Bodemversie chodrig


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-02-2015 01:44

Is die te maken of niet?

Volgens mij dus wel.
Heb afgelopen week heel wat rigs geknoopt, zoals gezegd het is winter en ik verveel me.

Ik leg hem even uit, want ik kan geen foto’s maken.

Haak maat 6 Gamakatsu super (eerlijk gezegd snap ik namelijk niks van dat oog naar buiten).
Op de onderkant van de haaksteel (vlak voor de bocht) een Domhoff knoop, vervolgens een lusje met je ringetje en daarna een knotless. 3 cm. Mouthtrap (25 lb) met aan het eind een lusje (achtknoop). Onderlijn N-trap (20 lb), bevestigd met een four turn grinner aan het lusje van de Mouthtrap, eerste cm. na het lusje gestript (scharnierpunt), vervolgens een overload van drie gram (bij een 15 mm. bol) en mogelijk is die nog te licht. De lengte van de onderlijn is overigens niet zo heel belangrijk. Je overload zet de vis buitenspel.

Het allerbelangrijkste is, dat je een hair moet gebruiken (aan je ringetje), dat is de truc!!!! En daarnaast je bol uitbalanceren, met b.v. een stukje kurk.
Ook de buiging van je chod speelt een rol, dat is eigenlijk een line aligner van 3 cm.
Ik ga hem eerst eens uittesten met een vrij schuivend loodsysteem, helikopter zou ook kunnen.

Is natuurlijk vooral allemaal theorie, mogelijk zie ik iets over het hoofd en werkt het totaal niet in de praktijk.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-02-2015 01:56

Nog even een aanvulling.
Zou liever een nog wat kleinere haak gebruiken, maar dat 25 lb Mouthtrap is dik spul en dat krijg ik bij een kleinere haak met geen mogelijkheid twee keer door het haakoog!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-02-2015 03:03

Hoppa en we hebben er een barbapapa bij!!

Groet, Peter

ps mouthtrap door het oog, dan ff in kokend water en dan terug halen. Gaat je lukken!!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-02-2015 03:30

Ben je familie van Bruce Willis of zo?

Ps. iets met oneliners.

Het lijkt heel wat en dus krijg je ook nog wel eens een bedankje.
Sec bekeken, stelt het helemaal niks voor natuurlijk!

Is gewoon egotrippen, misschien moet je maar eens in de spiegel kijken.
Je bent nooit te oud om te leren toch?
robertino smith

27-02-2015 13:21

Hmmm, dus met andere woorden een stiff rig D met daaraan sneeuwmannetje, helikopter gevist :-? . Mss. plaatje bij plakken om het beter te begrijpen!!! Aangezien je je verveelt.

Groet.
robertino smith

27-02-2015 13:54

FF voor de goeie orde, zie totaal het nut niet in van dat scharnierpunt, flexibele hair op het ringetje is genoeg voor de sneeuwman presentatie (haak zal met shot on te hook gelijk naar de onderlip kantelen :wink: ). N- trap is coated, vandaar de opmerking stiff rig. Dus plaatje als bijlage, ben altijd nieuwsgierig!

Groet.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-02-2015 20:26

Mijn eerste poging om een foto te plaatsen.
Bijlagen
IMG_3.jpg
(115.89 KiB) 4239 keer gedownload
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

27-02-2015 20:36

Sorry, maar is niet meer en hinged, of combi rig?
Maar ga er vanuit dat het werkt.
Je kunt hem idd korter vissen, met de huidige watertemp en wanneer je compact voert.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-02-2015 20:46

Ziet er prima uit. vraag me wel af waarom onder de noemer 'chodrig"?
feitelijk gewoon een reverse combi rig.
Gaat op zeker werken, al kost het wat vertrouwen met zo,n lompe sinker.
Oog naar buiten maakt je gabe iets ruimer , en voorkomt dat de haak echt
haaks op je mouthtrap gaat staan. Tenzij je dat juist wil ?
Heb m,n 25 lbs weggeflikkerd, 15 lbs bijna net zo stijf, maar wel 2x als moet

