Line Aligner


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

03-07-2003 09:33

Of een waterkoker, hang het haakje aan het tuitje en krimpen maar.

Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

08-07-2003 16:37

wil

is 25mm 2,5 cm niet wat lang ik doe zelf altijd 2,5mm dit beteknt dat jouw line aligner 10 keer zo lang is raar

maar als het goed vangt waarom niet
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-07-2003 16:58

Rick,

is het niet zo dat een Line Aligner word gemaakt om de haaksteel te 'verlengen', zonder een lange haaksteel te hoeven gebruiken ? Met 2,5mm berijk je volgens mij weinig verlenging. Met 25mm heb je dat daarintegen wel.

Gr,

Christiaan.
dennis ten voorde
Berichten: 387
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00
Locatie: Borne(Ov)
Contacteer:

08-07-2003 17:15

ik gebruik de line-aligner om de HAIR in te korten zodat de boilie mooi op gewenste lengte onder de haak te hangen
!*!<Tight Lines>!*!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

08-07-2003 18:48

Christiaan een linealigner wordt niet gebruikt om de steel te verlengen(wat overigens wel goed kan)maar om de lijn die richting op te sturen waar jij ze graag wil hebben,meestal is dit de binnenkant van de haak en dit wordt gedaan om de haak de gewenste draai richting te geven.
Trouwens de lign alingner kan ook gebruikt worden om de lijn juist aan de zijkant te laten lopen maar dit is weer een ander verhaal.


Wil.
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

08-07-2003 19:41

een line-aliger wordt veelal gebruikt de haak tijdens de aanbeet in de richting van de bek te dwingen toch?....

nu heb ik hiermee met regelmaat het volgende meegemaakt:

bij het experimenteren voor wat betreft hoever laat je hem de haak naar binnen dwingen, heb ik met bijhoorlijke regelmaat meegemaakt dat de haak zich twee maal in de bek zet. Ergens kreeg ik het gevoel dat een te lange (& te ver naar binnen)line-aligner kan veroorzaken dat een haak zich uit de bek wringt en nogmaals zichzelf haakt.

Iemand hier ervaring mee?

ed
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-07-2003 20:50

Wil,

op die mannier. Ik dacht dat dit altijd was om de haaksteel te verlengen (figuurlijk dus.) Hiermee tenminsten een misverstand uit de wereld verholpen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2003 21:34

Nou, helemaal? Volgens mij is de line-aligner ooit aan de geest van Jim Gibbinson ontsprongen om bij een kortstelige haak de goede inhakingseigenschappen van langstelige haken te bewerkstelligen zonder de nadelen daarvan. Dat de lijn daarbij aan de binnenkant vertrekt is waar, maar altijd een aantal mm voorbij het oog van de kortstelige haak. Anders had je geen line-aligner nodig, maar kun je zonder line-aligner de lijn aan de binnenkant uit het oog laten komen. Dit laatste geeft minder goede inhaking.

Maar ik kan het mis hebben. :wink:

Groeten, Kees
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

08-07-2003 23:15

Op 2003-07-08 23:10, schreef rick schoonaard:

Op 2003-07-08 16:58, schreef Christiaan van Klaveren:
Rick,

is het niet zo dat een Line Aligner word gemaakt om de haaksteel te 'verlengen', zonder een lange haaksteel te hoeven gebruiken ? Met 2,5mm berijk je volgens mij weinig verlenging. Met 25mm heb je dat daarintegen wel.

Gr,

Christiaan.


beste cristiaan
dat ik laat de lijn er 2,5 mm voor het einde (bovenkant) van de krimkous eruit komen en ongeveer 1 cm boven het oog van de haak tijdens het afkoelen na het krimpen buig ik het losse stukje krimp kous (de laatste 2,5 mm dus) iets uit naar buiten voor een beter werking

is dit niet goed dan het werkt in ieder geval wel


en het verlengen van de haak steel om het idee van een benthook te krijgen is dat niet een trigger hair rig mooi voorbeeld:

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.pbproducts.nl" target="_blank" class=bericht>http://www.pbproducts.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->

en dan bij zelf onderlijnen maken rechtsonder op de pagina

bij een line aligner is toch meer het idee om een soort afhoudertje te creeeren.

of zit ik nu weer helemaal fout

met vriendelijke groet rick
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2003 23:34

Rick,

Zie zelfde web site voor line-aligner rig, middenboven bij braided. Trigger rig komt voort uit de reversed combi waarbij het stijve deel amnesia was. Feitelijk uitvergroot deze het line-aligner effect door de steel extreem te verlengen en naar binnen toe te laten verlopen, maar daarbij niet het wrikken van de lange steel te krijgen door flexibel materiaal te gebruiken. Ik kan niet in de geest van de uitvinder van de reversed combi kijken, maar het lijkt me sterk dat deze naast een bent hook niet ook de line-aligner rig in gedachte had. Er zijn overigens meerdere variaties op dit thema. Die 1 cm van jou is ook een uitvergroting van wat oorspronkelijk een paar mm was. Voor de line-aligner werd door sommige de lijn aangeknoopt en zo gefixeerd met lijm dat de lijn naar binnen wees.

Groeten, Kees
Plaats reactie