Hulp met rigs.


Plaats reactie
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

28-04-2014 17:00

Hallo,

Ik wou even jullie meningen over hoe mijn rigs zijn geknoopt...

De rigs op onderstaande fotos gebruik ik meestal, in verschillende lengtes... Nu ben ik niet zeker over de inhaking ervan, omdat ik veel lossers krijg... En bij lossers bedoel ik een aanbeet en dan niks meer.

De valse enkele piepjes wijd ik aan lijnzwemmers, want bij slappe lijnen heb ik hier precies geen last meer van.

Ik krijg geen echte goede runs meer... Al kan dit ook andere factoren hebben.
Ik vis op zachte bodem dus meestal kies ik voor iets langere onderlijnen... 18 tot 27 cm.

Van links naar rechts op de foto: kd rig, bottom bait met ringetje en wide gape, bottom bait met ringetje longshank, chod rig

Met de kd rig heb ik er al weten te verleiden, maar de laatste tijd precies niet meer (ligt misschien niet aan de rig) en heb wel last van lossers.

Met de bottom bait rigs vang ik enkel op de longshank versie

De chod rig heeft me nog niks opgeleverd...

Knoop ik mijn rigs verkeerd, zijn de lengtes mss niet ideaal of ligt het misschien ergens anders aan?

Je zou kunnen zeggen dat het aan het aas ligt, maar gebruik al een tijdje hetzelfde en soms als ik van rig verander krijg ik ineens een beet.

Afbeelding

Afbeelding
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

28-04-2014 17:20

In de paaitijd kunnen vissen ander (aas)gedrag vertonen.
Ik zie in de foto,s niets raars, rigs zien er goed uit.

Jouw "lossers " zijn denk ik lijnzwemmers, en zeker geen gehaakte vis
Oplossing gaf je al> slappe lijn :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

28-04-2014 17:29

Kleine verbeteringen zijn altijd mogelijk, maar ik zou het in dit geval niet in je rigs zoeken. Kijk hoe zacht de bodem daadwerkelijk is, misschien kunnen ze wat korter.
Bevis je altijd hetzelfde water? Misschien zijn er ergens harde plekken te vinden.
En zoals gezegd, we zitten in/naderen de paai, vissen gedragen zich anders nu.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

28-04-2014 17:37

Je rigs zien er niet verkeerd uit.
Zou ze alleen wat inkorten en met uitgebalanceerd aas vissen.
Bij het opzuigen het aas is dit zo licht dat het zeer vlot in de mond van de karper verdwijnt.
Zo uitbalanceren dat het gewicht van de haak je aas op de bodem houd maar wel zorgen dat de haak plat op de bodem ligt.Vis zelf meestal met halve boilie en halve popup,dat lukt perfect om uit te balanceren,weinig of geen lossers.(gelukkig maar).
Veel succes.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

28-04-2014 17:51

Ja heb de langste er uitgenomen... Maar denk dat 20 cm wel moet lukken... Ik ga volgende keer eens proberen met een katoenen draad te meten hoe diep daadwerkelijk...

Heb eens voor te testen een lood van 100 g gebruikt en dan krijg ik m er bij moeite uitgetrokken.
Een loodje van 60 tot 80 gaat wel goed, trek ik zonder te veel weerstand op sommige plekken er uit.
Dus dat is wel een goed gewicht volgens mij...

Ik zit op mn vast plekje omdat ik een goed zicht heb op de activiteit op het water en kort bij me enkele overhangende bomen.

Het nadeel van de bodem is de rotzooi die er ligt... Enorm veel takken en bladeren op de bodem, dus maak me soms zorgen over de presentatie van mn aas en rig.

Wel ja ik vind het gewoon raar omdat ik en mn schoonvader vorig jaar zelfde periode gemiddeld 8 tot 12 vissens soms vingen op korte sessies... En nu ik amper iets... Hij vangt wel nog vis maar ook minder...

Oh en mss nog iets... Op de vijver waar ik vis zitten veel kleinere karpers van zo een 5 tot 10 kg en een paar van 13 kg... Zijn hier misschien tips voor als ik mn rigs knoop? Want zo een kleinere bek zal misschien ook dingen uitmaken..