P.s Waarom eerst een lusje aan je mouthtrap? Gaat zo naar mijn idee eerder "snijden"
Levert ook weer onnodig een extra knoop op, en Filament staat al niet bekend als
knoopkrachtig. Kan zijn dat ik wat over het hoofd zie?
Ach man..Ga toch vissen !!
robertino smith

27-02-2015 21:00

Hilco, het aangeboden aasje, is dat sneeuwman of pop up? Denk namelijk dat sneeuwman gevist de flexibele hair al genoeg is om de haak te zetten, ook al zou je je onderlijn van volledig mouthtrap maken of N- trap dus zonder scharnier (eventueel shot on the hook). Zoals je onderlijn nu is zou ik hem alsnog als pop up aanbieden met iets kortere hair.

Groet.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-02-2015 00:53

What’s in a name, rig is eigenlijk een variatie op de bananenrig van Roger Fijen.

De boilie wordt net zinkend uitgebalanceerd. Op de foto zit een stukje kurk op de bol. In de praktijk wil ik dat in de bol drukken. De hair moet soepel zijn en minimaal zo lang, dat ie achter je haakbocht zit. Dit zorgt er voor dat je bol bij het aanzuigen of strekken geen of weinig invloed op de positie van je haak heeft (denk ik). Zoals ik al zei, de Mouthtrap is eigenlijk een hele lange line aligner en schermt je haakpunt af en hoe stugger het materiaal, des te beter. Dat lusje is idd. niet perse nodig en je zou b.v. ook een dubbele grinner kunnen gebruiken (de Albright heb ik zelf nog nooit gemaakt).
Die eerste cm. soepel zorgt er voor dat de rig 360 graden kan draaien en dus dat je haak in positie blijft.
De overload is het werkende deel van de rig, die zorgt ervoor (samen met je hair) dat je haak in de juiste positie de bek in gaat en remt tevens vanaf het begin de boel af. Als je bol en je haak in de bek van de vis zitten trekt de overload de boel weer naar buiten, want die is in verhouding veel zwaarder dan je uitgebalanceerde bol. Wat je natuurlijk hoopt te bereiken is, dat je haakpunt achter zijn lip blijft hangen. Als ie daar eenmaal zit, dan heeft de vis een probleem.
Als je een 20 mm. bol gebruikt zou ik de overload zwaarder maken, omdat een karper die met meer kracht aanzuigt. Een 20 mm. bol weegt ongeveer 5 gram, dus dan zou ik b.v. 6 gram lood gebruiken.
Je verlengde “d” en de lengte van je hair zorgen ervoor, dat als een vis je bol uitspuugt, die niet je haak meeneemt.
Wat betreft het deel voor je overload , de lengte daarvan maakt niet zoveel uit, je hoofdlood zorgt n.l. alleen voor het definitief zetten van de haak.

De wonderrig bestaat niet, maar als je op al die filmpjes ziet hoe vaak de hele handel weer naar buiten gaat en op het laatst alleen het haakaas nog op de bodem ligt, dan doen we m.i. toch wat fout.

Natuurlijk spelen veel meer factoren een rol, dat weet ik ook wel.

Zal eens een zakje van die chod haken kopen en bekijken of dat eventueel verschil maakt.
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

28-02-2015 01:30

Hey Hilco ik heb deze rig in het verleden wel eens gebruikt maar op een andere manier.
Ik gebruikte een dikke 35 mm boilie als contra gewicht en een klein 12 mm pop up als haak aas. de pop up kwam rechtstreeks van de dikke bol omhoog.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-03-2015 01:26

Hilco Meijer schreef:Ben je familie van Bruce Willis of zo?

Ps. iets met oneliners.

Het lijkt heel wat en dus krijg je ook nog wel eens een bedankje.
Sec bekeken, stelt het helemaal niks voor natuurlijk!

Is gewoon egotrippen, misschien moet je maar eens in de spiegel kijken.
Je bent nooit te oud om te leren toch?


Maar ik heb wel gelijk, ff in heet water en je krijgt hem terug door het oog. Heb ik geen lange teksten voor nodig!!!

Groet, Peter

Ps rigje zal best eens vis op de mat brengen maar overall is het een klote rig die je gebouwd hebt. Op alle fronten mankeert ercwel wat aan. Succes met testen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-03-2015 02:54

Hij wordt leuk, op deze reactie zat ik nou net te wachten.

