grote spiegel bij. Hij heeft altijd honger en is de baas.
De kleine eten als de grote klaar is!
Ik heb leren observeren bij het voeren in de loop van de jaren.
Voer altijd kleine pellets. Maar vaak gooi ik er 15, 20 en 30 cm bollen in. Ze worden altijd gepakt, maar evenzo vele keren weer uitgespuugd. Maar altijd eerst de kleine.
Heel vaak dus, pakken en spugen. Eerst maar de kleine aas deeltjes. Ik geef ze van alles te eten. Brood, mais, aardappels,erwten,macaroni, spaghetti, pizza enz. Maar ze blijven nieuwsgierig naar wat er in het water valt.
Zou dat ook zo in de natuur zijn?En verandert dat gedrag in afgesloten water en vaak aan de haak?
Soms denk ik: het lijkt wel of sommige karpervissers regelmatig gesprekken hebben met onze vrinden
de karpers
Mvgr. Aaron


Aaron,

Nice,

Natuurlijk is de spiegel de baas. Hij is tenslotte de grootste.
Individuele karpers hebben zelfs een verschillende persoonlijkheid. Je hebt b.v. brutale en schuwe vissen.

Dat aanzuigen en spugen is een reflex en dat is ook zo in de natuur, is gewoon testen. Bij jouw vijver gebeurt dat misschien vooral op zicht, maar in het vrije water is dat meer een kwestie van chemoreactie.

Natuurlijk verandert het gedrag, dat beest wil natuurlijk liever niet gehaakt worden.
Gaat ie je rig testen en de één is wat slimmer dan de andere en wordt bijna nooit gehaakt.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

30-03-2015 03:06

Hilco Meijer schreef:Natuurlijk is de spiegel de baas. Hij is tenslotte de grootste.

Mijn zus had een deense dog, de grootste die je je kunt voorstellen, ik had een jack russel.
Jack was de baas.

Hilco Meijer schreef:Dat aanzuigen en spugen is een reflex en dat is ook zo in de natuur, is gewoon testen. Bij jouw vijver gebeurt dat misschien vooral op zicht, maar in het vrije water is dat meer een kwestie van chemoreactie.

Hoe moet ik me dat voorstellen, de haak of de onderlijn veroorzaakt een chemische reactie waardoor de karper de boel weer uitspuugt ?
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

30-03-2015 11:54

Op zich kun je best veel leren van een eigen koivijver, maar ga het nou niet teveel vergelijken met een water waar je vist. Ik heb zelf ook een grote koivijver. Die vissen reageren zo anders, nooit gehaakt en kennen geen gevaar..... eten bijna alles. Is hetzelfde met een aquarium ook bijna niet te vergelijken......
Groetjes Ron
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

30-03-2015 14:16

Tuurlijk herkennen ze rigs..... die kijken ook gewoon Korda masterclass dvd etc.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

30-03-2015 18:55

Dat er de laatste jaren door veel karpervissers minder gevangen wordt is iets wat men steeds vaker hoort. En dan is de vraag: ‘komt dit door dressuur of door onderbezetting?”
In het geval van groot water blijft het gissen, terwijl voor cultuurwateren zo goed als zeker dressuur de oorzaak zal zijn. De vis heeft zijn lesje geleerd en is argwanend geworden.
Nu wordt altijd Engeland als voorbeeld genoemd waar de vissers – ondanks dat daar reeds vele decennia grote dressuur bestaat – nog steeds met regelmaat karpers vangen.

Ik denk dat we veel van de Engelse karpervissers kunnen leren, maar de situatie hier is niet helemaal vergelijkbaar met die van daar. Men vist daar voornamelijk op afgesloten wateren waar de karperbezetting meestal goed bekend is. Het zijn dan ook vaak carp-only waters, dus waar men geen of minder last heeft van ongewenste soorten. Het vissen met maden in de winter levert daar werkelijk karper op en ben je niet enkel de brasem aan het voeren.
Het zijn vaak gravelpits – grindafgravingen – met gully’s and bars. Een hoop rigs zijn daarop afgestemd en werken daar beter dan in andere situaties.

Zelf ben ik als kind met de vaste lat begonnen, vissend op alles wat wou bijten. Voorntjes en brasem was het voornamelijk wat ik op de plas en in de vaart ving. In een stadsvijver kon ik wel eens een zeelt of een paling met de worm vangen. Pas later toen ik met de familie op vakantie in Brabant was, kon ik karpers vangen in een karperput. Die zat echt barstensvol met karper(tjes).
Ik had een soort spinhengel en ging met de drijvende korst in de weer. Mijn oude oom zei nog: ‘de karper die je ziet, vang je niet’. Hij bleek ongelijk te hebben, want daar heb ik de kunst van het drijvend karperen geleerd. Mijn oom ving met zijn dobber niet zo veel, maar als hij er een had, was die toch opmerkelijk groter dan die ik aan de korst ving.

Wat ik probeer te zeggen is dit: om karpers te vangen moet je naar een water waar karpers zwemmen. Als kind ving ik ze niet in de plassen en vaarten (ik heb ze er later wel eens gezien). Ik moest ervoor naar de karperput. Later hoorde ik van tuinders die karpers in de polder vingen. Nog veel later wist ik die plekken ook te vinden. Ze kwamen er alleen rond de paaitijd en dat was jammer voor de rest van het seizoen.
Maar in feite hebben wij in Nederland veel meer water dan onze buren in het westen, en daarom gaat de vergelijking niet altijd op. Misschien dat daarom veel karpervissers hier steeds meer gaan pennen. Voor mij blijft de wens bestaan om karpers te vangen op groot water, maar de resultaten zijn de laatste jaren zo teleurstellend, dat ik steeds weer op cultuurwater terugkom. Omdat ik weer eens een kromme hengel in mijn handen wil voelen. En ergens vind het ook een uitdaging om dressuurkarper te vangen.