Wat je zegt over de valse piepjes... Bij slappe lijn is dit minder maar niet weg (vis met de lijn helemaal op de bodem) aan het bewegen van de draad en de piep denk ik wel dat het een losser is...
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

28-04-2014 17:53

Peter Matheesen schreef:Je rigs zien er niet verkeerd uit.
Zou ze alleen wat inkorten en met uitgebalanceerd aas vissen.
Bij het opzuigen het aas is dit zo licht dat het zeer vlot in de mond van de karper verdwijnt.
Zo uitbalanceren dat het gewicht van de haak je aas op de bodem houd maar wel zorgen dat de haak plat op de bodem ligt.Vis zelf meestal met halve boilie en halve popup,dat lukt perfect om uit te balanceren,weinig of geen lossers.(gelukkig maar).
Veel succes.


Heb snowman al geprobeerd, maar de laatste tijd zonder suc6... Misschien is het aas te groot voor de karpers waar ik op vis (18mm boilie, 15mm popup)

Een halve popup halve boilie heb ik nog niet geprobeerd
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

28-04-2014 18:21

Kevin christiaens schreef:
Heb snowman al geprobeerd, maar de laatste tijd zonder suc6... Misschien is het aas te groot voor de karpers waar ik op vis (18mm boilie, 15mm popup)

Een halve popup halve boilie heb ik nog niet geprobeerd


Probeer eens met een uitgebalanceerde 15mm,kunt ook gaatje boren in popup en dan op de hair een knijploodje om hetzelfde effect te bekomen,popup langs onder tot in het midden uitboren bv.Trukjes genoeg maar soms werkt een gewone boilie beter,t'is uitproberen maar je komt er wel,gewoon je gevoel volgen is meestal de oplossing.
By the way,snowman word hier ook niet veel meer op gevangen,dat kennen ze al veel te goed.
Veel succes.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

29-04-2014 00:05

Je kan ook nog naar je loodmontage kijken, misschien raak je ze kwijt met kopschudden. Probeer je lood eens minder of helemaal niet te fixeren.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

29-04-2014 05:39

Edwin van Gemeren schreef:Je kan ook nog naar je loodmontage kijken, misschien raak je ze kwijt met kopschudden. Probeer je lood eens minder of helemaal niet te fixeren.


Gebruik een shocker rig montage... Dus het lood loopt vrij over de lijn tot het stuitje...
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

29-04-2014 09:39

Probeer dan eens verschillende dingen,

ander aas (particles, tijgers etc)

Probeer eens andere montage (shocker, running rig, semi fixed, chod rig -> (let op wel goed uitvoeren)) Volgens mij mag je chod rigje ook wel iets meer krom staan. Zorg dat je haak horizontaal staat bij het presenteren van een chod, punt naar benden natuurlijk.

Probeer eens ander loodgewicht

Probeer eens verschillende lengtes hair en onderlijn.

Hierdoor kan je een hoop dingen zelf uitsluiten..

p.s. zorg dat je haak vlijm en vlijm scherp is. :D
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

29-04-2014 12:33

Jerome berken schreef:Probeer dan eens verschillende dingen,

ander aas (particles, tijgers etc)

Probeer eens andere montage (shocker, running rig, semi fixed, chod rig -> (let op wel goed uitvoeren)) Volgens mij mag je chod rigje ook wel iets meer krom staan. Zorg dat je haak horizontaal staat bij het presenteren van een chod, punt naar benden natuurlijk.

Probeer eens ander loodgewicht

Probeer eens verschillende lengtes hair en onderlijn.

Hierdoor kan je een hoop dingen zelf uitsluiten..

p.s. zorg dat je haak vlijm en vlijm scherp is. :D


Heb ik allemaal al geprobeerd... Maar nog niks:/

Ga eens proberen met een semi fixed wartel systeem aangezien ik op zachte bodem vis...
Ben nog niks wijzer geworden door dingen uit te proberen...

Vind het gewoon raar... Vorig jaar vistte ik zo simpel als maar kon...
Simpele hair rig niet gemeten gewoon op het oog... Inline op de hoofdlijn met stuitje en gooien maar...

Het lijkt alsof sinds ik probeer mn opstellingen beter te camoufleren of met andere rigs werken voor een zekerder resultaat, ik niks meer vang...

Maar das toch niet logisch...