Je hebt dus nog steeds niet in de spiegel gekeken, alweer een oneliner. Daar heb je patent op.

Kretologie, oftewel gebakken lucht, is dan de meest logische conclusie!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-03-2015 03:15

Keek net noch ff in de spiegel, ik riep "spiegeltje spiegeltje aan de wand wie bouwt de beste rigs van het land?" Waarop de spiegel riep, "Hilco niet"!! Dat geloof je toch niet??

Groet, Peter

ps Ik riep noch "wat mankeert er dan aan?" Alles riep tie!! Heel mn spiegel naar de klote Hilco, je wordt bedankt!!! Kan er niet meer inkijken nu!!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-03-2015 03:29

Je bent er alweer ingetrapt.

Game over!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-03-2015 03:39

Yep Alweer!! :P

Groet, Peter

ps rig testen en dan tunen, komt best goed. Met testen zul je je zeker niet vervelen!!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-03-2015 03:50

No hard feelings hoor!

Het board is natuurlijk ook een beetje een spel.

Ga morgen even penvissen en misschien neem ik ook nog een extra hengeltje mee.
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

01-03-2015 12:14

Ach Peter met zo,n beknopte visie ben ik benieuwd hoe ene gesprek met je vrouw er uit ziet .

Zal wel iets in deze trend zijn

Schat hoe was je dag op het werk

Peter: Geen idee zal zo in de spiegel kijken .
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

02-03-2015 02:18

Doe jij mee praten Henry, hummeltje ben je ook hé.

Groet, Peter

ps kom op, laten jullie het weer over rigs hebben!! Lees ik mee.
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

02-03-2015 13:27

Oke Peter, maar de versie die ik omschrijf met een dikke bol als contra gewicht werkt zeer dresuur doorbrekend
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-03-2015 02:19

Heb afgelopen week nog wat filmpjes bekeken.

Een heel opmerkelijk detail en ik had het nog nooit eerder gezien. Op één filmpje zie je een karper d.m.v. gulping in één keer zo’n vijf tot zes bollen naar binnen zuigen. Gulping gebruikt een vis toch alleen om een hele hap klein aas (b.v. hennep) naar binnen te werken? Nee dus, als je een hoopje bollen op een hele compacte plek hebt liggen (d.m.v. een solid bag b.v.), kan ie het ook met boilies.
En in het filmpje ging het idd. ook om een solid bag.
Hoeveel aanzuigkracht is daar wel niet voor nodig?
Volgens Rik kan een karper wel vier ounce (113 gram) aanzuigen, dat lijkt mij onmogelijk, maar één ounce haalt ie denk ik zeker. Hangt natuurlijk wel samen met de grootte van de vis en de gebruikte bol.

Denk dat weinig vissers een solid bag met alleen hele boilies gebruiken. Lijkt me in ieder geval dus wel iets voor de trukendoos, omdat ie weinig gevaar ziet. Nadeel is misschien een goede inhaking, dus daar zal je je rig op moeten aanpassen. De vis zwemt niet en ligt dus schuin in het water. Voordeel is volgens mij dat ie heel moeilijk die vijf of zes bollen die in zijn bek zitten weer kan uitspugen. Voelt ie iets wat niet klopt, zal ie denk ik bijna altijd omhoog komen en weg zwemmen.
Als ik het zelf zou proberen, zou ik overigens verder niet bijvoeren, maar wel identieke bollen gebruiken die een behoorlijk signaal afgeven (een geurpluim). Een stuk of tien b.v.
Doet me denken aan een geheimpje van Klaas (hij heeft het mij een keer verteld), 75 vissen op het Kempisch kanaal in drie maanden tijd, met slechts een paar kilo aas.

Bovenstaande is slechts een zijsprongetje, het gaat mij om de overload en de aanzuigkracht.
Drie gram zal dus waarschijnlijk zelfs te weinig zijn voor een 15 mm. bol van twee gram.
Dat een overload kan werken, lijkt mij overigens duidelijk (snelheid).

Overigens kan je op genoeg wateren nog heel goed uit de voeten met simpelere rigs, maar die beesten leren natuurlijk wel heel snel en ook nog eens van elkaar.