Op die wateren experimenteer ik graag met diverse systemen en aassoorten. Het valt me steeds weer op dat er door de meeste karpervissers stereotype gevist wordt. Natuurlijk, als men een goed vangend aas en rig heeft is verandering niet nodig, maar elke keer als een vis gevangen wordt, is hij een ervaring rijker. Toen de pop-up voor het eerst werd ingezet, werd er haast net zo goed gevangen als met de hair-rig in het begin. Nu is het een standaard rig geworden en scoort nog maar af en toe. Toch blijven er volkstammen mee vissen zonder eens een ander systeem te proberen. Pas als een of andere Nederlandse bekende karpervisser een stuk van een Engelse visser vertaalt, zal men misschien eens een andere lijnopzet proberen. Zijn die Engelsen dan toch slimmer en vindingrijker dan wij? Ik denk van wel. Het zijn natuurlijk perfectionisten in alles wat ze doen. Of dit nu muziek, tuinnieren, techniek, kunst of hengelsport is, maakt niet uit. Terwijl wij nog van alles verzinnen om ons haakaas gewichtloos te maken, zijn zij al bezig om de haak zelf gewichtloos te maken. Er zijn zoveel rigs en methoden waarvan ik hier op het forum nog nooit gehoord heb. De dark-side rig, greedy pig rig, beachcaster rig, swimmer rig. Waarom vissen daar steeds meer vissers met de top omhoog (icm slappe lijn en flying chod of dark side) zoals ene Uncle Jim heeft ontwikkeld? Er valt naar mijn idee nog een hoop in te halen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

31-03-2015 01:21

Hilco Meijer schreef:Dat aanzuigen en spugen is een reflex en dat is ook zo in de natuur, is gewoon testen. Bij jouw vijver gebeurt dat misschien vooral op zicht, maar in het vrije water is dat meer een kwestie van chemoreactie.

Hoe moet ik me dat voorstellen, de haak of de onderlijn veroorzaakt een chemische reactie waardoor de karper de boel weer uitspuugt ?[/quote]

Bert, je haalt de dingen alweer door elkaar.
We hadden het over eten en niet over een haak of onderlijn. Misschien kwam het wat onduidelijk over en ik bedoelde natuurlijk chemo-receptie.

Het topic zelf gaat idd. over het uitspugen van je rig, oftewel hoe herkent een karper onze rigs.
Op genoeg wateren staan de vissen tegenwoordig op scherp, omdat ze daar al meerdere keren gehaakt zijn. Een karper heeft geen handjes, maar wel een heel krachtig ander wapen, n.l. zijn toeter.
Als ie het verschil kan leren herkennen, tussen een vrij liggende bol en een bol die aan een rig hangt, heeft ie veel minder kans om gehaakt te worden toch?
Zoals ik al zei, er zijn niet zoveel variabelen. Verander je iets en je hebt mogelijk een voordeel?
Voorbeeldje: i.p.v. een loodje, doe ik een stukje kurk op mijn onderlijn, waardoor het laatste deel van mijn onderlijn niet over zijn onderlip gaat, maar over zijn bovenlip.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

10-04-2015 12:11

Teruglopend aantal aanbeten wijt ik meer aan de toenemende hoeveelheid voer die in het water geplempt wordt, misschien in sommige situaties icm afnemende karperpopulaties.

De Engelse putjes worden nog harder bevist, maar de visbestanden zijn daar over het algemeen ook beter (naja meer). Meer voedselnijd staat gelijk aan makkelijker vissen vangen lijkt me.

Righerkenning...ik geloof er niet zo in :roll:. (dwz niet anders dan een karper ook andere oneetbare deeltjes in zijn bek herkend en uitspuugt.) Gewoon maar wat minder voeren op dergelijke putjes met zn allen?
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

10-04-2015 14:50

Aaron Fresco schreef:Hoi Hilco,
Ik heb karpers in m,n vijver en daar zit 1 hele grote spiegel bij. Hij heeft altijd honger en is de baas.
De kleine eten als de grote klaar is!
Ik heb leren observeren bij het voeren in de loop van de jaren.
Voer altijd kleine pellets. Maar vaak gooi ik er 15, 20 en 30 cm bollen in......
Mvgr. Aaron


Hoe groot is die spiegel dan als hij zulke bollen eet haha.

Maar hoe een karper een rig herkent,, door het grote rig boek van piet vogel uit zijn hoofd te leren.

Cheers.
Oja joh!!!
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

11-04-2015 16:36

Op een hoop putten hebben mensen ook vaste stekken die gebruikt worden, ik heb zelf het idee dat ze die stekken gaan vermijden (gevaar!)

Als ik buiten de stekken vis willen ze ook liever geen verse boilies, ze blijven vaak 2 tot 3 dagen liggen en dan zijn ze in eens weg.
Dit zou goed te maken kunnen hebben met het afwijkende PH getal van de net ingeworpen boilies (gevaar! ?)

Ik heb eind vorig jaar 1 keer getest en een emmer water meegenomen en de boilies daarin 3 dagen laten weken (2 keer per dag ververst)

Op die bollen ving ik overdag binnen anderhalf uur 3 karpers en de hengel met de vers uit de vriezer gehaalde bollen gebeurde helemaal niets.

Dit kan zwaar toevallig zijn en ik zal de zelfde test binnenkort eens herhalen als mijn vader ook mee gaat vissen.
Dan kunnen we ieder een voor geweekte en een verse boilie gebruiken en kijken wat er gebeurd.
Plaats reactie