Ik ben er zeker van dat er serieuze dressuur heerst op het water... Daarom dat ik alles anders wil doen... Andere rigs, boilies niet rond, pellets, popup, fake corns enzo... Alles wat ik weet dat anderen niet proberen...
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

29-04-2014 13:27

Hou het gewoon simpel ;)

Je spreekt over dressuur, mischien dat de vissen op andere plekken/ tijden azen dan wat je gewend bent
door de dressuur, dus probeer eens andere plekken / tijden met onderlijntjes zonder fratsen. ;)

Ik heb een beetje hetzelfde: ook al een aantal keren gevist dit jaar op een voor mij bekende plek waar ik voorheen 9 van de 10 keer wel een paar vissen ving, tot nog toe niks weten te vangen, dat houdt het wel interessant.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

29-04-2014 14:26

Probeer weer eens die no nonsens onderlijntjes.. geen fratsen!
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-04-2014 09:29

Beste Kevin,

Het wordt tijd dat iemand jou even verteld dat je moet stoppen met raaskallen, stoppen met te veel denken en vooral stoppen met meer(dere) zaken tegelijk aan te passen!

Bij deze!

Je hebt al van alles (voer, onderlijnen, soort lood, soort haak en noem maar op) tegelijk aangepast, je onderlijnen haken waarschijnlijk voor geen meter meer en tegelijkertijd spreek je over dressuur??????

Volgens mij moet je even helemaal terug naar de basis, je onderlijn. Ik vind het altijd knap dat mensen van een foto kunnen zien of een onderlijn wel of niet zal haken. Soms hebben hele kleine aanpassingen hele grote gevolgen. Dus als ik jou was, zou ik beginnen met een onderlijn te kiezen waar je vroeger wel mee ving. Bekijk die onderlijn een kritisch, wat zou de reden zijn waarom je met die wel ving? Daarnaast probeer er eens 1 te knopen die daar echt op lijkt en doe de hand proef. Leg de haak op je open linkerhand (handpalm naar boven) en trek de onderlijn met je rechterhand zachtjes met je rechterhand naar beneden van jouw linker hand. Draait de haak en haakt de onderlijn echt in 99 van de 100 gevallen?

Als het haken lukt, dan kunnen we verder met de lengte van de hair:
Die is afhankelijk van het aas, zoals jij weet. Realiseer je aub dat de gemiddelde karper zo'n 5-7+cm afstand heeft tussen de lippen en de keeltanden. Een hair korter dan 4cm heeft in mijn ogen dan ook zelden zin. Uitzonderingen zijn popups.

Als je dit weer onder controle hebt, dan gaan we eens kijken naar de lengte van de onderlijn.
Lengte is in mijn ogen afhankelijk van de volgende zaken:
1. Voer strategie, verspreid voeren is langere onderlijn.
2. Bodem gesteldheid; zachte bodem is helicopter lood.

Overigens ondergaan we allemaal zo'n periode van twijfel en minder vangen. En allemaal worden we door iemand weer uit onze hysterie gehaald die wel back to basic is gegaan.

Hoop dat je deze post als opbouwend weet te zien, zo is hij namelijk zeker bedoeld!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

30-04-2014 13:45

Marc Schrikkema schreef:Beste Kevin,

Het wordt tijd dat iemand jou even verteld dat je moet stoppen met raaskallen, stoppen met te veel denken en vooral stoppen met meer(dere) zaken tegelijk aan te passen!

Bij deze!

Je hebt al van alles (voer, onderlijnen, soort lood, soort haak en noem maar op) tegelijk aangepast, je onderlijnen haken waarschijnlijk voor geen meter meer en tegelijkertijd spreek je over dressuur??????

Volgens mij moet je even helemaal terug naar de basis, je onderlijn. Ik vind het altijd knap dat mensen van een foto kunnen zien of een onderlijn wel of niet zal haken. Soms hebben hele kleine aanpassingen hele grote gevolgen. Dus als ik jou was, zou ik beginnen met een onderlijn te kiezen waar je vroeger wel mee ving. Bekijk die onderlijn een kritisch, wat zou de reden zijn waarom je met die wel ving? Daarnaast probeer er eens 1 te knopen die daar echt op lijkt en doe de hand proef. Leg de haak op je open linkerhand (handpalm naar boven) en trek de onderlijn met je rechterhand zachtjes met je rechterhand naar beneden van jouw linker hand. Draait de haak en haakt de onderlijn echt in 99 van de 100 gevallen?

Als het haken lukt, dan kunnen we verder met de lengte van de hair:
Die is afhankelijk van het aas, zoals jij weet. Realiseer je aub dat de gemiddelde karper zo'n 5-7+cm afstand heeft tussen de lippen en de keeltanden. Een hair korter dan 4cm heeft in mijn ogen dan ook zelden zin. Uitzonderingen zijn popups.

