slecht haken op de chod


Plaats reactie
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

12-10-2013 16:46

Hallo,

Sinds begin van dit seizoen vis ik regelmatig met 1 hengel met een chod-rig. Ik gebruik e'm heel standaard 1 meter lead-core met twee stoppers op ca. 10 cm. van elkaar. De chod zit ca. 25 cm. van het lood af. Ik gebruik de standaard Korda chods, maatje 8, barbed, de kleine versie. Ik vis met pop-ups van 14 mm. Omdat deze net iets te veel drijfvermogen hebben heb ik een klein loodje onderop de chod (net voor de wartel) zitten. Op aanraden van velen heb ik mijn vast-lood van 64 gram ingeruild voor 30 gram.
(dit zou tot minder lossers leiden, door het geringe gewicht)

Ik vis de chod meestal gewoon single-bait of voer heel verspreid wat pellets.

In het begin van het seizoen heb ik prima gevangen. Nu lukt het me echter niet om een vis te haken! Overal het algemeen heb ik helemaal geen beet, maar als ik wat zie is het vaak een korte felle aanbeet. De waker schiet 10 cm. omhoog en zakt weer langzaam terug. Ik heb niet het idee dat het lijnzwemmers zijn. Bovendien ligt de laatste 3 a 4 meter op de bodem omdat ik of met slappe lijn, of met een back-lead vis. Laatst zat ik met een wat langere chod op een heel ondiep water te vissen. Gelijktijdig met de "stoot" een grote kolk, weg vis. Ik heb echt het idee dat het aas wel opgenomen wordt, de vis wel wat voelt, maar blijkbaar alles weer uit kan spugen.

Ik controleer regelmatig alles : kromming van de chod, scherpte van de haak, aas strak tegen de ring gemonteerd....alles klopt, maar het werkt nu heel slecht. :evil:

Heeft iemand hier ervaring mee en weet of ik iets fout doe. Hoor heel graag. Dank vast!

Arie Paauw
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

12-10-2013 19:09

Hoi,

Ik gebruik hem altijd met een grote haak...( de maat 5 of 6 van Atomic tackle) in combinatie met een 16mm pop-up..( corkball variant).
Ik denk dat je de missers moet zoeken in de grote van je haak, tevens zou ik de bovenste bead verder omhoog zetten min 50 cm tussen de 2 beads.

Gr Roy
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

12-10-2013 19:23

Dank voor je antwoord Roy,

Ik ben inderdaad in de loop van vorig jaar met steeds kleinere haken gaan vissen. Voor m'n gevoel werkte dat dressuur-doorbrekend. Ik vis ook veel met een method feeder en maak m'n onderlijnen dan met een Korda Mixa 10 of 12. Toch heb ik daar de laatste tijd ook regelmatig missers op. Ik vis dan met een boilie van 12 mm. + een 10 mm. Nu ik er zo over na denk ga ik inderdaad weer wat grotere haken inzetten (behalve als ik bijv. een tijgernootje er op heb). Een 8 op de method en een 6 voor 15 mm. boilies en pop-ups. Ga gelijk knopen! (is toch k..-weer nu).

Waarom zou je kiezen voor zo'n grote afstand tussen de beads?

Hoi en vast dank,

Arie Paauw
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

12-10-2013 20:18

Hoi,

Dressuurdoorbrekend zal het haakformaat niet zijn bij een chodrig.
De pop-up dekt deze geheel af vanuit het zichtveld van een vis, omdat deze hem vaak van bovenaf benaderd.
Tevens zal een grote haak meer vlees pakken door de snelle prik die de korte chodrig veroorzaakt.
Ik zou de beads verder uit elkaar zetten omdat je zegt dat het vaak bij een oploper, zaker of tik op de top blijft.
Mijn inziens zorgt de weerstand van de bead ervoor dat de vis de haak kwijt kan raken.
Als de beads verder uit elkaar staan zal het hoofdschudden van de vis geen resultaat hebben en zal de haak niet snel loskomen.
De onderste bead is wel van belang.
Je moet ook zorgen dat de je een stuk tube of krimpkous van een cm of 15 lengte over de leader zet boven het lood als buffer.
De onderste bead komt bij inhaking van een vis automatisch tegenaan en zo voorkom je dat de onderlijn tegen het lood aan komt te zitten.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-10-2013 21:30

Als een vis b.v. uit de richting van je hoofdlijn komt aanzwemmen en je chod ligt tegen de bovenste kraal, dan weet je niet precies hoe de haak naar binnen gaat als een vis je pop up aanzuigt (hij trekt de boel strak op je kraal). Dus een veel kleinere kans op de eerste prik.
Dus je chod moet vrij over de leadcore kunnen schuiven en de oplossing is al gegeven (minimaal 50 cm!). Knoop zelf de chod vast met pva tape, ergens in het midden tussen de kralen.
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

12-10-2013 21:54

Dit kan je ook grotendeels oplossen door een lusverbinding te maken aan de wartel ipv van een knoop.
Op deze manier kan de rig vrij draaien en zal hij altijd goed in de bek komen.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

12-10-2013 22:23

Arie , ik denk niet dat je probleem in het gewicht zit .
Zoek het zoals hilco al vermelde eens in de groote van je haak , ik vis m meestal 6 ( chodda )
Ik vis mijn chod altijd met 66 gram en haak perfect .
Eerste stijtje zit op zodanige plaats dat de haak het lood nuet kan raken dus zeker de lwngte van de rig .
Het tweede stuitje zit een 80 cm verder , zo kan het lood best ver wegzakken zonder dat de rig de kans heeft meegetrokken te worden.
Vis altijd 15 of 16 mm popup icm met de chodrig hieronder te zien , zakt deze precies op het gewicht van de rig .

