Blowback vs Shrinktube/siliconetube


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

30-08-2013 09:27

Bonjour,

Dit vis jaar stond voor mij in het teken van anders vissen, ipv mijn standaard rig (15cm, Kurvshank 6, Shrinktube 1.6mm op knoop + shrinktube 1.2mm op haakbocht) ben ik wat gaan expirimenteren met blowbackrigs, whiteypullrigs en t zelf knopen van combirigs. Dit alles heb ik gedaan zodat ik makkelijker kan anticiperen als ik een keer niets vang.

Nu heb ik op sommige wateren heel veel gevangen met de whiteypulls en combi's maar heeft de blowback totaal slechts 1 (slecht gehaakte) vis opgeleverd.

Hoe is jullie ervaring met deze rig? Gaat jullie voorkeur uit naar een standaardrig of vissen jullie blowback?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

30-08-2013 10:31

Ik hang mijn vangsten nooit zo op aan een rig.
Rigmateriaal is altijd soepel gevlochten (al dan niet gecoat). Riglengte, hairlengte, haaktype en line aligner moeten het doen. Natuurlijk pas ik die zaken aan de situatie aan, maar dat ik door een magisch ringetje of rubbertje ineens significant meer ga vangen? Meestal is de werking van rigs in grote lijnen hetzelfde: de haak moet in de onderlip draaien Ik geloof niet zo dat je structureel meer vangt met een blowback rig dan met een rig waarbij de hair met silicone langs de steel gevoerd wordt. Of andersom.

De Withy Pool rig kan ik geen zinnig woord over zeggen. Dat soort constructies gaat mijn pet te boven, al ben ik tegenwoordig al wel zo ver dat ik een paar chodrigs in m'n tas heb zitten... :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

30-08-2013 10:38

Haha Mart, ik stond ook nooit zo achter dat ingewikkelde gedoe.. Tot een vismaatje in een keer met dat grapje aan kwam zetten en er ontzettend veel mee ving, daarnaast is het echt een rig die je in 2 minuten knoopt!
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

30-08-2013 10:48

Ik merk ook geen verschil in vangsten. Vang toch nooit wat haha.
Maar even serieus, ik heb echt geen verschil gemerkt. Vang op de tube en op de rig-ring systeempjes.

Belangrijk is wel bij het vergelijken dat je zowel de tube als de rigring op gelijke afstand van de haakbocht hebt. Zo vis je in beide gevallen op de zelfde haakstand.
Misschien heeft jou maatje de rigring voor de haakbocht en jij je tube iets verder in de haakbocht. Zijn haak zou dan iets agressiever staan en "misschien" beter prikken.
Het vergelijken van rigs komt dus heel nauw. Anders kun je het geen vergelijking noemen (appels/peren).

Ik heb me een tijdje geleden scheel gevangen op de full-stiff-rig (dus ook de hair stiff).
Indraaiing van de haak nihil. Natuurlijke beweging nihil. Maarrr.... Nagenoeg onzichtbaar en bijna niet uit te spuwen :wink:

Ik ben het verder met Mart eens.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-08-2013 10:50

Vraag is dan al snel welke uitvoering van de blowback rig. Ik zie verschillende interpretaties die afwijken van de oorspronkelijke Paisley blowback rig. Nu wil ik niet zeggen dat je daarvan wonderen moet verwachten. Maar ik zou ook niet weten wat er mis is met een blowback rig dat zou moeten maken dat deze significant minder karper oplevert. Het is al zoals Mart zegt dat de verschillen niet groot zijn zolang een rig gezien de situatie mechanisch in orde is. Mijn startpunt is een standaard combi rig van gecoat gevlochten materiaal (minder in de war) met een no-knot hair (makkelijk) en standaard line aligner (als de haak daarom vraagt). Aanpassingen daarop maak ik pas als de omstandigheden daarom vragen. En daarmee wordt de vraag wat jouw reden was om van de standaard af te wijken. Wat wilde je bereiken?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-08-2013 12:31

Maarrr.... Nagenoeg onzichtbaar en bijna niet uit te spuwen :wink:

En sinterklaas bestaat ook nog steeds?
Sterker: als de vis na de prik per ongeluk naar het lood zwemt wipt die stijve onderlijn de haakpunt er weer uit. Wil overgens niet zeggen dat je er niks of slecht mee vangt. Maar er zijn betere manieren
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-08-2013 13:26

Over welke rig heb jij het nu weer Martijn?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

30-08-2013 13:32

Ik heb me een tijdje geleden scheel gevangen op de full-stiff-rig (dus ook de hair stiff).
Indraaiing van de haak nihil. Natuurlijke beweging nihil. Maarrr.... Nagenoeg onzichtbaar en bijna niet uit te spuwen :wink:


Over deze Kees.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-08-2013 14:12

Aha, zijn wat schanierpunten in de moderne versie bijgekomen. Was in elk geval wonderlijk dat op deze rig ook karper gevangen werd. Volgens de berichten nog goed ook. Dat klopt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

02-09-2013 08:47

Martijn Nederpel schreef:Maarrr.... Nagenoeg onzichtbaar en bijna niet uit te spuwen :wink:

En sinterklaas bestaat ook nog steeds?
Sterker: als de vis na de prik per ongeluk naar het lood zwemt wipt die stijve onderlijn de haakpunt er weer uit. Wil overgens niet zeggen dat je er niks of slecht mee vangt. Maar er zijn betere manieren


Maar hij spuwt hem niet uit. Maakt ook niet uit, zolang ik me cadeautjes maar krijg. Zeg ik dat ik erin geloof :P
Plaats reactie