Als je dit weer onder controle hebt, dan gaan we eens kijken naar de lengte van de onderlijn.
Lengte is in mijn ogen afhankelijk van de volgende zaken:
1. Voer strategie, verspreid voeren is langere onderlijn.
2. Bodem gesteldheid; zachte bodem is helicopter lood.

Overigens ondergaan we allemaal zo'n periode van twijfel en minder vangen. En allemaal worden we door iemand weer uit onze hysterie gehaald die wel back to basic is gegaan.

Hoop dat je deze post als opbouwend weet te zien, zo is hij namelijk zeker bedoeld!


Hallo,

Dankje voor deze iets hardere maar eerlijke kritiek. Dit kan ik zeker apprecieren.

Mijn probleem is dat ik een perfectionist ben en heel leergierig... Dit is echt mijn valkuil in alles.
Ik spreek over dressuur omdat steeds meer mensen moeite krijgen om een beet te krijgen...

Ik ben begonnen met mn basic rigs waar ik ervoor op ving en heb die stillaan maar zeker aangepast omdat die eigenlijk niet zo goed inhaakte...
De handproef doe ik met al mijn rigs en pas ze aan tot ze naar mijn gevoel goed inhaken. Ik doe het dus niet zomaar blindelings.

Daarom dat ik ook meer info zoek over de hair lengte... Ik gebruikte meestal wat langere hairs(aas zo een 1,5 tot wel 2,5 cm van de onderkant haak). Maar omdat hier eigenlijk kleinere vissen zitten twijfel ik of een langere hair wel ideaal is.

Ik voer verspreid en het is een zachte bodem dus heb ik de lengte van de onderlijn verlengt tot wel 27 cm soms... Maar dit geeft precies meer lossers?

Helicopter loodsysteem met strakke lijnen vangt niet zo goed op mijn water volgens mij... Er zijn er nog die dit probeerden op mijn plas.... Ik vraag me eigenlijk heel vaak af of mijn techniek bij het ingooien wel ok is... Rem ik de lijn goed af, zet ik mijn lijnen niet te strak, ligt alles wel mooi op de bodem... Hier ben ik heel onzeker over omdat ik een beginner ben...

Ik snap dat een basic rig wel goed kan vangen, maar de juiste verbeteringen aanbrengen kan toch niet in het nadeel werken? Als dit wel kan, kan je me dit uitleggen?

Alvast bedankt voor je hulp
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

30-04-2014 14:44

Het zou wel de reden kunnen zijn, eerst vang je ze met een bepaald systeem, vervolgens pas je dit systeem aan en je hebt last van lossers. Denk goed na wat je allemaal veranderd hebt sinds het vorige systeem (ander onderlijnmateriaal? andere haken? ander loodsysteem? lengte hair?).

Ik zou je oude systeem weer erop zetten, dus geen extra lange onderlijnen of lange hairs. Ik heb ook wel eens na wat kritiek op het forum mijn hairlengte aangepast (verlengd) en raad eens? Het zou toeval kunnen zijn maar de eerste 2 vissen schoten los. 9 vd 10x gebruik ik geen hair meer die een grotere tussenruimte heeft dan de diameter van mijn aas, het liefst nog minder ruimte.
Begrijp ik nou goed dat je inline lood gebruikt bij een zachte bodem? (gewoon een wartelloodje gebruiken bij zachte bodem)
Je aas wordt opgepakt dus qua aas-presentatie onderwater zit het wel goed, denk ik.

Een basic rig kan goed vangen en met de JUISTE verbeteringen kan het niet nadelig werken nee, maar wie zegt dat het de juiste aanpassingen zijn die je doet? Blijkbaar niet de juiste, want je hebt last van losschieters.

Nogmaals: back 2 basic
Materiaal: (Vlijmscherp longshankie/kurv shankie, onderlijn van 15-20 cm, hair vrij dicht op je haakbocht maar zorg wel dat hij nog vrij kan draaien, kant en klaar line allignertje erop, wartellood)
Stek: Peil je plasje uit, probeer de verschillende stekken op verschillende tijden te bevissen), voorvoeren kan ook positief uitpakken.
Aas: Probeer eens wat anders dan boilies (kippenmais, tijgers, andere particles, pellets, gebruik je fantasie)

En natuurlijk niet alle veranderingen tegelijk doorvoeren want dan kan je nog geen conclussies trekken, maar stuk voor stuk, ik zou beginnen met je onderlijnen.