Afbeelding
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

12-10-2013 22:57

Nou, ik heb weer iets geleerd. Bedankt voor alle tips!

Wat ik in ieder geval nu ga doen: tube boven het lood, kralen verder uit elkaar, chod fixeren met PVA bij de worp, en de haak naar een chodda nr.6.

Nu maar hopen dat het snel iets droger wordt! Hartelijk dank!
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

13-10-2013 10:18

Ik heb de Chod op verschillende manieren gevist en ik denk toch echt dat degene missers heeft gehad nav een veel te kleine haak,..
Ik vis zelf al vanaf het prille begin met de Atomic choddaa maatje 5 en 6 in combinatie met een 14mm
popup of een corker en ik heb nog geen missers gehad,..de choddaa vind ik persoonlijk de allerbeste haak die er is voor de Chod.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

15-10-2013 11:51

Hilco Meijer schreef:Als een vis b.v. uit de richting van je hoofdlijn komt aanzwemmen en je chod ligt tegen de bovenste kraal, dan weet je niet precies hoe de haak naar binnen gaat als een vis je pop up aanzuigt (hij trekt de boel strak op je kraal). Dus een veel kleinere kans op de eerste prik.
Dus je chod moet vrij over de leadcore kunnen schuiven en de oplossing is al gegeven (minimaal 50 cm!). Knoop zelf de chod vast met pva tape, ergens in het midden tussen de kralen.


Van dittum! Ik vis met +- 10m voorslag. De onderste chodbead plaats ik op ongeveer 1 meter en de 2e ongeveer 50cm daarboven. Des te verder van het lood af, des te moeilijker wordt het om de rig kwijt te raken imo.

wat betreft het haken, Als het goed is gaat de chod altijd recht door t midden naar binnen (zuiging gaat immers altijd door t midden?). Als ie niet goed haakt, dan prikt ie niet snel genoeg. Loodgewicht is volgens mij van weinig belang bij de chod-rig, maar lichter is beter i guess. Gewicht/spanning van de hoofdlijn speelt een grotere rol. 30 gram heeft wel het voordeel dat het minder 'plonst' bij het inwerpen en verdient daarom ook mijn voorkeur. állerállerbelangrijkste is in mijn ogen de scherpte van de haak. Bij het opzuigen strekt de rig zich iets (stel ik mij zo voor), maar door t springerige onderlijnmateriaal wil ie meteen terugbuigen. Daardoor gaat de haakpunt meteen bij opname naar de onderlip en moet daar meteen licht prikken zeg maar. Hiervoor is een scherpe haak vereist. Doordat de weerstand daarna minimaal is, de chod schuift immers, raakt de vis de rig moeilijk kwijt en gaat bolten. De choddy haken vind ik superscherp, maar ik gebruik liever haken met een rechte punt. Op dit moment vis ik daarom met chodhaken van PB.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

15-10-2013 13:58

Dat een chod zich iets strekt bij opzuiging geloof ik niet zo. Zeker geen 20lbs mouthtrap!
Kan imo alleen met een contragewicht zoals bv een overload banaan. is hier dus geen sprake van.
Wel een effectieve rig gevist zoals eerder beschreven. Haak idd liefst loeischerp. momenteel bij mij een gardner chod haak mt 6
voorzien van een 15mm bol met een stukje kurk erin. Zonder zorgen zeker 20 uur scherp vissen :wink:

Nu nog ff een half uurtje de bui afwachten, en dan gaat 1 hengel weer een nachtje met een chod :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

15-10-2013 15:04

ik bedoel niet dat ie helemaal uitgerekt wordt, alleen maar een stukje uit zn 'standaard' curve. Net genoeg om iets van neerwaartste druk op te leveren wanneer de zuiging stopt, doordat ie weer terug wil in zijn natuurlijke curve en dus zal 'plakken' op de onderlip. Bij het opppakken van de rig zal dit sowieso meteen het geval zijn. Misschien speelt dit wel een grotere
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-10-2013 15:43

Ik denk eerder een combinatie van de rig die iets of wat gerekt word samen met de leader die voor neerwaardse kracht zorgt .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

15-10-2013 15:50

jeffrey van osch schreef:Ik denk eerder een combinatie van de rig die iets of wat gerekt word samen met de leader die voor neerwaardse kracht zorgt .



Dat is precies wat ik zeg eeuh bedoel eeuh nouja, idd :-)
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-10-2013 23:10

Aight
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-10-2013 07:48

maarreuh, je zou voor de zekerheid nog even een plaatje kunnen posten van hoe je m geknoopt hebt Arie!
Stan Tonissen
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-06-2013 20:06
Locatie: Tolkamer/Lobith

19-10-2013 11:33

waar kan je die atomic chodda hooks bestellen dan kwam het maar neit tegen op internet.
Karpers gevangen 2013 10 sep t/m 2014 10 sep

schub 24
spiegel 3
koi 2

pr spiegel dit jaar : 6kg
pr schub dit jaar : 10kg
Gebruikersavatar
paul vonk
Berichten: 196
Lid geworden op: 16-07-2007 00:17
Locatie: delft
Contacteer:

19-10-2013 11:40

Stan Tonissen schreef:waar kan je die atomic chodda hooks bestellen dan kwam het maar neit tegen op internet.



Hier kan je ze bestellen: http://www.bukkumhengelsport.nl/karperh ... ic-tackle/
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

19-10-2013 22:01

Hoi,

Hengelsport Vught/Geleen/Tiel...:-)
Plaats reactie