We moeten ons ook niet blind staren op die Britten. Linear Fisheries b.v., waar Korda 7 is opgenomen, bestaat uit meerdere meren. De big plated zwemt in een meer, waar slechts weinig vissers mogen vissen en daarnaast is dat beest overigens ook al tig keer gevangen!
Als je naar het bestand van de andere meren kijkt, dan ben je wel een hele slechte visser als je daar niks vangt.
Het is een z.g. day ticket complex, oftewel een ordinair betaalwater! En dat geldt voor de meeste Engelse karperwateren.
Ok. het zijn wel goede vissers, dat dan weer wel!
Verkopen kunnen ze ook nog eens heel goed.
Wij lopen nog wat achter, maar betaalwater is de trend en dat zie je in Nederland ook al gebeuren (Carplantis b.v.).
De (karper)visser wordt meer en meer consument.

De aanbieder voert je stek aan, roeit je rigs naar de juiste plek, drilt je vis en geeft jou dan de hengel. Even op de gevoelige plaat en daarna weer een nieuwe pot bier.

Mooie vakantie gehad?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-03-2015 08:25

Ik denk dat je de plank volledig misslaat als.je beweest dat ie meerdere boilies moeilijker kan uitspuwen. Hooguit bemerkt ie minder onraad. Geef mij dan maar een 25mm wafter met een tegengwicht van iets meer dan een 25mm bol ij de vorm van putty....lijkt me moeilijk inschatten namelijk of die vis op jou stek aast dmv gulping, of voorzichtig een voor een een knikker pakt
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-03-2015 09:45

Waarom pak je niet gewoon een chod rig hilco ?
Ik vang haast elke dag mijn vissen erop,de kracht ligt van een chod denk ik aan het agressieve inhakings vermogen.
Als de vis er maar aan proeft hangt die,bij jouw rig zou het wel eens mis kunnen gaan als de vis vanaf een andere kant je aas opnemen wilt,zeker door het stijve gedeelte !
Mocht je deze rig willen gebruiken had ik die lus weg gehaald,en een deftige grinner knot gemaakt.
Over de grinner knot een knijp loodje met daarover heen een flinke putty laag.
En last but least een pop up zodaat die gaat staan dansen op je loodhagel.zodoende kan de vis van elke kant je haak aas opzuigen en staat te haak altijd in juiste positie.
Als ik dat filmpje kan vinden zal ik hem even plaatsen.
Het gaat in ieder geval om een korda underwater serie.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-03-2015 00:25

Martijn, natuurlijk is het moeilijk in te schatten hoe de vis op mijn stek aast. Daarnaast zeg ik ook niet dat ik op deze manier ga vissen. Leek me gewoon een leuk idee. Een 25 mm. bol overigens, zal ie m.i. altijd d.m.v. particulate intake aanzuigen. Simpelweg, door zijn massa en weerstand en je overload zal dan zo’n 10 gram moeten zijn.
Dat ie meerdere bollen moeilijker kan uitspugen, daar geloof ik wel in. Kijk maar eens naar de filmpjes, dat gebeurt met veel minder kracht dan het aanzuigen.
Als ik het al eens zou proberen, dan in ieder geval met hele kleine bollen. Dat het potentie heeft lijkt me niet onmogelijk.

Rik, waarom geen gewone chod? Vooral om de uitdaging, omdat een bodemversie niet zou werken. Daarnaast is je haakaas precies hetzelfde als je gevoerde bollen. Met een chod wordt volgens mij (door de meeste vissers) toch voornamelijk single hook gevist.
De kracht van de chod is denk ik vooral ook de snelheid, de vis heeft onvoldoende tijd om je bol uit te spugen. Kan je dat ook met rig die op de bodem ligt bereiken, dan zal dat je vangstkansen vergroten.

Vis jij trouwens met of zonder leadcore?
Heb vanmiddag een potje Mainline fluoro pop-ups gekocht (New grange pink & white 14 mm.).
Met alleen de wartel stijgt je bol naar de oppervlakte, met een stuk leadcore van een meter staat ie prachtig! En ik gebruik liever geen putty op de wartel.