p.s. Je zet je wartels toch wel goed vast aan je lood hea? (anders prikt hij niet en vis je met een running rig waarbij de karper de haak voordat je goed aanslaat nog kan lossen)
p.s.s. wat het evt. nog zou kunnen zijn maar vermoed ik niet, dat de karpers op je plasje effectief hebben leren kopschudden, je zou daar een semi fixed loodsysteem voor kunnen gebruiken. (wartel heel licht fixeren zodat hij wel prikt maar vervolgens los van je lood komt bij een run.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

30-04-2014 17:42

Jerome berken schreef:Het zou wel de reden kunnen zijn, eerst vang je ze met een bepaald systeem, vervolgens pas je dit systeem aan en je hebt last van lossers. Denk goed na wat je allemaal veranderd hebt sinds het vorige systeem (ander onderlijnmateriaal? andere haken? ander loodsysteem? lengte hair?).

Ik zou je oude systeem weer erop zetten, dus geen extra lange onderlijnen of lange hairs. Ik heb ook wel eens na wat kritiek op het forum mijn hairlengte aangepast (verlengd) en raad eens? Het zou toeval kunnen zijn maar de eerste 2 vissen schoten los. 9 vd 10x gebruik ik geen hair meer die een grotere tussenruimte heeft dan de diameter van mijn aas, het liefst nog minder ruimte.
Begrijp ik nou goed dat je inline lood gebruikt bij een zachte bodem? (gewoon een wartelloodje gebruiken bij zachte bodem)
Je aas wordt opgepakt dus qua aas-presentatie onderwater zit het wel goed, denk ik.

Een basic rig kan goed vangen en met de JUISTE verbeteringen kan het niet nadelig werken nee, maar wie zegt dat het de juiste aanpassingen zijn die je doet? Blijkbaar niet de juiste, want je hebt last van losschieters.

Nogmaals: back 2 basic
Materiaal: (Vlijmscherp longshankie/kurv shankie, onderlijn van 15-20 cm, hair vrij dicht op je haakbocht maar zorg wel dat hij nog vrij kan draaien, kant en klaar line allignertje erop, wartellood)
Stek: Peil je plasje uit, probeer de verschillende stekken op verschillende tijden te bevissen), voorvoeren kan ook positief uitpakken.
Aas: Probeer eens wat anders dan boilies (kippenmais, tijgers, andere particles, pellets, gebruik je fantasie)

En natuurlijk niet alle veranderingen tegelijk doorvoeren want dan kan je nog geen conclussies trekken, maar stuk voor stuk, ik zou beginnen met je onderlijnen.

p.s. Je zet je wartels toch wel goed vast aan je lood hea? (anders prikt hij niet en vis je met een running rig waarbij de karper de haak voordat je goed aanslaat nog kan lossen)
p.s.s. wat het evt. nog zou kunnen zijn maar vermoed ik niet, dat de karpers op je plasje effectief hebben leren kopschudden, je zou daar een semi fixed loodsysteem voor kunnen gebruiken. (wartel heel licht fixeren zodat hij wel prikt maar vervolgens los van je lood komt bij een run.


Wel mn oude systeem bestond uit inline lood zonder leader, shocker style... Wat dus normaal niet goed op zachte bodem gaat, maar toch... Redelijk lange onderlijnen maar nooit gemeten... Hair denk ik een cm (boilie tot haak) zonder krimpkous of dergelijke.

Heb pellets, tigers, giant mais, teentje look, boilies zelfgemaakt soms vierkant gesneden...
Dit veranderd weinig lijkt me.

Ik had dit in gedachte voor volgende keer...

1 hengel opstellen als volgt: wartellood semi fixed,
Enkele rigjes maken met long shank en mss een wide gape... Met gewoon een simpel stukje krimpkous in het verlengde van het oog van de haak. Geen ringetjes of verdere tubing op de haak...

Wat ik me wel afvroeg... Sommige mensen plaatsen aan de haakbocht een stukje tube op de hair te bevestigen... Welk doel heeft dit ?

De andere hengel hou ik met de zogenaamde 'verbeteringen' van me
Een klein testje.

Voorvoeren zou idd enorm veel helpen, maar die mogelijkheid heb ik niet...
Vorig jaar altijd wel goed gevangen zonder voorvoeren...(is het niet goedpraten hoor)
Daarom dat ik me zoveel vragen stel...

Maar misschien zoals sommigen zeggen, tijdens paaitijd doen ze raar..
Of zijn ze wat slimmer geworden
Mss zelfs heeft het met de warme winter te maken ed...
Plaats reactie